[VB/MYSQL] Database meesturen via install?

Pagina: 1
Acties:

• Sheedafi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12-2024

Sheedafi

..::[::Java::]::..

Topicstarter
Mijn vraagje is dus eigenlijk eenvoudig
Ik heb in een vb programma een mysql database gekoppeld via ODBC[dns]
nu wilk ik er dus voor zorgen dat bij een install op een ander systeem, dat volledig blanco is kwa drivers voor db enzo , dat het daar dus op runt!!

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen
[nee ik gaan geen access db gaan gebruiken :+ ]

Greetz _/-\o_ _/-\o_

If it jams force it, if it breaks it needed fixing anyway!!

Verwijderd

Dat standaard pakketje (gratis),.. MyODBC...
Dat moet je dus meeleveren en als requirement opnoteren dat ze dat dus eerst moeten installen (je kan ook deze installer vanuit jouw installer laten uitvoeren als je het geheel als cd'tje levert)
Die DNS entries kan je gewoon in VB aanmaken :)
...en volgens mij ook in de wat nieuwere InstallShield produkten

Verwijderd

Je kunt met DAO heel makkelijk een DSN aanmaken:

zet DAO 3.6 als reference

dim en as new DBEngine

function .... ()

en.registerDatabase "naam_DSN", "mysql driver naam", true, "SERVER=MijnServer; Parameter=....; Parameter=...."

end function

Verwijderd

Psies... dabeddoellik.
Maar niet vergeten dan ook aan je klant MyODBC mee te leveren..
(dazzijn namelijk de MySQL odbc-driverds)
http://www.mysql.com/downloads/api-myodbc.html

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 13:50

Apache

amateur software devver

K'denk dat hij bedoeld dat hij z'n tabellen etc wil meenemen met zijn install ipv enkel linken over odbc, maar das natuurlijk een pure gok :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Sheedafi

Sheedafi

Topicstarter
Jupz dat is inderdaad het geen ik bedoel Apache :)
Connecties enzo zijn geen probleem! ODBC driver ook niet! :)

het zijn dus de tabellen die ik mee moet krijgen

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Misschien een idee om bij de eerste start van het programma te kijken of er al een database aanwezig is, zo nee, dan maak je die via ODBC en vrot je al je tabellen erin. Op die manier kun je je prog gewoon op een lege database draaien en je hebt een werkend prog.

Verder kun je (aangezien je mysql gebruikt), je database structuur in een .sql filetje proppen en gewoon "mysql -u user -p password -c database < filetje.sql" draaien om de boel te importeren (syntax van mysql command is niet helemaal zeker).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Sheedafi

Sheedafi

Topicstarter
Gerco schreef op 01 oktober 2002 @ 14:37:
Misschien een idee om bij de eerste start van het programma te kijken of er al een database aanwezig is, zo nee, dan maak je die via ODBC en vrot je al je tabellen erin. Op die manier kun je je prog gewoon op een lege database draaien en je hebt een werkend prog.

Verder kun je (aangezien je mysql gebruikt), je database structuur in een .sql filetje proppen en gewoon "mysql -u user -p password -c database < filetje.sql" draaien om de boel te importeren (syntax van mysql command is niet helemaal zeker).
dat zou inderdaad de oplossing zijn, tnx!!

maar euh! hoe maak ik in vb een database op ODBC aan?
ik heb namelijk nog nooit een db gemaakt via VB code gemaakt

• Gerco
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Ik weet niet eens of het wel mogelijk is om een database aan te maken met ODBC, maar de directe manier via MySQL gaat in ieder geval wel prima werken. Je moet MySQL toch meeleveren of het is al geinstalleerd, dus je kan dat gewoon gebruiken om via de commandline een database aan te maken en dan kun je je .sql file importeren.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ParaNoiMia
  • Laatst online: 30-08 18:07
Waarom zo moeilijk ? Ik heb hier MySql draaien en die gebruikt in een data map gewoon losse bestanden. Kan hij die (na installatie van MySql ofcourse) er niet gewoon overheen kopieren ? Dat werkt hier iig prima.

• Sheedafi

Sheedafi

Topicstarter
Als dat werkt is het natuurlijk een stuk handiger!
Kun je me ff zegge waar ik die bestandjes kan vinde of welke extensie ze hebben?
Tnx in iede geval

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Sheedafi schreef op 04 oktober 2002 @ 23:45:
Als dat werkt is het natuurlijk een stuk handiger!
Kun je me ff zegge waar ik die bestandjes kan vinde of welke extensie ze hebben?
Tnx in iede geval
Ik weet niet precies wat de opties zijn in vb, maar is het geen optie om je kant-en-klaar slq script (dus maken van tables, indexen enz) alvast in een 1 sql query te zetten (ook mee compilen dus met je programma). Vervolgens moet je dan inderdaad controleren of er al een database is, zo niet dan voer je deze query uit en ben je klaar :)

P.S. In delphi is dit heel makkelijk te realiseren namelijk, of dit zo ff kan in vb weet ik dus niet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je toevallig een CD met Office hebt waar de MSDE desktop engine bij zit moet je voor de grap eens kijken in de \SQL\INSTALL dir, daar staan dus complete sql scripts waar je je inspiratie qua VB kan op doen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1