Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Brainstorm: doorzichtig mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat vandaag op men werk en had eigenlijk nie zoveel te doen. Tot dat er ineens iets in me op kwam.

Nu ik al die casemods zo us zie en dan vooral die met plexiglas en ander doorzichtig materiaal. Zou er voor moederbord fabrikanten geen mogelijkheid zijn om een doorzichtig moederbord te maken.

Misschien een vreemde gedachte, maar toch. Als je dan wel een plexi mod maakt waarom dan niet een doorzichtig mobo om hem af te maken.

Zou daar een mogelijkheid voor zijn..?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moederborden zijn gemaakt van multi-layer PCB's. Lijkt mij heel moeilijk om doorzichtig te maken...

They made me do it.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Denk het niet, een mobo bestaat uit meerdere lagen, ik denk dat je door alle verbindingen nog niks ziet :|

edit: Tom S. is weer sneller :(

Verwijderd

Kleuren denk ik wel. Maar transparant. Misschien.
Maar waarom zouden ze het doen ?
Voor die paar tweakers. Als het hun extra geld kost denk ik weinig kans op dat soort mobo's.

Verwijderd

prijs??
klote werk ivm met geleiding van stroom
weetje hoeveel mini draadjes en baantjes je nodig hebt en dat kun je denk ik niet zomaar in een plexie plaat drukke

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08

TwoR

Gekleurde stippen

Ben bang dat dat niet gaat lukken. Maar zou idd wel een leuk idee zijn. Misschien kunnen Harddisk leveranciers wel plexiglas om de hd heen bouwen ipv metaal

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 01 oktober 2002 @ 13:14:
Ben bang dat dat niet gaat lukken. Maar zou idd wel een leuk idee zijn. Misschien kunnen Harddisk leveranciers wel plexiglas om de hd heen bouwen ipv metaal
Vandaar mijn topic ook. Er zijn al genoeg mensen die vanalles modden met plexi ensow. Zoals hd's, cdroms en dat soort toestanden.

Maar ik begrijp nu dat het te maken heeft met de hoeveelheid die er van gemaakt moet worden dan. En vanwege statische elektriciteit.

Zouden er geen andere transparante stoffen zijn die dat nie hebben..?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 09:24
Sjonge jonge, zo blijf je bezig :P
Binnenkort ken je je huis niet meer zien omdat die doorzichtig is :+
Wel leuk idee btw, die... mobo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 13:13:
Kleuren denk ik wel. Maar transparant. Misschien.
Maar waarom zouden ze het doen ?
Voor die paar tweakers. Als het hun extra geld kost denk ik weinig kans op dat soort mobo's.
Nou omdat er ook al fabrikanten zijn die special modspullen verkopen. Dus waarom geen Transparant mobo..?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Een moederbord bestaat uit meerdere lagen. Hieronder vallen ook power supply planes. Vooral de aard plane wordt zo groot en dicht mogelijk gemaakt om storing te voorkomen.
Hierdoor zal, als je al een transparante drager zou gebruiken, er alleen op een paar plekjes door de print heen gekeken kunnen worden.

Wel een leuk idee trouwens.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Volgens mij heb ik het wel eens gezien een doorzichtige PCB...
Of het was dat zilveren mobo (die is ook erg :9~)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

PCB's zijn (voor zover ik weet) van polyester of epoxy. Polyester en epoxy zijn materialen die gemakkelijk transparant te krijgen zijn. Om transparantie van de PCB in het productie proces voor elkaar te krijgen zal (bijna) onmogenlijk zijn, of onbetaalbaar (maar wel leuk en 8))

Voor Tweakers kan het natuurlijk leuk zijn om naast plexiglas, Polyester toe te passen (iedere vorm te maken, slagvast enz. Je lokale surf-shop (surfen met een zeil that is..) kan je verder helpen)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gewoon geen kleurstof door de epoxy roeren (of is het een laag die er op/tussen zit? Nouja dat kan je ook weglaten) dan heb je in ieder geval een soort van doorzichtig effect :9

