Toon posts:

Welk netwerk moet ik opzetten&hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
eerst ff een situatieschets:

in de huiskamer hangt het (@home)kabelmodem, de kabel is naar de zolder doorgettrokken, naar de studeerkamer (=veel kabel dus).
mn vader wil in de huiskamer met zn laptop kunnen internetten, en liefst ook nog in de studeerkamer op de 1e verdieping (en die 3 locaties liggen NIET recht boven elkaar)
er moet dus een netwerkje komen te liggen. een netwerkkaart zit wel in de zoldercomputer, maar niet in de laptop.
ik dacht aan:

- pcmcia Netwerkkaart kopen
- router bij het kabelmodem zetten(maar past daar de kabel in die uit het modem komt?)
- UTP naar boven en door de woonkamer heentrekken
- kabel die door @home is aangelegd (van het modem naar de zolder) eruit slopen en een kortere kopen om in de router te steken(dit is een soort TV-kabel)

of: router kopen en een wireless LAN aanleggen. werkt dit binnenhuis? (ongeveer 30m afstand tussen router en PC. en welke spullen heb ik dan nodig? dit is volgens mij niet echt een oplossing. ik zou dan EN een router EN een WirelessLAN set moeten kopen. dit wordt aardig duur. als ik alleen de WLLAN zou kopen moet de PC altijd aanstaan, dat is ook niet slim.

vraagjes:
- wat moet ik kopen en hoe zou ik t t beste kunnen aanleggen
- hoe duur wordt dit bij elkaar (ik heb 1 netwetrkkaart PCI)
- van @home krijg je ook een soort netwerkkaart in je pc, maar dat is geen "normale" netwerkkaart, of wel? (hij kan immers die rare stekker van het kabelmodem hebben...) die kan ik dus wegflikkeren of verkopen als het netwerk draait... of niet?

alvast bedankt. ik kom hier niet meer uit... 8)7

mvg Daan

Verwijderd

@home rare stekker? bij mij heeft hij gewoon utp hoor..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ehm, een @Home modem heeft gewoon een UTP aansluiting... Verder zou er ook een "gewone" netwerkkaart bij geleverd te horen zijn. En als laatste zijn er ook zogenaamde wireless routes, welke zowel router als wireless accesspoint zijn, is dat misschien een optie?

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 15:18
1) Leg van een kabel van af elke kamer richting de modem van @home.
2) Zoek (koop 2e hands) een oude pc op met 2 netwerkkaarten er in. instaleer hier IpCop of soort gelijk programma.
3) koppel alle pc's aan elkaar met en hub of switch. en de tweede netwerkkaart aan het modem.
rond een euro of 300 ben je toch wel kwijt.

te doen in WLAN moet je denken aan het 4 voud.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Verwijderd

Topicstarter
ow dus er gaat gewoon een utp kabel uit het modem en in de pc?
een ouwe pc daar neerzetten is geen optie, staat dan in de huiskamer naast de tv. ziet er niet uit dus.
ik las iets over tweaken van je kabelmodem zodat je er een router op kan aansluiten?
of gaat dat alleen als je chello hebt?
tot nu toe lijkt router mij het beste, omdat ik geen extra pc kwijt kan, en ik dus al een utp kabel heb liggen van de huiskamer naar de zolder...

maargoed, wat denken jullie?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

router met ingebouwde switch of hub

Verwijderd

Niet zelf je (ADSL)modem gaan tweaken als je niet weet waar ze het over hebben, als je hem verziekt heb je GEEN garantie.
Chello modem kan je niet tweaken, dat is een fabeltje.

Verwijderd

Topicstarter
mooizo, ik heb namelijk @home.
kan ik hier direct een router op aansluiten? lijkt me wel toch? wat zou t anders voor nut hebben, dan zou je gelijk ook nog je pc aan moeten laten staan, oftewel net zo goed een HUB kopen die 10x zo cheap is.

maarja
wie weet er meer over essent@home en routers?

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
koop router/switchke (linksys, of dergelijke) en hang die achter uwe kabelmodem
en hup je bent vertrokken ..... :-)

Because Great minds Think alike

Verwijderd

Topicstarter
ik zie op de site van bijvoorbeeld partsandbytes dat achter alle routers staat ADSL... werken deze dan niet met kabelmodem?
en mijn kabelmodem hoeft niet getweakt te worden toch?
en mag een utp kabel een maximale lengte hebben?

ps bedankt voor alle reacties!

• Rebels

Rebels

watev?!

Is gewoon een breedband router, kan voor chello en adsl gebruikt worden

• Rebels

Rebels

watev?!

djack schreef op 01 oktober 2002 @ 11:27:
koop router/switchke (linksys, of dergelijke) en hang die achter uwe kabelmodem
en hup je bent vertrokken ..... :-)
je kan niet kiezen hoorw, een router of een switch :?

