[EL] Bedrading laptop-batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een oud laptopje, waarvan de batterij niet meer goed werkt. De batterij is een Sanyo 8HR-4/3A; 9.3 Volt @ 2300 mAh.
Hij is nog wel hier en daar te krijgen, maar €144,- excl. verzendkosten gaat een beetje te ver
Ik wil het pack openmaken en de inhoud vervangen door NiCads.

Maar ik begrijp het "aansluitschema" niet helemaal.
Er zijn 4 aansluitpunten voor de batterij in de laptop.
Van links naar rechts: pen 1, 2, 3 en 4. 4 is zonder twijfel een massa.
Voltages zonder batterij:
van pen 1 naar 2 meet ik -2.5 V
van pen 2 naar 3 meet ik +5 V
van pen 3 naar 4 0 V

Als ik de batterij erin stop, bljiven de voltages die ik meet onveranderd, met uitzondering van:
van pen 1 naar 2: -4.5 V.

Dus ik dacht:
pen 2 is de plus-pool van de accu, en pen 1 is de min-pool van accu-cel 1 (die mogelijk kapot is), en pen 3 is de min-pool van de tweede cel van de accu, (en pen 4 is aarde) .

Maar dat kan eigenlijk niet, want je verwacht een serieschakeling van de accu-cellen, om aan de gewenste 9.3 Volt te komen :?

Hoe zit dit in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

met het aansluit schema kan ik je niet helpen maar probeer dit eerst is :)
Accu in de vriezer ???

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
AlterEgo schreef op 01 oktober 2002 @ 10:55:

van pen 1 naar 2 meet ik -2.5 V
Probeer eens van per 2 naar 1 te meten :) k neem aan dat per 2 de + zal zijn dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
-FuBaR- schreef op 01 oktober 2002 @ 11:30:
met het aansluit schema kan ik je niet helpen maar probeer dit eerst is :)
Accu in de vriezer ???
LOL :) Ik had 'm al gezien gisteren.
* AlterEgo heeft inmiddels een bijna ontdooide accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Je hebt bij een laptop batterij niet alleen een + en een - pool maar ook 2 laad polen om de boel weer op te laden. Meestal heb je ook nog extra voltage controle punten enz.
Als je batterij gefucked is gewoon ff 1 dagje in de diepvries, helpt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 15:44
Trek gewoon die batterij eens open en kijk wat er in zit... binnenin zitten cellen die alleen maar aan de + en - zijn aangesloten.

Als die cellen rot zijn helpt die vriezer ook niet meer. Bij mij werkte het i.i.g. niet.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Alavst dank voor alle antwoorden.
Een nacht vriezer heeft niets uitgehaald.
De batterij is en blijft dood, en lijkt ook niet te worden opgemerkt door de laptop, die ook geen enkele poging doet om hem te gaan opladen.
Komt dat door een stukke batterij, of zou het ook kunnen dat het laadmechanisme niet goed is :?
Dat laatste lijkt me sterk, gezien de voltages die ik meet aan alle contactpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
dreamscape schreef op 01 oktober 2002 @ 12:37:
Trek gewoon die batterij eens open en kijk wat er in zit... binnenin zitten cellen die alleen maar aan de + en - zijn aangesloten.

Als die cellen rot zijn helpt die vriezer ook niet meer. Bij mij werkte het i.i.g. niet.
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/robo/meuk/accu.jpg

Zo ziet ie er dus van binnen uit.
8 cellen ->9.3 Volt, van pen 1 naar pen 4. De rest is blijkbaar voor het opladen noodzakelijk. Wat is dat rechtse metalen blokje voor iets :?

Nu is mijn idee: groene cellen eruit, en het ding vullen met 8*1.2 Volt NiCad penlites. Dat levert 9.6 Volt, en 8*600=4800 mAh (dubbel zoveel als de originele accu (!). Het ontwerp verder hetzelfde houden.
Het past met er met gemak in, en het kost vrijwel niets, maar:
gaat dat werken? Suggesties blijven welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16379

Gebruik Nickel Matel Hydride(NiMH) batterijen ipv NiCad.

Deze hebben minder last van geheugen effecten en zijn sterker dan NiCad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 11:22
AlterEgo schreef op 01 oktober 2002 @ 13:37:
Nu is mijn idee: groene cellen eruit, en het ding vullen met 8*1.2 Volt NiCad penlites. Dat levert 9.6 Volt, en 8*600=4800 mAh (dubbel zoveel als de originele accu (!). Het ontwerp verder hetzelfde houden.
Het past met er met gemak in, en het kost vrijwel niets, maar:
gaat dat werken? Suggesties blijven welkom.
Ik denk dat het wel gaat werken, maar je berekening van de capacitieit klopt niet.
Alle cellen staan namelijk in serie en dan is de totale capaciteit van de accu gelijk aan de capaciteit van één cel, dus in je voorbeeld 600 mAh.
Dus ik denk niet dat die het lang uit gaat houden. :)
Dan kun je beter NiMH cellen nemen, die hebben een veel hogere capaciteit en geen geheugeneffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42893

