Scanner op scsi??

Pagina: 1
Acties:

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Topicstarter
Ik heb van de week een scanner (mikrotek) gekregen (2e hands) en nu werkt dat apparaat via scsi. Er zit ook een kabel bij, maar nu heb ik geen scsi aansluiting op mijn pc (
pentium3, 1 ghz
384 MB sdram
etc.)
Nu wil ik dus wel deze scanner aansluiten, maar moet daarvoor dus een scsi aanlsuiting hebben. Ik zag bij mycom een scsi controller, die ik dan gewoon in een pci-aansluiting zet en dan kan ik daarna die scanner aansluiten. Alleen is die kaart 289euro (en die kaart heeft aansluitingen voor scsi hardisks en cd-rom, maar dat wil ik niet.

Weet iemand een eenvoudige/simpele/goedkope oplossing??

Succes is een keuze

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Kijk eens voor een adaptec. Geloof 2904???

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:08
Kijk hier maar even: http://www.tweakers.net/p...ry=&Action=&Landfilter=Ne

Daar zie je bijv. een NCR810 scsi-controllertje... Dat moet ook goed werken.
Wel even op letten dat de externe scsi-poort dezelfde aansluiting heeft als de kabel die bij jouw scanner zit.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

JustDutch

was ambtenaar :)

Daar zie je bijv. een NCR810 scsi-controllertje... Dat moet ook goed werken.
Wel even op letten dat de externe scsi-poort dezelfde aansluiting heeft als de kabel die bij jouw scanner zit.
Als dat niet zo is, heb je twee mogelijkheden. Verloopje kopen, of een andere kabel. Maar, ik heb ook nog wel een SCSI-kaartje liggen (ISA) met alleen een externe aansluiting. Is het standaardkaartje dat bij mijn microtek-scanner zat. In principe werkt elk SCSI-2 kaartje met een externe uitgang. U, W, UW, U2W, U160 e.d. kaartjes heb je niet nodig.

Forza Mucca

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je een 25pins aansluiting op je scanner hebt dan heb ik nog wel een Adaptec ISA SCSI kaart + kabel voor je ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Maxster4th

Maxster4th

Topicstarter
Chemist schreef op 30 september 2002 @ 16:58:
Als je een 25pins aansluiting op je scanner hebt dan heb ik nog wel een Adaptec ISA SCSI kaart + kabel voor je ..
De uitgang op de scanner is een 25pins (com??) uitgang. Ik dacht dus ook dat ik een standaard com-kabel nodig had=>niet dus 8)7 . Maar aan de andere kant zit een uitgang met heel veel pins (70stuks??). Maar ik zal nu naar de lokale computerboer gaan en ff vragen wat het moet kosten (zo'n "gewoon" kaartje)

iig bedankT

Succes is een keuze

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

SCSI is even een hele andere wereld ja..

Maar een NCR810 SCSI-II kaartje gebruik ik ook voor mijn scanners.. (Een verkoper die je een 2940 wilt aansmeren voor een SCANNER moet je direct onthoofden!) .. heb ik bij Mycom ooit es erhm 50 piek (geen Euro) voor betaald ofzo. PCI, SCSI-II.

Teken anders ff de aansluiting.. :) Je hebt aan 1 kant een SCSI Centronix aansluiting zitten die lijkt op een printerkabel.. maar spannend is wat er aan de andere kant zit. Een SCSI-II aansluiting of nog een Centronix aansluiting.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Als ik jou zo hoor, heb je dus aan de scanner kant een D-Sub25 zitten (zelfde plugje als een com poort) en aan de andere kant een 68 pins half pitch connector (te herkennen aan walgelijk veel kleine pinnetjes, en een metalen kap om de connector heen.

Ga met deze kabel naar je lokale pc boer, en zeg dat je voor die 68 pins aansluiting de meest simpele scsi kaart nodig hebt, simpel

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 09:09
Volgens mij ben je beter uit met gewoon een degelijke moderne usb scanner kopen. Kwalitatief een stuk beter dan die ouwde bakken. Tenzij je een proffessionele scanner van een paar jaar oud in handen hebt. Bijvoorbeeld die ouwde HP bakken zijn nog altijd top.

Verder mag het kaartje niet meer dan 40 euro kosten, anders heb je al een te complex kaartje in handen.

