Toon posts:

Breedbeeld en divx

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na ettelijke topics gelezen te hebben en allemaal mooie theoretische verhalen ben tegengekomen heb ik een simpele vraag die nog steeds niet beantwoord is:

Ik maak een DVDtje, 16:9 -> 16:9

Als ik een breedbeeld TV ga kopen, heb ik dan betere beeldkwaliteit of niet bij die divx dan op een normale tv? Ik weet dat de balken dan iets minder worden boven en onder in het beeld en met BSPlayer en de zoom mogelijkheden van het toestel zelf kan je er vast iets beeldvullends van maken.

Het antwoord wat ik zoek is dus niet een theoretisch antwoord waarbij iemand alle beeldformaten voor me opsomt en leuke berekeningen doet die ik zelf ook kan doen en waar het hele forum vol mee staat en nog geen passend antwoord geeft. Ik zoek een antwoord van iemand die het in de praktijk heeft geprobeerd. Dus standaard tvtje hier en breedbeeldje daar. Dan divxje afgespeeld en die uitkomst graag....

tnx alvast... :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:29

TwoR

Gekleurde stippen

Volgens mij is de kwaliteit op een breedbeeld TV niet beter als op en normale TV.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bij breedbeelduitzending is het beeld op een breedbeeld tv 33% scherper dan op een 4:3 tv.....

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 01 oktober 2002 @ 11:04:
Volgens mij is de kwaliteit op een breedbeeld TV niet beter als op en normale TV.
Wordt het dan misschien zelfs slechter in het geval van een divxje?

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:24
je hebt groter beeld met dezelfde qualiteit, als je een breedbeeld tv hebt. Ik moet zeggen, eigenlijk maakt het niet zoveel uit. op mijn oude tv was alles een beetje wazig, waardoor ik veel details niet zag. op mijn breedbeeld is alles zo scherp dat ik alle artifacten van divx kan zien. maar voor DVD's is het prachtig.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
Oscar28 schreef op 01 oktober 2002 @ 11:06:
Bij breedbeelduitzending is het beeld op een breedbeeld tv 33% scherper dan op een 4:3 tv.....
Das waar!!!

Maar een videokaart spuugt divx naar mijn weten nooit als breedbeeldsignaal naar buiten... Dus er komt altijd een 4:3 signaal uit...

Nu kan je het met je breedbeeldtv wel weer oprekken en beeldvullend maken, maar dan maak je het alleen groter... De kwaliteit wordt niet beter... Eigenlijk hetzelfde als een gewone tv-uitzending, die je oprekt enzow... Pas als een videokaart een 16:9 signaal naar buiten kan spugen, heb je er voorbaat bij met een breedbeeld-tv...

Zelf kijk ik meer dvd dan divx (vooral om het geluid en de beeldkwaliteit)... En heb dan ook een breedbeeld-tv staan...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 13:52
Ik heb et met S-video out op zowel onze Philips breedbeeld als op een sony 4:3.
Ik kan zeggen. Scoor een breedbeeld! Die zwarte randen ben je kwijt (ik wel iig).
En de kwaliteit is stukken beter! :)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-03 15:54

DynaMikeY

1976 Kever 1300

(jarig!)
Maar een videokaart spuugt divx naar mijn weten nooit als breedbeeldsignaal naar buiten... Dus er komt altijd een 4:3 signaal uit...
Ja uh...BOEIEND! Een breedbeeld kapt die zwarte vlakken er gewoon af, dus dat is geen probleem.

Ik heb zelf een 72cm 4:3 Philips Matchline, maar als ik bij iemand anders op Philips 32" widescreen een divx kijk...dan is dat gewoon :9~

Een breedbeeld heeft strakker beeld, en het gebrek aan zwarte balken maakt toch dat het lekkerder kijkt.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

De videokaart spuugt het beeld gewoon uit zoals het is, 4:3 of 16:9 of 2.35:1

Verwijderd

[quote]Banzi schreef op 01 oktober 2002 @ 11:22:
[...]
Maar een videokaart spuugt divx naar mijn weten nooit als breedbeeldsignaal naar buiten... Dus er komt altijd een 4:3 signaal uit...quote]

is niet waar, ligt aan de resolutie. Bij mijn broertje komen divxjes perfect op zijn breedbeeld. Ligt er maar net aan wat de resolutie van de Divx is, bijv 640-532 komt er perfect op...

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:29

TwoR

Gekleurde stippen

De kwaliteit wordt slechter met en breedbeeld dan op en normale tv omdat een breedbeeld alles uitrekt.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:00
yep, maar een breedbeeld heeft ook algoritme om er weer wat beeldlijnen bij te maken ;)
ik heb een breedbeeld en vindt het heerlijk om er divx'jes op te kijken.

ik zou zeggen, neem een divx'je dat je op je eigen tv gezien hebt, en ga hem daarna bekijken bij iemand met een breedbeeld. en beslis dan of je het fijn vindt

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het inderdaad via de s-video out van mijn gkracht2 doen... maar er zijn ook dit soort apparaten:

http://www.trust.com/products/product.htm?artnr=12737
en
http://www.trust.com/products/product.htm?artnr=11672

Zou dat nog verschil uitmaken eigenlijk? Het liefst weer reacties van mensen die dit spul in gebruik hebben (of beide natuurlijk ;) -> breedbeeld en zo'n kastje of videokaart).

edit: klik op de link en kies dan voor cancel als er wordt gevraagd of je de complete frameset wilt laden...

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 01 oktober 2002 @ 11:48:
De kwaliteit wordt slechter met en breedbeeld dan op en normale tv omdat een breedbeeld alles uitrekt.
Spreek je uit ervaring?

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

(jarig!)
TwoR spreekt niet uit ervaring, want hij praat gewoon onzin.

