Toon posts:

[98] foutmelding bestandssysteem gekoppeld aan volume etc *

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een windows probleem dat gerelateerd lijkt te zijn aan mijn cd-brander. Nadat ik met succes een cd heb gebrand en ik windows98SE afsluit krijg ik een blauw scherm met de volgende foutmelding: "Het bestandssysteem dat is gekoppeld aan het volume bevat gegevens die moeten worden verwijderd. Sommige gegevens op het volume zijn verloren gegaan. Controleer de volgende keer eerst of het volume daadwerkelijk kan worden verwijderd." Ik heb geen flauw idee wat ik precies moet controleren of waar ik dat moet doen. Het vreemde is dat ik deze foutmelding de laatste maanden een aantal keren heb gehad (en daarvoor nooit...) en wat misschien nog vreemder is is dat mijn pc vorige week is geformateerd en ik nu nog steeds de foutmelding krijg. Overigens krijg ik de foutmelding niet uitsluitend na het branden van een cd, maar ik kan me niet herinneren wat ik precies aan het doen was toen ik de andere keren de foutmelding kreeg.

Ik heb me laten vertellen dat ik een scsi-brander heb. Als ik het goed begrijp (?) is die intern aangesloten op mijn scsi-kaart. Mijn scanner is extern aangesloten op de scsi-kaart. Wellicht heeft dit iets met het probleem te maken?

Kan iemand mij a.u.b. met dit probleem helpen? Ik word er zo langzamerhand stapelgek van!

Bij voorbaat dank,

Rik.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OS aan titel toegevoegd, zie Windows Operated Systems - Policy

Al in Microsoft Knowlegde Base gezocht naar die fout?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Net nadat ik gepost had zag ik dat ik dat inderdaad was vergeten.

Waar vind ik die Microsoft Knowledge Base?

Rik.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 22:17:
Waar vind ik die Microsoft Knowledge Base?

support.microsoft.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan helaas niets vinden. Heb gezocht met deze zoekwoorden: bestandssysteem gekoppeld volume. Ik weet niet hoe deze woorden naar het engels vertaald moeten worden.

Rik.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ooit van een woordenboek gehoord?

• blackd
  • Niet online
Er is ook een Nederlandse versie van de MS Knowledge Base: MS KB NL

Verwijderd

Topicstarter
Een woordenboek waar computertermen als bestandssysteem en volume in staan? Nee, daar heb ik inderdaad nooit van gehoord. Jij wel?

Rik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind op de NL MS knowledge base wel een viertal berichten als ik zoek met dezelfde zoekwoorden, maar geen van de berichten hebben betrekking op win98 en ik kan er verder ook niets mee. Ik heb echt geen flauw idee wat er met de foutmelding "Het bestandssysteem dat is gekoppeld aan het volume. etc." wordt bedoeld.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
bv bestandssysteem fat32 gekoppeld aan harde schijf/partitie volume
of cdfs aan cdrom volume

bestandsysteem eens checken met partition magic of fdisk?

misschien denkt windows dat cd rom niet mag verwijderd worden??
vewacht ie fat16 of 32 voor de letter die nu aan uw cd rom is toegekend??
doordat die letter ooit aan een harde schijf is toegekend??

't zijn maar speculaties hoor

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel van fdisk gehoord, maar weet eigenlijk niet precies wat het is. Kan ik het ergens downloaden of kan ik het gewoon vanuit dos opstarten ofzo?

Bedankt voor de speculaties. Hoe kom ik erachter of het inderdaad zo is dat windows fat16 of 32 voor de letter van de cd rom verwacht?

• ajouin
kies in windows voor opnieuw starten in ms dos
typ fdisk
kies optie 4

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank je, ik ga het proberen. Eerst nog even dit: ik probeerde zojuist een image van mijn c-schijf te maken met Drive Image. Voordat ik die vage foutmelding kreeg leverde dat geen problemen op maar nu kreeg ik tijdens het maken van de image foutmelding #2003: "File size does not match allocation for file"... Het lijkt erop dat dat gerelateerd is aan de foutmelding "Het bestandssysteem dat is gekoppeld aan het volume etc.", maar ik heb geen idee wat ik eraan kan doen!???

