Naar aanleiding van problemen met partities/ topic vraag ik me dus af of het mogelijk is om dynamische partities onder linux te kunnen aanspreken. Ik zou op dit moment dus niet weten hoe ik anders bij mijn andere hd kan komen. Weet iemand hoe ik dit toch voor elkaar kan krijgen, want ik zie dus die hele hd niet onder linux.
Verwijderd
zet de volgende regel in /etc/fstab
/dev/hda1 /mnt/windows-c vfat defaults 0 0
Waar je uiteraard /dev/hda1 vervangt door je windows HD.
En /mnt/windows-c vervangt door het mount point.
vfat werkt uiteraard alleen bij FAT partities (fat32). Voor NTFS moet je iets meer moeite doen.
Edit:
Oh ja, je kan dan mounten door het commando:
mount /mnt/windows-c
te geven
/dev/hda1 /mnt/windows-c vfat defaults 0 0
Waar je uiteraard /dev/hda1 vervangt door je windows HD.
En /mnt/windows-c vervangt door het mount point.
vfat werkt uiteraard alleen bij FAT partities (fat32). Voor NTFS moet je iets meer moeite doen.
Edit:
Oh ja, je kan dan mounten door het commando:
mount /mnt/windows-c
te geven
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2002 10:52 . Reden: wat vergeten ]
Mijn andere NTFS partities zijn wel gemount. Onder mandrake install kan hij die schijf wel zien, maar niet de partities erop.
Alarmnummer: wat bedoel je met dynamische partities 
Als je dynamic disks bedoelt, dan denk ik dat die niet gaan werken onder linux.
Als je dynamic disks bedoelt, dan denk ik dat die niet gaan werken onder linux.
Dan moet je even kijken op het plaatje bij de link in mijn 1e reply. Als ik eerlijk ben weet ik zelf ook niet wat het is.
moet je dat tevens niet aangeven bij het compileren van de kernel dat ie dat soort types partitie-tabbellen kan herkennen (om mee te beginnen)?
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Yop, dynamic disk. Die krijg je IMHO niet aan de praat onder linux.Alarmnummer schreef op 01 oktober 2002 @ 12:22:
Dan moet je even kijken op het plaatje bij de link in mijn 1e reply. Als ik eerlijk ben weet ik zelf ook niet wat het is.
Maar er is niet veel aan de hand: start je windows op, ga naar computermanagement, disk management, en verander daar de disk van dynamic disk naar logical/raw disk (of iets dergelijks).
Precieser kan ik niet zijn, ik zie windows niet meer zo vaak
Kom je er niet uit, dan reply maar even, dan wil ik wel even omloggen.
Maar raak je je data dan niet kwijt? En ik heb niet de mogelijkheid om 70gb te backuppen.
Volgens de windows-help kun je dynamic disks niet terugconverteren naar gewone.
Ik vind dat logisch als je een stripe-set gemaakt zou hebben, maar dat heb je niet.
* AlterEgo prikt even een nieuw diskje in een PC, en gaat dan een experimentje doen met het converteren van disk
[update]
* AlterEgo constateert dat het NIET kan: alleen een lege disk is terug te converteren naar een basic disk.
Ik vrees dat je ergens een disk zal moeten lenen voor je backup.
Na dit WOS-uitstapje weer terug naar NOS
Ik vind dat logisch als je een stripe-set gemaakt zou hebben, maar dat heb je niet.
* AlterEgo prikt even een nieuw diskje in een PC, en gaat dan een experimentje doen met het converteren van disk
[update]
* AlterEgo constateert dat het NIET kan: alleen een lege disk is terug te converteren naar een basic disk.
Ik vrees dat je ergens een disk zal moeten lenen voor je backup.
Na dit WOS-uitstapje weer terug naar NOS
[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 01-10-2002 13:18 . Reden: additie ]
thanx voor de moeite... en
dat het niet wil
nouja.. goed argument om nog een 80 gb aan te schaffen
nouja.. goed argument om nog een 80 gb aan te schaffen
ik ben nog even bezig geweest en ik zag dat ik ze met 'cat /proc/partitions' ze wel er tussen zag staan. Ik heb dus even 2 dirs aangemaakt in mijn mnt dir : music1 & music2 en ik heb ze even gemount:
mount -t ntfs /dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part5 /mnt/music1
mount -t ntfs /dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part6 /mnt/music2
En het werkt! Het enigste probleem dat ik heb (heb ik al een tijdje). Is ik als normale user niet meteen bij die files kan, eerst moet de root ze 'aanraken' en dan kan ik ze onder mijn normale account ook zien. Wat is hier de oorzaak van?
[edit]
ik zie dat de sharing nog niet goed staat. Ik zal dit eerst even fixen.
mount -t ntfs /dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part5 /mnt/music1
mount -t ntfs /dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part6 /mnt/music2
En het werkt! Het enigste probleem dat ik heb (heb ik al een tijdje). Is ik als normale user niet meteen bij die files kan, eerst moet de root ze 'aanraken' en dan kan ik ze onder mijn normale account ook zien. Wat is hier de oorzaak van?
[edit]
ik zie dat de sharing nog niet goed staat. Ik zal dit eerst even fixen.
standaard mount-permissie probleem
man mount enzo
mount -o umask=777 oid
(je kunt files en dirs niet los umasken en je hebt x nodig op dirs)
man mount enzo
mount -o umask=777 oid
(je kunt files en dirs niet los umasken en je hebt x nodig op dirs)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
staan deze partities ook in de /etc/fstab? Ik heb dan wel geen verstand die "dynamische" partities, maar ik heb wel zitten klooien met NTFS en rechten voor normale users zoals jij hebt.
dit regeltje heb ik in me /etc/fstab staan:
uitleg erbij (mocht je het nodig hebben):
/dev/hda1 de ntfs partitie
/mnt/windows mount-point van de partitie
ntfs bestands formattering
ro read-only
user voor je users toegankelijk
umask rights
gid alleen toegankelijk voor users in group 6
voor meer info verwijs ik u door naar:
man fstab
man mount
en Linuxnewbie.org
dit regeltje heb ik in me /etc/fstab staan:
code:
1
| /dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro,user,umask=0007,gid=6 0 0 |
uitleg erbij (mocht je het nodig hebben):
/dev/hda1 de ntfs partitie
/mnt/windows mount-point van de partitie
ntfs bestands formattering
ro read-only
user voor je users toegankelijk
umask rights
gid alleen toegankelijk voor users in group 6
voor meer info verwijs ik u door naar:
man fstab
man mount
en Linuxnewbie.org
Compromises are for the weak
Ik ben de man pages al aan het bekijken van chmod. Ik denk dat ik er wel uitkom (probeer de visuele tooltjes een beetje te vermijden).
Pagina: 1