Een TV-OUT geeft wel altijd 4:3 output, als er echter zwarte balken zijn dan regelt de electronica van een breedbeeld TV het zo af dat alleen het gedeelte met beeld zichtbaar is.
(of je moet een monitor hebben met een 16:9 resolutie, maar ik betwijfel ernstig of die uberhaupt wel bestaan)
is niet waar, ligt aan de resolutie. Bij mijn broertje komen divxjes perfect op zijn breedbeeld. Ligt er maar net aan wat de resolutie van de Divx is, bijv 640-532 komt er perfect op...
Uhm...hate to burst your bubble, maar 640*532 is een verhouding van 4:3,325... helemaal geen breedbeeld dus. Het is dus niet afhankelijk van de divx, maar van zoom en scan mogelijkheiden van de TV!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik ben nu toch wel benieuwd of breedbeeld-tv's bij DivX-films met diverse resoluties de zwarte balken weglaten. Hier is nog geen eenduidig antwoord op gekomen. Ik overweeg wel een breedbeeld-tv te kopen over een tijdje mits er geen beeldvervorming plaatsvindt bij reguliere tv-uitzendingen en mijn DivXjes ook onvervormd en zonder zwarte balken worden weergegeven. Wie kan hier meer over vertellen?

Verwijderd

Je hebt twee soorten breedbeeld. Bv bij schrek heb je anamorphic breedbeeld dit betekent dat het volle aantal lijnen van 4:3 gebruikt om het 16:9 materiaal in op te slaan (op een gewone tv krijg je dan van die eierhoofden). Dit is de beste optie om divx over te zetten via de pc). Je tv zet je op breedbeeld, de tv rekt dan het signaal alleen naar rechts en naar links op tot 16:9. Als je gewoon het aspect op 16:9 laat staan stuurt de videokaart nog steeds gewoon 4:3 maar dan doet de pc niks met de lijnen boven en onder de film en krijg je balken. Als de tv dan op breedbeeld staat heb je balken onder en boven. De tv moet dan op Superzoom (sony) gezet worden om het beeld op normaal 16:9 aspect te vertonen. Ik heb er zelf mee zitten klooien en de optie bij tha playa om alles op te rekken naar 4:3 en de tv in te stellen op breedbeeld werkt het beste bij een 16:9 film. (we hebben een KV28FC60

Verwijderd

Meeste DivXjes zijn nog rechthoekiger dan 16:9 , bijv 720*380

Voor optimale beeldkwaliteit moet je de player bewust instellen op verkeerde aspect ratio , zodat op de TV bijvoorbeeld 720*550 wordt weergegeven. Als je dan op een gewone TV kijkt heb je dan een groter beeld , zonder zwarte randen , maar met lange hoofden.
Vervolgens moet je het beeld met de breedbeeld TV weer in breedte uitrekken , zodat cirkels weer rond worden...

• -Moondust-
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 16:17:
Je hebt twee soorten breedbeeld. Bv bij schrek heb je anamorphic breedbeeld dit betekent dat het volle aantal lijnen van 4:3 gebruikt om het 16:9 materiaal in op te slaan (op een gewone tv krijg je dan van die eierhoofden). Dit is de beste optie om divx over te zetten via de pc). Je tv zet je op breedbeeld, de tv rekt dan het signaal alleen naar rechts en naar links op tot 16:9. Als je gewoon het aspect op 16:9 laat staan stuurt de videokaart nog steeds gewoon 4:3 maar dan doet de pc niks met de lijnen boven en onder de film en krijg je balken. Als de tv dan op breedbeeld staat heb je balken onder en boven. De tv moet dan op Superzoom (sony) gezet worden om het beeld op normaal 16:9 aspect te vertonen. Ik heb er zelf mee zitten klooien en de optie bij tha playa om alles op te rekken naar 4:3 en de tv in te stellen op breedbeeld werkt het beste bij een 16:9 film. (we hebben een KV28FC60
Ik begrijp in grote lijnen je verhaal, denk ik. Kan ik de conclusie trekken dat alle DivX films zonder vervorming zijn weer te geven op ELKE breedbeeld tv?

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

(jarig!)
-Moondust- schreef op 03 oktober 2002 @ 16:24:
[...]

Ik begrijp in grote lijnen je verhaal, denk ik. Kan ik de conclusie trekken dat alle DivX films zonder vervorming zijn weer te geven op ELKE breedbeeld tv?
Ja. (kort maar krachtig)

Het beste kun je een divx hebben die op 1:1,85 geencodeerd is hebben, voor een breedbeeld hoef je dan niks met de TV te doen. Een 4:3 film zal gewoon op 4:3 weergegeven worden op een breedbeeld (met zwarte vlakken aan de zijkant). Bij films die 1:2,35 als aspect ratio hebben (bioscoop formaat; zwarte vlakken aan de bovenkant) kun je dan het volgende doen:

1) TV op 16:9 laten staan, en in origineel AR de film kijken, echter met zwarte balken
2) Superzoom gebruiken, zodat ie zoomt op het midden (en er dus aan de zijkant kleine stukjes wegvallen)

Ik rip/crop mijn zelfgemaakte rips altijd naar een 1:1,85 aspect ratio, dit is 16:9, en dus perfect. (ook al heb ik een 72cm 4:3 TV, ik anticipeer alvast op de toekomst, en houd rekening met mede moviefreaks :))

Als je de Doom9 guide 'Aspect Ratios explained' leest zal het je misschien wel duidelijker worden.

http://www.doom9.org/index.html?/aspectratios.htm

Verwijderd

[Uhm...hate to burst your bubble, maar 640*532 is een verhouding van 4:3,325... helemaal geen breedbeeld dus. Het is dus niet afhankelijk van de divx, maar van zoom en scan mogelijkheiden van de TV!
was een tikfout, moest zijn 640*432... :+ dit neemt niet weg dat je verhaal, wel klopt over die zoom en scan...

maar een breedbeeld tv is echt top voor divxjes...vind ik persoonlijk... :Y)

• -Moondust-
DynaMickey, inc71, Walter.PPK en six10again, bedankt voor de uitleg!!!

