Toon posts:

ECS K7VZA v3.0 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dit bord en een athlon xp 1800+ en heb nogal wat problemen. Ten eerste kan ik de bios niet updaten: zowel met het winflash programma van award als de dos-flasher lukt het niet. Met de dos-flasher liep eerst steeds het programma vast, en daarna kon ik wel gewoon opstarten, maar wel met de oude bios (3.2e). Winflash gaf steeds een verify error bij 1% van het updaten. Nu is het zo dat het dos-programma bij bijna alle blokjes een write fail aangeeft; alleen bij een paar blokjes (steeds dezelfde) wordt het wit, maar na opnieuw opstarten nog steeds de oude bios. Met het winflash programma krijg ik nu in het begin al een bios id error en als ik probeer te updaten een verify error. Ik heb al heel vaak geprobeerd om de cmos te clearen, maar tevergeefs. Ook staat bios write-protect uit. Zou het misschien kunnen komen doordat ik een athlon xp heb? Vind dit nl. wel een heel vreemd probleem. Ik heb nl. ook echt elke keer dat ik opstart een 'updating escd' en 'building dmi pool' (ofzoiets), terwijl ik natuurlijk niet elke keer iets aan de hardware verander. Mijn athlon xp wordt nu aangegeven als een athlon mp in de bios en in windows.

Dan het tweede probleem. Ik krijg mijn harde schijf niet op udma 4 of 5 in windows (wat de chipset, kt133a, wel ondersteunt). In de bios staat het wel goed aangegeven.
Zijn er hier mensen met dit moederbord die het wel gelukt is om hoger dan udma mode 2 (udma33) in windows te komen?
Als ik mijn quantum schijf terugzet naar udma33 mode (met een speciale tool van quantum), dan herkent windows hem als udma33, maar hoger dan dat wil niet. Dan krijg ik 'multi-word dma mode 2'. Ook bij mijn maxtor d740x komt hij niet hoger dan multiword dma mode 2
Ik heb alles al geprobeerd met drivers e.d. Ook idetool van via werkt niet, dan staat er current mode: [blanco]. Updaten naar een udma mode lukt niet.
Wat ook vreemd is, is dat in de bios mijn cd-rom als pio mode 4 staat aangegeven, terwijl windows hem herkent als multi word dma mode 2 :?
Ik heb gelezen dat udma mode 4 en 5 wel werkt op dit moederbord t/m bios revisie 3.2. ECS zou bij de nieuwere biossen expres multi-word dma mode hebben geforceerd, omdat met hogere bussnelheden er problemen konden onstaan (copy compare fouten ofzo).

Verwijderd

klinkt alsof je 2 halve versies heb draaien ;) niet zo mooi, heb je al eens alles los gekoppeld en allen met proc mem mobo en bootflop proberen te flashen? anders zou ik je aanraden iemand te vinden met een gelijk mobo en je BIOS te hotswappen, hopen dat dat werkt...
je kan ook een nieuwe BIOS bestellen bij ECS

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Heb je in de bios niet ingesteld staan dat ie updaten tegengaat ? dat kun je vaak instellen.

Zet dat eens uit evt en flash opnieuw...

Verwijderd

Topicstarter
Dat met alleen floppy drive en videokaart flashen heb ik nog niet geprobeerd, maar denk niet dat het gaat werken. Maar ik zal het proberen. Ik ga nog proberen om met een duron 1200 te flashen en als dat niet werkt met een duron 850. Kijken of dat ook werkt...

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op 30 september 2002 @ 17:20:
Heb je in de bios niet ingesteld staan dat ie updaten tegengaat ? dat kun je vaak instellen.

Zet dat eens uit evt en flash opnieuw...
Zo'n optie zit niet in de bios. Wel is er een write-protect jumper op het moederbord aanwezig, maar die staat op disabled, dus de juiste stand.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zou wel eens door die XP1800 kunnen komen ja.
ik heb zaterdag nog een XP1800 geprobeerd op mijn K7VZA3 plankje, maar das no go.
niet eens booten bij mij.
in het boekje staat ook dat deze plank maximaal 1500Mhz aan kan.
dus een XP1700 gaat mogelijk wel werken, omdat die op 1466Mhz draait en de XP1800 op 1533Mhz.