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Hmm, in LCD's lopen ook spoortjes, daar kun je ook doorheen kijken, weet alleen niet of dit mogelijk is icm. een PCB... Dan zou je dus de groundlayer of alle layers transparant kunnen maken... Zou wel vet zijn idd! :9

Verwijderd

Topicstarter
McFizban schreef op 01 oktober 2002 @ 13:23:
Een moederbord bestaat uit meerdere lagen. Hieronder vallen ook power supply planes. Vooral de aard plane wordt zo groot en dicht mogelijk gemaakt om storing te voorkomen.
Hierdoor zal, als je al een transparante drager zou gebruiken, er alleen op een paar plekjes door de print heen gekeken kunnen worden.

Wel een leuk idee trouwens.
Naja het gaat me er eigenlijk meer om dat het beter bij de rest zou passen, als je een plexi kast heb ensow. Niet dat het functioneel moest zijn om er doorheen te kijken. Want dan had ik in ons hele huis van die plexi-moederborder gehangen inplaats van ramen :P

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11

Freaked

..

Zou leuk zijn, maar een moederbord bestaat meestal uit ongeveer 4 lagen met allemaal verbindingen, dus blijft er weinig over om doorheen te kijken denk ik.

..

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je zou als materiaal gewoon(jah, het ouderwetse) glas kunnen gebruiken, tegenwoordig heb je ook doorzichtige geleiders (ik weet niet of ze goed genoeg zijn...) dat zou helemaal kewl zijn... of alleen de massa vlakken aan de buitenkamnt doorzichtig...

maar ik ben bang dat dit nit zomaar gaat lukken :D

Electronics development

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Mhhh... volgens mij het alles niet zo goed aan plexiglas...

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Topicstarter
IkBenAlles schreef op 01 oktober 2002 @ 15:53:
Mhhh... volgens mij het alles niet zo goed aan plexiglas...
Het gaat me der nie om of het plexiglas is. Het mag ook een andere stof zijn. Mijn bedoeling van dit topic was, om er achter te komen wat de bepaalde mogelijkheden zijn om zoiets te kunnen maken.

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

<offtopic>Ja daar ben ik nu ook 8er nadat ik me batterij eraf gesoldeerd heb ;) maar hij doet het weer</offtopic>
In de LCD's hoeft er alleen maar een signaaltje doorheen, bijna geen stroom. Lijkt me niet mogenlijk voor PCB

Online LED calculator

Verwijderd

Ik denk dat ze niet voor niets dat materiaal hebben gekozen he, ik denk ook dat die laagjes niet echt goed gaan hechten op plexieglas. en zou plexieglas wel over die chemicalien kunnen waar de printplaten met die geleidertjes in worden gedaan. heb zelf eens printplaatje gemaakt is vrij gemisch spul als je te lang je printplaat er in houd dan vreet je printplaat weg. dus kweeniej en die ijzeren geleidertjes blijven echt helemaal niet op glas zitten dat weet ik zo wel

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mobo maken = etsen. Dat gaat je niet lukken op plexiglas, en ik denk niet dat er een doorzichtige stof is die het wel kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Om ff met het brainstormen mee te doen:

1 Plexiglas plaat beplakken met zeer dunne koper folie.
2 Koper folie etsen voor de eerste laag
3 Geetste koper plastificeren (plastic spray)
4 Tweede koper folie laag aan brengen en etsen
5 enz. totdat je de juiste aantal lagen hebt
6 Alle component "eilandjes" boren/doorverbinden
7 Componenten monteren en testen.