Toch nog een laatste vraag.
In de winkel zie ik altijd breedbeeld tv's staan die bij een reguliere tv-uitzending van de kabel een vervormd beeld geven (uitrekking). Is dit vervormde beeld onvermijdelijk of ligt het gewoon aan de afstelling van de toestellen in de winkel?

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

(jarig!)
Nog een tipje: BS Player heeft veel mogelijkheden om het Aspect Ratio in te stellen, en softwarematig in en uit te zoomen.

www.bsplayer.org

Verwijderd

Oscar28 schreef op 01 oktober 2002 @ 11:06:
No way jose, als het om een PAL plus uitzending gaat mischien maar anders toch echt niet want het beeld wordt gewoon uitgerekt en dat levert geen verbetering maar een verslechtering op

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

(jarig!)
-Moondust- schreef op 03 oktober 2002 @ 16:50:
DynaMickey, inc71, Walter.PPK en six10again, bedankt voor de uitleg!!!

Toch nog een laatste vraag.
In de winkel zie ik altijd breedbeeld tv's staan die bij een reguliere tv-uitzending van de kabel een vervormd beeld geven (uitrekking). Is dit vervormde beeld onvermijdelijk of ligt het gewoon aan de afstelling van de toestellen in de winkel?
Ligt aan de instelling in de winkel. Maar dat doen ze expres...ze gaan natuurlijk geen 4:3 beeld op een breedbeeld opzetten; dat verkoopt natuurlijk niet. Ze kunnen denk ik ook het beste een DVD opzetten, of een zender opzetten die breedbeeld uitzendt..

Ik denk overigens dat de 4:3 > 16:9 vervorming snel went... en anders is er nog altijd de 'change AR' knop op de afstandbediening :)

Verwijderd

Ik werk zelf bij de mikro-electro als weekend hulp en af en toe sta ik er van te kijken dat van die oude mensen nog nooit van dvd gehoord, kijken nooit film zomaar een breedbeeld kopen. Je moet een tv kopen voor het geen waarvoor je hem gebruikt. Als je hele dagen nieuws en een keer een film op tv kijkt dan koop je natuurlijk geen breedbeeld tv. Een breedbeeld tv is er voor gemaakt om breedbeeld materiaal op te bekijken. Dus Divx,Vcd,DVD en Pal60breedbeeld en Pal+ uitzendingen. En als je 4:3 uitzendingen kijkt dan heb je balken links en rechts. En al die aspect aanpassings opties zoals smartzoom etc daar wil je toch niet naar kijken, mensen hoofden en auto's zien er gewoon niet uit.

Over het kwaliteits verschil:

Een breedbeeld uitzending heeft een kleiner oppervlak om zijn materiaal op op te slaan dan een 4:3 uitzending. Als je een 16:9 film met het juiste aspect op een 4:3 tv of op een 16:9 tv kijkt maakt qua kwaliteit niks uit het zijn immers evenveel lijnen. Alleen heeft een breedbeeld tv een groter oppervlakte dus moeten de lijnen verder opgerokken worden.

TV uitzendingen zijn gebonden aan 4:3 beeld (behalve PAL+) Eigenlijk zouden ze beter alles optrekken naar 4:3 (anamorphic breedbeeld) zodat ze de bandbreedte maximaal gebruiken. Immers zitten op de meeste nieuwe 4:3 tv's een knop om het beeld van anamorphic naar 16:9 te trekken(balken boven en onder).

De superzoom functie bij sony is voor Pal+ en pal60 breedbeeld uitzendingen.
4:3 Beeld wordt volgens aspect naar alle kanten uitgerokken het aspect blijft behouden.
De Breedbeeld functie bij sony is voor anamorphic uitzendingen (bv. schrek)
4:3 beeld wordt alleen naar links en naar rechts opgerokken.

Ik zat een tijd terug naar mission impossible te kijken op tv en ik ergerde me dood aan het feit dat ik aan elke kant minstens 10cm beeld miste. Het begon al met alle namen van de hoofdrolspelers en producers die maar half in beeld kwamen en ging door met conversaties waarbij soms maar de helft van iemands gezicht te zien was. Kortom ze knippen maar wat raak en letterlijk de helft van de film gaat zowat verloren.

ps. Als je vaak Divx kijkt moet je eens naar de panasonic PL10 of PL30 kijken. Je kunt bij deze tv's 'traploos' de verticale grote van het beeld veranderen, idiaal ter correctie van rare formaten.

Verwijderd

Topicstarter
kee, dus ik heb er geen fluit aan als ik veel divxjes kijk om een breedbeeld te kopen met het idee dat mijn divxje mooier en in de juiste verhoudingen wordt afgespeeld? Ik zal altijd moeten kloten met zoom OF in BSPlayer OF op de breedbeeld tv? De breedbeeld tv herkent niet dat de divx 16:9 is?

• -Moondust-
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 11:49:
kee, dus ik heb er geen fluit aan als ik veel divxjes kijk om een breedbeeld te kopen met het idee dat mijn divxje mooier en in de juiste verhoudingen wordt afgespeeld? Ik zal altijd moeten kloten met zoom OF in BSPlayer OF op de breedbeeld tv? De breedbeeld tv herkent niet dat de divx 16:9 is?
Dat lijkt er wel op, maar om een evengroot beeld als op een breedbeeld tv te krijgen zal je een joekel van een grootbeeld (4:3) tv moeten kopen. Dus qua instellingen is het wellicht wat lastig, maar je hebt wel een groot en beeldvullend beeld. Anders ga je eens in de winkel experimenteren met de mogelijkheden van die breedbeeld tv's. Misschien valt het allemaal wel mee, misschien ook niet. maar daar kom je alleen achter als je er ff tijd in steekt.

