Warmteproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 22:30
Het volgende is er aan de hand:

Mijn vader heeft een computer met een Thunderbird op 1333 MHz. Na verloop van tijd begint de speaker als een gek te piepen, wat naar mijn idee inhoudt dat de PC te warm wordt. Laat je hem nog een paar minuten doorlopen, dan loopt ie op een gegeven moment vast.
Nu heb ik het moederbord + processor overgebouwd naar een ander systeem (dus met andere videokaart, geluidskaart enz.) Nu was het na een kwartier al weer gebeurt.
Als je ook voelt bij de koeler, dan voel je echt een hitte er vanaf komen.
Heb dus besloten om de koeler eraf te halen en te kijken of er wat mis zat bij de processor. Ik zie dus overal koelpasta zitten. Niet alleen in het midden, maar ook op de transistoren die er onder en boven zitten. Wat naar mijn idee niet goed kan zijn.
Nu is mijn vraag of dit kwaad kan en wat ik er aan kan doen.
Ik hoop op een paar oplossingen, want ik wordt zo langzamerhand echt gek!

PS. Het is gewoon een standaard systeem. Zonder poespas. Standaard koeler erop. En kom nu niet aanzetten met: "Koop een andere koeler", want met een standaard koeler hoeft zo'n systeem niet vast te lopen.

Alvast bedankt!

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

altec

Plop

ff je frequentie lager zetten (aantal MHZjes) en dan nog een keer testen.
En zit de pasta ook aan de pootjeS? dat is namelijk niet goed :P

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

controleer ook ff op welke temperatuur er als max in je bios is ingesteld, misschien staat deze wel te laag.

• Vozze
Het is geen overgeklokte Thunderbird. Dus hoeft de frequentie niet naar beneden. Koelpasta zit niet op de pootjes. In het midden van de processor zit een metalen rechthoekje, van ongeveer 1 bij 1,5 cm. Daarboven en onder zitten nog een paar kleine rechthoekjes (stuk of tien). En daar zit koelpasta op. Enig idee wat het probleem is? Ik snap het echt niet meer. 8)7
En temperatuur staat echt hoog genoeg. Als je computer na het vastlopen weer opstart en je kijkt in het BIOS wat de MB-temp is, dan staat deze op bijna 70 graden. En dan heb ik PC ook nog beetje tijd gegeven om af te koelen...

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Zet je kast eens open... misschien helpt dat (niet echt de mooiste oplossing.... wel simpel :P

Anders zorgen dat de airflow beter wordt... meer lucht in & uit je kast dus.

mb temp van 70 graden? Of is dat je proc temp?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Vozze
Kast open zetten helpt ook niet. Heb hem ingebouwd in een bigtower Aopen kast (300W) met alle zijkanten en bovenkant eraf. Na een kwartier is het gebeurt. Als de processor wat te doen heeft (virusscannen of defrag), dan loopt ie heel snel vast.

• Vozze
MB temp. Ik kan temp van processor niet controleren. Zit geen meter bij.

• Marv
MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 12:37:
En kom nu niet aanzetten met: "Koop een andere koeler", want met een standaard koeler hoeft zo'n systeem niet vast te lopen.

Alvast bedankt!
Dan is de koeler denk ik niet geschikt voor 1333 mhz.

Misschien ben je afgescheept met een koeler voor een 900 mhz cpu? :?
MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 12:51:
MB temp. Ik kan temp van processor niet controleren. Zit geen meter bij.
70 graden is NIET goed voor een mobo :D (voor een processor trouwens ook niet :P)

Mijn mobo temp ligt ALTIJD tussen 24 en 21 graden....

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• [ash]
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

70 graden...pfff

misschien ff je spanningen controleren

• Vozze
Marv schreef op 30 september 2002 @ 12:52:
[...]

Dan is de koeler denk ik niet geschikt voor 1333 mhz.

Misschien ben je afgescheept met een koeler voor een 900 mhz cpu? :?
[...]

70 graden is NIET goed voor een mobo :D (voor een processor trouwens ook niet :P)

Mijn mobo temp ligt ALTIJD tussen 24 en 21 graden....
Is dat ook te controleren? (Waarschijnlijk door andere koeler erop te zetten zeker.)En bij die 70 graden zet ik ook mijn twijfels, want naar mijn idee is het alleen de processor die te warm wordt. Als moederbord zo warm zou worden, dan zou je dat moeten merken door de warmte die die uitstraalt.

• Marv
MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 12:56:
[...]

