bouw n standalone mp3 speler van oude pc (hardware/software)

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
het leek mij intressant dit topic te openen omdat ik toch wel wat mensen ken die hiermee bezig zijn (waaronder ikzelf) maar toch tegen een hoop problemen opstuiten kwa hardware en software vragen. Ikzelf ben bezig om van een oude pentium 90 32mb ram 15 gig hardeschijf een mp3 speler te bouwen met netwerk voor uploaden van mp3. het moederbord dreeg wat hoog te worden door de pci insteekkaarten (vga en geluid) wat ik heb gedaan is een pci-riser gesoldeerd... een foto staat hier: Afbeeldingslocatie: http://savale.xs4all.nl/mp3speler/pci.jpg
verder komt er nog een lcd in en knopjes via de seriele poort om het geheel te bedienen... kwa software heb ik nog flink wat problemen zoals hoe ik het OS kan afsluiten zonder dat deze de volgende keer een foutmelding komt (pentium 90 heeft nog een ouderwetse aan/uit schakelaar) ik hoop deze ook via de seriele poort uit te kunnen zetten. Als er nog meer mensen hiermee bezig zijn en ideeen hebben post ze dan hier! meer info over mijn mp3speler zal hier volgen

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

ik had voor de software AMACDYS gebruikt. die image past op n flop mbv rawrite, had deze op n cd gezet met n zoot mp3s. bootte netjes van cd, laadde het progje wat later met t toestenbord te bedienen is.
je moet wel n compatible geluidskaart hebben

hier: http://amacdys.sourceforge.net/

eerst kijken dan zeiken

• savale
hey dat is wel intressant maar ik wil er geen toetsenbord meer op hebben... (naja hooguit voor probleemoplossing en updaten etc... hier een hele intressante link :P wel jammer dat deze een behoorlijke snelle cpu nodig heeft waarschijnlijk (deze: 533mhz 8)7)

http://www.mp3dx.de/

• bratos

bratos

Meh.

deze draaide anders perfect op mn p 150 met 8 mb (ik had toen versie 0.22 of zo)
maar dat toetsenbord zit je wel aan vast tenzij je t een en ander kan emuleren via n remote of zo
om ummers te skippen en volume regelen

eerst kijken dan zeiken

• savale
en lcd support?

• bratos

bratos

Meh.

ja daar kan ik je niet mee helpen, tis maar linux op n flop
ik denk dat als je LCD support draaiende hebt onde w98 of zo dan moet je daar bij blijven
wat gebruik je nu dan? w98 neem ik aan?

(ik zie dat ie via n netwerkkaart bestuurbaar is)
is dat mobo niet toevallig atx EN at?

eerst kijken dan zeiken

• savale
ik had windows 95a draaien maar heb problemen met de geluidskaart (trident 4dwave) dus ga nu windows 98 proberen. Volgens mij is t een at mobo maar hoe zou ik kunnen zien dat ie atx is dan? wat ist eigenlijk het verschil?

• bratos

bratos

Meh.

dan zit er n stekker aansluiting met 2 rijen pinnen naast elkaar, totaal 20.
AT is 2 losse stekkers die je naast elkaar op t moederbord prikt, 10 pinnnen of 12 of zo
als je ATX aansluiting hebt, dan kan je n atx voeding kopen , gaatie vanzelf uit.

eerst kijken dan zeiken

• savale
helaas at :(

oja het is nu 21:25 en heb inmiddels debian woody op dit systeem draaien met mpg123 en geluid is super dus nu op zoek naar een progje met seriele poort besturing

Verwijderd

hoelang duurt het voordat tie opstart??

Verwijderd

weet iemand wat de minimale systeemeisen zijn om een mp3 af te kunnen spelen??
Ik heb hier namelijk een I486 DX 33 MHz staan met een kastje dat 6 cm hoog is en past perfect bij mijn inrichting.
er zit onboard scsi, ide, lan, heeft 64mb intern geheugen, en een 10 gigabyte scsi hdd.
zou dit kunnen werken??
Ik heb de pc gratis gekregen en als ik er een p1 mobo in wil stoppen past de voeding niet
en ik moet dan ook rekening houden met audio kaart scsi kaartje en lan kaartje en dat past niet vanwege de hoogte

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik zie dattie genetworked is? Zet er VNC op voor remote control...

Forget your fears...
...and want to know more...