Verwijderd

Heb een 82 cm Pal Plus TV en een Matrox G450-eTV icm G400 filter, als een film 3:4 verhouding is hoef ik niets te doen zolang de TV in Panorama of Automatisch staat, maar als ik het op video pleur voor mijn peetzoon(ja ik ben dus een Godfather) dan moet ik met films die breedbeeld zijn, het G400 filter instellen op 16:9 om het beeldvullend te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
kweeenie of ik nou een breedbeeld moet gaan kopen of een hele goede leesfauteuil... zodat studeren wat plezieriger wordt met mijn rsi klachten.... kan ook voor rijbewijs gaan........ scheelt ook weer wat ;)

ach wat, laat ik alles maar in 1x doen... spaar gewoon nog even een jaartje door ;)

Verwijderd

Topicstarter
koop ik er meteen een huis omheen :)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Ik spreek uit ervaring en kan zeggen dat DivX op breedbeeld beter is dan op monitor of gewone tv. Door zoom van de breedbeeld krijg je een beeldvullende film die idd wat slechter is in kwaliteit dan gewone tv (en gewone tv is weer slechter dan DVD). De kwaliteit is echter niet zo slecht als dat je op je pc een DivX film speelt en dan full screen doet. Ok, DVD is het beste maar een laptop en een breedbeeld is wel de nieuwste films voor niks ;)

Verwijderd

Topicstarter
en een auto bij

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 07 oktober 2002 @ 13:27:
Ik spreek uit ervaring en kan zeggen dat DivX op breedbeeld beter is dan op monitor of gewone tv. Door zoom van de breedbeeld krijg je een beeldvullende film die idd wat slechter is in kwaliteit dan gewone tv (en gewone tv is weer slechter dan DVD). De kwaliteit is echter niet zo slecht als dat je op je pc een DivX film speelt en dan full screen doet. Ok, DVD is het beste maar een laptop en een breedbeeld is wel de nieuwste films voor niks ;)
mja das wel zo... als ze nou ook nog maar meer in breedbeeld uit gaan zenden....

ow.... twijfel! :'(

Verwijderd

LinuxAap:
Belgie doet al veel met breedbeeld(palplus) als UPC zijn apparatuur nu ook weer in orde brengt kan ik er tenminste van genieten
Als ik een goede DVDrip(DiVX) afspeel op mijn breedbeeld 82 cm dan is de kwaliteit beter als normale TV en al helemaal beter dan de zenders die digitaal via de sateliet worden uitgezonden

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 13:45:
LinuxAap:
Belgie doet al veel met breedbeeld(palplus) als UPC zijn apparatuur nu ook weer in orde brengt kan ik er tenminste van genieten
Als ik een goede DVDrip(DiVX) afspeel op mijn breedbeeld 82 cm dan is de kwaliteit beter als normale TV en al helemaal beter dan de zenders die digitaal via de sateliet worden uitgezonden
Hmmm.... hoe bedoel je als UPC hun spullen weer op orde heeft? Als (ik noem maar wat) de KRO of RTL een programma uitzend dan doen hun dat toch in een bepaald formaat? UPC kan/gaat/zal dat signaal dan toch niet omgooien? Ik heb bijvoorbeeld Digitale Televisie van Casema. Heb ik dan bv. meer profijt van de breedbeeld als een ander?

• Postman
  • Laatst online: 08-02 20:25
Ligt gewoon aan de omroep. Canal+ is de enigste nederlandse zender die (bijna) alles uitzend in breedbeeld formaat. België 1 & 2 hebben ook steeds meer programma's en de plubieke omroepen (NED 1, 2 & 3) hebben er soms 1 (meestal Duitse series). De duitse zenders hebben wel veel breedbeeld programma's en films. In Nederlands is het gewoon nog niet zo'n hype (jammer genoeg).
Dan je digitale tv hebt moet niet uitmaken met een breedbeeld of gewone tv. TV's zijn nog steeds analoog, maar het signaal is wel beter. Digitale tv's zijn er wel, maar zijn zo duur dat je die onmogelijk kunt betalen als gewone thuisgebruiker. Voordeel van breedbeeld is wel het rustigere beeld (100Hz). Dit scheelt echt als je lang tv kijkt (bijv. film avond/nacht).

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:01:
Na ettelijke topics gelezen te hebben en allemaal mooie theoretische verhalen ben tegengekomen heb ik een simpele vraag die nog steeds niet beantwoord is:

Ik maak een DVDtje, 16:9 -> 16:9

Als ik een breedbeeld TV ga kopen, heb ik dan betere beeldkwaliteit of niet bij die divx dan op een normale tv? Ik weet dat de balken dan iets minder worden boven en onder in het beeld en met BSPlayer en de zoom mogelijkheden van het toestel zelf kan je er vast iets beeldvullends van maken.

Het antwoord wat ik zoek is dus niet een theoretisch antwoord waarbij iemand alle beeldformaten voor me opsomt en leuke berekeningen doet die ik zelf ook kan doen en waar het hele forum vol mee staat en nog geen passend antwoord geeft. Ik zoek een antwoord van iemand die het in de praktijk heeft geprobeerd. Dus standaard tvtje hier en breedbeeldje daar. Dan divxje afgespeeld en die uitkomst graag....

tnx alvast... :)
Nee kwaliteit wordt zeker niet beter. Helemaal niet omdat je de zoom optie van je TV moet gaan gebruiken. Wanneer het wel zeker voordeel heeft, is als je je film uitgerekt naar divx zet.. en je hem door je tv weer in laat duwen. Een ander voordeel is dat je gewoon groter beeld hebt met 16:9 films.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 07 oktober 2002 @ 14:04:
Ligt gewoon aan de omroep. Canal+ is de enigste nederlandse zender die (bijna) alles uitzend in breedbeeld formaat. België 1 & 2 hebben ook steeds meer programma's en de plubieke omroepen (NED 1, 2 & 3) hebben er soms 1 (meestal Duitse series). De duitse zenders hebben wel veel breedbeeld programma's en films. In Nederlands is het gewoon nog niet zo'n hype (jammer genoeg).
Dan je digitale tv hebt moet niet uitmaken met een breedbeeld of gewone tv. TV's zijn nog steeds analoog, maar het signaal is wel beter. Digitale tv's zijn er wel, maar zijn zo duur dat je die onmogelijk kunt betalen als gewone thuisgebruiker. Voordeel van breedbeeld is wel het rustigere beeld (100Hz). Dit scheelt echt als je lang tv kijkt (bijv. film avond/nacht).
Dat vind ik dus zulke opgeklopte hype heh, maar das slechts mijn mening hoor. Ik heb nog nooit flikkeringen gezien op een tv op 50HZ, moeie ogen krijg ik er ook niet van.... echter, bij een monitor wordt ik al helemaal gek als ie op 60/65Hz staat en ik er gewoon naar kijk. Net een kapotte TL buis. Raar... maar ja, misschien ben ik wel verkeerd in elkaar gezet ;)

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 07 oktober 2002 @ 14:31:
[...]

