[HDD] Gaan oudere schijven meer geluid maken?

Pagina: 1
Acties:

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020
Ik ben dus het slachoffer van maxtor :(, heb 2x DiamondMax Plus D740X.
De eerste is eind november 2001 gekocht en heeft toch wel vele uurtjes gedraaid, de tweede ( i know hoe stom kun je zijn) is gekocht in eind juni. Gisteren is de oude plots veel meer kabaal gaan maken dan voorheen en ook meer dan de andere schijf, betekent dit een enkeltje graveyard ?

Verwijderd

Ik snap het niet. je koopt dus 2x een Maxtor... Ik zie daar het prbleem niet van. Ik heb nog 2x Maxtor 5.4GB en die draaien als een zonnetje... Maar ja, dat is persoonlijke mening. check eerst is even of ie nog goed vast zit. Schroefjes kunnen namelijk ook los :)

maar als dat het niet is. Moet je maar es ff gaan denken aan back-up en hem gewoon laten door ratelen totdat ie dood is. Mijn WD 8.4GB ratelt al 4.5 jaar en is nog steeds niet kaduk

• nAFutro
mijnes piept irritant, heb hem vanochtend uit de kast gehaald en op de grond gezet, beide naast elkaar, eerst de een aan gezet en daarna de andere. het verschil is duidelijk te merken. overigens zit ik ook met de garantie heb een jaar wat eind november eindigt dus wil ik er wel ff snel bij zijn.

• nAFutro
ohja backup heeft niet echt nut omdat het raid 0 is.....

Verwijderd

Je garantie is wel wat langer hoor ;)

je kunt hem opsturen, maar dan moet je dus van de RAID af..

ik heb ook een D740X van 40GB gehad, die ging enkeltje Maxtor en zijn broertje kwam retour.. die draait soepel maar met een irri hoog geluid dat boven alles uitkomt zonder hard te zijn...

slijtage is wel bekend bij dit soort hardware, je moet weten dat het allemaal nu eenmaal rondjes moet draaien, daar komt wrijving van..

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 19:19

Paladin

Play Ball!

je hebt toch 3 jaar garantie op je maxtor schijven.
maargoed al mijn hd's zijn naarmate ze ouder werden wel meer gaan ratelen maar voorderest merk ik geen noemens waardige verschillen.

ps wat is er dan zo slecht aan die d740 serie want ik heb nergens last van.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• nAFutro
Paladin schreef op 30 september 2002 @ 14:09:
ps wat is er dan zo slecht aan die d740 serie want ik heb nergens last van.
raid performance lees snelheden single zijn iets langzamer dan in raid, dan faal je al leverancier in mijn ogen.
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:08:
je kunt hem opsturen, maar dan moet je dus van de RAID af..

slijtage is wel bekend bij dit soort hardware, je moet weten dat het allemaal nu eenmaal rondjes moet draaien, daar komt wrijving van..
ik kan wel een tijdje zonder me raid, maar ik verwonder me gewoon dat na een half jaar het geluid 2 tot 3x zo hard wordt.. is dat dan normaal?

Verwijderd

Mijn Seagate schijf van 7,5 Gb 5400rpm begint ook al flink wat herrie te maken.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
nAFutro schreef op 30 september 2002 @ 14:13:
[...]

raid performance lees snelheden single zijn iets langzamer dan in raid, dan faal je al leverancier in mijn ogen.

[...]

ik kan wel een tijdje zonder me raid, maar ik verwonder me gewoon dat na een half jaar het geluid 2 tot 3x zo hard wordt.. is dat dan normaal?
Nee, da's niet normaal... Zelfs als je een maxtor hebt is dat niet normaal :P ;)

Dat de hd's een heel klein beetje meer herrie gaan maken is ok, maar als je van de een op de andere dag veel meer herrie maakt is niet normaal.
Dit betekent dat de lagers het aan het begeven zijn. Je hebt kans dat ie nog jaren draait (met die teringherrie), maar als je pech hebt loopt ie volgende week totaal vast en kun je fluiten naar je data.

Backuppen dus en RMA'n !

• nAFutro
k thnx

Verwijderd

Ik had zo'n maxtor als jij en die ging ook dat lawaai maken (soort straaljager-geluid, of niet? :)). Tegelijkertijd kreeg ik ook bad sectors. Heb zonder problemen een nieuwe gekregen via rma. Deze nieuwe ging na een tijdje ook weer lawaai maken (zelfde geluid), maar nog geen bad sectors. Het gaat nu al een tijd goed zo, en heb er mee leren leven. Maar ik ga toch eens kijken tot wanneer ik garantie heb :)
Pagina: 1