Netwerk voor een opleidings instituut

Pagina: 1
Acties:

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Disclaimer:
Ik ben systeembeheerder bij een particulier opleidings instituut, en ik doe mijn best het netwerk zo goed mogelijk in te richten. Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring vanuit hobbyisme en geen MCSE of andere cursussen gevolgd. Ik heb nu dus een idee van hoe ik mijn netwerk en werkstations wil indelen en in laten loggen, maar ik heb niet echt een idee of het een goeie manier is, en hoe ik het moet doen. Dus ik ga hieronder gewoon mijn verhaal typen, en ik hoop dat het een plaatsje in dit subforum verdient en uiteraard op goeie antwoorden.
Ik hoef trouwens geen directe antwoorden te hebben, maar algemene info en links naar waar ik wel de antwoorden kan vinden worden op prijs gesteld.

Het verhaal:
Ik ben dus systeem beheerder bij een klein bedrijfje wat onder andere computer cursussen verzorgt. Vraag me niet hoe ik hier aan de bak ben gekomen, maar het heeft iets te maken met de baas kennen, en erg goedkoop zijn ;).
We hebben hier 2 PC lokalen, in lokaal 1 staan er 13 machines en in lokaal 2 staan er 11. Verder nog een paar laptops die eigenlijk vooral verhuurd worden en dus voor het netwerk verhaal niet meetellen.
Verder hebben we 2 servers staan, een Compaq Proliant 5000 en een IBM Netfinity 3500. De Compaq draait Windows NT 4 backoffice server en op de IBM staat Windows 2000 Advanced server.
Ze zijn allebei main domein server, omdat ik het win2k domein niet onder het NT 4 domein kan krijgen, maakt ook niet zoveel uit, want ik wil uiteindelijk alle netwerk logins via win2k AS gaan doen op het nieuwe domein, omdat die ook meteen overeenkomt met onze website.
Verder draait er nog een Exchange 5.5 server op de Compaq, die wil ik dus ook verplaatsen naar de IBM. En ik moet ook nog een systeem zien te verzinnen voor het maken en terugzetten van HD images.

Op de werkstations draait nu alleen Windows 98, maar dat moet een dualboot Windows 98 en Windows 2000 Professional worden.

Mijn grootste vragen gaan vooral over een goed gebruikers beheer, en een image beheer, zodat wanneer er met een werkstation wat fout gaat er binnen een paar uur een image is teruggezet zodat de volgende cursus weer kan beginnen.

Wat gebruikers betreft wil ik eigenlijk dat alle info op de server word opgeslagen, dus ook desktop en startmenu en wat ik verder ook maar vergeten mag zijn, plus dat bij iedere login de boel weer word opgeschoond naar wat ik als standaard wil hebben. Is dat een beetje makkelijk te regelen? En zo ja, waar kan ik dan de info vinden over hoe het aan te pakken?

En is het mogelijk een soort van streamline ghost of andere image software te gebruiken, omdat niet elk werkstation precies dezelfde hardware heeft, er zitten zelfs een paar machines tussen met totaal andere hardware. En als dat niet mogelijk is, wat dan een goeie manier is om images te maken en terug te kunnen zetten.

Als er dingen niet duidelijk zijn, of als je nog iets hebt van, dat ben je vergeten, aarzel niet om te posten ;)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Is het geen oplossing om gewoon met bootimages en active directory te gaan werken?
Lijkt me aan het meeste voor jou te voldoen!
Dit topic lijkt me niet een Pns-waardig!, maar goed, das mijn mening!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Wolfensteijn
Ik zit ook met beperkte opslag ruimte op de servers, vooral omdat al het cursus materiaal er ook bij moet.
In de IBM zit 9 + 18 gig, en in de Compaq zit een RAID 5 array met 4 maal 4 gig schijven. Dus veel images kan ik niet maken.

En je kan hier wel meteen een discussie over gebruikers beheer van maken. Welke rechten geef je welke gebruikers, hoe los je het verneuken van desktops en startmenu op, dat soort dingen.

