Toon posts:

Installatie van welk OS dan ook duurt uren.

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

Excuses voor de dubbel-post. Heb dit verhaal ook al geschreven in het Groot Asus A7V333 Topic. Aangezien daar niemand reageert, waarschijnlijk door de grootte van de topic, zet ik hem nu maar "los" neer.

Ik ben nu al 6 dagen bezig om mijn systeem werkend te krijgen maar nu geef ik het echt bijna op. Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Alvast excuses voor deze lange lap tekst.

Eerst de systeem specs:
Asus A7V333 (met raid, usb2.0 en firewire) BIOS versie 1013, BIOS SETTINGS DEFAULT
AMD XP 1900+
256 DDR Ram (Apacer)
Asus GTS GF2 64MB
Adaptec 2940UW SCSI controller BIOS versie 2.20 (nieuwste)
IBM SCSI 9.1 Gig HD
Plextor SCSI CD-Rom

Het probleem komt kortweg neer op het volgende:
Installatie van welk OS dan ook duurt UREN!

Okay nu in chronologie:
Dag 1:
MOBO gejumperd -->Sound uit, Raid uit (aangezien ik die nu nog niet nodig heb)
BIOS geupdate toen nog 1011.
WIN XP installatie duurde zeer lang, eigenlijk leek het erop of ie nooit zou voltooien. Er stond est.time remaining 39 minutes, maar na 3,5 uur stond er 37 minutes remaining.

Dag2:
Alle overige Hardware eruit gehaald. (plextor burner, 2xSCSI HD, netwerkkaart, soundkaart)
Steeds hetzelfde probleem.
Ik denk: ga win98se proberen. Ook hier est.time remaining 138 minuten (!?)

Dag3:
Denk geheugen is brak. Run memtest, alles lijkt goed te zijn.
Denk voeding is brak. Ga naar winkel haal een nieuwe voeding (400W)
Probeer nog eens zonder resultaat.

Dag4:
Vantevoren eerst SMARTDRIVE runnen. WINXP installatie crashed. Geen bleu-screen, gewoon system lock.

Dag5:
Met kabels, settings, jumpers liggen klooien.
waanhopig proberen van dingen waarvan ik bij aanvang dacht van "ja dat kan het toch niet zijn maar proberen doe ik toch"
Termination van de SCSI HD enzo...

Dag6:
vandaag. Drives me insane. Weet echt niet meer hoe en wat.
Hopelijk kan iemand mij helpen.

tnx

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Heb je de SCSI kaart met die harddisk eerder in een pc gehad? Het zou namelijk een verkeerde instelling in je SCSI bios kunnen zijn :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 30 september 2002 @ 10:59:
Heb je de SCSI kaart met die harddisk eerder in een pc gehad? Het zou namelijk een verkeerde instelling in je SCSI bios kunnen zijn :)
Sorry was ik vergeten erbij te vermelden: Ja heb ik ooit in een andere pc gehad. Exact hetzelfde. Gewoon de SCSI kaart eruit gehaald, en HD's omgebouwd.

Kan het zijn dat er bij het ombouwen een pinnetje verbogen is aan een van de SCSI connectors zodat dit "langzame fenomeen" veroorzaakt, of is het zo: pinnetjes verkeerd -> werkt het helemaal niet meer.

Welke SCSI instellingen denk je dan aan?

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

USB 2.0 en Firewire kunnen de boef zijn, ik vrees dat dit systeem / bios 'te nieuw' is voor XP
zet dus ook alle interne rand-apparatuur in je bios uit voordat je de installatie doet.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

default bios settings is niet echt goed, pak gewoon het boekje erbij en ga ze eens stap voor stap langs.
waarom ben je trouwens gekapt met de installatie van XP, alleen omdat de geschatte tijd iets anders was dan de werkelijke?
Alle overige Hardware eruit gehaald. (plextor burner, 2xSCSI HD, netwerkkaart, soundkaart)
waarop instaleer je dan :? heb je ook een gewone IDE schijf?
en voor de rest succes, je hebt een vaag probleempje :)

Verwijderd

Kijk eens in je bios of je je L2 Cache enabled hebt :P
ik had dit probleem op mn P1 200 :)

Verwijderd

Heb je legale versies van windoos??

heb zelf ook wel eens gehad dat gekopieerde versies van windoos er eeuwen over deden om te installen :|

hope it works, good luck :)

Verwijderd

Software (OS) fouten kunnen we vergeten door alles wat je al probeerde.
Memtest gaf groen licht maar Apacer is geen merk wat Asus ondersteund.
Probeer het geheugen te vervangen, dan kun je dat uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik installeer op een SCSI HD. Eentje dus nog maar. De andere 2 heb ik eruit gehaald.

Nou ik heb die installatie een keer een hele nacht aan laten staan en toen stond er: 15 minutes remaining. Dat was toch wel echt de druppel om te denken dat er iets fout was.

