Toon posts:

Linux grafische interface starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net Mandrake 9.0 geinstalleerd en ben wat aan het rommelen geweest met m'n monitor en grafische kaart eigenschappen en nu kan ik niet meer in de grafische interface opstarten.

Het probleem was dat ik mijn monitor refreshrate niet hogere krijg dan 60 Hz op
een Geforce Ti4200 en LG915FT+ monitor.

Maar nu kan ik dus ook niet meer in de grafische interface komen met startx of free86 iet instellen.

Ik ben verder nog een linux n00b dus zal wel wat verkeerd doen, maar wat :?

Thanx already!

Verwijderd

fout meldingen posten zouden wel handig zijn denk je niet?

Verwijderd

Topicstarter
Kon niet zo gauw bij de log komen van de foutmelding, maar is er niet nog een programmaatje ofzo waarmee je de instellingen van de videokaart en monior kan veranderen die standaard ingebakken zit?

Verwijderd

Wat gebeurd er precies als je startx uitvoert?
Post de meldingen op je scherm eens hier. (Zonder foutmelding kunnen we weinig voor je betekenen).

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21
Probeer eens met XF86Config weer een nieuwe config aan te maken, of met xf86cfg (geloof dat ie zo heet, zit op het werk met W........ te werken, kan het ff niet nakijken).

Gewoon spullen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:36:
Kon niet zo gauw bij de log komen van de foutmelding, maar is er niet nog een programmaatje ofzo waarmee je de instellingen van de videokaart en monior kan veranderen die standaard ingebakken zit?
Als je startx uitvoert en de X server crasht of start gewoon niet op. Dan zie je een melding waarin aangegeven staat waar de logfile zich bevindt. Post die file maar eens.

Verwijderd

de log van de foutmelding staat hier
/var/log/XF86Config.0.log OID

voor de rest zijn er redelijk wat programma's voor auto instellingen enzo
nou heb ik nooit mandrake gedraait maar probeer dit eens
xf86<tab><tab>
en xf<tab><tab>

dan zul je wel een paar namen zien die mogelijk een configurator zijn.
zelf vind ik xf86cfg wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
xf86cfg wil dus niet starten omdat ie zegt dat er iets mis is met de videokaart drivers... tenminste zo lijkt het me... Hij laat een lijst met ondersteunde chipsets zien en zij dat ie de mijne (Geforce) wel ondersteunde maar niet in de hardware file zat.
In de lijst met ondersteunde chipsets werd ook niet de mijne weergegeven.

Startx gaf de volgende foutmelding neer:

(EE) No devices detected

Fatal server error 1
No sreens found

XIO: Fatal IO error 104 (connection reset by peer) on x server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

Verwijderd

mwha,
en heb je in je XF86Config file (/etc/X11/XF86Config )
al wel je nivideo drivers toegevoegd.

dus

blaat "nv"
veranderd in blaat "nvidea" (of hoe je het ook schrijft)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:06:
mwha,
en heb je in je XF86Config file (/etc/X11/XF86Config )
al wel je nivideo drivers toegevoegd.

dus

blaat "nv"
veranderd in blaat "nvidea" (of hoe je het ook schrijft)
Hoe moet ik dit precies doen dan?
Ben er nog niet zo in thuis zoals je ziet :)

En het heeft wel gewerkt, dus de nvidia drivers zaten/zitten er al wel in standaard.

Verwijderd

Je schrijft het als nvidia Kijk dan ook even met lsmod of je NVdriver module geladen is.

Verwijderd

ok eerst open je het bestand als root
dus je typt in de console
su
password blaat
en je bent root

dan mcedit /etc/X11/XF86Config
(of als je mcedit niet hebt probeer dan nano -w (de -w is belangrijk) of anders pico (je zal er vast wel 1 van deze hebben))
ze werken net als edit.com van dos. (inprinciepe)

en nu speciaal voor jouw, (voel je vereerd >:) ) heb ik even een voorbeeld config log opgezocht.

code:
1
2
3
4
5
6
Section "Device"
     Identifier      "blaat"
     vendorname  "blaat company"
     etc..
     Driver           "nv"  (oid)   moet dus "nvidia"  worden
EndSection

http://www.linuxmips.net/XF86Config <-- voorbeeld XF86Config
http://www.luv.asn.au/overheads/xconfig/ <-- redelijke uitleg van XF86Config

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[alg]
midnight commander heeft mij enorm geholpen met mijn x gedonder. Ik ben nu ook aan het overstappen van Windows naar Linux en met dit tooltje kan ik tenminste normaal textfiles zien en editen (ipv die akelige vi en emacs) en verder kan je een stuk sneller iets vinden op je hd. Midnight commander staat gewoon op je mandrake 9 distro onder console tools. (mc)

Verder wordt er inderdaad een logfile gemaakt en die moet je dus even doornemen, daar staat wel in wat er is fout gegaan (niet altijd even begrijpelijk), maar meestal wat informatiever dan wat op je scherm staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:08:
[...]