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
je kan met ghosten immages heel snel terugzetten....

wat ruimte betreft, je maakt van hdd's in je workstations 2 partities en op de 2e zet de image van het systeem (of je wilt een heel lokaal met ghost ineens ghosten dan moet je wel weer op de server) je kan je 2e partitie ook nog eens hiden (gdisk).
als de werkstations beetje hetzelfde zijn dan zet je toch 1 sysprepped image op de server????

vervolgens met remote install van 2k met behulp van .ins bestanden (toch?) alle software die nodig is installeren. << deployment. wat rechten en desktop startmenu's betreft. dat kan echt helemaal top met 2k advanced server active directory. (vraag me alleen niet hoe, ik weet waar ze het gebruiken niet hoe ze het geinstalleerd hebben) alles staat op de fileserver... dus mischien moet je dan wel wat hdd's bijkopen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

NOFI, maar de vragen die je stelt (hoe over LAN ghosten, user settings op server laten staan e.d.) zijn toch relatief makkelijk te beantwoorden mbv google en/of technet.

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Nou voor die images doe je 't volgende!

Je gaat een installatie maken van een dualboot systeem...
Vervolgens ga installeer je dus win98 en win2kprof.

Vóórdat je voor de laatste keer opstart (dan gaat ie hardware detectie doen namelijk!) zet je 'm uit (win98)... Start dan in Veilige modus op... installeer de software zoals office... (deze moet je van te voren (voor de installaties) even op de hdd zetten...

Sluit nu af en start het andere OS op en doe 't zelfde...
Nu start je via een DOS disk op en begin je met het ghosten van de hardeschijf naar een andere hardeschijf die je er tijdelijk in gezet hebt...

Dat image copy je naar je netwerkserver toe en gebruik je voor je machines...

Waarom?
Op deze manier kun je de pc installen met het image, als je de pc aanzet staat alle software er al op, je hoeft alleen nog even de hardware te installeren en 't nummer in te vullen... scheelt een hoop van tijd! :)

Ik stel voor om dat WinNT4 domein weg te doen en zoals je zelf al zei alles over te hevelen naar Win2k...

Via Kix32 kun je users in laten loggen...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Wolfensteijn schreef op 01 oktober 2002 @ 12:04:
Disclaimer:
Ik ben systeembeheerder bij een particulier opleidings instituut, en ik doe mijn best het netwerk zo goed mogelijk in te richten. Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring vanuit hobbyisme en geen MCSE of andere cursussen gevolgd. Ik heb nu dus een idee van hoe ik mijn netwerk en werkstations wil indelen en in laten loggen, maar ik heb niet echt een idee of het een goeie manier is, en hoe ik het moet doen. Dus ik ga hieronder gewoon mijn verhaal typen, en ik hoop dat het een plaatsje in dit subforum verdient en uiteraard op goeie antwoorden.
Ik hoef trouwens geen directe antwoorden te hebben, maar algemene info en links naar waar ik wel de antwoorden kan vinden worden op prijs gesteld.

Het verhaal:
Ik ben dus systeem beheerder bij een klein bedrijfje wat onder andere computer cursussen verzorgt. Vraag me niet hoe ik hier aan de bak ben gekomen, maar het heeft iets te maken met de baas kennen, en erg goedkoop zijn ;).
We hebben hier 2 PC lokalen, in lokaal 1 staan er 13 machines en in lokaal 2 staan er 11. Verder nog een paar laptops die eigenlijk vooral verhuurd worden en dus voor het netwerk verhaal niet meetellen.
Verder hebben we 2 servers staan, een Compaq Proliant 5000 en een IBM Netfinity 3500. De Compaq draait Windows NT 4 backoffice server en op de IBM staat Windows 2000 Advanced server.
Ze zijn allebei main domein server, omdat ik het win2k domein niet onder het NT 4 domein kan krijgen,
bij een small business server kan er maar 1 server in het domein staan, da's het nadeel van small business
maakt ook niet zoveel uit, want ik wil uiteindelijk alle netwerk logins via win2k AS gaan doen op het nieuwe domein, omdat die ook meteen overeenkomt met onze website.
Verder draait er nog een Exchange 5.5 server op de Compaq, die wil ik dus ook verplaatsen naar de IBM.
exchange 5.5 op een 2000 server is niet echt ideaal, Exchange 2000 werkt veel beter. Ook omdat exchange 5.5 volgens mij nog met Netbios namen werkt, en 2000 perfect met dns (= Active directory)
En ik moet ook nog een systeem zien te verzinnen voor het maken en terugzetten van HD images.
Je kunt denken aan RIS van Windows 2000 server.
Je maakt een ris image voor elke hardware configuratie, plaatst en configureert deze op de pc.
Windows 2000 zal alle image's vergelijken, en vervolgens dubbele bestanden vervangen door snelkoppelingen naar het orriginele bestand, dit bespaart VEEL ruimte.
Dit icm een unattended answer file is super!
Op de werkstations draait nu alleen Windows 98, maar dat moet een dualboot Windows 98 en Windows 2000 Professional worden.
waarom windows 98?
Mijn grootste vragen gaan vooral over een goed gebruikers beheer, en een image beheer, zodat wanneer er met een werkstation wat fout gaat er binnen een paar uur een image is teruggezet zodat de volgende cursus weer kan beginnen.
dit werkt met RIS perfect!
Wat gebruikers betreft wil ik eigenlijk dat alle info op de server word opgeslagen, dus ook desktop en startmenu en wat ik verder ook maar vergeten mag zijn, plus dat bij iedere login de boel weer word opgeschoond naar wat ik als standaard wil hebben. Is dat een beetje makkelijk te regelen? En zo ja, waar kan ik dan de info vinden over hoe het aan te pakken?
Dat noemen ze "roaming profiles", dus je "profile" staat dan op de server.
Als je de NTuser.dat renamed naar NTuser.man (manditory) kunnen ze niks wijzigen aan hun profile (bureaublad, menu start etc.)