In theorie kan het wel, maar je moet een electronica "goeroe" zijn om het netjes maar vooral werkend voor elkaar te krijgen.

om toch je MB af te laten wijken : Spuit hem/haar in "Jan des Bouvries" kanarie geel.. =ook wat anders (maar wel lak gebruiken die niet geleid)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zou wel plexiglas kabels willen hebben (oja glasvezel :) n doorzichtige cdrom's, en wat d8 je van doorzichtige cd rom spelers?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom nie. Ik vind/vond het wel het wel een leuk id als het te realiseren valt. Alles doorzichtig! :P

Verwijderd

tuurlijk kun je een mobo niet doorzichtig maken, de tegenwoordige moederborden bestaan uit 14 lagen en zoals eerder al gezegd is de aardlaag bijna 1 grote plaat, tel daarbij de andere lagen op en de gaatjes die in de aardlaag zitten om banen door te leiden zijn ook dicht.
Zelf maken lukt dus ook niet omdat je dan een echte plank krijgt, nl 14 lagen plexi op mekaar.

Verwijderd

14 lagen plexi.. Tis wel kogelvrij !!! :+

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 21:26
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 21:13:
Waarom nie. Ik vind/vond het wel het wel een leuk id als het te realiseren valt. Alles doorzichtig! :P
misschien kan je jezelf ook doorzichtig maken

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Tom S. schreef op 01 oktober 2002 @ 13:13:
Moederborden zijn gemaakt van multi-layer PCB's. Lijkt mij heel moeilijk om doorzichtig te maken...
En wie is dat lieftallige persoontje in jouw icon? O+

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
een doorzichtige cdrom/brander lijkt mij btw geen goed idee, die werkt namelijk met een laser.. niet echt handig om die zomaar je kamer in te sturen (ivm oogbeschadigingen enzo)

ik denk dat het wel stoeris om ipv dat standaard groen een andere kleur te geven aan een mobo

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 15:23

Twan V

...en er stralend uitzien

Dat gebeurt ook best vaak. Asus heeft al jaren (goud)gele borden, MSI begint met rood, en ik heb ook al zwarte, blauwe en zilverkleurige gezien. Ook zeker niet lelijk!

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

je kan natuurlijk wel op plekken waar geen draadjes e.d. lopen op je mobo een raampje uit dremelen :P

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Zou wel geinig zijn zo'n mobo.
Glas zal niet gaan omdat 't te breekbaar is (een mobo zal maximaal 2 cm. dik zijn).
Als je hem iets scheef in je kast inbouwd breekt hij, om maar niet te spreken wanneer je je kast perongeluk 10 cm van de grond omlaag laat donderen waar een normaal mobo wel tegen kan.
Kunststof is helemaal FOUT! Kunststof is zo statisch als de pest. Als je graag je cpu meteen op wil blazen moet je dat zeker doen.

En zowiezo, ze zullen die sporen opnieuw moeten berekenen (die zijn nu berekend op de eigenschappen van het printmateriaal wat dan veranderd en ook andere elektrische eigenschappen heeft). Verder moeten ze dus ook een nieuwe methode zien te vinden om de koper op het glas te bevestigen en weg te etsen)
En hoeveel gekken hebben er geld voor zo'n mobo over, ik ben bang dat de prijs dan tochnog veel mensen dwingt een normaal mobo aan te schaffen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
mwaah valt wel mee hoor

dat glas niet ideaal is kan ik het wel mee eens zijn ..

sporen opnieuw berekenen ? nou en ? moeten ze toch voor elk mobo weer

maar je hebt er nix aan , pak een mobo beet en houd hem onder een halogeenspot

wat zie je dan ? ... psies nix :)

door alle (zo groot mogelijke) massa vlakken blijft er bijna geen vrije print meer over

Repareren doe je zo.

Verwijderd

De enige die je misschien zo gek zou kunnen krijgen is die iMac figuur.. :D

aan de andere kant.. wordt het niet wat vaag allemaal.. ik bedoel een volledig transparante pc ?

lol.. je zoekt je dood iedere keer, (*@&#)@*(&$# WAAR IS ME PC ?!?!?!
en je gaat failiet aan de glassex
Pagina: 1