AlterEgo schreef op 01 oktober 2002 @ 13:37:

[...]
Nu is mijn idee: groene cellen eruit, en het ding vullen met 8*1.2 Volt NiCad penlites. Dat levert 9.6 Volt, en 8*600=4800 mAh (dubbel zoveel als de originele accu (!).
Fout!! Als je cellen in serie zet mag je de spanning optellen, maar de stroom blijft gelijk, als je alle cellen parallel zou zetten zou je inderdaad 4800 mA krijgen, maar dan wel op 1,2 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Dioot schreef op 01 oktober 2002 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat het wel gaat werken, maar je berekening van de capacitieit klopt niet.
Alle cellen staan namelijk in serie en dan is de totale capaciteit van de accu gelijk aan de capaciteit van één cel, dus in je voorbeeld 600 mAh.
.
Volgens mij is dat niet zo: 10 cellen in serie bevatten 10 keer zoveel lading.
(1A = 1C/s. dus 1 Ah = en eenheid van lading, en niet van stroomsterkte)
Ik denk dat je capaciteit met stroomsterkte verwart :)
Anoniem: 42893 schreef op 01 oktober 2002 @ 14:43:
[...]
Fout!! Als je cellen in serie zet mag je de spanning optellen, maar de stroom blijft gelijk, als je alle cellen parallel zou zetten zou je inderdaad 4800 mA krijgen, maar dan wel op 1,2 volt
Same here. stroomsterkte !=lading. Toch :?

Ik zou graag wat meer feedback krijgen.
met name ook over de veiligheid (ontploffingen enzo) , en eventuele aanpassingen aan het oplaad-mechanisme die nodig zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Het opladen zal niet lukken, die cellen in die accu zijn speciaal voor die laptop gemaakt. Als je gewone batterijen erin zou zetten dan kunnen er 3 dingen gebeuren.

1 - helemaal niets, als de batterijen al de laptop stroom kunnen geven dan raken ze op en laden ze niet meer op
2 - de laptop probeert de batterijen te laden en de batterijen raken lek of ontploffen.

3 - alles werkt... maar dat zal vast wel niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 22:20

Kr3Kr

Melpomene

als de oude cellen 9.3 volt voor 8 cellen geven, zijn ze idd fucked.
probeer eens voltages te meten met een last, zoals een motortje
en daarna brute force opladen met een gestabiliseerde voeding
10 minuten 3x de capaciteit van de accu's. en probeer het dan nog eens...
[zo krijgen de accus een opdonder, zodat ze weer ff wakker worden]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 16:30
Het klopt dat je de capaciteit niet mag optellen bij serieschakeling. Dus je krijgt inderdaad een batterij van 600mAh. Dus neem maar cellen met een iets grotere capaciteit.

Dioot en Pascal81 hebben dus wel degelijk gelijk. Eigenlijk verdien je hun advies niet als je zo eigenwijs bent.

Serie=optellen spanning
Parallel=optellen stroom
Capaciteit=Ah=Ampere*Uur (Hour)
Ampere=stroom, dus niet optellen bij parallel
Dus ook capaciteit niet optellen bij parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

code:
1
P = U * I

Parralel:
U = 1,2
I = 8 * 0,600
(1,2 * 4,800 = 5,76W)
P = 5,76

Serie:
U = 8 * 1,2
I = 0,600
(9,6 * 0,600 = 5,76W)
P = 5,76

deze accu word dus 5,76W, het capaciteit bij een serie of parralel schakeling blijft. alleen het stroom/ voltage verschild, maar de leefttijd van de batterijen blijft dus gelijk :) zowel bij serie of parralel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54864

Ik heb ook zoiets geprobeert, en bij mij werkte het zelfs niet met nimh batterijen. De laptop bootte wel, maar als de lap van floppy ging zoeken, of een wit beeld weergaf, wat dur veel stroom vroeg, knalde de lap uit, om vervolgens weer te booten. Dit werkt dus niet omdat er zeer korte tijd piekstromen worden gevraagd van de batterijen. De batterijen kunnen die wel leveren, maar dan ten koste van de spanning, die zakt dan enorm. Alsnog, je kan het proberen, maar hier geen suc6 geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Anoniem: 24306 schreef op 02 oktober 2002 @ 18:25:
Parralel:
U = 1,2
I = 8 * 0,600
(1,2 * 4,800 = 5,76W)
P = 5,76

Serie:
U = 8 * 1,2
I = 0,600
(9,6 * 0,600 = 5,76W)
P = 5,76

deze accu word dus 5,76W
Bijna goed; het is niet 5.76 W, maar 5,76 Wh. :) Het is niet het vermogen wat je uitrekent maar de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 01:27
Anoniem: 24306 schreef op 02 oktober 2002 @ 18:25:
code:
1
P = U * I

Parralel:
U = 1,2
I = 8 * 0,600
(1,2 * 4,800 = 5,76W)
P = 5,76

Serie:
U = 8 * 1,2
I = 0,600
(9,6 * 0,600 = 5,76W)
P = 5,76

deze accu word dus 5,76W, het capaciteit bij een serie of parralel schakeling blijft. alleen het stroom/ voltage verschild, maar de leefttijd van de batterijen blijft dus gelijk :) zowel bij serie of parralel.
*zucht*

Het blijft blijkbaar erg moeilijk om A en Ah uit elkaar te houden

A = Ampere = Stroom
Ah = Ampere / uur (hour) = Capaciteit

als op een accu 12Ah staat wil dat niet zeggen dat ie 12 ampere kan leveren maar dat ie 12 uur lang 1 Ampere kan leveren (of bv 1 uur 12 Ampere)

Dus 2 cellen van 12Ah in serie ?

