Toon posts:

[linux] alternatief voor XFree86

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
XFree86 draait natuurlijk al een tijdje mee. Ik heb altijd begrepen dat XFree86 nooit bedoeld was om te gebruiken als (snelle) grafische omgeving.
Ik vroeg mij af of ook (werkende) alternatieven voor XFree te verkrijgen zijn.
En zo ja, welke zijn dat dan... En heeft iemand al ervaringen met zo'n window management systeem?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

DirectFB is de enige waarvan ik het bestaan weet eigenlijk. Ik moet het nog steeds zelf eens gaan opzetten, het lijkt me n.l. retesnel, en tsja, gnome zit erbij, dus echt verkeerd kan het nooit zijn ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-11 10:34
Berlin:

http://www.berlin-consortium.org/

Is nog niet echt klaar om x te vervangen maar wordt vast wel wat ;)

Persoonlijk ben ik niet bijster ontrevreden over x, tis hier bijna even snel als de standaard windows gui en dat vind ik snel zat

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

mmm DirectFB wel eens ge probeert. werkte niet bij mij.
tsja.

voor de rest heb je wel wat andere projecten.
berlin ofzo? of iets wat heel duits klinkt.
er zijn een paar antieke topics over geweest.

edit:

blauwkip was miliseconde eerder.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er zijn wel andere implementaties van X (X11R6) dan de XFree , meestal commercieel, bijv Metro X , en vroeger waren deze soms flink wat sneller, maar met XFree4 is dat verschil
een stuk kleiner geworden. (heb ik me ook maar laten vertellen , ik heb geen
echte ervaringen met commerciele x servers)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
blouweKip schreef op 30 september 2002 @ 15:42:
Berlin:

http://www.berlin-consortium.org/

Is nog niet echt klaar om x te vervangen maar wordt vast wel wat ;)

Persoonlijk ben ik niet bijster ontrevreden over x, tis hier bijna even snel als de standaard windows gui en dat vind ik snel zat
Nee, klopt... Ik ben ook niet echt ontevreden over XFree86. Maar omdat XFree al zolang meedraait en nooit bedoeld werd voor het "echte" grafisch geweld vroeg ik me af of er geen alternatieven beschikbaar zijn, die juist met dit oogpunt ontwikkeld worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:47:
[...]
[knip]
Maar omdat XFree al zolang meedraait en nooit bedoeld werd voor het "echte" grafisch geweld
[knip]
en dan te bedenken dat het bijna even snel is als windows >:)

ik denk dat sins dien de source van Xfree behoorlijk is overhoop gehaalt om het ook wat desktop kwaliteiten mee te geven.
maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:56:
[...]

en dan te bedenken dat het bijna even snel is als windows >:)

ik denk dat sins dien de source van Xfree behoorlijk is overhoop gehaalt om het ook wat desktop kwaliteiten mee te geven.
maar dat weet ik niet zeker.
Windows? Was da? O-)
Nee serieus... Dat is inderdaad ongelooflijk. Maar goed. Met de hardware mogelijkheden van de grafische kaarten van dit moment moet er natuurlijk nog veel meer uit te slaan zijn.
Een complete window manager in 3d bijvoorbeeld???

Verwijderd

is ook al een topic over geweest geloof ik. :P
kwam er op uit dat 3d WM's veelste onhandig zouden zijn.
je hebt btw wel al een 3d file manager.
maar daar zou je even voor moeten zoeken op freshmeat ofzo.

voor mij is het allemaal goed genoeg.
de initialisatie mag alleen wat sneller. maja zo erg is dat nu ook weer niet.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een window manager is een client voor de X server. En valt dus niet onder XFree86.
Wel kun je in de X server 3d acceleratie inbouwen, en dat is precies wat er op dit moment met de meeste X servers en grafische kaarten gedaan wordt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

XFree gaat niet vervangen worden, denk eens aan al die drivers enzo..

Maar XFree gaat wel verbeterd worden, vooral via de XRender extensie die nog lang niet helemaal klaar is en er wordt nog steeds hard aan gewerkt (op dit moment met meer mensen dan 2 jaar terug (toen werkte er maar 1 persoon aan))

Ook kan je vanaf XF86 4.3.0 (of de huidge cvs versie) de nieuwe XCursor gebruiken, deze cursor gebruikt de nieuwe compositie mogelijkheden om een doorzichtige cursor mogelijk te maken en er kunnen ook verschillende "XCursor themes" worden gebruikt (op dit moment zijn er 2 in de cvs te vinden: Red Glass en White Glass).
Dit gaat in de toekomst allemaal hardware geaccelereerd worden mbv XAA -> ook op NVIDIA hardware.

Gewoon geduld hebben.. XFree86 gaat roeleren 8)
Pagina: 1