• Chainsaw2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
Koop een router met switch functie erin. De UTP kabel die uit de @home modem komt moet je dan in de WAN poort steken. FF de ip van je @home verbinding op de router programmeren. En dan heb je 4 uitgangen voor andere computers. Als je er meer wilt zul je er nog een switch 8poort of 5poort bij moeten kopen. Dan een van die 4 routerpoorten naar de uplink van de switch. Maar alleen als je er meer dan 4 op wilt aan sluiten. Zelf heb ik thuis een netwerk met server en twee switches. maar heb spijt dat ik geen router heb gekocht. Een router met switch functie kun je eigenlijk vergelijken met een server (+ 2 NIC'S) en een switch er achter. Echt voor die router gaan..

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt!
nog tips voor welke routers een beetje goed en betaalbaar zijn?
en war voor netwerkkaart voor de laptop moet ik kopen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

wat bedoel je nou met een niet normale netwerkkaart??
@home heeft alleen kabelmodems die met utp werken. en geeft er een gewone netwerkkaart bij.
het makkelijkste is het om een router te kopen.
die sluit je aan op je modem. staat wel in de handleinding hoe en wat.
de kabel die nu tussen de pc en het modem zit. stop je dan ipv in het modem in de router.
dan heb je al 1 pc op internet.

voor de overige pc's moet je dan nog kabels neerleggen.
een netwerkkabel kost ongeveer 50 cent per meter als je hem zelf aanlegt. heb je allleen wel een krimptang voor nodig.
kant en klare kabels trekken is veel duurder en moeilijk door leidingen heen te trekken omdat er al een stekker op zit.
gewone netwerkkaart kost ongeveer 7,50 euro. maar een netwerkkaart voor een laptop is toch een stuk duurder.

maximale utp lengte = 100 meter per kabel
soort netwerkkaart voor laptop = een pcmcia netwerkkaart
goede routers.. de e-tech cable/dsl modem is wel een goede. goedkoop en makkelijk in gebruik en werkt goed. deze dus te koop vanaf 109 euro. dus even goed in de prijslijsten zoeken, sommige winkels verkopen hem veel duurder

je kan natuurlijk ook voor wireless gaan.
maar dat is geloof ik wel een stuk duurder. geloof 300+ voor router en dan dus een euro of 75 per netwerkkaart

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb bij alternate een IP-Linx DSL Router 4-Port Mini
TCP/IP-Router DSL - EUR 69.00

gevonden. hier staat niet bij of er een switch in zit, is dit n nadeel? of staat t er alleen niet bij (hij heeft toch vier poorten)

pcmcia kaarten zijn ong 30euro (dynalink, alternate) geloof ik.
zijn usb netwerkadapters ook goed (alternate:45euro ofzo) ?

• job

job

kijk hier maar eens. hier staan zo'n beetje alle veel gebruikte artikelen in http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/59
die specifieke router ken ik niet. ik vind hem eigenlijk erg goedkoop. te goedkoop eigenlijk.
en let er ook op dat je een cable router koopt. een dsl router heb je niets aan.

• Chainsaw2002
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:57:
ok. ik heb bij alternate een IP-Linx DSL Router 4-Port Mini
TCP/IP-Router DSL - EUR 69.00

gevonden. hier staat niet bij of er een switch in zit, is dit n nadeel? of staat t er alleen niet bij (hij heeft toch vier poorten)

pcmcia kaarten zijn ong 30euro (dynalink, alternate) geloof ik.
zijn usb netwerkadapters ook goed (alternate:45euro ofzo) ?
Gewoon een pcmcia kaartje.
Uhm je hebt al een edimax voor 79 euro.. Sjek gewoon ff de pricewatch. Maar kijk niet op je centen. Beter goed investeren. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 01 oktober 2002 @ 11:59:
die specifieke router ken ik niet. ik vind hem eigenlijk erg goedkoop. te goedkoop eigenlijk.
en let er ook op dat je een cable router koopt. een dsl router heb je niets aan.
ik vroeg net ook al n keer of t uitmaakte welke router ik koop, en toen kreeg ik te horen dat het niet uitmaakt wat voor eentje ik koop. breedband=breedband...

maarja, daarover kan ik altijd de shop in kwestie mailen...

weet iemand een winkel om goedkoop netwerkkabel te kopen? ik heb al zo'n tang en die stekkertjes zijn te koop bij elke doe het zelf toko.
of is die utp kabel hetzelfde als telefoonkabel (nee toch?)

groet
Daan

Verwijderd

Topicstarter
Rebels schreef op 01 oktober 2002 @ 11:37:
Is gewoon een breedband router, kan voor chello en adsl gebruikt worden
dit is de quote die ik bedoelde

• job

job

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 12:22:
[...]
weet iemand een winkel om goedkoop netwerkkabel te kopen? ik heb al zo'n tang en die stekkertjes zijn te koop bij elke doe het zelf toko.
of is die utp kabel hetzelfde als telefoonkabel (nee toch?)
als je die stekkertjes los kan kopen, dan zullen ze daar ookwel die kabels verkopen.
let er op. je moet dus rj-45 connectoren kopen (zo heten die stekkertje) en cat-5 utp kabels. tenminste als je interne netwerk ook op 100mbit wilt hebben.

nee het is zeker een andere kabel dan de telefoonkabel

Verwijderd

Topicstarter
voor internet boeit het niet of je 10 of 100mbps hebt toch?
filesharing ga ik toch niet doen, want die laptop moet 100% virusvrij blijven

• Chainsaw2002
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 12:28:
Neej idd. @home geeft alleen maar een 10mbit. Dus 10 mbit is zat als je geen filesharing wilt.. Toch raad ik je aan om een 100mbit te pakken. Als je nu geen filesharing wilt, komt dat nog wel...