Nee kwaliteit wordt zeker niet beter. Helemaal niet omdat je de zoom optie van je TV moet gaan gebruiken. Wanneer het wel zeker voordeel heeft, is als je je film uitgerekt naar divx zet.. en je hem door je tv weer in laat duwen. Een ander voordeel is dat je gewoon groter beeld hebt met 16:9 films.
Dus dan zou ik zelf in Gordian Knot bijvoorbeeld een verhouding van 20:12 moeten maken en dan gewoon afspelen op de breedbeeld? Maar dan gaat divx toch meer artifacts maken omdat ie meer data moet gaan creeren dan dat er aangeleverd wordt?

Verwijderd

Linuxaap, echt een breedbeeld levert veel op in kijkplezier, helemaal met de laatste divxjes, bijna allemaal widescreen... Als ik een film echt goed wil zien ga ik altijd naar mijn broertje, die heeft een jvc breedbeeld tv, 82cm? in iedergeval zo'n grote :9 Op die TV zit gewoon een scan die zonder je aspectratio te veranderen je film passend maakt op je TV, wel een verschil ten opzichte van mijn sony 4:3 blacktriniton 80cm... :'( Geen zwarte balken enzo...(hoewel als je een beetje op de centen bent neem je die balken voor lief en zet je daar (met bsplayer kan dat) je ondertitels neer, lekker uit beeld...maar goed...)

Ik wens je veel wijsheid toe, en met een TV doe je toch gauw een jaar of 5... als ik nu een nieuwe tv zou kopen dan kocht ik een breedbeeld al was het alleen al voor mijn divxjes (al gauw zo'n 600 stuks 8) )

Verwijderd

Topicstarter
mja, ik zie nog wel even.... willen de heren breedbeeldbezitters (70cm) nog 1 dingetje doen? Even een dvd of divxje afspelen en (zonder zoom of andere truuks te gebruiken) opmeten hoe HOOG het weergegeven beeld is? Ik had namelijk ook begrepen dat er bij breedbeeld tv's zonder al die truuks bij 16:9 nog wel balken (balkjes) te zien waren.

• Nikel
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 14:22:
[...]

Dus dan zou ik zelf in Gordian Knot bijvoorbeeld een verhouding van 20:12 moeten maken en dan gewoon afspelen op de breedbeeld? Maar dan gaat divx toch meer artifacts maken omdat ie meer data moet gaan creeren dan dat er aangeleverd wordt?
Nee, je encode gewoon zoals je dat normaal ook doet, maar als je afspeelt dan gebruik je BSPlayer (of zoomplayer ofzo), en laat je die het beeld oprekken naar boven en onderen, je teevee rekt dan weer uit naar links en rechts.

Je hebt bijvoorbeeld een 16:9 film, die speel je in BSPlayer af als 4:3, dus helemaal beeldvullend, zo stuur je het maximale aantal pixels vanuit je videokaart naar je tv. Je tv zet je in breedbeeldstand ofzo, en die maakt van dat beeld dan beeldvullende 16:9. Een breedbeeld tv is als het goed is erg goed in dit oprekken, maar minder goed in inzoomen (inzoomen doe je als je op je pc als 16:9 afspeelt). Je pc videokaart is bijna perfect met het oprekken van video als het goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 18:35:
mja, ik zie nog wel even.... willen de heren breedbeeldbezitters (70cm) nog 1 dingetje doen? Even een dvd of divxje afspelen en (zonder zoom of andere truuks te gebruiken) opmeten hoe HOOG het weergegeven beeld is? Ik had namelijk ook begrepen dat er bij breedbeeld tv's zonder al die truuks bij 16:9 nog wel balken (balkjes) te zien waren.
Bij mijn zus is op een 70 cm gewone beeldbuis een 16:9 film 25 cm hoog. Bij mij op mijn 55 cm beeldbuis is een 16:9 film 28 cm hoog... kvraag me af hoeveel winst je dan hebt bij een breedbeeld....zeker als je daar in 16:9 ook nog balken bij ziet.... Ik ben bang dat ik toch wel een breedbeeld ga halen hoor, daar niet van ;) maar ben nieuwsgierig.... misschien kan ik beter voor minder geld een reus van een gewone beeldbuis kopen...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je een goeie breedbeeld neemt, zoals mijnes.. kan je ook nog zelf kiezen welke verhouding die moet staan... als ik een DivXje kijkt... zet ik hem 16:9... dan heb ik nog wel zwarte balken... maar 20x helderder als gewoon....

het is een rond de 72Cm breedbeeld die ik heb.. kan ook de film fullscreen nemen.. alleen ik zit er zo dichtop dat ik dan de blokjes ziet :P

Hij is trouwens van Philips... en koste me flink wat €€€€ ;( alleen ik heb er veel plezier van!!! en DivX is helderrrrrrrrr

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 09 oktober 2002 @ 20:58:
als je een goeie breedbeeld neemt, zoals mijnes.. kan je ook nog zelf kiezen welke verhouding die moet staan... als ik een DivXje kijkt... zet ik hem 16:9... dan heb ik nog wel zwarte balken... maar 20x helderder als gewoon....

het is een rond de 72Cm breedbeeld die ik heb.. kan ook de film fullscreen nemen.. alleen ik zit er zo dichtop dat ik dan de blokjes ziet :P

Hij is trouwens van Philips... en koste me flink wat €€€€ ;( alleen ik heb er veel plezier van!!! en DivX is helderrrrrrrrr
en hoeveel is dat in euros? en... wat voor functionaliteit moet ik op letten als ik er toch 1 ga halen? Die verkoper vertelt je ook maar wat natuurlijk.......