Is dat ook te controleren? (Waarschijnlijk door andere koeler erop te zetten zeker.)En bij die 70 graden zet ik ook mijn twijfels, want naar mijn idee is het alleen de processor die te warm wordt. Als moederbord zo warm zou worden, dan zou je dat moeten merken door de warmte die die uitstraalt.
Als je een model/merk van die koeler hebt kun je waarschijnlijk wel wat op internet vinden.

Verwijderd

ik heb een tbird 1.4 ghz en deze is met standaart koeler max 50 graden.
ik denk dat je bios temps te laag staan kijk eens met mbm wat je temps zijn.
zijn ze erg hoog is er iets niet goed zijn ze laag 50 a 60 graden dan is er niks aan de hand en staan de temps verkeerd in de bios.

• altec

altec

Plop

misschien core spanning t ehoog?

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Ten eerste, is je cooler wel geschikt voor die processor,
en als tweede krijgt ie wel de goede spanning,
standaard volgens mij 1,75 volt...

Net te laat met me 2de punt

• Vozze
Weet alleen het merk. (Neng Tyi) Model/type staat er niet op. Op de site gekeken, maar daar wordt je ook niet veel wijzer van. Heb alle modellen voor Tbird bekeken, maar niet een die er op lijkt...

• Vozze
Weezer-DC schreef op 30 september 2002 @ 13:02:
Ten eerste, is je cooler wel geschikt voor die processor,
en als tweede krijgt ie wel de goede spanning,
standaard volgens mij 1,75 volt...

Net te laat met me 2de punt
Hoe weet ik wat de goede core-spanning is? Vindt het zelf een beetje riskant om daar mee te kloten, maar als dat de oplossing kan betekenen, wil ik wel weten waar ik hem op in moet stellen...

• Vozze
Zit nu in het bios te kijken en de CPU VCore staat auto en op 1,75 V. VCore van Hardware Monitor staat op 1,8. Deze kun je alleen ignoren. De temp van MB is op het moment 24 graden. De processor temperatuur stond bij het ingaan van het BIOS op 30 graden en nu (hooguit een minuut later al op 53 graden!!! Dat is toch niet normaal?

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 12:44

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

De thunderbird 1333 is de laatste van de thunderbirds.

De 1000 had nog een gewone temperatuur maar de procs die daarboven zitten staan bekend als behoorlijke heethoofden vooral de 1333

Zorg dat je er een echt goede koeler op hebt zitten anders blijf je dit probleem houden.

Het ligt volgens mij dus niet aan de spanning ofzo maar gewoon aan het feit dat het een thunderbird 1333 mhz is.

Mijn netwerkje

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 23:42
is idd niet normaal.... ik vind het heel rot voor je :) maar ik zou toch een andere cooler kopen :D

• Vozze
ikker schreef op 30 september 2002 @ 13:16:

De 1000 had nog een gewone temperatuur maar de procs die daarboven zitten staan bekend als behoorlijke heethoofden vooral de 1333

Zorg dat je er een echt goede koeler op hebt zitten anders blijf je dit probleem houden.

Het ligt volgens mij dus niet aan de spanning ofzo maar gewoon aan het feit dat het een thunderbird 1333 mhz is.
Welke beveel je dan aan, dan ga ik daar vanmiddag nog achteraan. Ik wordt er zo langzamerhand goed flauw van. Ik zit nu alleen in het BIOS (doe verder helemaal niets en CPU temp is al 64 graden!!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel even minder irritant gemaakt.. ( "Help!!!" weggehaald) :/

Dat gepiep is kwestie van een BIOS instelling, je kunt daar instellen bij welke temp ie moet piepen. Ook kan dit aan 3rd party software liggen, maar dat lijkt me sterk aangezien je aangeeft de temps alleen via de BIOS uit te kunnen lezen ;)

Verder beveel ik je echt een betere cooler/koelpasta/airflow aan, ook al ben je van mening dat dit niet nodig is.

• ikker

ikker

Ik heb zelf een dragon orb 3 koeler maar die's denk ik alweer verouderd. en volgens mij staat die 3 voor het gewicht van de koeler in kilo's want dat ding is echt zwaar.

Ben zelf niet echt thuis in de verschillende merken coolers en de specificaties daarvan. Heb een paar jaar in compu shop gewerkt op TD en geloof dat we altijd coolermaster coolers hadden met koper enzo.
Die zouden volgens mij moeten volstaan maar weet het niet zeker

Mijn netwerkje

• noNamer
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Euhm, de 1400 is de laatste van de oude serie.