Hoe moet ik dit precies doen dan?
Ben er nog niet zo in thuis zoals je ziet :)

En het heeft wel gewerkt, dus de nvidia drivers zaten/zitten er al wel in standaard.
Hmmm.... Okay daar gaan we dan:

Zorg dat je kernel source geinstalleerd staat. (Die staat meestal in /usr/src/linux).
Als ie daar niet staat moet je die eerst installeren. (Staat vast ergens op je Mandra / Redhat / Suse CD).

Download op www.nvidia.org de nieuwste Linux drivers. Zorg dat je sources download. (Je hebt twee pakketjes nodig...: GLX en kernel).

Dit zijn tar.gz bestanden. Die pak je in een temp directory uit met het commando:

tar xfvz packagename.tar.gz (Doe dit dus voor beide pakketten).

Ga vervolgens naar nieuwe directory toe en tik:

make && make install (Dit installeert de juiste drivers). Doe dit ook weer voor de GLX package en de kernel package.

Tik vervolgens in de console: XFree86 -configure

Dit duurt even en schrijft vervolgens een nieuwe XF86Config file. (Deze komt normaliter te staan in de homedir van root. Dus: /root

Edit deze file met een texteditor (zoals pico of nano).

Zoek in deze file naar een regel waarin staat: Driver "nv"

Verander "nv" in "nvidia"

Test de configfile met:

XFree86 -config /root/XF86Config.new

Als het werkt kun je 'm kopieeren naar /etc/X11

Dan zou het moeten werken.

Suc6

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 30 september 2002 @ 15:21:
[alg]

Verder wordt er inderdaad een logfile gemaakt en die moet je dus even doornemen, daar staat wel in wat er is fout gegaan (niet altijd even begrijpelijk), maar meestal wat informatiever dan wat op je scherm staat.
in die log file staat wat er op het scherm staat :)
bij Xfree iig

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:21:
[...]

Hmmm.... Okay daar gaan we dan:

Zorg dat je kernel source geinstalleerd staat. (Die staat meestal in /usr/src/linux).
Als ie daar niet staat moet je die eerst installeren. (Staat vast ergens op je Mandra / Redhat / Suse CD).

Download op www.nvidia.org de nieuwste Linux drivers. Zorg dat je sources download. (Je hebt twee pakketjes nodig...: GLX en kernel).

Dit zijn tar.gz bestanden. Die pak je in een temp directory uit met het commando:

tar xfvz packagename.tar.gz (Doe dit dus voor beide pakketten).

Ga vervolgens naar nieuwe directory toe en tik:

make && make install (Dit installeert de juiste drivers). Doe dit ook weer voor de GLX package en de kernel package.

Tik vervolgens in de console: XFree86 -configure

Dit duurt even en schrijft vervolgens een nieuwe XF86Config file. (Deze komt normaliter te staan in de homedir van root. Dus: /root

Edit deze file met een texteditor (zoals pico of nano).

Zoek in deze file naar een regel waarin staat: Driver "nv"

Verander "nv" in "nvidia"

Test de configfile met:

XFree86 -config /root/XF86Config.new

Als het werkt kun je 'm kopieeren naar /etc/X11

Dan zou het moeten werken.

Suc6
Nu heb ik vast nog een stom vraagje voor jullie, maar hoe krijg ik nu deze bestanden in de linux directory?
Beter gezegd kan ik mijn NTFS schijven zien in linux en ja, hoe?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:23:
[...]

in die log file staat wat er op het scherm staat :)
bij Xfree iig
Ik krijg meestal maar een kleine foutmelding op het scherm te zien en er staat altijd een enorme lapper in de log file.
NTFS Schijven onder Linux
Ik gebruik ook mandrake 9 en bij mij zijn ze automatisch gemount. Anders moet je even kijken in je mnt directory.

Verwijderd

Over zes maand spreken wij elkaar nogmaals. Ik kan inmiddels niet meer zonder vi. :wq /me * O-).

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 05:05

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Goed, ik heb dus hetzelfde probleem, nu probeer ik dus de file te editten, maar ik heb volgens mij geen editor :'(
geen mcedit
geen nano
geen pico
joe was er volgens mij ook een, maar die heb ik ook niet ....

