Het viel me laatst ineens op dat mijn VMP510 behoorlijk last heeft hiervan.
Op hoge resoluties (1600x1200 en hoger) op hoge frequenties treedt er nogal wat blooming op.
(blooming = de elektronen die voor de witpixels zorgen hebben
zoveel energie als ze de beeldplaat raken dat wat van de energie overspringt
naar de omliggende pixels, die daardoor ook iets oplichten)
Oftewel, dunne witte lijntjes op een donkere achtergrondkleur, mengen zich met die kleur. Dus bijvoorbeeld dunne witte lijntjes op een donkerpaarse achtergrond, zien er rose uit, ipv fel wit.
En dat eigenlijk alleen bij de vertikale lijntjes.
Ik heb hier http://rene.jurrien.cx/upload/iiyama_bloom.gif een plaatje staan waarmee je het kan zien. Zet je (IIyama) monitor op 1600x1200 of hoger en de hoogste daarbij behorende frequentie.
Ik weet niet of het bij alle monitoren zo is, maar tot nu toe wel bij iedereen aan wie ik het gevraagd heb.
Het is niet heel duidelijk te zien, maar ik vind het toch behoorlijk storend. Zeker gezien het bedrag wat ik voor mijn monitor betaald heb, mag ik toch wel verwachten dat iets als dit zich niet voordoet.
Nou vroeg ik me af of dit te verhelpen is, aangezien het best vervelend is.
Ik heb IIyama al gemaild, maar sinds 20 september heb ik nog steeds geen reactie.
Ik hoop niet dat IIyama dit afdoet als zijnde normaal, want daar ben ik het niet mee eens.
Wie vertelt mij wat er aan te doen is?
[edit]
- de 2 test pics die ik gemaakt heb:
het probleem van de 'rose lijntjes' en de 'witte waas'
Op hoge resoluties (1600x1200 en hoger) op hoge frequenties treedt er nogal wat blooming op.
(blooming = de elektronen die voor de witpixels zorgen hebben
zoveel energie als ze de beeldplaat raken dat wat van de energie overspringt
naar de omliggende pixels, die daardoor ook iets oplichten)
Oftewel, dunne witte lijntjes op een donkere achtergrondkleur, mengen zich met die kleur. Dus bijvoorbeeld dunne witte lijntjes op een donkerpaarse achtergrond, zien er rose uit, ipv fel wit.
En dat eigenlijk alleen bij de vertikale lijntjes.
Ik heb hier http://rene.jurrien.cx/upload/iiyama_bloom.gif een plaatje staan waarmee je het kan zien. Zet je (IIyama) monitor op 1600x1200 of hoger en de hoogste daarbij behorende frequentie.
Ik weet niet of het bij alle monitoren zo is, maar tot nu toe wel bij iedereen aan wie ik het gevraagd heb.
Het is niet heel duidelijk te zien, maar ik vind het toch behoorlijk storend. Zeker gezien het bedrag wat ik voor mijn monitor betaald heb, mag ik toch wel verwachten dat iets als dit zich niet voordoet.
Nou vroeg ik me af of dit te verhelpen is, aangezien het best vervelend is.
Ik heb IIyama al gemaild, maar sinds 20 september heb ik nog steeds geen reactie.
Ik hoop niet dat IIyama dit afdoet als zijnde normaal, want daar ben ik het niet mee eens.
Wie vertelt mij wat er aan te doen is?
[edit]
- de 2 test pics die ik gemaakt heb:
het probleem van de 'rose lijntjes' en de 'witte waas'