Maar als de Hardware monitor 1.8 volt aangeeft op de CPU dan is dat toch inderdaad te hoog.
Merk moederbord is niet bekend he? (In geval van Asus A7A266 wil een te oud BIOS namelijk nog wel is te hoge temperaturen geven)

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
dan heb je geen goede koeler

• Vozze
Heeft iemand anders een idee welke cooler ik moet aanschaffen?

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie hulp en ik laat nog wel ff weten of het de koeler was.

• ikker

ikker

Maar als de Hardware monitor 1.8 volt aangeeft op de CPU dan is dat toch inderdaad te hoog.
Merk moederbord is niet bekend he? (In geval van Asus A7A266 wil een te oud BIOS namelijk nog wel is te hoge temperaturen geven)
hmmz....maar het is wel een heethoofd iig })

Mijn netwerkje

• Vozze
noNamer schreef op 30 september 2002 @ 13:32:
[...]

Moederbord is inderdaad een ASUS A7A266 revisie 1004. Moet ik moederbord flashen naar hoger revisie?

• altec

altec

Plop

hier heb ik ook gekloot mee gehad.. met a7a266 bij mij was het geheugen kappot(gegaan) maar ja.. ik weet niet wat je nog kan doen.. misschien een idee om gewoon naar een hardware boer te gaan een beter cooler te halen.. en vragen of je hem mag testen en binnen een uur weer terug komt brengen indien resultaat niet goed ofzo..

Verwijderd

1333 de laatste TB??
wat is de TB 1.4 dan?

(OOPS BEETJE LAAT! ;) )
:9

• ikker

ikker

1333 de laatste TB??
wat is de TB 1.4 dan?
:X ja ja ja nu weet ik het wel :X

Mijn netwerkje

Verwijderd

Ik heb uitstekende resultaten met een 'simpele' Spire Superrock (errug goedkoop; 10 euro geloof ik). Wel op een XP1800+ en geen TB. Je kunt natuurlijk altijd een blowhole in je kast maken (met b.v. een coolermaster fan van 8 euro in mijn geval). Ik weet dat veel mensen dat onzinnig vinden, echter het werkt prima. Er is in mijn doos gewoon vrijwel geen verschil (misschien 2 a 3 graden) in temp tussen idle en full load (urenlang prime95 draaien of 3dmark 2001 4 uur in demo mode laten fietsen) en dat komt door dat blowhole (geloof me, ik heb voldoende ge-experimenteerd). Bij de huidige buitentemperaturen is ie 38 graden (proc) en de kasttemp 28 graden.
Suc6

Verwijderd

MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 13:33:

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie hulp en ik laat nog wel ff weten of het de koeler was.
Van alle onderdelen in een computerkast is er in koelers de meeste keus. Je kan dus alle kanten op, stil, goede koelprestaties, prijs.

De meest goedkope oplossing voor jou is om een gewone spire of coolermaster te kopen die geschikt is voor de Athlon XP. Helaas zijn sommige spire's/coolermasters erg luidruchtig, goed de specs doorlezen dus. Een stille spire is bv, de Whisperrock II die je overal wel voor 15 euro kan halen.

Bydeway, het virkante blokje in het midden van je proccessor is de Core, en tevens het enige plekje waar koelpasta op moet.

Misschien slim om op een vrije dag dit artikel door te lezen, staan ongeveer alle koelers op de markt verkrijgbaar in. (en getest!)

www.dansdata.com/coolercomp.htm

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2002 14:13 . Reden: +linkje ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 13:33:

Zoek eens zelf een paar cooler reviews op.. Zoveel coolers, zoveel ervaringen, zoveel verschillende meningen.. :/

Hier heb je vast enkele inkoppertjes :)
[google=cooler review]
www.dansdata.com/coolercomp.htm

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 17:02

pbd

Ik zou eerst even alle koelpasta even verwijderen en een nieuw (flinterdun) laagje Arctic Silver op de core aanbrengen...check dan ook meteen even of de koeler wel goed contact maakt met de core (is makkelijk te zien als je een schoongemaakte koeler even op de core zet)....als je daarna nog steeds die hoge temps hebt inderdaad een andere koeler kopen....

als je verder niets wilt gaan overclocken moet een coolermaster van 10 euro voldoende zijn....

• Vozze
HomeY schreef op 30 september 2002 @ 14:18:
Ik zou eerst even alle koelpasta even verwijderen en een nieuw (flinterdun) laagje Arctic Silver op de core aanbrengen...
Dit kan geen kwaad, of moet dit nog op een speciale manier? Processor is een chip en ben altijd voorzichtig met chips.