• Jiffy
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 12:28:
100% virusvrij?
Simpel op te lossen:
1) Neem géén internetverbinding op de laptop;
2) gebruik géén verwisselbare media (floppy of cd-rom).
En vervolgens heb je idd de _garantie_ dat je geen virus op je laptop krijgt...

Oftewel: als je een internetverbinding op een pc hebt, loop je _altijd_ het risico van een virusbesmetting. Ook al let je keurig op en gebruik je een up-to-date antivirusprogramma.

Moraal van het verhaal: ga voor 100 Mbit kaartjes, want dat filesharen ga je uiteindelijk tóch doen! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hansbraam/netwerk.jpg

Neem als router gewoon een oude 486 en gooi daar freesco op (Een OS dat op 1 diskette past)
Er hoeft niet eens een harde schijf in te zitten. En als je de boel goed geconfigureerd hebt hoeft er geen monitor/toetsenbord e.d. op te zitten.

In die 486 gooi je een netwerkkaart waar je een hub achter hangt zodat de boel verdeeld word.

Dan trek je 3 utpkabels uit alle kamers, en sluit die aan op de hub.
(Je kunt de kabels in de kamers mooi afwerken dmv een kabelgoot met een wand-doos waar je dan weer een utp kabel ingooid die uit je Pc komt.)

Voor de laptop heb je dus nog een PCMCIA kaart nodig.

(volgens mij gaat dit werken toch? of heb ik t fout?

Deze oplossing kost je nog geen 100 gulden denkik.

Verwijderd

Topicstarter
486 in de woonkamer is niet zo mooi. koop wel een routertje, moet voor 70euro te doen zijn, toch?
en als je een hardware router koopt, zitten daar meestal 4 poorten op, dan heb je geen hub meer nodig he?

oja, nog een vraagje: ik heb een telefoon kabeltang, kan ik deze ook gebruiken voor netwerkkabel (met meer snoertjes erin dus)?
owja, waar koop je cheap utp kabel?

thx

Verwijderd

Vergeet het om een 486 als router te laten werken... Koop inderdaad een fatsoenlijke 4-poorts router. Ben je hooguit 50euro meer kwijt dan een hub, maar je hebt niet zo'n bakbeest welke staat te brullen...

Coax -> @home modem -> router -> 4 poorten voor computers (en daar kan je zelfs eventueel nog hubjes aanhangen later als je meer computers aan wilt sluiten).

Voorbeelden van routers: Linksys, 3com, d-link, edimax, enz... Zoek maar eens op pircewatch.

Een ander idee kan een wireless accesspoint zijn. Eventueel met een 4 poorts router (Linksys Befw11s4) ingebouwd!! Dus 1 apparaat!!! Het voordeel is dat je niet door het hele huis kabels hoeft te trekken en jou pa gewoon overal kan zitten met zijn laptop. Jij kan nog gewoon de kabel en je netwerkkaart gebruiken welke je al hebt en voor de laptop koop je een wireless pcm-cia kaartje voor 120 euro. De linksys Befw11s4 koop je rond de 230 euro. Dus ben je rond de 350 euro kwijt! Compleet!!!
Als je ooit nog meer computer wilt, heb je de keuze of je deze "hard" wilt aansluiten met een kabel of gewoon een wireless PCI kaartje erin stopt...

Dus: coax -> @home modem -> wireless AP (+router) -> andere computers wireless (of 4 poorten via een utp kabel met een router)

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
das ook een idee, maar heb net mn pa overgehaald om een nieuwe pc te kopen (die ik dus vrijwel alleen gebruik) = 1425 euro, dus hij zal denk ik geen 350 euro ervoor overhebben als t ook voor 100 kan.

maar klopt het dat routertjes van 70-75 euro ook ok zijn? 75 euro=sitecom router, 69 w-linx router , allebei bij alternate.

kent iemand deze routers?

• Chainsaw2002
Ik denk dat het geen switching routers zijn.. Dus alleen maar een ingang en uitgang. Dan heb je perse een switch of hub nodig..

Verwijderd

Topicstarter
owzo... er staat wel bij dat het een 4-ports router is (utp) dus dan lijkt het me toch wel. toch apart dat ze zoveel goedkoper zijn....
krijg ook geen antwoord van alternate zelf.

groet
Pagina: 1