Cd-rom dosdriver met lange bestandsnamen

Pagina: 1
Acties:

• Substance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06-2023
Bestaat er een cd-rom driver voor MS-dos die lange bestandsnamen (ISO 2 = 31 chars cd-roms) ondersteund? En zo ja waar kan ik deze downloaden? Ik heb het met de standaarddriver van windows98se geprobeerd (oakcdrom.sys), maar die maakt van lange bestandsnamen een "~1" (ISO 1 = 8+3 chars). Of is dat helemaal niet mogelijk?

Nu ben ik er van op de hoogte dat ms-dos sowieso geen lange bestandsnamen ondersteund, maar ik heb hem nodig voor Windows98se. Ik krijg om een of andere vage reden die cd-rom in Windows niet aan de praat. Dus ik heb het met de dosdrivers geprobeerd (in Autoexec.bat bij het opstarten), en toen deed hij het wel gewoon probleemloos op die bestandsnamen van maximaal 8+3 chars na.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Je zou het via een netwerk op een andere machine kunnen proberen, maar de ISO2 wordt volgens mij niet in DOS ondersteunt

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

maybe IBM DOS.
IBM ontwikkeld Dos als het goed is nogsteeds door.
moet je eens kijken of je iets van DOS2000 kan vinden ofzow.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

er zijn doslfn tools, maar win98's dos-mode is ook nog steeds beperkt tot ms-dos 8.3 bestandnamen, ofwel een verdere beperking van iso9660 mogelijkheden.

Ik heb laatst een OS gedownload genaamd ReactOS, wat een NT4 kloon moet worden uiteindelijk. Dit draait in eerste instantie op FreeDOS.
Hier krijg je wel lange bestandsnamen mee.

als je win98 hebt kun je ook zelf een 32bit dos maken,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
@echo off
rem This file builds a 32Bit MS-DOS. This means DOS runs in protected mode, and long file names are available. Ideal for
rem Backup.
rem Booting this system up requires a few things:
rem .
rem 1) System Registry scanned. Location indicated by IO.SYS
rem 2) VFAT/LFN driver loaded in config.sys : DEVICE=IFSHLP.SYS
rem 3) XMS driver loaded. So far supported: FDXMS.SYS / HIMEM.SYS / XMSMMGR.EXE
rem .
rem Original version (everything below "goto 2nd" and ":2nd" ) (C) PC-WELT Germany. 
goto 2nd
if exist c:\32BD\nul deltree /y c:\32BD
c:
md c:\32BD
cd c:\32BD
copy %winbootdir%\win.com
copy %winbootdir%\system.ini
md c:\32BD\system
cd c:\32BD\system
copy %winbootdir%\system\vmm32.vxd
copy %comspec% krnl386.exe
xcopy %winbootdir%\system\vmm32\*.* vmm32\
xcopy %winbootdir%\system\iosubsys\*.* iosubsys\
cd c:\32BD
goto end

:2nd
rem @echo off
if exist c:\32bd\nul deltree/y c:\32bd
c:
cd \
for %%x in ( c:\32bd c:\32bd\system ) do md %%x
cd 32bd
copy %winbootdir%\win.com
copy %winbootdir%\system.ini
cd system
copy %comspec% krnl386.exe
xcopy %winbootdir%\system\vmm32\*.* vmm32\
xcopy %winbootdir%\system\iosubsys\*.* iosubsys\
set filelist=vmm32 vnetsup ndis2sup vnetsetup ndis ndis2 vnetbios vredir dfs javasup aspienum wrdrv msmouse
for %%x in ( %filelist% ) do if exist %winbootdir%\system\%%x.vxd copy %winbootdir%\system\%%x.vxd
set filelist=
cd \32bd
goto end
:end

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Voor zover ik weet heb je het probleem met bestandsnamen juist omdat je een dos-driver gebruikt.. En dan maakt het verder niet uit welke driver, maar je gebruikt sowieso een 16-bits driver.
Ik denk dus dat je probleem alleen op te lossen is door je speler weer binnen windows zelf werkend te krijgen.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

is een beperking van ms-dos, dos is gewoon 8+3 tekens max voor een naam, daar verander je niet veel aan, als je een iso 2 cd brand krijg je meestal ook info dat ie niet te lezen is in dos etc. :)

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 10:01
Ik denk dat je de drivers voor je IDE controller gewoon binnen Windows moet updaten. Kijk dus even welke chipset je hebt en download de laatste nieuwe drivers voor Windows 98.

Ik heb dit namelijk ook gehad en na een update (bij mij van VIA) werkte het perfect!
Pagina: 1