Toon posts:

vaag opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een MSI KT3 ultra 2 gekocht zonder RAID en heb het volgende:
als ik alleen mijn harde schijf eraan hang (WD 80GB/7200 rpm), start ie als een speer op.
Prik ik in mijn 2e IDE-slot een kabeltje naar mijn brander, duurt het opstarten 1,5 minuut met Win XP.. :( :( :(
iemand een idee waar dat aan kan liggen??

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Kun je zien waar hij op blijft hangen?

Ik zou in elk geval in de BIOS (meestal pagina 1) even alle schijven en spelers automatisch laten herkennen en vaststellen (NIET op "AUTO" maar dat er dus een bepaald type staat aangegeven), zodat hij dit niet elke keer opnieuw hoeft te doen als je hem aanzet. ;)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al gedaan, maar dat werkt ook niet :(:(

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

edit:
Hier stond iets dat ergens anders ook al staat
:P

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:54:
heb ik al gedaan, maar dat werkt ook niet :(:(
Misschien kun je wat fokken met je master/slave instellingen?

De enige twee apparaten die je aan je IDE bus hebt hangen zijn je HDD en je brander? Zet ze dan eens allebei op IDE 0, de HDD als master en de brander als slave en laat IDE 1 achterwege... kijk of dat werkt! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze allebei al op 1 ide poort gedaan, maar dan duurt het heeeeeeeeeel erg lang voordat ie in het bootscherm wat vindt en daarna wat meldingen over een 80 aderige kabel, dat ie geinstalleerd is ofzo.
Als ie dan wat vindt (1 op de 3 x), start ie wel snel op...maja niet echt handig dat ie bij het booten dan wel wat vindt en dan weer niks...:(
moet ik trouwens op die brander als ie alleen op IDE 1 zit ook zo'n 80 aderige kabel zetten ??of niet

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:15:
ik heb ze allebei al op 1 ide poort gedaan, maar dan duurt het heeeeeeeeeel erg lang voordat ie in het bootscherm wat vindt en daarna wat meldingen over een 80 aderige kabel, dat ie geinstalleerd is ofzo.
Als ie dan wat vindt (1 op de 3 x), start ie wel snel op...maja niet echt handig dat ie bij het booten dan wel wat vindt en dan weer niks...:(
moet ik trouwens op die brander als ie alleen op IDE 1 zit ook zo'n 80 aderige kabel zetten ??of niet
Het is inderdaad wel het makkelijkste als je gewoon voor alle IDE apparaten een 80 aderige flatcable gebruikt ja... :X :P

Verwijderd

brander hoeft niet op 80 aderige kabel, en heb je het ook als je alleen je brander er in hebt hangen? dan kan ie natuurlijk niet booten, maar doet ie dan ook zo lang over z'n post?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm dan moet ik er nog effe 1 aan kopen...
zal het daar aan liggen dan????

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:18:
hmmm dan moet ik er nog effe 1 aan kopen...
zal het daar aan liggen dan????
Ik zou het wel even proberen ja... wat je misschien beter eerst even kan doen voordat je naar de winkel rent is je BIOS instelling terugzetten op default en dan kijken of hij dan nog zo langzaam is... :P

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 07:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Het beste is je cdrom/brander/dvdrom op je tweede ide controller met een 40 aderige kabel
en je harddisk(s) op je eerste controller met een 80 aderige kabel.
Als je toch harddisks en cdrom's wilt aansluiten op 1 kabel, dan een 40 aderige kabel gebruiken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
ik ga eens wat dingetjes proberen...iig bedankt allemaal!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

I/O controller verhaal ditte.. Dat verdient een move [PM] > [OM] :)

Verwijderd

Topicstarter
and the story continues...
vandaag een 80 aderig kabeltje gekocht, erin geprakt en nu kom ik er achter dat alles op UDMA-2 draait. Ik zie niet in de bios waar ik dat kan veranderen...hij moet UDMA-5 halen. dat scheelt dus nog wel wat.
Dus waar het op lijkt is, dat de ide gewoon de snelheid aanneemt van het langzaamste apparaat...vaaaaaag??? toch??
iemand ideetjes??

Verwijderd

Topicstarter
niemand???

• Vaguh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Solidaan,

wat zit nu waar ?
Als ik je nu goed begrijp IDE :

type kabel 80ns
IDE 1 connector 1 zit op mammaplank ide poort 1
IDE 1 connector 2 zit op niets = leeg
IDE 1 connector 3 zit op HD- western digital (zijnde Master of slave)

type kabel 80ns
IDE 2 connector 1 zit op mammaplank ide poort 2
IDE 2 connector 2 zit op niets = leeg
IDE 2 connector 3 zit op CD-rom (zijnde Master of slave)

en dan is jouw probleem dat als je de CD-rom aankoppelt dat deze de vertragende faktor in jouw pctje is ?

mijn advies :

- zorg wel dat alles van CS(=Cable Select) af is, dit kan soms idd erge vertraging
opleveren en probeer het opnieuw.

- De bios op "load default settings" zetten

- Haal de HD er is af en laat de CD-rom alleen aan je mobo zitten. Hierdoor kan je
uitsluiten of het een combinatie probleem is, dat het dus alleen aan je CD-rom
ligt of dat het in combinatie met jouw HD klote loopt).

- Draai het is om, dus zet je HD is op IDE poort 2 en je CD-rom op IDE poort 1,
misschien is IDE2 wel gewoon kaduk.

- Update je Bios (dit is niet geheel zonder risico) maar het kan de oplossing zijn.

Greetz

Ik ben niet vaag omdat als ik zeg dat ik vaag ben ik niet meer vaag ben.En omdat ik nu heb getyped dat ik dan niet meer vaag zou zijn dan zeg ik dat ik niet vaag ben maar toch wel vaag is.Vaag zijn is geweest maar voor mij geld dat het vaag is. Don't read

Verwijderd

Topicstarter
oke ik ben eruit...
IDE-kabel was gaar:( ........je moet er maar effe opkomen..
bedankt voor de reacties!!
Pagina: 1