"te nieuw" voor XP? mmm en dus firewire en usb uitzetten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:12:
Software (OS) fouten kunnen we vergeten door alles wat je al probeerde.
Memtest gaf groen licht maar Apacer is geen merk wat Asus ondersteund.
Probeer het geheugen te vervangen, dan kun je dat uitsluiten.
okay doen we dat. Die vent van die compushop ziet me aankomen....maarja

bedankt iedereen.

verder nog iemand met ideen?

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

staat je processor cache wel aan:? l1 en l2 cache

dan duurt het idd uren voordat je wat heb ge-installed :P

get rich or die try'in

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:12:

"te nieuw" voor XP? mmm en dus firewire en usb uitzetten?
Niet dus, ik heb hier een systeem staan van ongeveer dezelfde onderdelen, en doe er dan dingen als TV-kaarten (altijd een crime) en SB Audigy Platinums in, en het installeert als een tiet (op IDE, maar mijn vorige bak met een Adaptec 2940UW SCSI systeem erin draaide ook lekker snel...)

Ow jah, misschien een gek idee, maar boot eens van een (niet te grafische, denk aan Slackware) Linux intallatie CD, die ziet misschien meer "fouten" en kan daar meteen om gaan miepen...

Verwijderd

Topicstarter
Jupz allebei ENABLED...

das t ook nie...:(

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:21:
Jupz allebei ENABLED...

das t ook nie...:(
probeer eens een andere proc :? misschien is de cache wel naar de kl*te :P

anders zou ik ander geheugen proberen :)

get rich or die try'in

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Maak je gebruik van de bijgeleverde (of gemaakte) bootdisks (6 stuks) of fix je 1 enkel disketteje die de installatie moet doorlopen?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:04:
[...]

Sorry was ik vergeten erbij te vermelden: Ja heb ik ooit in een andere pc gehad. Exact hetzelfde. Gewoon de SCSI kaart eruit gehaald, en HD's omgebouwd.

Kan het zijn dat er bij het ombouwen een pinnetje verbogen is aan een van de SCSI connectors zodat dit "langzame fenomeen" veroorzaakt, of is het zo: pinnetjes verkeerd -> werkt het helemaal niet meer.

Welke SCSI instellingen denk je dan aan?
Kon zijn dat de termination softwarematig verkeerd stond. Of bv dat je hdd maar op 5MB snelheid stond. Je kan best veel verneuken namelijk ;) Maar als t gewerkt heeft is dat t probleem niet denk ik zo :) Wat doet ie eigenlijk met een IDE harddisk? Als je die hebt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
intert0y schreef op 30 september 2002 @ 11:23:
Maak je gebruik van de bijgeleverde (of gemaakte) bootdisks (6 stuks) of fix je 1 enkel disketteje die de installatie moet doorlopen?
WIN XP Bootable CD. Verder geen floppies

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 30 september 2002 @ 11:25:
[...]

Wat doet ie eigenlijk met een IDE harddisk? Als je die hebt :)
Die test stond eigenlijk voor vanavond (dag 7) op t programma.

Verwijderd

Topicstarter
ModmaN schreef op 30 september 2002 @ 11:23:
[...]

probeer eens een andere proc :? misschien is de cache wel naar de kl*te :P

anders zou ik ander geheugen proberen :)
als de cache naar de klote is, is dat dan een bijwerking of gaat er dan meer mis? Bedoel: hoe merk je nog meer dat de cache niet meer werkt?

ander geheugen is geen optie (althans lijkt me sterk) want er zit nu al voor de tweede keer ander geheugen in. Was ik ook vergeten te vermelden. Dat krijg je als je zoveel gedaan hebt. De eerste keer was ook een ander merk. (SAMSUNG) maar dat was echt brak volgens memtest.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:01

TwoR

Gekleurde stippen

Probeer eens een IDE harddisk dan kan je uitsluiten dat het aan de SCSI schijf ligt

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:31:
[...]

als de cache naar de klote is, is dat dan een bijwerking of gaat er dan meer mis? Bedoel: hoe merk je nog meer dat de cache niet meer werkt?

ander geheugen is geen optie (althans lijkt me sterk) want er zit nu al voor de tweede keer ander geheugen in. Was ik ook vergeten te vermelden. Dat krijg je als je zoveel gedaan hebt. De eerste keer was ook een ander merk. (SAMSUNG) maar dat was echt brak volgens memtest.
zet je cache uit in het bios, is de pc dan nog langzamer dan is de cache nog goed, is de pc net zo langzaam dan zou ik aan de proc gaan twijfelen :)

get rich or die try'in

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Maar zie je wel verschil tussen xp instaleren via hd of cd ?
Dus dat je eerst de(i386) files kopieert op schijf etc ?..