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
damn wat een gezwets dat het beeld slechter zou zijn omdat een breedbeeld het uitrekt |:(

maargoed daar ben ik ook benieuwd naar, ik kijk nu films op een gewone tv via tv out en de kwaliteit is gewoon geweldig eerlijk waar.......mooier beeld en mooiere kleuren dan op de monitor............

nu ben ik benieuwd naar een antwoord op de vraag van topicstarter, want een goede breedbeeld (zeker 100hz) wil wel eens extra scherp beeld hebben........en als je daar divx op gaat kijken zie je misschien meer blokjes achtige dingen?????

ik hoop i.e.g. van niet want ik wil binnenkort overstappen op een breedbeeld tv

dus: wie kijkt er divx op zn breedbeeld tv via tv out???

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Topicstarter
maarreh... nog mensen die even op deze willen reageren?

mja, ik zie nog wel even.... willen de heren breedbeeldbezitters (70cm) nog 1 dingetje doen? Even een dvd of divxje afspelen en (zonder zoom of andere truuks te gebruiken) opmeten hoe HOOG het weergegeven beeld is?

• JvS
  • Laatst online: 22:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

als de DVD en divx alletwee 16:9 zijn, zullen ze evenhoog afspelen (namelijk met de verhouding 16:9 in een 16:9 scherm, met zwarte balkjes boven en onder), als je de TV dan op 16:9 zet, hebben ze alletwee een beeldvullend beeld dat in goede verhoudingen staat. Alleen heb je dan maar een deel van de mogelijke beeldlijnen gebruikt (die in de zwarte balken "verlies" je dan). Dat is zowel bij DVD als DivX zo.

MAAR, bij DVD heb je ook zogenaamde "anamorphic" opgenomen versies. Dat houdt in dat het beeld volledig beeldvullend op de DVD staat, en als je het op een 16:9 TV afspeelt zal het dan gebruik maken van alle beeldlijnen. Gebruik je een 4:3 TV en stel je je DVD speler in op 16:9, dan zal het beeld er "langerekt" uitzien, te lange mensen, te hoge gezichten, te smalle auto's etc. De 16:9 beeldverhouding van een breedbeeld TV zorgt er weer voor dat het er goed uit komt te zien met gebruikmaking van ALLE beeldlijnen en dus een hogere kwaliteit, omdat er gewoon geen zwarte balken zijn :).

Als je je DVD speler vertelt dat het een 4:3 TV is, verzint-ie er trouwens een zwarte balk onder en boven, zodat het er op zo'n TV ook goed uitziet :).

Met DiVX zou dit in principe ook kunnen, maar divx wordt in 95% van de gevallen op een 4:3 beeld uitgezonden (monitor), dus is het niet echt flex om het dan "te hoog" op te gaan nemen, omdat je dan met je monitor moet gaan prutsen om het weer "in verhouding" te krijgen.

Voor een breedbeeld TV bezitter is zo'n anamorphic DivX natuurtlijk wel ideaal :).

Overigens denk ik dat mensen hier 2.35:1 films met 1.85:1 films aan het vergelijken zijn en het door de war halen. 2,35:1 is nog veel "breder" dan breedbeeld, dus dan heb je ook op een 16:9 TV nog kleine zwarte balkjes inderdaad. Een breedbeeld TV is altijd beter met breedbeelduitzendingen. Of er nu nog steeds zwarte balkjes zijn of niet. Je hebt meer beeld in de breedte, de film is meer in de breedte, dus verhoudingsgewijs is je beeld breder. De breedte:hoogte verhouding blijft gelijk, dus is het effectieve beeld ook hoger.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 11:52:
maarreh... nog mensen die even op deze willen reageren?

mja, ik zie nog wel even.... willen de heren breedbeeldbezitters (70cm) nog 1 dingetje doen? Even een dvd of divxje afspelen en (zonder zoom of andere truuks te gebruiken) opmeten hoe HOOG het weergegeven beeld is?
ikke ehm... bedoel in cm...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

? Lekker belangrijk...

Verwijderd

Anamorphic DVD/Divx RULES! anamorphic is altijd ideaal. Op de meeste 4:3 toestellen van tegenwoordig zit ook een correctie knop om op een 4:3 toestel anamorphic materiaal in het goede aspect weer te geven. met de nieuwe divx codec kan je al het beeldmateriaal oprekken zodat het 4:3 compleet gevuld wordt. Zo staat ie bij mij en dan de breedbeeld op 'breedbeeld' en dat ziet er piekfijn uit.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41

Jag

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 11:49:

Eigenlijk is het helemaal geen gekloot. Mijn videokaart geeft een heel goed 4:3 beeld, dus het is alleen een kwestie van de tv op 16:9 te zetten, that's all :).
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:49:
[...]

Bij mijn zus is op een 70 cm gewone beeldbuis een 16:9 film 25 cm hoog. Bij mij op mijn 55 cm beeldbuis is een 16:9 film 28 cm hoog... kvraag me af hoeveel winst je dan hebt bij een breedbeeld....zeker als je daar in 16:9 ook nog balken bij ziet.... Ik ben bang dat ik toch wel een breedbeeld ga halen hoor, daar niet van ;) maar ben nieuwsgierig.... misschien kan ik beter voor minder geld een reus van een gewone beeldbuis kopen...
Alle DivX-en zijn in breedbeeld, met een normale tv gebruik je dan echt een hoop van het beeld niet wat je met een breedbeeld niet hebt. Als er al zwarte balken zijn met een DivX op een breedbeeld (1:2.35), dam zouden die zwarte balken nog veel groter zijn als je dezelfde film op een 4:3 bak zou kijken. Kortom: met een breedbeeld heb je zoiezo minder verlies van beeld bij breedbeeld films. Daar hoef je niet moeilijk voor te gaan doen met meten en zo :).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat bij je zus op de 70cm breedbeeld tv het 16:9 filmbeeld minder hoog is dan op jouw 55cm kan natuurlijk nooit trouwens. Een 70cm breedbeeld komt qua breedte ongeveer overeen met een 82cm 4:3 TV, dus zou de hoogte van een film (in correcte verhouding weergegeven) op die 55cm TV al HELEMAAL kleiner moeten zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij wel..... ;)

