We zitten met een beetje een vreemd probleem: bij het opstarten van een oude PC (+/- 9 jaar oud!!) geeft de PC een melding dat de batterij van de BIOS leeg is. Nou, geen probleem zou je zeggen: openschroeven die bak en nieuw batterijtje erin. Helaas: het ding is nergens te bekennen!! Wel hebben we een hoopje plastic op het MoBo gevonden wat we ervan verdachten een afdekplaatje voor het batterijtje te zijn. Nadat we dit van het MoBo af hadden gesloopt, bleek dat helaas niet het geval te zijn. Weet iemand waar bij extreem oude MoBo's de batterij geplaatst is? Helaas is het merk van het MoBo onbekend. Een zoektocht naar globale specs van oude MoBo's heeft tot op heden ook geen resultaat gehad.
Kan je er misschien een foto van maken?
Op hele oude mobo's wil trouwens soms ook nog wel eens een penlite zitten ipv een knoopcelletje.
Op hele oude mobo's wil trouwens soms ook nog wel eens een penlite zitten ipv een knoopcelletje.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0
Is het niet gewoon een dikke condensator zoals in sommige stereo's?
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Verwijderd
condensators ontladen zich toch in 1 keerFryotech-XP schreef op 30 september 2002 @ 10:41:
Inderdaad, deze batterijen zijn blauw en liggend gesoldeerd op het moederbord.Fryotech-XP schreef op 30 september 2002 @ 10:41:
Als deze inderdaad kapot is dan is het iets lastiger te vervangen omdat je hier een slodeerbout bij nodig hebt.
Een penlite hadden we wel herkend denk ik.....
En als het dan zo'n dikke condensator is, is die dan te vervangen of is nu gewoon de lifespan van het MoBo opgebruikt?
En als het dan zo'n dikke condensator is, is die dan te vervangen of is nu gewoon de lifespan van het MoBo opgebruikt?
Verwijderd
Wat gek joh ik dacht dat condensators zich in 1 keer ontladen, nou weer wat geleerdbazs2000 schreef op 30 september 2002 @ 10:44:
[...]
Inderdaad, deze batterijen zijn blauw en liggend gesoldeerd op het moederbord.
Als deze inderdaad kapot is dan is het iets lastiger te vervangen omdat je hier een slodeerbout bij nodig hebt.
Soms zijn het ook wel van die 3 kleine knoopcellen waar van dat plastic/rubber/krimpkous om zit. Die liggen dan ook op je mobo
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
Als je zeker weet dat je "hem" gevonden hebt, zou je hem voorzichtig kunnen lossolderen, meenemen naar een goede electronicazaak, en dan gewoon vragen of ze een nieuwe voor je hebben...Repeat64 schreef op 30 september 2002 @ 10:44:
Een penlite hadden we wel herkend denk ik.....
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Je moet een condensator gewoon zien als een reservoir waar electriciteit een tijdje kan worden opgeslagen, een beetje zoals een oplaadbare batterij dus. De snelheid waarmee een condensator zich oplaad/ontlaad hangt af van de stroomsterkte over het ding...Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 10:47:
[...]
Wat gek joh ik dacht dat condensators zich in 1 keer ontladen, nou weer wat geleerd(niet dus)
Misschien dat een elektrotechnicus het je wat beter kan uitleggen, maar dit is wat ik ervan weet!
Is het niet gewoon logisch dat de batterij leeg is? Hoe lang stond de pc al uit en/of zonder stroom?
Dan zou de batterij het gewoon weer moeten doen na een tijdje aanstaan.
Of denk ik nou krom?
Dan zou de batterij het gewoon weer moeten doen na een tijdje aanstaan.
Of denk ik nou krom?
Be small, act BIG.
Een condensator = batterij.Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 10:47:
Wat gek joh ik dacht dat condensators zich in 1 keer ontladen, nou weer wat geleerd(niet dus)
Het is de samenstelling van een condensator die ervoor zorgt dat deze zich in één klap ontlaadt. Ik zie nu dat ik mijn vorige post een beetje een rara uitleg heb gegeven maar ik denk dat het nog wel redelijk te begrijpen was (voor mij wel
als je een foto van het bord kan maken ken ik het zo aanwijzen.
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Je hebt de volgende mogelijkheden:
1) Een aparte batterijhoudr in je kast met meerdere penlights
2) Een knoopcel in een houdertje op het mobo
3) Een zgn "Goldcap" condensator met hoge capaciteit i.p.v. batterijtje.
4) Een zwart blokje in DIL (Dual in-line) behuizing, waar de realtime clock en de batterij inzit.
Maar een pic zou wel helpen....
1) Een aparte batterijhoudr in je kast met meerdere penlights
2) Een knoopcel in een houdertje op het mobo
3) Een zgn "Goldcap" condensator met hoge capaciteit i.p.v. batterijtje.
4) Een zwart blokje in DIL (Dual in-line) behuizing, waar de realtime clock en de batterij inzit.
Maar een pic zou wel helpen....
Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon
Ik weet niet of dat zo is. Bij een condensator misschien wel, maar dan denk ik eerder dat het ding om zeep is.Is het niet gewoon logisch dat de batterij leeg is? Hoe lang stond de pc al uit en/of zonder stroom? Dan zou de batterij het gewoon weer moeten doen na een tijdje aanstaan.
Of denk ik nou krom?
Die blauwe condensatoren gaan idd niet zo heel erg lang mee (paar jaar). Soms komt er nog aanslag op ook.
Je kunt die dingen wel als een soort accu gebruiken, waarbij ze best wel lang stroom kunnen leveren.
Zet de pc eens een paar uur aan en kijk of het daarna nog zo is, dan weet je of ie inderdaad kapot is of dat ie gewoon leeg was.
Wat ook nog wel eens wil gebeuren met oude mobo's is dat de bios chip zelf een beetje los gaat zitten of slecht contact maakt, druk die dus ook nog even een beetje aan voor de zekerheid.
Je kunt die dingen wel als een soort accu gebruiken, waarbij ze best wel lang stroom kunnen leveren.
Zet de pc eens een paar uur aan en kijk of het daarna nog zo is, dan weet je of ie inderdaad kapot is of dat ie gewoon leeg was.
Wat ook nog wel eens wil gebeuren met oude mobo's is dat de bios chip zelf een beetje los gaat zitten of slecht contact maakt, druk die dus ook nog even een beetje aan voor de zekerheid.
Je kan hem inderdaad herkennen, is geen condensator maar een accu'tje.
Is vrijwel altijd blauw, ongeveer 1cm dik en lang, een koker vorm.
Meestal zit hij dicht bij de keyboard connector.
Je hebt daar in de buurt ook een 4 polige pinconnector zitten voor een externe batterij.
Moet je de 2 buitenste pinnetjes gebruiken, waarbij pootje 1 de plus is.
Officieel hoor je er een van 3.6 volt te plaatsen, echter 3*1.5 volt werkt ook,
in zo'n batterij blokje.
Er is ook een jumper om de interne accu uit te schakelen,
simpeler is het om deze gewoon los te knippen met een tangetje.
Je kan natuurlijk ook de nieuwe batterij aansluiten, waar je de accu los gemaakt hebt.
Is vrijwel altijd blauw, ongeveer 1cm dik en lang, een koker vorm.
Meestal zit hij dicht bij de keyboard connector.
Je hebt daar in de buurt ook een 4 polige pinconnector zitten voor een externe batterij.
Moet je de 2 buitenste pinnetjes gebruiken, waarbij pootje 1 de plus is.
Officieel hoor je er een van 3.6 volt te plaatsen, echter 3*1.5 volt werkt ook,
in zo'n batterij blokje.
Er is ook een jumper om de interne accu uit te schakelen,
simpeler is het om deze gewoon los te knippen met een tangetje.
Je kan natuurlijk ook de nieuwe batterij aansluiten, waar je de accu los gemaakt hebt.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Er zijn ook oude borden waar een batterijpack opzat, die met een stekkertje op het moederbord geplaatst werden, met 2 penlights erin. Net als een Fan stekker, zat daar ook zo`n stekkertje aan.
Meestal bij IBM borden als ik het me goed herinner.
Heb je het bord "draaiend"gebruikt, of is dit sinds een lange tijd weer de 1e keer dat je hem opstart?
Heb je het bord "draaiend"gebruikt, of is dit sinds een lange tijd weer de 1e keer dat je hem opstart?
Oude MoBo's hebben ook wel eens een externe 'accu-pack'. Draadjes van het MoBo naar de rest van de kast volgen en kijken of er ergens een ongedefinieerd pakketje aan hangt. Hierin kan dan iets ter grootte van een penlite in zitten. Zou kunnen dat die dingen ietsje meer spanning afgeven dan een standaard penlite (~6V of zo, als ik het me goed herinner). suc6
I like it red, with 150 bhp..
Verwijderd
Waarom zoek je niet het serienr op met google voor een handleiding?
Daar zal vast wel staan waar dat batterijtje nou zit.
Daar zal vast wel staan waar dat batterijtje nou zit.
als er ergens "DALLES Realtime clock" op staat, en je hebt geen pootjes voor de extene batt, dan ben je zuur
Al howel de 2 pootjes , die liggen echt alleen, dat is plus en min, solderen wil nog wel, alleen lastig.
Al howel de 2 pootjes , die liggen echt alleen, dat is plus en min, solderen wil nog wel, alleen lastig.
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
dat zei ik toch? of zei ik iets anders? 2 regels boven je quoteXtremeNova schreef op 01 oktober 2002 @ 14:46:
Oude MoBo's hebben ook wel eens een externe 'accu-pack'. Draadjes van het MoBo naar de rest van de kast volgen en kijken of er ergens een ongedefinieerd pakketje aan hangt. Hierin kan dan iets ter grootte van een penlite in zitten. Zou kunnen dat die dingen ietsje meer spanning afgeven dan een standaard penlite (~6V of zo, als ik het me goed herinner). suc6
Er zijn ook oude borden waar een batterijpack opzat, die met een stekkertje op het moederbord geplaatst werden, met 2 penlights erin. Net als een Fan stekker, zat daar ook zo`n stekkertje aan.
Pagina: 1