Toon posts:

[linux] tar problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een backup script draaien dat gebruik maakt van tar.
Ik gebruik de volgende regel om een backup te maken van mijn datadirectory:

code:
1
tar --ignore-failed-read -zpPGicf $BACKUPDIR/myfile.tgz $DIRTOBACKUP

Het probleem is nu echter dat soms de filesize van bepaalde files tijdens de backup veranderd.
De files zijn databases (Lotus Domino). En soms gaat de Notes-server zijn files indexeren. Dit zorgt er voor dat de filesize veranderd.

Ik heb al de optie --ignore-failed-read toegevoegd. Maar ook dat lijkt niet te werken.
Een uiterste oplossing die ik liever niet wil toepassen (omdat de files nogal groot zijn), is om er eerst een lokale kopie van te maken en deze te tarren.

Weet iemand een andere (betere) oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

ummm je backup draaien om 4 uur s'nachts? als er toch niet aan gewerkt word.
of is dat totaal geen optie?

Verwijderd

Je zegt dat je niet eerst alle files lokaal wilt kopieren. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je ze niet allemaal tegelijk lokaal wilt kopieren.

Je zou het wel stuk voor stuk kunnen doen (afhankelijk van de grootte van de files natuurlijk). Als je alle files een voor een lokaal kopieert en dan een voor een toevoegt aan het tar-bestand en deze op het eind zipt ben je volgens mij van je probleem af...

Heb je alleen wel voldoende ruimte nodig om je grootste te backuppen file te kopieren...

Verwijderd

Topicstarter
De backup draaien om 04:00u 's nachts is niet echt een optie. Helaas gaat de Notes Server de databases indexeren op een willekeurig moment. Dat kan dus ook om 04:00u 's nachts gebeuren.

De databases stuk voor stuk kopieeren zou wellicht een oplossing kunnen zijn. Echter zijn sommige databases zo groot dat dit (tijdelijk) veel schijfruimte zou kosten.

Ik vind het overigens acceptabel dat wanneer een bestand niet getarred kan worden omdat de file veranderd gewoon niet wordt gebackuped. Maar dat lijk ik tar niet wijs te kunnen maken ;).

Verwijderd

kun je de tar dan niet laten triggeren op die indexering.
ik neem aan dat zo'b database prog wel logs uit poept.
of anders kan je altijd een scriptje schrijven dat kijkt of er midden in de nacht opeens wat bytjes bij komen in de database files.

en gewoon meteen daarna. of 10 minuten daarna ofzo je tar aflaten gaan.

(tis maar een idee)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:41:
kun je de tar dan niet laten triggeren op die indexering.
ik neem aan dat zo'b database prog wel logs uit poept.
of anders kan je altijd een scriptje schrijven dat kijkt of er midden in de nacht opeens wat bytjes bij komen in de database files.

en gewoon meteen daarna. of 10 minuten daarna ofzo je tar aflaten gaan.

(tis maar een idee)
Kon dat maar... Nee, helaas is ook dat niet mogelijk. Het is namelijk zelfs zo dat wanneer iemand onze website bezoekt (Domino webserver) de files van grootte kunnen veranderen. Dat betekent dus dat wanneer er iemand onze site bezoekt de backup de soep in draait.

Verwijderd

ouch, mmmm

er zou denk ik wel een manier kunnen zijn maar dat zou een ervarenere bash persoon moeten verifyceren.

iets in de zin van
cat dbfile | tar -opties blaat

dit ZOU je gewoon altijd een goede copy van de file moeten geven.
mogelijke problemen hiermee zijn wel. dat je als zo'n db bestand ook mafe tekns bevat.
dat je een onbruikbare tar krijgt.
maar dat weet ik niet zeker.
Pagina: 1