Eennuh, memtest, hoeveel mb/sec haal je dan , je zou + - 600mb/sec moeten halen

En is ie na de installatie wel snel, want dan is het gewoon een cache pronbleemje in dos :)

Verwijderd

Topicstarter
ModmaN schreef op 30 september 2002 @ 11:50:
[...]

zet je cache uit in het bios, is de pc dan nog langzamer dan is de cache nog goed, is de pc net zo langzaam dan zou ik aan de proc gaan twijfelen :)
bedankt dit heb ik net gedaan, en als de cache in de bios DISABLED staat, duurt ut nog veeeeel langer. Dan is het gewoon echt niet leuk meer. Dan doet ie over het maken van de wizard al meer dan 10 minuten.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als memtest het geheugen goed test, dan is daar verder toch niks mis mee. Dat Asus geen Apacer ondersteunt lijkt me een beetje vergezocht. Er staan zoveel merken niet in compatibility lijsten van bepaalde hardware, maar werken doet het meestal wel. Apacer is volgens mij wel een redelijk compatible merk.
Memstest test toch ook de L2 cache van de processor? Dus dat zou ook goed moeten zijn.

Leest je cdrom drive de cd wel goed? Ik had zelf een probleem met een asus 40x brander en een zelfgebrande backup van winxp. Hij kon telkens de cd niet lezen en bij elke driver moest ik op enter drukken om het bestand nogmaals in te lezen. Na een uurtje enter tikken en steeds wachten op die cd-rom ben je daar ook wel moe van. Uiteindelijk werkt het wel en windows draait. In andere cd-rom drives werkt de cd perfect. De betreffende cd-rom drive heeft trouwens ook problemen met rewriteables.

(edit)
Met de cache aan wordt de pc nog trager? dat is wel vreemd. Wat geeft Memtest voor memory speeds aan dan?
En moet je van te voren niet speciale scsi drivers laden voor de installatie van XP op/van SCSI devices?

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

XP installeren vanaf een oude Win98 bootdisk duurde bij mij ook een uur of 4/5, leek ook wel alsof het geheel vastgelopen was! :)

Later eens geboot van Cd, dat ging wel snel, misschien is dat je probleem?

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

hij bedoeld met de cache uit is de pc nog langzamer, en dat klopt :P

probeer een ander cd-tje of een andere cd-rom speler :)

get rich or die try'in

Verwijderd

euhm kun je niet een brak mobo hebben?

Verwijderd

wat als je boot van win98 cd dan ff smartdrive runt en vervolgens xp cd erin en dan instaleert?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
highking schreef op 30 september 2002 @ 12:08:
XP installeren vanaf een oude Win98 bootdisk duurde bij mij ook een uur of 4/5, leek ook wel alsof het geheel vastgelopen was! :)

Later eens geboot van Cd, dat ging wel snel, misschien is dat je probleem?
Dan had je waarschijnlijk smartdrive niet geladen voor je ging installeren... Was bij mij ook het geval. Duurde toen ook zolang geloof ik :O

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

probeer eens wat te "spelen" met je geheugen-timings, dat wil ook wel eens helpen. anders zou ik toch eens een ander reepje proberen

get rich or die try'in

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:13:
euhm kun je niet een brak mobo hebben?
dit vroeg ik mij dus ook af!

Kan eigenlijk nergens vinden of mijn probleem een van de symptomen is van een brak mobo.

bedankt voor alle hulp maar ben er nog steeds niet achter.

Verwijderd

Topicstarter
BounceMeister schreef op 30 september 2002 @ 11:56:

En moet je van te voren niet speciale scsi drivers laden voor de installatie van XP op/van SCSI devices?
nee want als ik die driver probeer te laden verteld windows me dat hij "nieuwere" drivers heeft dan die ik probeer te installen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:15:
wat als je boot van win98 cd dan ff smartdrive runt en vervolgens xp cd erin en dan instaleert?
heb ik geprobeerd.
geen positief effect.

Win2k installatie bleef hangen. System lock.

• highking
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Master__R schreef op 30 september 2002 @ 12:18:
[...]

Dan had je waarschijnlijk smartdrive niet geladen voor je ging installeren... Was bij mij ook het geval. Duurde toen ook zolang geloof ik :O
Klopt, maar als ik Zacht-Konijntje zijn eerste post lees, dan staat daarin dat hij dat zelf ook zonder Smartdrive deed, en daarna met, maar dat de setup daarop vastliep.

