[SuSe 8.0]Network unreachable

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben een newby op Linux, en vond niks in de search of op de SuSe pagina wat ik begreep :P

ISO-tje gedownload van ftp.suse.com waarmee ik het SuSe installatie proces in gang heb gezet. Werkte prima, via FTP heel het systeem binnengehaald en geínstalleerd. Draait prima, behalve m'n ethernetverbinding. Die werkt opeens niet meer, heel vreemd.

Device /eth0 is een Realtek PCI kaart die goed is herkend en is geconfigureerd voor DHCP. Hij krijgt ook netjes een IP adres van de DHCP server & een DNS-naamserver adres.

Maar nu komt het: Pingen naar 127.0.0.1 werkt (dus TCP/IP werkt, toch?)
Pingen naar 192.168.0.10 (De computer die de internet verbinding deelt en dus gateway & dhcp server is), lukt slechts de eerste keer, alle pogingen daarna mislukken.

Andersom ook: Als ik de laptop (waarop Linux is geïnstalleerd) ping, lukt dat ook alleen de eerste keer, alle andere pogingen mislukken.

Ik dus niet snap. Vermoed zelf dat er een probleem is met het modem: Bij de installatie herkende hij m'n modem niet, toch geconfigureerd & een dial-up verbinding aangemaakt. Zou het daar aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 10:43:
Ben een newby op Linux, en vond niks in de search of op de SuSe pagina wat ik begreep :P

ISO-tje gedownload van ftp.suse.com waarmee ik het SuSe installatie proces in gang heb gezet. Werkte prima, via FTP heel het systeem binnengehaald en geínstalleerd. Draait prima, behalve m'n ethernetverbinding. Die werkt opeens niet meer, heel vreemd.

Device /eth0 is een Realtek PCI kaart die goed is herkend en is geconfigureerd voor DHCP. Hij krijgt ook netjes een IP adres van de DHCP server & een DNS-naamserver adres.

Maar nu komt het: Pingen naar 127.0.0.1 werkt (dus TCP/IP werkt, toch?)
Pingen naar 192.168.0.10 (De computer die de internet verbinding deelt en dus gateway & dhcp server is), lukt slechts de eerste keer, alle pogingen daarna mislukken.

Andersom ook: Als ik de laptop (waarop Linux is geïnstalleerd) ping, lukt dat ook alleen de eerste keer, alle andere pogingen mislukken.

Ik dus niet snap. Vermoed zelf dat er een probleem is met het modem: Bij de installatie herkende hij m'n modem niet, toch geconfigureerd & een dial-up verbinding aangemaakt. Zou het daar aan kunnen liggen?
127.0.01 is lokaal.
Misschien heb je er iets aan, want ik snap het ook niet zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. 127.0.0.1 is feedback, kan je mooi kijken of IP úberhaupt wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
does een route output hier neergooien? En een ifconfig? Want zo komen we nergens. Belangrijk is dat je netwerkkaart zowiezo wel een ip heeft gekregen EN dat de pc die als router/gateway functioneerd wel het Internet op kan. Als je die pc niet kan pingen zit je waarschijnlijk in een ander subnet (ergens een foutje in je dhcp uitgave gemaakt?!)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het de firewall ofzoiets zijn dat dwars ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het probleem wordt steeds vreemder. Ik heb de PC nu een statische IP gegeven en voila niks aan de hand. Helaas kan dit niet, ik moet echt DHCP gebruiken, maar blijkbaar gaat dat niet helemaal lekker.

Als ik hem configureer met DHCP krijgt hij ook netjes een IP adres (192.168.0.1), alleen weet ik niet hoe je kan checken of ook de gateway & dns goed doorkomen (hoe kan je dat controleren? variant van ipconfig /all in Linux...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DHCP weer ingesteld, en krijg weer de melding 'network is unreachable'. Wat is de Linux variant van het winxp commando: ipconfig /all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
does een route add default gw {ipadres van de gw} ??

en does een cat /etc/resolv.conf ? Want daar staan ook na dhcp doorgave je dns-en in
verder is er nog een /etc/route.conf **nie helemaal zekers** en daar kun je die gateway hard inzetten

als dit allemaal niet werkt, je _moet_ nooit iets he, je _wil_

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37
Geef eens een netstat -r (kun je je routes mee zien)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
netstat -r geeft:
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags MSS Windows irtt Iface
Route: commando kent hij niet (bash: route: command not found)

cat /etc/resolv.conf geeft:
domain ambachtenlaan (heb ik erin gezet)
nameserver 195.96.96.97 (klopt)
route.conf kent hij helemaal niet.