1 van de basis regels van een serie schakeling is dat dat de stroom gelijk blijft

hier kun je dus ook 12 uur 1A van trekken (met de dubbele spanning en dus ook dubbel vermogen, maar daar veranderd de capaciteit niet mee

als je ze nu parallel zet verdeelt de stroom zich over 2 accu's en kun je dus wel 24uur 1A trekken

Duidelijk :?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
JA :) Dankjewel ,die is overtuigend!

Nu terug naar dat wat ik nog steeds wil weten:
kun je veilig en zonder aanpassingen aan het laadmechanisme de bestaande NiCad cellen vervangen door penlite-NiCad/NiMH-cellen, of krijg je dan problemen met opladen cq. ontploffingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 01:27
de laadstroom zal wel iets groter zijn dan de bedoeling is , maar voor overhitting zitten die 2 thermische beveiligingen er in

NiMH zou ik alleen doen als je aan de zelfde spanning komt
NiCD = 1.2V /cel
NiMH = 1.5V /cel

8*1.2V = 9.6V / 1.5 = 6.4 NiMH cellen

komt niet mooi uit dus

ik zou er gewoon nicadjes in zetten

beter nog is een andere laptop accu slopen ( heb ik met mijn toshiba 1900 tje ook ooit gedaan)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Sine schreef op 02 oktober 2002 @ 20:35:
de laadstroom zal wel iets groter zijn dan de bedoeling is , maar voor overhitting zitten die 2 thermische beveiligingen er in

NiMH zou ik alleen doen als je aan de zelfde spanning komt
NiCD = 1.2V /cel
NiMH = 1.5V /cel

8*1.2V = 9.6V / 1.5 = 6.4 NiMH cellen

komt niet mooi uit dus

ik zou er gewoon nicadjes in zetten

beter nog is een andere laptop accu slopen ( heb ik met mijn toshiba 1900 tje ook ooit gedaan)
Volgens mij zijn NiMH cellen ook gewoon 1.2 V, dus met 8 cellen zal het wel werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 02 oktober 2002 @ 20:20:
[...]

*zucht*

Het blijft blijkbaar erg moeilijk om A en Ah uit elkaar te houden

A = Ampere = Stroom
Ah = Ampere / uur (hour) = Capaciteit

als op een accu 12Ah staat wil dat niet zeggen dat ie 12 ampere kan leveren maar dat ie 12 uur lang 1 Ampere kan leveren (of bv 1 uur 12 Ampere)

Dus 2 cellen van 12Ah in serie ?

1 van de basis regels van een serie schakeling is dat dat de stroom gelijk blijft

hier kun je dus ook 12 uur 1A van trekken (met de dubbele spanning en dus ook dubbel vermogen, maar daar veranderd de capaciteit niet mee

als je ze nu parallel zet verdeelt de stroom zich over 2 accu's en kun je dus wel 24uur 1A trekken

Duidelijk :?
ja, maar hoe weet ik dan wat het maximale is wat zoon accu mag leveren, ik bedoel als ik kortsluit gaan er heel wat ampere's lopen. tot zelfs explosie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Anoniem: 24306 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:08:
ja, maar hoe weet ik dan wat het maximale is wat zoon accu mag leveren, ik bedoel als ik kortsluit gaan er heel wat ampere's lopen. tot zelfs explosie's
De maximale stroom die een accu kan leveren hangt af van zijn inwendige weerstand. NiCd cellen en in iets mindere mate NiMH cellen hebben een erg lage inwendige weerstand, waardoor ze dus erg hoge stromen kunnen leveren. Een stroom tot ongeveer 10x de capaciteit moet voor goede NiCd cellen geen probleem zijn. (dacht ik :? ) Dus een 600 mAh cel moet 6 A kunnen leveren. >:) (natuurlijk maar gedurende ongeveer 6 min)

Hoeveel een cel echt maximaal kan leveren hangt van het type af en zul je in de specificaties moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 16:30
Misschien zitten er nu wel NiMh-cellen in. De capaciteit per cel is immers 2,3 Ah en die capaciteit haal je niet met NiCd-cellen.
Zelf NiMh kan ik niet vinden (bij Conrad) groter dan 1,8 Ah, dus misschien is het wel LiIon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45091

ik zou er niet zomaar een ander type batterijen in doen!!!!
kijk op je accu wat voor batt. er nu in zitten en vervang ze met hetzelfde type, elk soort batt heeft nl. een ander laadsysteem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga niet proberen 6 amp uit die bat te halen, wil nog niet dood
Pagina: 1