Daarom gaf ik aan dat ie misschien beter de setup van Cd kan starten. En de setup van Win98 geeft trouwens helemaal aan het begin meestal een achterlijk hoge tijd aan, want dan heeft ie nog niet berekend hoe lang het nog gaat duren.. :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:12
Kijk hier even, enkele lotgenoten met dezelfde problemen:
http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/730.html

En hier idem:
http://osnews.pricegrabbe...ype=M/ut=d4881df24c359040

-

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Mischien is je cd speler vies,
vandaar dat ie heel lang doet over het instaleren...
Probeer eens van je hd te kopieren,
cd mapen op hd zetten dus

• REDFISH
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik had ook eens zo'n installatie van 2 a 3 uur van XP op zo'n systeem, bleek dat het cache uitstond.

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 30 september 2002 @ 12:58:
Mischien is je cd speler vies,
vandaar dat ie heel lang doet over het instaleren...
Probeer eens van je hd te kopieren,
cd mapen op hd zetten dus
ok bedankt, maar hoe doe je dat?

• Dr_Love
  • Laatst online: 01-05 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

Als je die setup start van xp dan kun je toch 3 parties scsi en raid drivers laden, met F8? heb je dat al gedaan dus de driver voor jou scsi controler gedownload en op diskette zetten en dan instalerden.

Dit is bij mij een oplossing geweest bij een zelfde voorval op mijn werk.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Verwijderd

Topicstarter
Dr_Love schreef op 30 september 2002 @ 13:15:
Als je die setup start van xp dan kun je toch 3 parties scsi en raid drivers laden, met F8? heb je dat al gedaan dus de driver voor jou scsi controler gedownload en op diskette zetten en dan instalerden.

Dit is bij mij een oplossing geweest bij een zelfde voorval op mijn werk.
BounceMeister schreef op 30 september 2002 @ 11:56:

nee want als ik die driver probeer te laden verteld windows me dat hij "nieuwere" drivers heeft dan die ik probeer te installen.

• Dr_Love
  • Laatst online: 01-05 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

dat kun je toch forceren? probeer het is. die nieuwere is waarschijnlijk prut.
Succes

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Verwijderd

Topicstarter
kan het allicht eens proberen

tnx

Verwijderd

via bootdisk windows 98
en dan smartdrv.exe eerst draaien dan installen
mishcien werkt het :)

Verwijderd

vooral niet lezen idd

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde al niets zeggen, aangezien de mensen meestal de moeite nemen om iemand (mij in dit geval) het beste te helpen.

maar idd soms is het :O als je kijkt en hoopt dat de volgende post misschien de oplossing van je probleem is en dan moet constateren dat iemand gewoon alleen de starting-post gelezen heeft.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik zet mijn geld toch op onjuiste terminatie. Ik zou niet weten hoe je dat *precies* aan moet pakken (ik heb jouw hardware nog niet onder handen gehad) maar dat levert ongeveer hetzelfde resultaat op, disk IO niet meer vooruit te branden.

Is het dat niet, dan ligt het aan de (combo 333-geheugen en) SCSI-kaart; ik heb zelf ook al een Fireport SCSI-adapter weg kunnen gooien wegens te geavanceerde andere hardware, die dingen zijn niet echt "forgiving". Proc en mem en mobo enzo verwacht ik geen fouten in.

Test 1: installeer naar IDE. Dat gaat wel goed (gok ik ;)).
Test 2: installeer 1xSCSI HD naast IDE. Zoek eoa DOS diskbench proggel en vergelijk.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op 30 september 2002 @ 14:11:

Is het dat niet, dan ligt het aan de (combo 333-geheugen en) SCSI-kaart; ik heb zelf ook al een Fireport SCSI-adapter weg kunnen gooien wegens te geavanceerde andere hardware, die dingen zijn niet echt "forgiving". Proc en mem en mobo enzo verwacht ik geen fouten in.

Test 1: installeer naar IDE. Dat gaat wel goed (gok ik ;)).
Test 2: installeer 1xSCSI HD naast IDE. Zoek eoa DOS diskbench proggel en vergelijk.
Kijk hier hebben we wat aan. meestal zijn ervaringen wel handig om te delen. Bedankt! ga het meteen proberen.

Verwijderd

Ik heb dit zelfde probleem gehad, maar dan met een msi mobo. Pc was zo bagger traag naar 4 uur xp installeren stond de tijd nog op 24 minuten. Toen heb ik er andere geheugen, video kaart etc verandert dat hielp ook niet. toen een precies dezelfde opstelling gemaakt. Die werkte wel perfect, mobo ongeruild met de ander en xp ging goed. dus mobo was defect. |:( Waarschijnlijk is dit ook jou geval :'(

Verwijderd

FF vanuit een andere hoek, is het niet je cdrom ?

(Just zomaar een reply)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:19:
[...]

Kijk hier hebben we wat aan. meestal zijn ervaringen wel handig om te delen. Bedankt! ga het meteen proberen.
Update? :z

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
ik heb dat trage installeren ook eens op een a7v (de normale) gehad.
bios update deet het m toen.

aangezien je al de nieuwste bios heb, kan je misschien eens een oudere proberen?
Pagina: 1