Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[IC]Hoe werkt een pariteitsgenerator?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet er iemand hoe een pariteitsgenerator werkt met foutdetector?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:10

Reptile209

- gers -

Als het ook maar enigszins lijkt op een pariteitsbit in netwerkcommunicatie, dan is het als volgt:
De pariteitsbit geeft aan of er een even (0) of oneven (1) aantal bitjes op 1 staat. Als er dan bij de overdracht een bitje (max. 1) mist, is die terug te rekenen:

Data: 1 1010010 << 1e een is de pariteitsbit
Verminkt: 1101x010 << 1 bitje vern*kt
Terugrekenen: er zijn al 3 eentjes = oneven, pariteit is 1 (klopt), dus de missende bit is een 0.

Data: 11010010
Verminkt: 110x0010
Herstel: de x moet een 1 zijn, anders klopt de parity niet.

(edit: dit was uit het hoofd, je hebt verschil tussen even en odd parity die de betekenis van de pariteitsbit bepaalt. Verder hangt het van je datasysteem af waar die bit ergens staat...)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
@Reptile:

Er zit een zelfde redenering achter. Maar mijn probleem stelt zich op elektronica gebied, waarbij ik 4 datakanalen + 1 controle kanaal (zoals je pariteitsbit) heb.

Ik weet niet met welke logische poorten ik zo'n controle kan maken.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Is dit wat: http://cwx.prenhall.com/b...stom2/deluxe-content.html (check het kopje Parity Generator/Checker). Ik weet weinig/niks van electronica, maar zo kan ik het ook nog wel bouwen :)

Samenvattend: alle lijnen in paren XOR-en (en de resultaaten daarvan ook weer per 2) tot er 1 antwoord overblijft: je pariteitsbit / signaal.

Verwijderd

Topicstarter
Reptile, thx !

Zal eens proberen met simulatie :)

• Reptile209

Reptile209

- gers -

De 8e hit op [google=parity check electronics logic]
Google is your friend... friiiennd :P

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog die ervaring hebben met een pariteitsgenerator?

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Ik heb dit wel gehad op school , maar meer als Reptile209 weet ik eigenlijk ook niet meer te vertellen alleen dan dat ik had geleerd dat het parteit aan het einde zat geloof ik..

Verwijderd

pariteit is niets anders dan odd/even berekenen. Heb je in een byte een even aantal enen dan is de parity even, anders is hij odd. Er zijn hele simpele 74HCTnnn chips voor die uit een byte de parity berekenen... Wat dacht je van http://www.semiconductors.philips.com/pip/74HCT280

Deze kan uit 9 bits data de pariteit berekenen. Ontvang je een byte met b.v. odd parity maar deze chip zegt even parity, dan is er ergens een bitje omgevallen --> error!

Hieruit zie je ook gelijk de zwakheid: Als er 2 bitjes omvallen lijkt alles weer perfecto. Dan kan een checksum of nog beter een CRC uitkomst bieden over een hele serie data

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Klinkt mij net iets te veel als een huiswerkvraag. Verder zou je wel iets beter kunnen zoeken.

[sub]Als ik het mis heb, dan kun je je goed beargumenteerde mail naar Phreak@tweakers.net sturen, ik heb vakantie[sub]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.