• savale
sorry dat ik zo laat pas weer reageer...

nieuwe ontwikkelingen:

- systeem draait nu debian woody en speelt nu al mp3tjes af (mpg123 getest tot en met 320kbits mp3) zodra deze opstart... helaas alleen nog met toetsenbord te bedienen.

- er zit een geluidskaart in met een trident 4dwave chip deze kaart had ik nog liggen en ik vond mijn 5.1 live kaartje toch een beetje zonde

- ik heb de cpu cooler op 5volt draaien ipv 12 volt (zorgt voor stuk minder geluidsoverlast

- ik ben van 32 naar 16 mb ram gegaan (nog ruim voldoende)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

antwoorden:

1. het opstarten duurt nog vrij lang (nog niet geoptimaliseerd): totaal ca 40 seconden vanaf het moment dat ik de knop indruk

2. Kevin: die 486 pc kan mp3 afspelen: geheugen is wel overkill (16 mb is ruim voldoende onder linux) heel misschien kan je niet de volle 44khz en zul je terug moeten naar 22khz downsamplen. Gebruik trouwens een speciale versie van mpg123 voor de 486 :) laat me ff weten als het je lukt!

3. Er zit netwerk op ja alleen wil ik niet via netwerk gaan besturen maar met knopjes op de speler zelf... of een afstandsbediening

------------------------------------------------------------------------
todo:

ik ben nog steeds druk aan het zoeken voor geschikte hardware om de knopjes op de speler de software aan te sturen: enkele gevonden dingen: irmp3, lcdproc, lirc

oja er komen nieuwe foto's (scherpe :P)

Verwijderd

kan die mpq123 ook mp3 stream aan?

Verwijderd

Das mooi!

Dan ga ik dit weekend maar eens beginnen aan het schoonmaken van de kast :D
dat wordt een flinke klus, en dan eens kijken of het werkt.
Mocht het werken laat ik het je ff weten.
Ik zal ook nog foto's posten (over een weekje of 2) ik ga deze case modden met mooie blauwe ledjes bla bla bla en de kast ga ik zwart of zilver spuiten aangezien mijn pa
een eigen verf zaak heeft moet dat toch wel lukken :D

en ik kan niet wachten op de foto's van je speler

• savale
mpg123 kan volgens mij wel mp3 streamen (is me alleen nog niet gelukt laat ik t zo zeggen) :) ik moet nog een hele kast bouwen voor mijn mp3 speler maar heb daar denk ik minder moeite mee dan de software... heb niet al teveel kennis van linux nog en dat is toch echt wel handig merk ik nu...het is dat t zaakje niet goed onder windows wil draaien anders had ik t wel geweten :D oja de eerste foto is geupdate maar hier staat er nu nog eentje van het gerbuikte mobo :)

Afbeeldingslocatie: http://savale.xs4all.nl/mp3speler/mobo.jpg

Verwijderd

passieve koeling erop?

Verwijderd

Das met mijn mobo een beetje makkelijker die heeft niet eens een koellichaam :P

• savale
een koellichaam met 12volt fannetje maar dat maakt btje lawaai en zonder fan werd ie te warm dus nu draait ie op 5volt en dat werkt grandioos (koelt genoeg) en vrijwel geruisloos :P

Verwijderd

Aetje schreef op 03 oktober 2002 @ 18:33:
Ik zie dattie genetworked is? Zet er VNC op voor remote control...
TightVNC

• savale
kan je daarmee mp3speler besturen vanaf andere pc?

Verwijderd

je neemt gewoon de desktop over, maar lijkt me toch niet echt optimaal.

Verwijderd

Met VNC kun je alles vanaf een andere PC :p

• savale
wel makkelijk met onderhoudt maar verder ook niet idd... gaat mij echt om de aansturing van speler functies door middel van knopjes aan de paralelle of seriele poort (met name deze graag :P)

Verwijderd

kun je niet beter een oud toetsenbord gebruiken, knoppen eraf slopen en printplaat gebruiken?