En je moet met home directory's gaan werken die op de server staan.

Het hele verhaal kun je weer gaan verwerken in OU policies bijv.
En is het mogelijk een soort van streamline ghost of andere image software te gebruiken, omdat niet elk werkstation precies dezelfde hardware heeft, er zitten zelfs een paar machines tussen met totaal andere hardware. En als dat niet mogelijk is, wat dan een goeie manier is om images te maken en terug te kunnen zetten.

Als er dingen niet duidelijk zijn, of als je nog iets hebt van, dat ben je vergeten, aarzel niet om te posten ;)
Het lijkt me heel verstandig dat jij eens een keer het boek "windows 2000 server" door gaat lezen, (kgeloof dat dit cursus 70-210 of 215 is), daar staat heel veel in over dit soort problemen. Ik heb een sybex boek, en bevalt goed, het schijnt dat stof van microsoft zelf nogal saai is.

SUCCES!

• Wolfensteijn
Windows 98 moeten we hebben in verband met wensen van de klant. We hadden namelijk de afgelopen 2 maanden de ruimtes verhuurd aan Dudok Business institute, en die draaiden al hun cursussen nog onder windows 98 met office 97, dus dat moeten we dan ook aan kunnen bieden.

Voor onze eigen cursussen willen we wel naar windows 2000, maar windows 98 moet wel een optie blijven.

Verwijderd

Geven ze dan windows cursussen of office cursussen.

Office 97 draait ook wel op 2000.

Anders kun je evt. ook met Bootable ghost image's gaan werken.

Er zijn op dit forum een aantal topics geweest over dit onderwerp, zoek maar eens!

• Wolfensteijn
In dit geval was het een secretariele opleiding voor herintredende vrouwen. Maar het ging hun om de combinatie windows 98 en office 97, en tja, de klant is koning, dus hebben wij dat zo aangeboden.

Binnenkort krijgen we een andere grote klant binnen, en die willen windows95 hebbeb, maar hoe ik dat op ga lossen weet ik nog niet.

Verwijderd

Swapable drives mischien wel zo handig ?!

• Wolfensteijn
Is opzich een idee, maar dat kunnen die kasten niet aan. De 4 nieuwe PC's die we hebben kunnen het wel, dat zijn standaard IBM torentjes met ruimte voor 3 5,25" bays. Maar de andere machines zijn IBM 300GL serie, desktop kast, met alleen maar ruimte voor een CD-ROM speler.

Maar zodra we overal nieuwe PC's hebben staan is het misschien een idee ja.

Verwijderd

Voor 125 euro per uur vertel ik je alles wat je weten wilt ! })

• Wolfensteijn
Ik zal het doorgeven Johnnm, maar ik ben bang dat ze nee zeggen :P

Verwijderd

Misschien een beetje flauwe van me, maar indien je bij een particulier opleidingsinstituut werkt moeten ze de eurootjes maar eens laten rollen. Mocht je met hele specifieke vragen zitten mag je altijd mailen. Heb zelf volledig CNE en MCSE traject gedaan. Heb 16jr. IT ervaring op alle platforms die jij kunt bedenken ...

• Wolfensteijn
Is het mogelijk om met RIS een dualboot installatie te maken met windows 98 en windows 2000?

Verwijderd

voor zover ik weet niet, je kan dacht ik alleen in RIS windows 2000 prof. en XP opnemen.
Pagina: 1