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

nou ben ik toch eigenlijk zo benieuwd naar hoe je kast en koeler er nu uitzien?
kun je een foto van het binnenleven maken? mischien dat je achterop/in gewoon een
fan kan plaatsen en dn hoger airflow, ben je ook gauw klaar.

pics please?!

[edit]

wat je trouwens ook kunt doen om je temps. wat omlaag te krijgen is je voltage in de bios lager zetten.
die 175volt dus. elke keer een stap omlaag. booten. zware aplicatie draaien om te kijken of ie stabiel is (prime95 voor een 15 minuten zegt al veel)
als prime binnen de eerste (of paar) cycles al volledig crasht voltage een stap omhoog

zo kom ik bij 1,65 volt op mijn temps. en dat met zalman koeling

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/losha/got/temps.jpg

Verwijderd

MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 14:24:
[...]

Dit kan geen kwaad, of moet dit nog op een speciale manier? Processor is een chip en ben altijd voorzichtig met chips.
Met koelpasta aanbrengen kun je niet veel verneuken, dus breng een heel dun laagje pasta op je core aan, en plaats daarna de koeler. Zet de koeler er met beleid op en er is niks "gevaarlijks"aan en aangezien je voorzichtig met chips bent :+ lukt dit je vast wel

o, enne eens een paar ouwe topic's over koelproblemen doorlezen kan ook geen kwaad. Ook doe je er verstandig aan de Faq je eigen te maken. ;)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Zijn een aantal goede/goedkope koelers
Nl Spire whisperrock (is nu ook een kopere versie van uit, maar heet een andere naam)
Arctic supersilent Pro
Zalman
Deze koelers zijn onder de 20 euro. Allen hebben een 8 cm fan minimaal.
Zalman heeft 92mm fan. Zijn stil en koeler best goed. Zelf heb ik de whisperrock 2 op een athlon 2000

>Systeemspecs<

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
MarkTheFOX schreef op 30 september 2002 @ 13:38:
[...]

Moederbord is inderdaad een ASUS A7A266 revisie 1004. Moet ik moederbord flashen naar hoger revisie?
De laatste revisie voor de A7A266 is 1011. Heb ik zelf ook en werkt goed.
Heb er een Zalman koeler opzitten (zo'n goudkleurige waaier) met enorme 120mm fan. Houdt mij Duron 900@1014 lekker koel. Maarja een Duron wordt ook bij lange na niet zo heet als die laaste Athlon's. Het laagje pasta tussen cooler en core hoeft echt maar heel erg dun te zijn. Als de koelpasta er in dikke lagen op zit en ook over de transistoren is uitgesmeerd dan werkt het iig niet meer. Ik raadt Arctic Silver pasta aan. Is wel duur maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Dit heeft geen zin meer, alle reply's zullen wel over koelers gaan, en dat kan je heel goed in de search vinden.

Nog een tip: Laat je niet gek maken door mega-koelprestaties van sommige koelers, jij hebt gewoon een koeler nodig die VOLDOENDE koelt, dat red je met elke Athlon XP koeler. Als koelpasta kun je gewoon goedkope rotzooi nemen. AS is beter, maar niet nodig.

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:14:
Dit heeft geen zin meer, alle reply's zullen wel over koelers gaan, en dat kan je heel goed in de search vinden.

Nog een tip: Laat je niet gek maken door mega-koelprestaties van sommige koelers, jij hebt gewoon een koeler nodig die VOLDOENDE koelt, dat red je met elke Athlon XP koeler. Als koelpasta kun je gewoon goedkope rotzooi nemen. AS is beter, maar niet nodig.
Zou dus niet zeggen dat elke Xp koeler goed voor hem is. Vergeet niet dat een 1333 zeer warm word. Mijn 2000+ werd kwa warmte vergeleken met een 1400 TB.
Dus schaf gewoon een van de drie koelers aan die ik je aan raadde of ga voor een Thermaltake vulcano 7+ of 9.
Koelers zijn goed genoeg voor je.
Koop geen koeler van 60 euro+ ofzo. Na een jaar zijn er vaak toch al betere koelers. Kan je een koeler met zelfde prestaties kopen voor een 20 euro.

>Systeemspecs<

• Sjoak
  • Laatst online: 19-08 20:26
ik had een alpha 8045 gekocht dan weet je zeker dat hij kewl blijft

Verwijderd

Nimrod|IA schreef op 01 oktober 2002 @ 09:41:
[...]

