[MAN 9] Verschillende vragen. (dualhead, users)

Pagina: 1
Acties:

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 05:05

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Ik ben een bijna complete newbie op linux-gebied, en dacht gisteren, laat ik Mandrake 9 eens installeren. Dat ging allemaal goed, alleen heb ik nog een tweetal vragen.

1. Hoe de f*ck krijg ik mijn dualhead van mijn Geforce 4 Ti4200 aan de praat? Ik kan niets vinden op Google (alleen een zeer oud artikel over mandrake 7) en ook niet in de search volgens mij.

2. Als ik de usermanager wil starten krijg ik dit:
code:
1
2
3
[root@localhost wokkels]# userdrake

** WARNING **: userdrake: the file password is busy (/etc/ptmp present)

En als ik een user wil toevoegen krijg ik dit:
code:
1
2
[root@localhost wokkels]# adduser
vipw lockfile (/etc/ptmp) is present!

btw, als ik de user in KDE wil toevoegenmet de mandrake control center dan krijg ik:
code:
1
2
Cannot lock user lib,
file /etc/ptmp or /etc/gtmp exist

ow, nu ik toch bezig ben:

3. Mijn desktop in KDE is niet in orde. er horen toch een aantal icoontjes op te staan? Die heb ik dus niet, alleen een rood icoontje met "Stop Printer!" eronder.... Overigens heel gek, want ik hed in het begin mijn printer nog niet eens geinstalleerd.....Verder kan ik ook niets veranderen aan die desktop.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. :) Vraag 1 is eigenlijk het essentieelst, want als dat niet werkt dan kan ik eigenlijk meteen wel terug naar windows :'(

Permanent wintericon!

Verwijderd

1. Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic -- dualhead is wel aan de praat te krijgen, lees topic voor meer info daarover
2. ? - geen idee, lijkt me redelijk f*cked up
3. Staan er onder de K-knop ook programma's ? Heb je wel alles geinstalleerd wat noodzakelijk was ?

Ik ben geen Mandrake kenner maar dit ziet er niet goed uit. Misschien dat je het makkelijkst toch een herinstallatie kunt overwegen. Kreeg je ook fourmeldingen tijdens de installatie ? Heb je de md5sums van de iso files gecontroleerd ?

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
3. Staan er onder de K-knop ook programma's ? Heb je wel alles geinstalleerd wat noodzakelijk was ?

Ik ben geen Mandrake kenner maar dit ziet er niet goed uit. Misschien dat je het makkelijkst toch een herinstallatie kunt overwegen. Kreeg je ook fourmeldingen tijdens de installatie ? Heb je de md5sums van de iso files gecontroleerd ?
Kort en goed: alles ziet er verder prima uit! De ISO's waren in orde, en installatie heeft geen fouten aangegeven en onder de K-knop staat een ongelovelijke hoeveelheid progsels (is wel ff wat anders als wat je van m$ krijgt bij een standaardinstallatie ;)). Probleem 2 is ook pas ontstaan toen ik een user in KDE ging toevoegen en toen toch maar cancelde....vervolgens kon ik niet meer bij de usermanager. Dat wilde ik doen om te kijken of hij dan wel een goeie desktop zou aanmaken....

btw: ik ga het andere topic ff doorspitten om een antwoord te krijgen op mijn eerste vraag..... dank.

Permanent wintericon!

Verwijderd

Draait er niet een proces nog van kuser die je files openhoudt ? Kill die eens met het commando 'killall -9 kuser' en kijk dan eens weer of je een user kunt toevoegen via adduser ?

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
nope, "no process killed"

helaas.....

ow ik heb trouwens net voor de zekerheid maar eens gereboot, maar dat heeft ook niet gewerkt....

Permanent wintericon!

• Ronald
  • Nu online
Wokkels schreef op 01 oktober 2002 @ 12:57:

2. Als ik de usermanager wil starten krijg ik dit:

[knip]
code:
1
2
Cannot lock user lib,
file /etc/ptmp or /etc/gtmp exist
Lijken wel stale lockfiles, gooi ze eens gewoon weg?
Na een reboot hoort dat niet gelocked te zijn denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door Ronald op 01-10-2002 13:40 . Reden: Reakt en lege lijne invoegen :r .. daar was topix toch makkelijker in ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
RonaldH schreef op 01 oktober 2002 @ 13:39:
[...]
Lijken wel stale lockfiles, gooi ze eens gewoon weg?
Na een reboot hoort dat niet gelocked te zijn denk ik.
Okee, dat heeft geholpen. Nu kan ik weer users aanmaken.

Dank hiervoor. Trouwens, met wat aanpassingen aan XF86Config-4 heb ik ook mijn dualhead aan de praat. Nu blijft alleen het rare desktopprobleem nog staan. (als ik een andere user aanmaak dan gaat het wel goed btw!)

Permanent wintericon!

Verwijderd

3. Als het als gewone user wel in orde is zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Het wordt namelijk ten sterkste afgeraden om standaard als root in X te werken vanwege veiligheidsissues.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
hmmm, okee, dan zijn deze problemen iig opgelost. tnx.

Permanent wintericon!

Pagina: 1