Verwijderd

ik heb zelf een half jaartje geleden dit gemaakt M'n Eerste zelfbouwkast..
maar ding staat nu stof te happen omdat ik geen zin meer had om iets voor de bediening te gaan knutselen.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Hoe heb je die PCI-riser gemaakt?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Savale heb jij een linkje Naar Debian Woody en Mpg123 voor mijn pctje? :?
dan kan ik er dit weekend nog aan beginnen. :9 >:)

• savale
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 23:42:
kun je niet beter een oud toetsenbord gebruiken, knoppen eraf slopen en printplaat gebruiken?
ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing is ja...Ik denk dat ik alleen maar het chip gedeelte nodig heb. Dan maak ik er een schema van en bouw er een nieuw printplaatje omheen en klaar :) ik moet dan alleen nog wat bedenken als ik de speler echt stop dat dan mijn systeem ook meteen afsluit...naar mijn idee wel een haalbaar iets

goede tip :)

edit: heb meteen ff toetsenbord open gesloopt en bestaat uit een groot chippie en wat passieve onderdelen...niet al te moeilijk dus :P

Kevin: http://www.nl.debian.org/ hier kun je een cd versie downloaden en een floppy versie (netwerkinstallatie) als je nog nooit linux hebt gebruikt dan kan dit nog best wel moeilijk worden: zoek naar een nederlandse installatie handleiding op internet voor debian. tip: gebruik de oude kernel 2.2 voor oude computeronderdelen :)
ps: debian gebruik ik omdat ik er mee overweg kan en ik weet niet of ik dat al kan met andere linux versies :) zodra het werkt onder debian ga ik op zoek naar een linux distributie die zich lekker snel laat opstarten :P
oja mpg123 installeren onder debian gaat als volgt: apt-get install mpg123 en hij download het zo van internet of leest hem van een cd :P

edit: btw leuke zelfbouwkast :) ik wil aan deze toch iets meer knutselen, de bediening moet simpel worden :)

oja die pci riser heb ik zelf ge-etst op school (moet er nog eentje maken voor geluidskaart) en gewoon gesoldeerd aan mijn videokaart (dus niet meer op normale manier los te halen :P

Verwijderd

thanx ik heb nu op mijn eigen pc'tje Linux Mandrake 8.2 draaien omdat die toch vrij makkelijk is, ben net met linux begonnen dus ben er nog niet zo heel erg in thuis.

Ik heb vandaag de pc opgehaald en er 1 uur aan gewerkt en nu draait er
Windows 3.1 op _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Was vrij lastig om de computer aan de gang te krijgen,
omdat de vorige eigenaar die er geen verstand van had met de jumpertjes had gekloot (er was ook geen handleiding bij).

Maar verder wel een grappig dingetje ik zal kijken of ik er straks pics van kan maken. >:)

Hij is btw nog niet schoongemaakt dus hij ziet er nog om te :r uit

• savale
we zullen zien :)

Verwijderd

Ik heb hem toch maar schoongemaakt ranzig ****** werk bah,
maar ik moest anders zag je de cpu nog niet eens zitten

De pics zijn vrij slecht heb ze gemaakt met een logitech webcam
om te janken dat ding maar goed heb um voor tientje gekocht dus wat wil je ;)

ik ben sinds dagje of 2 helemaal nieuw hiero hoe kan ik het beste pics showen?

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Mja, of een draadloos netwerkkaartje + telnet of SSH draaien.. Kan je met een geavanceerde afstandsbediening (laptop :)) die comp bedienen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 12:13:
Hij is btw nog niet schoongemaakt dus hij ziet er nog om te :r uit
Ik vind PC's schoonmaken altijd een dankbare taak, je hebt een "lijk" en als hij schoon is, lijkt hij nieuw. Alleen achteraf altijd meteen zelf ook effe douchen.

Verwijderd

Als je de standalone mp3speler met een afstandsbediening wilt bedienen en je hebt een Windows versie draaien dan raad ik het programma Girder aan.

Girder kan met behulp van plugins zo'n beetje alle afstandsbedieningen aan. Er zijn kant-en-klare files te vinden die je kunt importeren in Girder zodat je bijvoorbeeld Winamp kunt bedienen. Door zelf commando's te maken is het mogelijk om bijna alle programma's te bedienen met Girder (dus ook het afsluiten of op standby zetten van je computer).

Girder is hier te downloaden.

Verwijderd

ik zag ik Vraag&Aanbod een omvormer staan voor 220Vi in de auto,dat lijkt me interssant om ns te testen.

