Toon posts:

event logs van servers > filteren > programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig een soort centrale monitor pc op te zetten (binnen een netwerk) en wil dus van verschillende zaken, zoals services, availability, snmp etc automatisch alerts genereren waneer problemen zich voortdoen.

Ik weet dat er programma's zoals netfinity bestaan die dit allemaal op zich redelijk doen, maar die hebben op iedere server die je er mee wilt monitoren software nodig. Dit wil ik dus niet, aangezien hoe meer software hoe minder betrouwbaar (in veel zaken).

Ik heb op de monitor pc whatsup geinstalleerd en kan daar al redelijk veel mee monitoren. NT services gaat bijvoorbeel prima. Nu vraag ik me af of er een manier is om uit NT eventlogs bepaalde events te filteren en deze als alert naar de monitor pc te sturen. Waarschijnlijk (?) wordt dat dan wel een ander programma, maar dat is niet zo een probleem. In het eventlog wordt er bijvoorbeeld aan alert weggeschreven als er een partitie bijna vol zit en die zou ik graag filteren.

Heeft er iemand een idee ?

Bedankt

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat je nog het beste zelfbouw kunt doen voor zo'n proggel.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Koffie schreef op 30 september 2002 @ 15:34:
Ik denk dat je nog het beste zelfbouw kunt doen voor zo'n proggel.
Inderdaad, ik neem aan dat de logboeken gewoon in bestanden staan?
Dan kijk je gewoon om de zoveel tijd of dat bestand van grootte of zoiets veranderd is, als dat zo is ga je kijken wat er veranderd is, en als het een kritiek iets is doe je een netsend(of je verstuurd een bericht via je zelf geschreven programma) met details van de fout.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

logs staan wel in bestanden echter niet in een ascii format

• Jorn
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 17:09:
Dn moet je het ook decoderen met het zelf te schrijven programma :)

Verwijderd

dan moet je dus ook nog het formaat weten waarin het wel opgeslagen is weten... oftewel als je nu gewoon openview aanschaft ipv zelf iets gaat prutsen...

• Jorn
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 17:14:
dan moet je dus ook nog het formaat weten waarin het wel opgeslagen is weten... oftewel als je nu gewoon openview aanschaft ipv zelf iets gaat prutsen...
Jah, ik ben er ook niet voor om zoiets zelf te gaan proggen, het zal denk ik nl in een bedrijfsomgeving gebruikt gaan worden?

Maar dat is aan de topicstarter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 17:09:
Misschien je logs opslaan in ASCII formaat :?

Ik kan je ook het advies geven zelf iets in elkaar te timmeren.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad in een bedrijfsomgeving gebruikt worden, dus zelf programmeren is niet echt de oplossing. ookal zou het best leuk zijn denk ik :)

HP Openview, wat is het minimale wat ik voor deze doeleinden nodig heb ? Ik heb even gekeken, maar er is een hele hoop openview software te vinden op hun site.

Is Network Node Manager datgene wat ik voor dit doeleinde nodig ga hebben ?

• Reptile209
  • Laatst online: 16:11

Reptile209

- gers -

Dit wat?
Of de andere resultaten van [google=send alert on event log ]...

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209: Dit ziet er best aardig uit inderdaad, naast eventlogs is er ook vanalles te doen met snmp etc.

Ik ga het gelijk proberen.

heb jij er ervaringen mee ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 10:09:
Het gaat inderdaad in een bedrijfsomgeving gebruikt worden, dus zelf programmeren is niet echt de oplossing. ookal zou het best leuk zijn denk ik :)

HP Openview, wat is het minimale wat ik voor deze doeleinden nodig heb ? Ik heb even gekeken, maar er is een hele hoop openview software te vinden op hun site.

Is Network Node Manager datgene wat ik voor dit doeleinde nodig ga hebben ?
nee nodemanager is alleen voor netwerk... checkt alleen of je server wel op is... je zal toch een client moeten installen maar daar ontkom je denk ik toch niet aan...
Pagina: 1