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 10 oktober 2002 @ 15:54:
dat bij je zus op de 70cm breedbeeld tv het 16:9 filmbeeld minder hoog is dan op jouw 55cm kan natuurlijk nooit trouwens. Een 70cm breedbeeld komt qua breedte ongeveer overeen met een 82cm 4:3 TV, dus zou de hoogte van een film (in correcte verhouding weergegeven) op die 55cm TV al HELEMAAL kleiner moeten zijn!
Mja weet ik... maar de meetlat liegt niet.... vandaar dat ik er nu helemaal vraagtekens bij begin te zetten...

Verwijderd

Topicstarter
bwoah..... damn.... ik vind het echt fucked dit..... ben wel erg dankbaar voor alle reacties hoor, dat bedoel ik niet, maar ik kan nog steeds niet beslissen. Ik loop ook nog tegen het feit aan dat ik nog steeds niet weet of ik nou een breedbeeld tv met een ietsie bolle beeldbuis moet nemen of dat ik er 1 met een vlakke ga nemen..... ik ga denk ik van de week idd maar ff half uurtje bij bcc, polectro plaza en mediamarkt gewoon zitten en dan kijken en denken en kijken en twijfelen en denken en dan hopen da tik de goede keus maak ;)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-03 16:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

'k heb zelf een Philips Breedbeeld TV, en ik kan daar prima DVD / DivX op kijken hoor :Y)
Bij sommige DVD's heb je boven en onder nog zwarte balken, dat wel.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Topicstarter
heeft de gemiddelde gebruiker hier een 70cm of groter formaat?

Verwijderd

Topicstarter
breedbeeld tv bedoel ik ;) :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 13:55:
[...]

Hmmm.... hoe bedoel je als UPC hun spullen weer op orde heeft? Als (ik noem maar wat) de KRO of RTL een programma uitzend dan doen hun dat toch in een bepaald formaat? UPC kan/gaat/zal dat signaal dan toch niet omgooien? Ik heb bijvoorbeeld Digitale Televisie van Casema. Heb ik dan bv. meer profijt van de breedbeeld als een ander?
Als het signaal wat de TV moet vertellen dat het om een pal+ signaal gaat niet wordt mee gezonden zie ik dus toch balken , kan ik het met panorama of een andere zoom wel uitrekken maar dan heb ik minder kwaliteit omdat je minder lijnen uitrekt tot 575 zichtbare lijnen
Is inmiddels weer gefixed, was een week lang zo dat belgie dus niet automatisch op pal+ overging maar de duitse zenders wel net als de nederlandse

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Linuxaap, je hebt gewoon echt iets fout gedaan, geloof dat nou maar. Je hebt of een film met een ander formaat gekeken, of je hebt de 16:9 tv niet op 16:9 beeld (zoom dus) gezet of je hebt iets anders gedaan, maar een 16:9 film is op een 16:9 TV beeldvullend, zonder vervorming. Een 55cm breedbeeld tv heeft met een 16:9 uitzending al per defenitie een hoger beeld dan een 55cm 4:3 TV (gewoon puur omdat de verhouden 16:9 gelijk blijft en een 55cm breedbeeld tv breder is dan een 55cm 4:3 tv en het beeld dus per defenitie ook gewoon hoger is).

Dan kan je wel 30 keer roepen dat je meetlat niet liegt en dat geloof ik ook wel, alleen betwijfel ik je opstelling ten zeerste. Geloof nou maar dat het groter is op een breedbeeld, want eigenwijs volhouden dat het niet zo is, is een beetje vermoeiend.
HET IS NIET ZO... En over dat bollle of niet is maar net of je er geld voor over hebt, zelf beslissen dus.

Verder hoef je niet voor elk woordje een nieuwe post te plaatsen, maar kan je ook gebruik maken van de edit knop :o dat is deze: Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif, dat staat wat leuker dan al die loze kleine post, ok?

Verwijderd

JvS schreef op 10 oktober 2002 @ 15:54:
Hij had het over hoogte, jij over breedte, een 70 cm breed is mischien net zo breed als een 82 CM 4:3 maar zeker niet zo hoog dus hoe je redeneerd dat als 70 net zo breed als 82 datde hoogte dan al helemaal kleiner moet zijn volg ik niet
Heb net Ff provisorisch gemeten, mijn 82cm breedbeeld maakt in de 4:3 stand een ca 65cm diagonaal bij de zelfde hoogte dus (65/82)X 70= ca 55
Dus 70cm breedbeeld is ongeveer even hoog (de meteing van mijn beeld diagonaal was zeer provisorisch dus kan een paar cm schelen, + of -

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 16:19

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 18:48:
heeft de gemiddelde gebruiker hier een 70cm of groter formaat?
Ik heb hier een 82 cm Philips staan. Vlakke beeldbuis. Erg fijn beeld, ook als je je 4:3 uitzendingen op 4:3 wil blijven kijken.

Bij de keuze tussen een bolle of vlakke beeldbuis moet je je niet laten leiden door het beeld dat er anders uit ziet op een vlakke beeldbuis. Het lijkt in het begin vreemd, maar dat is snel over.
Er waren wel wat duidelijke verschillen tussen de twee buizen, maar die ben ik even kwijt. Iemand anders misschien?