• savale
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 11:10:
ik zag ik Vraag&Aanbod een omvormer staan voor 220Vi in de auto,dat lijkt me interssant om ns te testen.
zeker iets intressants... mp3 speler in je auto :P ik zie trouwens in winkels als mediamarkt geen enkele hifi-toren met mp3 support staan oid... wel portable mp3, autoradio met mp3 en dvdspelers met mp3 support... maar geen hifi spul :S

edit: ik ga nu nog ff een keer lirc/lcdproc/irmp3 combo proberen te installeren onder linux... niet zo heel makkelijk helaas :(

Verwijderd

ik heb cvontact geha met de aanbieder van de 2e hands omvormer
hij heeft er een paar 12-220V in zeer goede staat met alarmopties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:10:
[...]

Ik vind PC's schoonmaken altijd een dankbare taak, je hebt een "lijk" en als hij schoon is, lijkt hij nieuw. Alleen achteraf altijd meteen zelf ook effe douchen.
Ok dat is wel zo en aangezien ik nu op een stage loop op een basisschool
waar de meeste pc's nog p1's zijn kun je je voorstellen dat ik bijna iedere
dag zo'n ding kan schoonmaken.
En dat komt me toch bijna de nek uit maar goed heb daar nu alle pc's klaar
dus voorlopig geen schoonmaken meer voor mij :*)

• savale
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 13:19:
ik heb cvontact geha met de aanbieder van de 2e hands omvormer
hij heeft er een paar 12-220V in zeer goede staat met alarmopties.
wat gaat dat nog kosten?

Verwijderd

Ja ik wil nog wel wat meer weten over de software: wat gebruiken jullie nou allemaal??

• savale
ik gebruik linux debian woody 2.2 met mpg123 op dit moment.hier zal nog wat aan veranderen, want het heeft geen lekkere database om nummers te zoeken. ik ben trouwens bezig met de pci riser voor mijn geluidskaart :)

• savale
ok de pci riser voor mijn geluidskaart werkt niet...of ik heb een soldeerfout gemaakt of het werkt niet omdat de afstand die de sporen van het printje af moet leggen te lang is... dit laatste lijkt mij het geval. Wat ik nu ga doen is een flexibele pcia riser maken met behulp van een flatcable (schermt meteen ook beter af tegen de hoge snelheden) :)

Verwijderd

Het draait! 8)7 _/-\o_ 8)7 _/-\o_

Niet echt helemaal super maargoed het draait :*)
Ik kan nu fijn me mp3's afluisteren! Dat betekend dus dat ik nu me
case ga veranderen.

Ik heb heldere blauwe ledjes gehaald
en ga kijken of ik zo'n adapter voor een laptop cd-rom kan krijgen zodat ik deze
d'rin kan duwen :9~
Ga me kast helemaal schuren gronden en dan in een mooi kleurtje spuiten

• savale
yummie :P ik ben nog steeds bezig om mijn hardware te verkleinen :) Ik ga nieuwe pci risers maken met flatcable :P er komt ook een zelfgebouwde voeding in te zitten en een stereo versterker van 2 x 50 watt het zal allemaal nog wel even gaan duren maar dan heb je ook wat :) Kevin stuur ff wat pics!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 23:42:
kan je beter een oude laptop scoren (486je ofzo)

toetsenbord mooi plat en compact.

Scherm (12 inchje) ook nog te gebruiken!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 12:03:
[...]
Scherm (12 inchje) ook nog te gebruiken!
Hoe wou je zo'n scherm gaan gebruiken :? ik heb nl. ook nog een oude laptop liggen, maar er zit echt geen VGA aansluiting op hoor

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

sowwy ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen
moet ik de pics dan op me page zetten en dan een linkje ofzow? :?

• savale
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:38:
sowwy ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen
moet ik de pics dan op me page zetten en dan een linkje ofzow? :?
check de faq :)

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
code:
1
[img]http://www.adres.nl/van/plaatje.gif[/img]
<- zo doe je een plaatje :)

Enneh, ik ga van mijn oude P150 computer misschien ook wel een mp3 spelertje maken, wou em eerst verkopen, maar dat gaat nog niet echt lekker. En ja, dan kun je het beter nuttig gebruiken :) Waarschijnlijk ga ik em ook in een eigen kast zetten, dit heb ik al eerder gedaan met een router (heeft wel in CM forum gestaan, foto's zijn alleen weg ;() .. en ik weet nu beter wat er allemaal mogelijk is :D

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
Ik heb dus ook zo'n ding gebouwd maar het enigste wat nog ontbreekt is een afstandsbediening!! Ik zoek een schakeling die op een p120 draait en aangesloten wordt op de compoort, ah andere aansluitingen mogen ook. Iemand wat ideeen hiervoor?

