Ik heb een oud laptopje, waarvan de batterij niet meer goed werkt. De batterij is een Sanyo 8HR-4/3A; 9.3 Volt @ 2300 mAh.
Hij is nog wel hier en daar te krijgen, maar €144,- excl. verzendkosten gaat een beetje te ver
Ik wil het pack openmaken en de inhoud vervangen door NiCads.
Maar ik begrijp het "aansluitschema" niet helemaal.
Er zijn 4 aansluitpunten voor de batterij in de laptop.
Van links naar rechts: pen 1, 2, 3 en 4. 4 is zonder twijfel een massa.
Voltages zonder batterij:
van pen 1 naar 2 meet ik -2.5 V
van pen 2 naar 3 meet ik +5 V
van pen 3 naar 4 0 V
Als ik de batterij erin stop, bljiven de voltages die ik meet onveranderd, met uitzondering van:
van pen 1 naar 2: -4.5 V.
Dus ik dacht:
pen 2 is de plus-pool van de accu, en pen 1 is de min-pool van accu-cel 1 (die mogelijk kapot is), en pen 3 is de min-pool van de tweede cel van de accu, (en pen 4 is aarde) .
Maar dat kan eigenlijk niet, want je verwacht een serieschakeling van de accu-cellen, om aan de gewenste 9.3 Volt te komen
Hoe zit dit in elkaar?
Hij is nog wel hier en daar te krijgen, maar €144,- excl. verzendkosten gaat een beetje te ver
Ik wil het pack openmaken en de inhoud vervangen door NiCads.
Maar ik begrijp het "aansluitschema" niet helemaal.
Er zijn 4 aansluitpunten voor de batterij in de laptop.
Van links naar rechts: pen 1, 2, 3 en 4. 4 is zonder twijfel een massa.
Voltages zonder batterij:
van pen 1 naar 2 meet ik -2.5 V
van pen 2 naar 3 meet ik +5 V
van pen 3 naar 4 0 V
Als ik de batterij erin stop, bljiven de voltages die ik meet onveranderd, met uitzondering van:
van pen 1 naar 2: -4.5 V.
Dus ik dacht:
pen 2 is de plus-pool van de accu, en pen 1 is de min-pool van accu-cel 1 (die mogelijk kapot is), en pen 3 is de min-pool van de tweede cel van de accu, (en pen 4 is aarde) .
Maar dat kan eigenlijk niet, want je verwacht een serieschakeling van de accu-cellen, om aan de gewenste 9.3 Volt te komen
Hoe zit dit in elkaar?