Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan-mod in Enermax voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 16 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

ik heb een Enermax EG-365P-VE voeding in mijn PC zitten en ik vind dat hij een beetje erg veel lawaai produceert (in verhouding tot de rest van mijn systeem). In de voeding zitten 2 fans, (80mm en een 92mm), deze draaien, denk ik, op 12V en mijn idee is om deze terug te schroeven tot 7V. Ik zou wel graag de mogelijkheid willen open laten om de fans ook weer op 12V te zetten, dus er een soort schakelaartje tussen te plaatsen.

Qua koeling zou dit geen problemen moeten opleveren, want m'n systeem wordt nooit warmer dan 28 graden en mijn CPU nooit warmer dan 38 graden. Ik heb een Chieftec kast, met 4 Enermax's fans (2 front en 2 back), dus air-flow is prima in orde. Verder heb ik een Zalman 6500AlCu CPU koeler.

Wie heeft deze mod zelf ook gedaan of kan mij vertellen hoe ik deze moet uitvoeren?

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 09:06
Schematje:

http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_no_led.jpg

Met een beetje zoekwerk had je dit ook wel kunnen vinden hoor :{

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Je zou er ook een Zalman Fanmate tussen kunnen zetten, zijn ze traploos regelbaar, alhoewel zelf maken natuurlijk wel zo leuk is.

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 09:15
ik heb dezelfde voeding en die voeding maakt echt nauwelijks geluid, ik weet niet wat voor hdd je hebt, maar maybe dat die zo lawaaig is of je voeding is brak

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ik heb ook die voeding en ben ook niet tevreden over het geluid dat hij fabriceert.
ik zit er al een tijdje over te denken om zelfs de fans te gaan vervangen voor papst fans. wat ik al wel gemerkt heb is dat als het koud is op mijn kamer dat het geluid wel goed is, ofwel de voeding vind dat mijn systeem te warm is en gaat op volle toeren draaien ( mijn mobosensor geeft 27 graad aan). maar ik heb wel een dikke airflow ( kast open of dicht maakt bij mij niets uit)
zit aan de ngm serie van papst te denken, alleen weet ik op dit moment niet waar eurosound (haarlem) naartoe verhuist is en heb ik dus nog niets gekocht/besteld

maar carnagy; wat is jouw case temp??

Van klussen krijg je grijze haren

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Je moet bij die voeding van jouw niet de stekker op het mobo prikken waardoor je het toerental kan zien. Deze zorgt ervoor dat de fan op max. speed gaat draaien :(

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Jouw voeding is temperatuur gestuurd.
1 fan (de 80mm) draait constant op 1 snelheid.
de andere fan (92mm) gaat sneller draaien als het warmer wordt in je case.
En aangezien je zelf zegt dat het niet wordt wordt zal deze niet op 12V draaien

Verwijderd

pierre-oord schreef op 01 oktober 2002 @ 12:11:
Je moet bij die voeding van jouw niet de stekker op het mobo prikken waardoor je het toerental kan zien. Deze zorgt ervoor dat de fan op max. speed gaat draaien :(
Uhh .. hoe kom je daar nou weer bij :? :{

De snelheid is enkel afhankelijk van een temperatuur-sensor die binnenin je voeding zit gelijmd. Of je 'm op je mobo op een speed reporting fanheader aansluit of niet .. maakt niks uit.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Zoekvraag
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.