Koop geen koeler van 60 euro+ ofzo. Na een jaar zijn er vaak toch al betere koelers. Kan je een koeler met zelfde prestaties kopen voor een 20 euro.
Als je zo redeneerd dan kun je beter nooit iets's kopen, en dit waardeverminderings effect is bij koelers juist heel klein!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ik zou een Global Win TAK58 kopen, zo'n € 30-35, koelt goed en hoor je niet.

En gebruik als koelpasta de Arctic Silver (bij voorkeur Arctic Silver 3)

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
Koelblok is misschien wel goed, want deze neemt de warmte van je cpu weg, maar je fan die erop zit kan die warmte uit je koelblok niet weg krijgen.
Het smeermiddel in de lagers, glij of kogel verouderd en verdikt zich, en krijg je een hogere weerstand waardoor het koelvermogen afneemt.
J kunt dan ook alleen die fan vervangen met een tempgeregelde b.v. die Artic Cooling fan TC1, is goedkoop maakt niet veel herrie, is 80mm, moet ook een verloop hebben want nu heb je denk ik 60mm.

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

Verwijderd

Jupiler schreef op 01 oktober 2002 @ 14:09:
Ik zou een Global Win TAK58 kopen, zo'n € 30-35, koelt goed en hoor je niet.

En gebruik als koelpasta de Arctic Silver (bij voorkeur Arctic Silver 3)
Idd die Global Win TAK58 heb ik laatst ook moeten inbouwen bij iemand. Echt perfect!!

• JF_
  • Nu online

JF_

Even alles op een rijtje zetten...
Tbird 1333 hoort op 1.75V te lopen, als MBM 1.8 aangeeft is dat wel in orde (onboard sensors zijn nou niet echt nauwkeurig).
Temperatuur die binnen een minuut oploopt van 30 naar 53 is normaal - ik zie dat soort swings in een paar seconden.

Als je de hitte van het koelblok af voelt komen kan je koeler 't gewoon niet aan, en al dat gemier over betere koelpasta maakt geen ruk uit - 2 a 3 graden hooguit, maar als dat je marge is om 'm stabiel te krijgen ben je verkeerd bezig.
Oplossing: betere koeler (sterkere fan, bijvoorbeeld), of je kasttemperatuur omlaag zien te krijgen.
Ik heb zelf een Tbird 1200, die kwam met een standaard Coolermaster EP5-6i11 tot zo'n 60 graden onder vollast. Andere fan eropgezet (stiller *en* sterker) --> 57 graden. Paar gleuven in zijkant heatsink dichtgeplakt --> 55 graden.
Maar een 1333 verstookt nog zo'n 10% meer warmte, dus die zal dan ook nog wel wat heter worden - maar vastlopen mag 'ie uiteraard nooit. Als 't ooit wel goed gewerkt heeft: koellichaam afstoffen en ventilator nakijken/smeren/vervangen.
Het zou natuurlijk helpen als we wisten wat je nu voor koeler hebt... Kan je 't ding niet een beetje beschrijven/opmeten/pinnen tellen of zo?

• JF_
  • Nu online

JF_

Pearl schreef op 01 oktober 2002 @ 14:19:
J kunt dan ook alleen die fan vervangen met een tempgeregelde b.v. die Artic Cooling fan TC1, is goedkoop maakt niet veel herrie, is 80mm, moet ook een verloop hebben want nu heb je denk ik 60mm.
Let met tempgeregelde fans wel even op dat de sensor niet in de behuizing is ingebouwd - de bedoeling is dat 'ie reageert op de temperatuur van de heatsink, niet op die van de lucht in de kast.

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

JF_ schreef op 01 oktober 2002 @ 15:44:
Oplossing: betere koeler (sterkere fan, bijvoorbeeld), of je kasttemperatuur omlaag zien te krijgen.
...
Het zou natuurlijk helpen als we wisten wat je nu voor koeler hebt... Kan je 't ding niet een beetje beschrijven/opmeten/pinnen tellen of zo?
daarom vroeg ik ook om pics
valt het geheel wat te bekijken, zoals ik ook al zei, mischien dat het verbeteren van airflow in de kast al wat verbetering brengt.

een plaatje zegt meer dan duizend woorden :)

Verwijderd

Zou toch uitkijken met die koelpasta. Heb laatst een computer gerepareerd (TB1400) die helemaal niets meer deed. De oorzaak was dat de koelpasta over de hele processor zat. Het kwam door de dikke zegel die standaard op het koelblok zat... De processor was door de slechte geleiding van al die zooi zo warm geworden dat het was uitgelopen. Heb het weggehaald en draaien maar weer.

Verwijderd

Ja dat is het nadeel, er moet echt een miniscuul beetje op die core gedaan worden
Pagina: 1