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 10 oktober 2002 @ 19:08:
Linuxaap, je hebt gewoon echt iets fout gedaan, geloof dat nou maar. Je hebt of een film met een ander formaat gekeken, of je hebt de 16:9 tv niet op 16:9 beeld (zoom dus) gezet of je hebt iets anders gedaan, maar een 16:9 film is op een 16:9 TV beeldvullend, zonder vervorming. Een 55cm breedbeeld tv heeft met een 16:9 uitzending al per defenitie een hoger beeld dan een 55cm 4:3 TV (gewoon puur omdat de verhouden 16:9 gelijk blijft en een 55cm breedbeeld tv breder is dan een 55cm 4:3 tv en het beeld dus per defenitie ook gewoon hoger is).

Dan kan je wel 30 keer roepen dat je meetlat niet liegt en dat geloof ik ook wel, alleen betwijfel ik je opstelling ten zeerste. Geloof nou maar dat het groter is op een breedbeeld, want eigenwijs volhouden dat het niet zo is, is een beetje vermoeiend.
HET IS NIET ZO... En over dat bollle of niet is maar net of je er geld voor over hebt, zelf beslissen dus.

Verder hoef je niet voor elk woordje een nieuwe post te plaatsen, maar kan je ook gebruik maken van de edit knop :o dat is deze: [afbeelding], dat staat wat leuker dan al die loze kleine post, ok?
ehm... relax ok? Doe ik ook :)
Mijn zus heeft 4:3 70cm tv. Ik heb 55cm 4:3 tv. Mijn zus heeft normale dvd speler. Ikke heb powerdvd via mijn videokaart -> svideo naar tv via scart converter. Dat is de setup. Op mijn tv was het beeld dus plusminus 28 cm en bij zuslief 25 cm bij het afspelen van een dvd. C'est nou eenmaal zo (mijn frans is niet zo goed ;) ). Wat dus wel zou kunnen idd is dat ik bij zuslief een film heb afgespeeld met een ander formaat. Zal het nog eens proberen van de week...

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
mijn ervaring met powerdvd is dat die de formaten ook wel eens wil verneuken, dus misschien dat daar het verschil in ligt......

maar waar ik dus van uitflip is als je een breedbeeld tv koopt, gewoon bij de helft van de DVD's nog steeds (weliswaar kleinere) balken in beeld hebt......dit zijn de DVD's die op bioscoop formaat zijn, een breedbeeld tv is NIET bioscoop formaat: en dat snap ik dus weer niet :? waarom maken ze die breedbeeld tv's niet in precies hetzelfde formaat als bioscoop :?

PIII 800@804 Mhz

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[nohtml]
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 19:16:
[...]

Hij had het over hoogte, jij over breedte, een 70 cm breed is mischien net zo breed als een 82 CM 4:3 maar zeker niet zo hoog dus hoe je redeneerd dat als 70 net zo breed als 82 datde hoogte dan al helemaal kleiner moet zijn volg ik niet
We hebben het over de hoogte van een film met de verhouding 16:9 op een 16:9 tv en op een 4:3 TV. De hoogte van zo'n film is 9/16e van de breedte (zeg 55%), per defenitie.

Een 55cm 4:3 TV is smaller dan een 55cm 16:9 tv. Omdat de verhouding van die film vast ligt, is de hoogte op zo'n 4:3 scherm dus ook kleiner. Echt waar, per defenitie. Die verhouding blijft namelijk gelijk.

Dus als je dan zegt dat het effectieve beeld van een 16:9 film op een 55cm 4:3 TV minder hoog is dan diezelfde film op een 72cm 16:9 TV, dan heb je ergens iets heel erg fout gedaan.

Een 55cm 4:3 TV is namelijk 44cm breed en 33cm hoog, als je op die TV een 16:9 film uitzendt, is die 44cm breed en krap 25cm hoog (jawel, 44/16 * 9).

Een 72cm breedbeeld TV is 63cm breed en 35cm hoog. Een 16:9 film op die TV is dan ook 63cm breed en 35cm hoog, omdat die gewoon volledig beeldvullend is. Een 16:9 film vult namelijk per defenitie een 16:9 TV helemaal compleet, zonder enige vervorming.
(de meteing van mijn beeld diagonaal was zeer provisorisch dus kan een paar cm schelen, + of -
Je kan het allemaal gewoon uitrekenen met pythagoras :). En een 72cm breedbeeld is zelfs met volledig beeld hoger dan een 55cm 4:3TV, heb ik net uitgerekend.

Dus zelfs in het meest ongunstige geval is een 72cm breedbeeld groter dan een 55cm 4:3 TV.
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 19:31:
[...]

ehm... relax ok? Doe ik ook :)
Mjah, maar het is irritant als je dingen niet wil geloven als ze wel waar zijn.
Op mijn tv was het beeld dus plusminus 28 cm
Jij had waarschijnlijk een 1,85:1 film en jouw beeld was daarom 28cm hoog. Overigens kom ik dan op een TV van netto 59cm uit (28/3*4=53cm breed, de diagonaal = wortel(282+532) = 59cm). Je hebt een 63cm TV (foldermaat) dus :).
en bij zuslief 25 cm bij het afspelen van en dvd.
25cm hoog op een 72cm 4:3 tv met een 2,35:1 film, zou betekenen dat de TV 59cm breed is, dat kan wel kloppen, want dan kom je op een beeldformaat van 73cm uit.

Meet en specificatiefouten meegenomen weet ik vrij zeker dat je bij je zus een 2,35:1 film genomen hebt en bij jezelf een 1,85:1 film

Verwijderd

Zet een beeld van een film met een mensen hoofd stil op beide tv's en meet de hoogte en breedte van de dezelfde hoofden op beide tv's en kijk of de verhouding hetzelfde is. Dit is mischien een eenvoudige oplossing voor een simpel frustrerend probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
nah, fuck it. Ik haal gewoon een breedbeeld ;) Bevalt het ding me niet dan prop ik hem gewoon de slaapkamer in als bed tvtje ;)

Was trouwens niet een kwestie van wel of niet willen geloven, maar gewoon weergeven wat ik heb opgemeten. Ben het wel met je eens dat het idd een ander formaat geweest zal zijn wat ik hier heb afgespeeld.
Pagina: 1