Leeg

• Vrieskist
Moet je ff zoeken met google, of op GoT zelfs, zijn wel topics over geweest. Je moet alleen een IR ontvanger op je pc zien te krijgen, dit kan op een P120 wel via een compoortje dacht ik :) Moet je ff zoeken.... ik zal zelfs ook wel ff kijken, is wel handig misschien :)

• Vrieskist
Ok :) Check dit topic ff: InfraRood ontvanger zelf maken

Daar rolt deze site uit: http://www.tweakhardware.com/guide/remote/ met dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

Er staan nog wel meer schema's en links in dat topic :)

Het enige probleem, ik ben een electronica n00b eerste klas :D

• Vrieskist
Deze site heb ik gevonden, met plaatjes waar ik ook nog wat van snap :)

-> http://www.heatseekerz.ne...articleid=4&page_number=1

• reskobon
Die onderste ga ik even bekijken maar die andere heb ik al eens gemaakt maar werkt niet op een p120 omdat je een te grote cpu load creert elke keer dat jewat zend met je afstandbediening.

edit:
Die onderste is dus weer dezelfde :(

Leeg

• Vrieskist
Hmmz .. zoveel load veroorzaakt zo'n progsel toch niet?

Ik zie nog wel ff wat ik doe, heb net een bod ontvangen op die ouwe bak, ff zien dus :)

• reskobon
Vrieskist schreef op 14 oktober 2002 @ 15:40:
Hmmz .. zoveel load veroorzaakt zo'n progsel toch niet?

Ik zie nog wel ff wat ik doe, heb net een bod ontvangen op die ouwe bak, ff zien dus :)
Jawel omdat je elke keer zend en hij dan druk bezig is met het identificeren van de code. Nu heb ik dus elke keer een andere code die ik ontvang omdat hij het niet kan verwerken. :(

Leeg

Verwijderd

thanks, ik ben nu op mijn werk maar zodra ik thuis ben zal ik ze ff posten
Ik ben nu aan het proberen om in datzelfde kastje een p100 te plaatsen deze ziet namelijk grotere scsi hdd's dan die 486 die kan namelijk maar 1Gig hdd aan omdat de scsi controller op het mobo zit en aangezien ik geen idee heb wat voor mobo het is er zitten alleen maar intel chips op maar verder :?
en voordat er opmerkingen komen nee er staan ook geen serie nr's op of zoiets in die richting.
Maar dat betekend wel dat als ik die p100 wil inbouwen dat ik zelf een kleine voeding zal moeten bouwen of ombouwen omdat die 486 wat dat betreft een hele aparte voeding heeft met allemaal pinnen die in het moederbord gaan i.p.v. de normale at / atx voedingen.

Ik hoop dat het gaat lukken ik heb al 13 cd's met op Genre - Artiest - Titel gesorteerde mp3tjes wordt tijd dat ie afkomt! :7

• Solomon
  • Laatst online: 07-08 16:17
heb gister een ouwe P1 120Mhz op me kamer neergezet, draait AMACDYS op,
helaas maakt de voeding nog wat veel lawaai, maar die fan wordt vervangen door een temp gestuurde, de cpu heeft alleen een heatsink, wordt wel flink warm nzow, maar kan geen temp's checken in de bios :?

owjha, heb gister perongeluk dat systeem zonder een heatsink op de CPU een paar minuten mp3 laten draaien :X maar hij ging niet crashen fzow, heb hem zelf maar uitgezet :P

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• reskobon
Zo ik heb een receiver die ik al vaker heb gebouwd uit elkaar gehaald omdat dat er eentje was die wel zou moeten werken. Iemand maakt nu voor mij het officiele printplaatje dus daar wachten we even op. Hopelijk werkt die dan... :)

Leeg

• savale
ok na een tijdje weinig gedaan te hebben ben ik weer n btje verder gegaan...ik heb er momenteel windows nt4 op zitten icm winamp en t ziet er naar uit dat dit redelijk werkt...ook heb ik een lcd besteld van 20*4 (blauw uiteraard) de komende tijd ga ik op zoek naar een manier om winamp te besturen via knopjes met de serieele poort of joystickpoort. Als iemand voorbeelden hiervan heeft wil ik ze graag zien! (evt linux)
Pagina: 1