VB: aantal maanden tussen 2 datums

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik loop tegen een probleempje. Ik wil graag 2 datums invullen en dat een programmatje daaruit berekend hoeveel maanden er tussen zitten. Maar het aantal maanden heeft 1 cijfer achter de komma. Nu kan ik wel ingewikkelde formules maken met if then else etc. om dit te realiseren maar is er geen 'trukje' voor in visual basic? om gewoon 2 datums van elkaar af te trekken en hier het aantal maanden uit te krijgen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:28

johnwoo

3S-GTE

code:
1
2
Dim NumberOfMonths As Long
NumberOfMonths = DateDiff("m", Date1, Date2)

[ Voor 0% gewijzigd door johnwoo op 01-10-2002 12:27 . Reden: ff in code ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, maar dan heb je natuurlijk nog niet je cijfer achter de komma :)

Die functie kun je wel gebruiken om tij kijken hoeveel maanden er tussen de 1ste van beide maanden is. Vervolgens kun je met beide dagen van de maand, en het totaal aantal dagen in beide maanden wel ff uitrekenen wat dat cijfertje achter de komma moet wezen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:28

johnwoo

3S-GTE

Of je gebruikt geen maanden maar dagen, en deelt het getal dan door 30 ;)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Als je dan toch met cijfers achter de komma moet werken, hoor je door 30,4 (=365/12) dagen per maand te delen.

Ik heb ooit eens wat vage problemen gehad met een werktoeslagen programma waar soms minieme verschillen met verwachte resultaten uitkwamen. Bleek dat er door 30,3 in plaats van 30,4 gedeeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lister schreef op 01 oktober 2002 @ 20:25:
Als je dan toch met cijfers achter de komma moet werken, hoor je door 30,4 (=365/12) dagen per maand te delen.

Ik heb ooit eens wat vage problemen gehad met een werktoeslagen programma waar soms minieme verschillen met verwachte resultaten uitkwamen. Bleek dat er door 30,3 in plaats van 30,4 gedeeld werd.
En het verschil in maanden berekenen met DateDiff, dan de resterende dagen delen door het aantal dagen in die maand? Misschien wat netter dan delen door 30,4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 10:36:
[...]

En het verschil in maanden berekenen met DateDiff, dan de resterende dagen delen door het aantal dagen in die maand? Misschien wat netter dan delen door 30,4..
Dan moet je wel weer rekening houden met het feit dat er maanden met een verschillend aantal dagen zijn. Als je bijvoorbeeld een datum in januari en een datum in mei hebt. Dan moet je rekening houden dat er dus een februari, een maart en een april nog tussen zitten. Het hangt een beetje af van de tussenruimte tussen de 2 data, wat de nauwkeurigste/makkelijkste methode is.
Pagina: 1