ik heb ook Biosupdate 3.6a (de nieuwste) en zelfs daarmee wil et niet.
dus probeer een XP1700 ergens te regelen.
een Duron1300 wil iig wel (heb ik nu, upgrade vanaf Duron800 :) ).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens cpu support op de ecs website zou 1800+ wel moeten werken, en bij mij draait het ook gewoon, maar kan dus m'n bios niet updaten. Maar het lukt jou dus wel om de bios te updaten op een duron 1300 (morgan dus)?
En krijg jij wel je hdd hoger dan udma33? Of kan je hdd dat niet aan?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 21:30:
Volgens cpu support op de ecs website zou 1800+ wel moeten werken, en bij mij draait het ook gewoon, maar kan dus m'n bios niet updaten. Maar het lukt jou dus wel om de bios te updaten op een duron 1300 (morgan dus)?
En krijg jij wel je hdd hoger dan udma33? Of kan je hdd dat niet aan?
heb 2 Maxtor 7200Rpm disks
draai ze nu op ATA100 (DMA mode 4?)
en er staat op de site dat biosversie 3.3 en hoger XP support hebben, en jij hebt 3.2 nog toch?
in versie 3.4e zit een ATA versnellings patch

die XP support die belooft wordt klopt ook wel hoor (anders werkt de Duron Morgan 1300 ook niet), maar tot 1500Mhz native.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb 3.2e.
Ik neem aan dat je win xp draait; zou je heel even kunnen kijken welke transfermode er staat bij de primary/secondary ide controller? Als je schijven daar ook echt op ultra dma mode 5 staan, dan draaien ze pas op ata100. In de bios staat bij mij ook wel ata100, maar in windows xp slechts multi-word dma mode 2, en dat is maar 16,7MB/s. En klopt de cd-rom wel gewoon in de bios bij jou (dma/ata en niet pio mode 4)?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 00:30:
Ja, ik heb 3.2e.
Ik neem aan dat je win xp draait; zou je heel even kunnen kijken welke transfermode er staat bij de primary/secondary ide controller? Als je schijven daar ook echt op ultra dma mode 5 staan, dan draaien ze pas op ata100. In de bios staat bij mij ook wel ata100, maar in windows xp slechts multi-word dma mode 2, en dat is maar 16,7MB/s. En klopt de cd-rom wel gewoon in de bios bij jou (dma/ata en niet pio mode 4)?
Uhh, helaas, ik draai Windows Millenium (heerlijk stabiel hier, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt).
maar volgens het schermpje vlak voor het windoos bootlogo staat er wel dat de harddisks ATA100 draaien en de CDROM's PIO4 (sja, mijne zijn nou eenmaal PIO, een 2 speed burner en een 24 reader).
ik had laatst ook een tootlje dat ergens in de HK gepost werd, daarmee haalde ik 45MB/sec @max en gemiddeld ongeveer 35MB/sec (vergeleken met de posts in dat topic is dat heel normaal voor ATA100).

btw mijn ervaring met dit bord is dat je niet de Busmaster Filter driver moet gebruiken maar de Busmaster Miniport driver van Via voor optimale performance.
van de ViaArena.com website
The VIA IDE Miniport driver does not install with the VIA 4in1 drivers. It should only be installed on systems with a VIA chipset and:

- IDE Zip drive, under all Microsoft operating systems, with a 686b southbridge chip (*wich is K7VZA3*)
- ATA100 hard drives with Windows 2000 prior to Service pack 1
- ATA133 hard drives under Windows 2000 and Windows XP (*wich is for you*)
- IDE Zip drives under Win2K - install the driver and then set the Zip-Drive to DMA disabled and PIO-Mode 1 in BIOS. Open the IDE Tool provided with Bus master Driver and set the Zip-Drive to PIO-Mode 3.
*de stukjes tussen sterren is mijn comment*
FTP locatie:ftp://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip
HTTP locatie:http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip

edit: ik kom net nog een stukje info tegen op de site
* Please note: WinXP does not support ATA133 and therefore UDMA mode 6 will not be shown in Device Manager, even if the current timing mode is ATA133 .
^zuigt best wel he? geen ATA133 support in XP

Verwijderd

Topicstarter
Die miniport driver heb ik al geprobeerd, maar daarmee krijg ik hem ook niet op udma mode 5 (ata100). Er staat dan in de idetool bij current mode: [niks].

En nog even over je athlon xp, had je wel je jumper van fsb 100mhz naar 133mhz (zie handleiding) gezet? Als ik de fsb op 100 mhz zet met m'n athlon xp, dan boot het moederbord inderdaad helemaal niet meer.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 16:50:
Die miniport driver heb ik al geprobeerd, maar daarmee krijg ik hem ook niet op udma mode 5 (ata100). Er staat dan in de idetool bij current mode: [niks].

En nog even over je athlon xp, had je wel je jumper van fsb 100mhz naar 133mhz (zie handleiding) gezet? Als ik de fsb op 100 mhz zet met m'n athlon xp, dan boot het moederbord inderdaad helemaal niet meer.
ja tuurlijk!!
maar op 133 boote hij niet, en op 100Mhz wel maar de CPU werd dan herkend als XP1100+.

Pagina: 1