Verwijderd

Topicstarter
Hellup! Ik heb net fdisk op de pc in kwestie gedaan en kreeg direkt dit te zien: uw computer bevat een schijf die groter is dan 512 Mb. Deze versie van Windows biedt verbeterde ondersteuning voor grote schijven, waardoor schijfruimte op grote schijven efficienter wordt gebruikt en schijven van meer dan 2 Gb als één schijf kunnen worden geformatteerd. BELANGRIJK: als u ondersteuning voor grote schijven inschakelt en nieuwe schijven maakt op dit station, kunt u geen toegang verkrijgen tot de nieuwe schijf of schijven met behulp van andere besturingssystemen: dit geldt voor bepaalde versien van windows 95 en NT en voor oudere versies van windows en msdos.

Wordt hier min of meer gevraagd of ik mijn schijf FAT32 wil maken? Het lijkt er wel op, maar het vreemde is dat mijn schijf al FAT32 was. Op de site van Power Quest las ik net dit stuk met betrekking tot die error die ik net kreeg in Drive Image: http://www.powerquest.com/support/primus/id1081.cfm en als ik het goed begrijp moet ik de nieuwste drivers voor mijn SCSI controllers (heeft het dus toch met mijn brander te maken...) zien te downloaden omdat die kennelijk veroorzaakt dat FAT32 niet goed wordt weergegeven ofzo!? Het lijkt wel een puzzel! Maar even voor nu, moet wel of niet kiezen voor ondersteuning voor grote schijven inschakelen? Wat heeft het nu voor direkte gevolgen? Verlies ik data van mijn c-schijf of heeft het gevolgen voor mijn hele harde schijf?

• ajouin
gewoon inschakelen
in optie 4 brengt fdisk geen veranderingen aan
wordt niks gewist in optie 4

op powerquest zeggen ze dat je scandisk moet uitvoeren

Verwijderd

Topicstarter
gewoon inschakelen, maar verlies ik dan geen data??? scandisk heb ik al 10 keer uitgevoerd, maar dat lijkt het probleem niet te verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry, je schreef al dat er niks wordt gewist in optie 4.

Ik heb mijn probleem nog even op een rijtje gezet.

Als ik een image maak met Drive Image krijg ik error 2003 "file size does
not match FAT allocation for file". Die foutmelding kreeg ik pas vanaf het
moment dat ik weer een andere foutmelding had gekregen nadat ik een cd had
gebrand (ik heb een scsibrander). Die foutmelding kreeg ik niet tijdens het branden, maar pas tijdens het afsluiten van windows na het branden (als ik nu weer een cd brand en afsluit krijg ik dezelfde foutmelding, dus het gebeurt consequent). De foutmelding luidt: "Het bestandssysteem dat is gekoppeld aan het volume bevat gegevens die moeten worden verwijderd. Sommige gegevens op het volume zijn verloren gegaan. Controleer de volgende keer eerst of het volume daadwerkelijk kan worden worden verwijderd." Als ik op http://www.powerquest.com/support/primus/id1081.cfm de error bekijk lees ik dat de foutmelding kan worden veroorzaakt door verkeerde SCSI drivers (wat in dit verhaal dus goed zou kunnen) en dat door het uitvoeren van SCANDISK het probleem kan worden verholpen (heb ik gedaan, maar helpt niet want als ik een cd brand en afsluit krijg ik dezelfde foutmelding als voorheen en als ik een image maak met Drive Image krijg ik ook weer error 2003. Vaag!!! Ik heb zojuist de nieuwste drivers voor mijn scsi-kaart gedownload, dus ga nu even kijken wat er gebeurt als ik een image maak, maar ik heb er zo langzamerhand weinig vertrouwen meer in dat ik dit kan fixen.

Het klinkt mij trouwens steeds in de oren alsof door de errors FAT32 is teruggezet naar FAT16 o.i.d., maar als ik bij de eigenschappen van mijn c-schijf kijk staat er gewoon FAT32.
Pagina: 1