Kunnen jullie hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ja natuurlijk WIL ik DHCP gebruiken i.p.v. statisch IP, werkt veel beter, maar is voor mij ook makkelijker. Als ik dan op m'n werk kom is het hup stekkertje erin en verbinding met het netwerk (daar hebben ze ook DHCP). Hoef ik niet elke keer settings om te gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
Misschien is het wel een heel ander probleem, ik heb met dat probleem ook eens een hele lanparty lang lopen kutten en windows opnieuw lopen te installen. Precies hetzelfde probleem: Wel DHCP 1x pingen en daarna niet meer :(

Achteraf bleek gewoon me UTP brak te zijn dus misschien moet je daar ff naar kijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
als het commando route er niet is, dan kan die ook geen route naar je gw opzetten en zonder route weten de tcp/ip(ja ook de udp en andere) pakketjes niet waar ze heen moeten! **tijd voor een bakje koffie**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LeonM: Nee de kabel is niet brak (was het maar zo) want met statische IP werkt het zooitje prima en onder Windows ook....
Zwerver: Lijkt me een goede conclusie, alleen waarom werkt het dan wel met static IP? Zelf gateway ingevuld e.d. en toen werkte alles. Dan worden er toch ook TCP/UDP pakketjes geforward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Hmmzzz de output van die netstat is wel HEEL erg weinig, daar zou in ieder geval een default route naar de INET-SHARE-BAK in moeten staan, dus er gaat idd iets niet goed.
Was dit een output na een ping?? anders eerst even een net stop en net start geven?

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens: als ik van 192.168.0.1 naar 192.168.0.10 wil ping-en wordt er toch niks gerout? zelfde subnet dacht ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
ik vermoed overigens dat route in de iproute2-2.4.7-27.rpm zit, maar heb geen suse dus weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ping werkt nu helemaal niet meer (Network is unreachable). het 'net' commando kent hij OOK al niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry zoals ik al zei ikke newbie op Linux: Ingelogd als root en nu kent hij het commando route wel (verassing). De output geeft:
Kernel IP routing tabble
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
route add 192.168.0.10 geeft
SIOCADDRT: No such device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Hmmzz nee was niet net stop, weet niet hoe Suse de nic inits doet, maar je zult even de scripts moeten herstarten dan. (* Soepie kent Suse niet, sorry)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
/etc/init.d/network restart geeft je netwerk een schop
dan zorgen dat je een standaard route op kan zetten (oftewel rpm -Uvh hierziethetroutepakketjein.rpm installen) en dan route add default gw 192.168.0.10) en pas eens even aan je in je dhcp dat die ip's > 192.168.0.10 afgeeft? Niet dat dat wat uit mag maken maar is zo lelijk als je dhcp niet het laagste ip heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Wordt DHCP niet geblocked door firewall rules? Het komt nogal eens voor dat firewalls pas 'up' worden gebracht nadat je NIC is geconfigd... dat zou verklaren dat je de eerste periode wel even een werkend IP hebt en daarna je DHCP client de lease niet kan verlengen en zegt 'ja euh... als het zo moet, dan kap ik ermee hoor :(' :P

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:40:
Sorry zoals ik al zei ikke newbie op Linux: Ingelogd als root en nu kent hij het commando route wel (verassing). De output geeft:

[...]

route add 192.168.0.10 geeft
SIOCADDRT: No such device
please READ!! route add default gw 192.168.0.10 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Jotti schreef op 01 oktober 2002 @ 11:42:
Wordt DHCP niet geblocked door firewall rules? Het komt nogal eens voor dat firewalls pas 'up' worden gebracht nadat je NIC is geconfigd... dat zou verklaren dat je de eerste periode wel even een werkend IP hebt en daarna je DHCP client de lease niet kan verlengen en zegt 'ja euh... als het zo moet, dan kap ik ermee hoor :(' :P
Dan zou die wel standaard de Suse firewall aan moeten hebben staan. Does een iptables listing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm network is een scriptje maar ik kan het niet uitvoeren (?). Route werkt dus wel maarruh route add default gw 192.168.0.10 geeft:
SIOCADDRT: Network is unreachable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
En wat zegt ifconfig dan, lijkt erop dat je helemaal geen ip adres meer krijgt :?

