[Grub] Debian kernel boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb op /dev/hdb2 een debian woody installatie gedaan naast mijn Suse 8.0 (/dev/hda2) en WinXP (/dev/hda1). Nu wil ik Grub (zat bij Suse 8.0 ) zo ver krijgen dat hij de juiste kernel boot van /dev/hdb2.

Ik wilde als image /vmlinuz geven, maar die slikt hij niet, omdat /vmlinuz op /dev/hda2 niet bestaat. Ook al zeg ik dat /dev/hdb2 de root partitie moet zijn voor debian. Wat wel werkte was /boot/vmlinuz opgeven en dan daar onder debian handmatig een symlink te plaatsen naar de juiste kernel. /boot/vmlinuz bestaat namelijk wel in mijn Suse installatie.

Als ik nu in het bootmenu debian kies, dan krijg ik heel snel allerlei meldingen voorbij over unresolved symbols oid in /lib/modules/2.4.18-4GB, terwijl de nieuwe kernel die ik gecompileerd had zijn modules aangemaakt heeft in /lib/modules/2.4.18. Hij zal dus een of andere 2.4.18-4GB kernel willen booten, maar dat wil ik niet. De 2.4.18-4GB dir overschrijven met de inhoud van 2.4.18 en dan in modules.dep overal 2.4.18 met 2.4.18-4GB vervangen hielp niet.

De reden waarom ik hier zo mee aan het kutten ben is dat de kernel die geladen wordt geen support heeft voor mijn netwerkkaart en dus kan ik nu zonder bootdisk niet internetten. Hoe los ik dit op?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

door eerst je grub config eens te posten.
het spijt me ik heb je verhaal wel 3 keer gelezen maar snap er nog steeds maar de helf van.
kwa hoe je wat gedaan hebt, that is.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Waar trek ik die config file vandaan? Ik kan hem zo niet vinden.

Verwijderd

eventueel mount /boot, en dan is het /boot/grub/menu.lst

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
# Modified by YaST2. Last modification on Fri Sep 27 10:14:12 2002

boot = /dev/hda
change-rules
reset
read-only
menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg
lba32
prompt
timeout = 50
message = /boot/message

image = /boot/vmlinuz
label = "Suse Linux"
initrd = /boot/initrd
root = /dev/hda2
vga = 788

image = /boot/vmlinuz.suse
label = failsafe
append = "ide=nodma apm=off acpi=off"
initrd = /boot/initrd.suse
optional
root = /dev/hda2
vga = 788

other = /dev/hdd1
label = windows

image = /boot/memtest.bin
label = memtest86

image = /boot/vmlinuz
label = Debian
root = /dev/hdb2

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dit is wat ik in /etc/lilo.conf vond. Ik heb het idee dat grub op de een of andere manier zijn instellingen uit lilo.conf haalt. De instellingen die hier staan kloppen in elk geval met wat ik allemaal in heb kunnen vullen.

Verwijderd

image = /vmlinuz
label = Debian
root = /dev/hdb2

dat zou hij wel moeten pakken :)
als je dan nog unresolved symbols krijgt.
dan heb je waarschijnlijk iets fout gedaan bij het compilen van je kernel.
(ik kan je als dat zo is aaraden om het topic van een tijd geleden eens op te zoeken, tis redelijk groot. maar er zit zeer veel info in over wat er allemaal mis/goed en fout kan gaan aan het bakken van een kernel, en waar je op moet letten)

edit:

weet je zeker dat je grub gebruikt dan?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat ik al zei: Als ik in het bootloader configuratie menu van Suse bij debian het image /vmlinuz voor debian ingeef, dan krijg ik een error en weigert hij dat naar de bootsector te schrijven. Raar maar waar. De melding is dan dat dat pad niet bestaat.

Verwijderd

mmm zou graag achter je pc willen zitten om het even rustig te bekijken en wat te prutsen tot het werkt. maar dat zit er niet in denk ik.

dus kan je dan ook eigenlijk niet verder helpen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat ook nog het vermelden waard is: Als ik een pre-compiled kernel pakket installeer uit het woody archief, dan krijg ik ook die meldingen over unresolved symbols etc. Ik heb het idee dat het probleem dus toch op de een of andere manier bij Grub zit. Toen ik debian nog als "primaire" linux draaide had ik dit soort problemen nooit.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Weet je zeker dat je Grub gebruikt en geen Lilo?
Voor Grub hoeft de kernel-image namelijk niet persee te bestaan op het moment dat je de config aanpast, Grub bekijkt dat tijdens het booten (omdat Grub ext2 snapt).
Voor Lilo moet de kernel-image wel bestaan en bereikbaar zijn als je de config aanpast, omdat Lilo het sector-nummer van die file uitzoekt en dan in de MBR schrijft (omdat Lilo geen filesystems snapt).

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nou, ik twijfel eraan. Volgens mij heb ik in de install gelezen dat grub gebruikt wordt, maar ik vind nergens iets van een grub.conf oid. Lilo.conf wordt wel precies zo aangepast als ik in het configuratie menu aangeef, dus wellicht is het toch een lilo versie.

Het boot menu ziet er in ieder geval grafisch prachtig verzorgd uit. Bitmapje op de achtergrond, tijdbalkje dat oploopt, etc. Kan lilo dat?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
In Suse hebben ze het verder ook constant over een "bootloader" configuratie. Lilo of grub wordt niet echt specifiek genoemd.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben eruit: Het is (toch) lilo. Ik heb nu debian linux een boot record in het MBR van hdb laten zetten en /dev/hdb als "other" ingevoegd in de lilo.conf van Suse. Zo meteen komen de testresultaten.

Update: Als ik nu boot en Debian linux kies, dan komt er het volgende in beeld:

code:
1
2
Loading Debian Linux...
MBR 2FA:

En dan niets. ctrl+alt+del is los van de power/reset knoppen de enige remedie.

Ik heb ook gelijk even een klein uitstapje gedaan met grub op /dev/hda. Dat resulteerde meteen in een niet bootable systeem 8)7 dus gauw maar weer lilo terug gezet. Is er bij grub ook een of ander configuratie programma geleverd (liefst voor onder X) en kun je grub ook zo instellen dat je een beetje een leuk grafisch bootmenu kunt klussen?

[ Voor 0% gewijzigd door VROEM! op 30-09-2002 22:17 . Reden: Er is getest :( ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ehm... Grub kan iig grafisch, maar ik weet niet hoe. Het kan zijn dat je daarvoor een gepatchte versie van Grub nodig heb (is bij Lilo ook zo).

Maar misschien is het volgende makkelijker: je installeert in Debian Lilo, maar dan niet in de MBR, maar in de Debian partitie, en dan stel je in SuSE in dat hij je Debian partitie moet chainloaden. Chainloaden betekent dat de eerste bootmanager weer een bootmanager start, dezelfde manier waarop je doorgaans Windows boot met Lilo of Grub (Windows heeft een kleine bootloader op haar partitie die verder niks anders doet dan Windows starten).

Verwijderd

Voor de bitmap in GRUB heb je een patch van Red Hat nodig (afaik)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb nu lilo op /dev/hda opdracht gegeven om /dev/hdb2 te booten. Daar wordt nu (weer door lilo) met een time-out van 1 sec debian gestart :)

Kortom, het werkt :)

Pagina: 1