• Maxster4th

Maxster4th

Topicstarter
Dreamstar schreef op 30 september 2002 @ 19:04:
Als ik jou zo hoor, heb je dus aan de scanner kant een D-Sub25 zitten (zelfde plugje als een com poort) en aan de andere kant een 68 pins half pitch connector (te herkennen aan walgelijk veel kleine pinnetjes, en een metalen kap om de connector heen.
Dat is idd de correcte kabel :*) ! De scanner is de Mikrotek Scanmaker x6. Nu zal ik dus een goedkoop scsi(2?) kaartje halen en kijken wat die scanner doet...

Succes is een keuze

• JustDutch

JustDutch

PROnline schreef op 30 september 2002 @ 19:46:
Volgens mij ben je beter uit met gewoon een degelijke moderne usb scanner kopen. Kwalitatief een stuk beter dan die ouwde bakken. Tenzij je een proffessionele scanner van een paar jaar oud in handen hebt. Bijvoorbeeld die ouwde HP bakken zijn nog altijd top.

Verder mag het kaartje niet meer dan 40 euro kosten, anders heb je al een te complex kaartje in handen.
Persoonlijk zie ik niet in waarom je jezelf een USB-scanner zou aansmeren. Weet je wel hoe ontzettend bagger traag die dingen zijn? Zie ik mensen 3,5 minuut over een kleurenscan (hoge resolutie) doen, terwijl mijn SCSI-scannertje er nog geen 30 seconden over doet.
Zelf denk ik dat kwalitatief gezien een moderne USB scanner niet beter is dan een 2e hands SCSI-scanner. (SCSI-scanners waren vaak duurdere scanners van betere kwaliteit). Vergeet niet dat je (in het geval dat de kwaliteit iets achteruit gaat) met (scan)software veel kunt verbeteren. Mijn oude scanner geeft nog steeds haarscherpe plaatjes met realistische kleuren (zonder filters e.d.). Ik ken iemand die een Artec (paralel-scanner) kocht 3 jaar geleden en deze is nu al overleden. Mijn scannertje zal nu 7 jaar oud zijn and still up and running.

Forza Mucca

• Maxster4th

Maxster4th

Topicstarter
Dus een scsi-scanner is van goede/snelle kwaliteit. Weet iemand dan of deze scanner goed is??
link met specs: http://www.image-acquire.com/scanner/html/micteksmx6.shtml

En een afsluitweerstand, weet iemand wat zo iets kost......zat er nl. ook niet bij.....

Succes is een keuze

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Ik heb hier ook een stuk prehistorie staan als scanner...

Afga Studioscan II si.

kreng weegt gewoon 10 kilo ofzo :)

Een simpel scsi kabeltje en afsluitweerstandje (terminator) zal niet zoveel kosten, eurotje of 10-20 ?

• JustDutch

JustDutch

Maxster4th schreef op 01 oktober 2002 @ 23:06:
Dus een scsi-scanner is van goede/snelle kwaliteit. Weet iemand dan of deze scanner goed is??
link met specs: http://www.image-acquire.com/scanner/html/micteksmx6.shtml

En een afsluitweerstand, weet iemand wat zo iets kost......zat er nl. ook niet bij.....
Da's wel een oud model :) Maar voor huis-tuin-en-keuken gebruik zal die absoluut voldoen.

Die aflsuitweerstand (of terminator); je hebt er een nodig die je aan de Scanner kunt bevestigen en niet aan een interne SCSI kabel. Zelf heb ik 2 SCSI scanner configuraties gebouwd. De een is met en de ander zonder termination. Als je alleen een scanner aan de narrow-SCSI-kaart plugt (en je kaart ondersteund auto termination), dan heb je niet per se een terminator nodig (tis altijd wel beter!). Maar, er zijn hier vast wel mensen die beter op de hoogte zijn van SCSI gebeuren, of misschien is er een FAQ die je even kunt doorlezen.

PS. een SCSI-scanner is over het algemeen van tenminste redelijke kwaliteit. Natuurlijk zit er ook wel eens een wat minder product tussen, alleen de fabrikant weet ook wat voor klant een SCSI-scanner overweegt, dus die fabrikant weet ook dat die een beetje kwaliteit moet leveren.

Forza Mucca

• TheLunatic
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

SCSI-scanners roeleren. Wij hebben een Acer (720ST ofzoiets ?), met een eigen SCSI-controller (met een parallel-like-aansluiting :)) en die scant echt heerlijk. Snel, mooi !

Niet dat dat er iets toe doet maar ik wil maar even zeggen dat SCSI-scanners roeleren :D

Mother, will they like this song?

Pagina: 1