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
hmz, en als je als root eens een harde schop tegen je dhcp client aangeeft (dus als in kill -HUP <nummer van je dhcp client uit ps axu | grep dhcp>)? Krijgt die dan wel een nieuw ip? Of draait er uberhaupt geen dhcpcd oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de standaard firewall van SuSe (denk ik...)

iptables -L geeft bij de chains INPUT, FORWARD en OUTPUT helemaal niks (behalve policy ACCEPT)

Bij devchain (1 references)
target prot opt source destination
rulchain all -- anywhere anywhere
rulchain all -- anywhere anywhere

maschain (0 references) is ook leeg

Chain rulchain (2 references)
ACCEPT udp -- 127.127.1.0 anywhere udp spt:ntp dpt:ntp
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:time
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:bootpc
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:sunrpc
DROP icmp -- anywhere anywhere icmp redirect
DROP udp -- anywhere anywhere
LOG tcp -- anywhere anywhere tcp flags:SYN,RST,ACK/SYN LOG level warning
REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp flags:SYN,RST,ACK/SYN reject-with tcp-reset

Zoals gezegd: route add default gw 192.168.0.10 ingebeukt, resultaat:
SIOCADDRT: Network is unreachable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ifconfig (werkte net niet omdat ik niet als root was ingelogd :( ja ik was niet op een van m'n helderste momenten toen)
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask255.0.0.0
inet6 addr: : :1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:348 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:348 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueelen:0
RX bytes:47383 (46.2 Kb) TX bytes: 47383 (46.2 Kb)
Er draait een /sbin/dhcpcd -D -N -Y -t 999999 -h daan-laptop eth0
Kill gedaan: Nu draait hij helemaal niet meer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie trouwens net dat DHCPD een foutmelding geeft: /etc/dhcpd.conf bestaat niet... Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
ujmz kill -HUP gedaan hoop ik?
anders draait die nu idd niet meer.

rammel anders ff /sbin/dhcpcd -D -N -Y -t 999999 -h daan-laptop eth0 in maar vervang daan-laptop ff door je ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb iets gedaan waardoor bij ifconfig nu ook eth0 staat.
Link encap: Ethernet
HWaddr: (mac addres van de NIC)
inet6 addr: fe80::a00:46ff:fe4c:d5cf/10
UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST

Maar er staat geen IP bij. Vreemd... Waarom zit er geen ip aan etho?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
en als je nu die dhcpcd weer start? dan moet die een ip geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen kill -HUP gedaan :(
commando ingebeukt en kreeg
**** dhcpcd: already running
**** dhcpcd: if not then delete /var/run//dhcpcd-eth0.pid file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Nou dat komt dus waarschijnlijk omdat dhcpcd een error geeft (tenminste dat denk ik dan maar even).