Dan volgt er nu een n00b-alert.. :)
[n00b-alert]
Waar vind ik een van deze editors en vooral ook HOE installeer ik hem??
[/n00b-alert]

:D

Permanent wintericon!

• Soepie
offtopic:
Heheheh, idd, vi is helemaal geweldig, als je maar weet hoe het werkt dan is het zelfs sneller dan edit.com of hoe die meuk ook heet >:)

Ik begrijp dat de drivers van nvidia er al in zitten??? lijkt me sterk, want die zijn closed source. maar ondersteuning zit er al wel in ja. Als je nou gewoon als root eens die xf96cfg draait en een nieuwe config maakt werkt ie dan echt niet meer ??? (Heeft al gewerkt dus zou moeten kunnen).

Gewoon spullen

• Soepie
Dan volgt er nu een n00b-alert.. :)
[n00b-alert]
Waar vind ik een van deze editors en vooral ook HOE installeer ik hem??
[/n00b-alert]
Gewoon met vi doen, vi XF86Config-4
Dan /"nv"<enter>
R nvidia <esc>
:wq <enter>

:P >:)

Gewoon spullen

Verwijderd

Introduction to vi in 5 minutes? :P.

Verwijderd

zucht,
ja hoor jaag all die nieuwe linux aanwinstjes maar weer weg door ze Vi voor te schotelen.

en btw

:s/"nv"/"nvidia"/g is veel sneller.

• Soepie
Hmmzz geloof alleen dat ik niet zeker weet dat het zoeken naar de " " goed gaat om de nv heen, maar proberen kun je het altijd. Heb nog ergens zo'n A4 liggen met alle sneltoetsen, rete handig :)

Gewoon spullen

Verwijderd

ik heb een half jaar ed moeten leren
en het volgende half jaar vi.
mmm de haakjes ja doe maar voor de zekerheid
:s/\"nv\"/\"nvidia\"/g dan. >:) evil

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 16:10:
Introduction to vi in 5 minutes? :P.
Ik zie persoonlijk het nut eigelijk helemaal niet in van het nog een keer een lading keyboard shortcuts onder de knie krijgen en ik kon ook niets uitstoten dan een enorm gevoel van afschuw toen ik vi voor mijn neus kreeg.

Waar zijn de menu`s? Ik wil zelf kiezen of ik short cuts uit mijn hoofd leer, of lekker met de muis aan de slag wil en klikken door menu`s heen. Ik ben wat aan het rommelen met emacs maar ik vind de 1e de beste windows notepad al een stuk handiger werken.

Verwijderd

je kunt ook kiezen.
Vi heeft wel 3 modus zelfs :)
ed modus, edit modus en normale modus.
super veel opties dus >:)
en een muis hoort niet thuis in een console. (IMHO)

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 30 september 2002 @ 16:15:
[...]

Ik zie persoonlijk het nut eigelijk helemaal niet in van het nog een keer een lading keyboard shortcuts onder de knie krijgen en ik kon ook niets uitstoten dan een enorm gevoel van afschuw toen ik vi voor mijn neus kreeg.

Waar zijn de menu`s? Ik wil zelf kiezen of ik short cuts uit mijn hoofd leer, of lekker met de muis aan de slag wil en klikken door menu`s heen. Ik ben wat aan het rommelen met emacs maar ik vind de 1e de beste windows notepad al een stuk handiger werken.
Menu'tjes? Bah!
Dat je menu'tjes e.d. mist komt omdat je nog gewend bent aan de windows-manier van werken. Geloof mij maar, een editor zoals vim of emacs is echt tientallen malen krachtiger dan wat voor andere editor dan ook.

Met het (unix) commando: vimtutor start je een tutorial op voor Vim. Je leert dan redelijk snel alle (noodzakelijke) commandos.
De leercurve is inderdaad vrij steil. Maar voor een serieuze programmeur zoals jijzelf lijkt me dat al helemaal geen probleem. En als je er eenmaal aan gewend bent, zul je vloeken als je weer moet werken met een editor die werkt met menu'tjes, knopjes e.d.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 05:05

Wokkels

Het lekkerste zoutje

JAAAA

We're back! Dit bericht is getikt op een linux-bak :)
Dank allemaal. Zonder GOT was linux-voor-dummies een verplichte aanschaf geweest ;)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 30 september 2002 @ 16:15:
Een toetsenbord werkt simpelweg sneller. Muizen zijn ondingen.
Pagina: 1