Toon posts:

Niet kunnen booten van cd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nooit booten vanaf een cd. Ik het wel in me bios ingesteldt dat er van cd geboot moet worden, maar hij pakt hem niet.
Me moederbord is een BX6 Rev 2.0 met de meest recente bios upgrade erin. Me cd-rom speler is een Plextor brander (IDE) 8/4/32.
Ik was van plan om Mandrake 9.0 te instaleren, maar dat gaat nu dus niet. Ik heb het probleem met alle bootable cd's :(

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

b.v.d.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hebbie wel een legale versie :?

Anders is er misschien een foutje in de zelf

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Heb je de prioriteit wel goed ingesteld? Als je CDROM _na_ je IDE staat ingesteld pakt-ie hem alleen als er geen OS op je hardeschijf staat... :)

Bij mij staat hij dus als volgt: Floppy > CDROM > IDE 0

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Verwijderd

Topicstarter
GGS_VR6 schreef op 30 september 2002 @ 12:47:

Ik heb het met ALLE bootable cd's, en Mandrake is altijd legaal want het is freeware. De md5 checksum van de ISO was oke, en het branden ging ook goed. Dus aan de cd kan het haast niet liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Fryotech-XP schreef op 30 september 2002 @ 12:49:
Heb je de prioriteit wel goed ingesteld? Als je CDROM _na_ je IDE staat ingesteld pakt-ie hem alleen als er geen OS op je hardeschijf staat... :)

Bij mij staat hij dus als volgt: Floppy > CDROM > IDE 0
Ik heb CDROM > C:\ > Floppy

Moet goed zijn toch :?

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

GGS_VR6 schreef op 30 september 2002 @ 12:47:

Een legale versie van Mandrake 9? Bestaan daar illegale versies van dan? 8)7

Heb zelf het zelfde probleem met een oude Compaq server met SCSI Cd-rom speler. De enige oplossing daarmee was booten van een dos-diskette, met ondersteuning voor die Cd-rom.

Je kan een Linux-install meestal gewoon vanuit DOS starten.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Heb je misschien meerdere cdroms?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Topicstarter
highking schreef op 30 september 2002 @ 12:50:

Dat is mischien een oplossing om toch Mandrake te instaleren, maar ik loop al een hele tijd tegen het probleem aan van niet kunnne booten van cd, en ik zou het wel fijn vinden om het toch nog eens op te lossen.
Marv schreef op 30 september 2002 @ 12:51:
Heb je misschien meerdere cdroms?
Neej alleen me brander zit er nog in. Maar das sinds kort want eerst had ik nog een cd-rom speler maar die ging stuk en die heb ik er dus maar uitgehaald.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb ook een BX6, nieuwste BIOS.

Heb een Philips Cd-speler en een Philips Brander.

Ik denk dat je pech hebt, dat het aan het mobo ligt :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zelf te denken van dat me brander mischien niet snel genoeg is met lezen en datie daarom al naar windows springt voordat ie kon booten van de cd.
Ik heb ooit een jaar ofzo geleden wel gehad dat het heel af en toe lukte met een bootable cd van Suse 7.0, maar dan moest ik wel 10 keer rebooten voordatie hem eindelijk een keertje pakte!

Verwijderd

Heb je er soms een 3com nic inzitten? haal deze er eens uit en probeer het dan nog eens. Ik heb hetzelfde probleem met een asus mb met nic geen boot van cd eruit en het werkt

Verwijderd

Topicstarter
Eeh 3com nic, wat is dat psies. Ik heb er wel een 3Com 3C900B-COMBO ethernet kaart inzitten.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

nic = netwerkkaart

als die gaat booten en geen dhcp/bootp server detecteerd, gaat ie automatisch door met booten van hd... (soms)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

3com nic = Network interface controller met andere worden een netwerk kaart.

Probeer die er maar eens uit te halen en dan booten van cdrom

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

highking schreef op 30 september 2002 @ 12:50:
[...]

Een legale versie van Mandrake 9? Bestaan daar illegale versies van dan? 8)7

Heb zelf het zelfde probleem met een oude Compaq server met SCSI Cd-rom speler. De enige oplossing daarmee was booten van een dos-diskette, met ondersteuning voor die Cd-rom.

Heb Mandrake over ut hoofd gelezen B) 8)7

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:00
Misschien hebben julie er wat aan, maar...

Ik heb het laatst precies hetzelfde meegemaakt bij een kennis.
Maar toen bleek dat er in het bios onder de bootdevices ook nog een optie stond
die heette:"Look for other bootdevices = enabled" (of iets van gelijke strekking)
Die even gedisabled, en toen werkte het wèl.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:07:
3com nic = Network interface controller met andere worden een netwerk kaart.