Okee Zwerver, sorry niet goed gelezen, skjoez me 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Soepie op 01-10-2002 12:23 . Reden: Lezen is moeilijk ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
DHCPD geeft de error, das de deamon die uitgeeft dhcpcd is de client en die geeft toch geen error? anders moet desert ff een rm /var/run/dhcpcd-eth0.pid doen, en dan dat commando weer starten? Want je dhcpcd is er niet maar de pid file moet nog weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pid file weggehaald, dhcpcd weer gestart maar volgens ifconfig heb ik nog steeds geen ip adres gekoppeld aan eth0. er gaat dus iets mis met het ophalen van die dhcp informatie, terwijl dat onder windhoos prima werkt. Kan het aan de dhcp server liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:57:
Chain rulchain (2 references)
ACCEPT udp -- 127.127.1.0 anywhere udp spt:ntp dpt:ntp
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:time
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:bootpc
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:sunrpc
DROP icmp -- anywhere anywhere icmp redirect
DROP udp -- anywhere anywhere
LOG tcp -- anywhere anywhere tcp flags:SYN,RST,ACK/SYN LOG level warning
REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp flags:SYN,RST,ACK/SYN reject-with tcp-reset
Ik wil niet veel zeggen, maar bootpc is je DHCP client. En die wordt zo te zien best wel geDROPped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[newby]
En hoe moet ik dat fixen?
[/newby]
BTW --> commando nog een keer ingetikt en nu geeft hij voor INPUT, FORWARD en OUTPUT policy ACCEPT. voor de rest is al dat spul van net verdwenen.
Heb trouwens de firewall uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat men op een server de DHCP daemon afschermt voor buitenaf, tuurlijk... maar de DHCP client? Ik vind het nogal vreemd... of heb je een hoop rules 'vergeten' te pasten oid? Ik ben geneigd te zeggen dat ik verkeerd lees, maar dit DHCP gedoe is me wel wat te toevallig

En nu die firewall uit is, krijg je nu geen IP van je DHCP server als je je DHCP client schopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
dan zou die het nu moeten doen, maar goed, ik moet gaan treinen, vaak helpt het om die zooi standaard uit te laten (die firewall) en even lekker op zijn windhoos te rebooten (bij suse dan he, nie bij gentoo ;)) dan zou die iig een ip moeten krijgen. Als die dat dan krijgt (zie ifconfig) dan moet je dat route add default gw 192.168.0.10 invoeren. Dat moet je overigens ook wegkunnen schrijven naar iets als route.conf (zie suse documentatie) Good luck, en al ik over 1,5 uur op mijn werk ben kijk ik nog wel ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe schop ik de client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zwerver: in ieder geval thnx (erg anti-tweakers weet ik mag niet enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben aan het rebooten en hij meld in ieder geval tijdens de boot al dat de DHCP server 192.168.0.1 heeft afgegeven (klopt ook trouwens). effe kijken hoe het verder gaat...
(.......)
Maar nee, ifconfig geeft geen IP adres aan. *^@$^&@#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik werk heel weinig met iptables (alle serverbakken waar ik op pruts draaien 2.2), maar goed.
firewall platgooien

ifdown-dhcp eth0
ifup-dhcp eth0

werkt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
offtopic:
Hmmzzzzz Geen Soep????

Dus je krijgt wel een ip-adres volgens het boot geneuzel, maar zodra je dus klaar bent met booten dan is ie dus weg? Dat is wel heel vaag, idd even afwachten wat het antwoord is op Jotti's vraag :?

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DHCP gestopt en gestart. Na starten zegt hij: IP Adres is 192.168.0.1
Daarna ifconfig en wederom staat er bij eth0 geen IP adres. Heel vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar overga op static ip.... Tenzij iemand nog een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 10:49:
Klopt. 127.0.0.1 is feedback, kan je mooi kijken of IP úberhaupt wel werkt.

Niet feedback maar loopback, en die heeft heel wat meer nut dan alleen testen of IP toevallig werkt (sterker nog, daar heb je hem niet eens voor nodig).
zwerver schreef op 01 oktober 2002 @ 11:20:
does een route add default gw {ipadres van de gw} ??
Mja, terwijl je DHCPt er ook nog een beetje zelf doorheen lopen rommelen? Dat werkt niet lekker, als het al werkt.
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:26:
Route: commando kent hij niet (bash: route: command not found)
Als root.

Lekker rommelige thread trouwens :X

* Stel DHCP in.
* Wacht tot je verbinding ermee kapt.
* Doe "route -n" (als root), of "/sbin/route -n" (als user), en geef daar de output van.
* Geef de output van "ifconfig"
* Kijk in je logs (met name /var/log/messages en daemon.log) en post relevante stukken daaruit.

edit:
Hm, er was ook een pagina 2...
Nouja, die 5 stappen zijn dus eigenlijk niet meer nodig, omdat Jotti zeer waarschijnlijk het probleem heeft aangewezen.
Pagina: 1