Probeer die er maar eens uit te halen en dan booten van cdrom
Als dat werkt is dat niet echt een oplossing want die kaart moet erin blijven. Is voor me ADSL. Dan is het makkelijker met een opstart flop en vervolgens de cd-rom aanspreken.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 30 september 2002 @ 13:10:

die heette:"Look for other bootdevices = enabled" (of iets van gelijke strekking)
Ik zal gelijk even kijken!

Verwijderd

Ok ik heb ook adsl, maar dan weet je wel wat het probleem is. Ik bedoel niet dat je het kaartje eruit moet laten voor altijd. Als het aan de netwerkkaart leg is het misschien een optie om een andere te proberen

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 30 september 2002 @ 13:10:

Jammer die optie staat niet in me bios :(
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:14:
Ok ik heb ook adsl, maar dan weet je wel wat het probleem is. Ik bedoel niet dat je het kaartje eruit moet laten voor altijd. Als het aan de netwerkkaart leg is het misschien een optie om een andere te proberen
Ik zal het iig even onthouden, maar een andere netwerkkaart zit er op het moment ff niet in (beetje krap bij kas)
Maar als er dan geen echte oplossing is dan gooi ik Mandrake er wel op d.m.v. een bootfloppy.
Een nieuwe bios zit er denk ik ook niet meer in want m'n BX6 Rev 2.0 is al een oud beestje, en daar besteden de heren bij Abit geen tijd meer aan ben ik bang voor.

Verwijderd

Zorg in ieder geval dat je CD-ROM in het BIOS herkend wordt (auto of CD-ROM).
Als er "none" staat bij de devices zal ie ook niet gaan zoeken naar een CD-ROM.

Ik had exact hetzelfde probleem totdat ik het BIOS zo instelde dat ie eerst alle devices detecteerde en voila, booten van CD-ROM lukte. :)

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 12:05

adamvansanten

Appletje voor de dorst

waarom haal je je netwerkkaartje er niet uit tijdens de installatie en zet je hem daarna weer terug? :p

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:24:
Zorg in ieder geval dat je CD-ROM in het BIOS herkend wordt (auto of CD-ROM).
Als er "none" staat bij de devices zal ie ook niet gaan zoeken naar een CD-ROM.

Ik had exact hetzelfde probleem totdat ik het BIOS zo instelde dat ie eerst alle devices detecteerde en voila, booten van CD-ROM lukte. :)
Idd, dit moet haast wel het probleem zijn.
Heb het zelf op 3 borden hier thuis ook al gehad (Transcend AKT4/A - Abit KT7 - Abit VP6) en als je hem op auto zet, vindtie bij het booten een cd-rom drive, en dan kan hij ervan booten

Verwijderd

Misschien is er een conflict tussen bepaalde onderdelen in je pc. Onnodige onderdelen eruit halen en opnieuw proberen.

Suc6

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
CD-Rom? Move PMG -> OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 12:27
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:50:
[...]

Ik heb CDROM > C:\ > Floppy

Moet goed zijn toch :?
Je zou denken dat dit goed moet werken. ECHTER sommige bootable cd-roms hebben een bootsector die een floppy emuleerd en je raad het misschien al, je HD gaat voor op de floppy. Dus ook op de virtuele. Bootable cd's gebruik ik zelden, maar als ik ze nodig heb, dan pas ik de bootsequence ff aan zodat floppy en cd-rom voor gaan op HD. probeer het eens en laat het even weten wat het resultaat was.

Verwijderd

PROnline schreef op 30 september 2002 @ 19:35:
[...]

Je zou denken dat dit goed moet werken. ECHTER sommige bootable cd-roms hebben een bootsector die een floppy emuleerd en je raad het misschien al, je HD gaat voor op de floppy. Dus ook op de virtuele. Bootable cd's gebruik ik zelden, maar als ik ze nodig heb, dan pas ik de bootsequence ff aan zodat floppy en cd-rom voor gaan op HD. probeer het eens en laat het even weten wat het resultaat was.
Is onzin. Die floppy emulatie heeft daar niets mee te maken. Die zorgt er alleen voor dat tijdens het booten een a:\ drive wordt ge-emuleerd zodat het eventuele problemen voorkomt.
Het heeft geen invloed op je bios.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

ik neem aan dat je beide drives hebt geprobeerd

eerst kijken dan zeiken

• TheSebastian
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01-2022
Het ligt dus inderdaad aan die 'auto' optie. Ik had hetzelfde probleem en heb gewoon over die functie heengekeken. Je moet dus in de bios onder 'STANDARD CMOS SETUP' met je cursor naar 1 van de 4 IDE's waar je cd-rom op staat naar 'NONE' gaan en deze op 'AUTO' zetten... Ik ben er dus een halve dag mee bezig geweest, BIOS-flashen, etc. Wat een beetje goed kijken en lezen kan helpen... :)
Pagina: 1