Toon posts:

Thuis inloggen op Server

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop niet dat dit een te simpele vraag is op dit forum, maar het gaat om het volgende:

We krijgen hier een nieuwe server, en een van de wensen is dat werknemers vanuit huis hun eigen homedirectory kunnen benaderen.
Ik zou dit kunnen doen dmv een directe inbelverbinding (met eigen telefoonnummer enzo) of het opzetten van een "goed beveiligde" ftp server zodat ze dus thuis via hun eigen internet verbinding documenten kunnen ophalen...

Ik heb hier nog geen ervaring mee, dus wat lijkt jullie het beste? Nog andere ideeen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

met VPN zou dat moeten kunnen.. Verders geen ervaring mee, maar kan je in iedergeval doormee verder zoeken, zal hiero vast wel ergens staan :)

Ey!! Macarena \o/

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

• Wat is de kennis die in huis is
• Wat is de termijn waarin dit werkende opgeleverd moet worden
• Wat is het budget
• Wat is je huidige server park (hardwarematig en softwarematig)
• Over hoeveel ussers hebben we het
• Wat voor verbinding heb je nu richting inet (en wat kun je aan als het over inet wilt doen).
• Hoeveel lijnen heb je voor inbellen

Zomaar wat vraagjes die mij zo 1-2-3 te binnen schieten, want hier kunnen toch echt weinig mee.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de kennis die in huis is:
Het opzetten van een domein lukt goed samen met het instellen van een domein en 15 w2k werkstations.

Wat is de termijn waarin dit werkende opgeleverd moet worden:
Binnen nu en een half jaar.

Wat is het budget:
Niet veel meer, er is veel besteed aan bekabeling server zelf licenties en werkstations

Wat is je huidige server park (hardwarematig en softwarematig):
58 pc waarvan 12 in een werkgroep dmv Hub

Over hoeveel ussers hebben we het:
80 Users waarvan 20 via huis moeten kunnen inloggen

Wat voor verbinding heb je nu richting inet (en wat kun je aan als het over inet wilt doen):
Er is nu een kennisnet verbinding (het is een school). Abbonnemets gegeven van b.v. down en upstream heb ik nu niet beschikbaar.

Hoeveel lijnen heb je voor inbellen:
Als dit gerealiseerd wordt, zeker niet meer dan 2.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe 'bekwaam' zijn je gebruikers zelf?

Een directe inbelverbinding is eigenlijk het meest transparant voor je gebruikers, terwijl FTP al direct een stuk meer van je gebruikers vergt.

Ik zou voor simpelweg inbellen gaan, of eventueel een VPN inderdaad. Of een VPN intressant is, is afhankelijk van de locatie van je gebruikers, hoe vaak ze het gaan gebruiken en hoe intensief.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 10:34:
Wat is de kennis die in huis is:
Het opzetten van een domein lukt goed samen met het instellen van een domein en 15 w2k werkstations.

Wat is de termijn waarin dit werkende opgeleverd moet worden:
Binnen nu en een half jaar.

Wat is het budget:
Niet veel meer, er is veel besteed aan bekabeling server zelf licenties en werkstations

Wat is je huidige server park (hardwarematig en softwarematig):
58 pc waarvan 12 in een werkgroep dmv Hub

Over hoeveel ussers hebben we het:
80 Users waarvan 20 via huis moeten kunnen inloggen

Wat voor verbinding heb je nu richting inet (en wat kun je aan als het over inet wilt doen):
Er is nu een kennisnet verbinding (het is een school). Abbonnemets gegeven van b.v. down en upstream heb ik nu niet beschikbaar.

Hoeveel lijnen heb je voor inbellen:
Als dit gerealiseerd wordt, zeker niet meer dan 2.
Begrijp ik goed dat dit om een Windows server gaat? Waarom geen Novell Netware? Netware heeft een paar hele leuke opties in zijn portals zitten, speciaal voor dit soort dingen. Donderdag ga ik nog een aantal seminar's over ZEN Synergy doen bij AAC Cosmos (nog meer genodigden?)
Met ZEN Synergy (een bundel van paketten als Citrix, ZENWorks for Desktops en ZENWorks for Handhelds en de Novell portals) moet het straks mogelijk zijn om je desktop van je PC over te zetten naar je handheld, vervolgens naar huis te rijden en nog steeds je desktop zien, thuis je Laptop opstarten en in de tuin via Citrix of een webportal je desktop weer te openen. Maar ik hoop dat ik Donderdag wat meer concrete informatie heb over het nut van ZENWorks Synergy, op The InterNetworking Event heb ik in ieder geval hele leuke dingen gezien en gehoord.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik denk inderdaad dat VPN the way to go is. Netware heeft mooie opties, maar als het budget bijna op is zal dat wel geen optie zijn...
Simpel VPN apparaat (+ eventueel firewall) neergooien, en dan voor die gebruikers VPN's aanmaken. Vereiste is dan uiteraard wel dat je een redelijke upstream hebt; maar datzelfde geldt voor een FTP-server. En bij inbellijnen zit je zowiezo aan een max upload van 64 kbit, dus dat is niet ideaal en jaagt mensen die bijvoorbeeld al ADSL hebben maar onnodig op kosten.
Als er nu of op termijn nog een paar duizend euro over is moet het allemaal niet zo'n probleem zijn lijkt me. Mocht dat budget er niet zijn dan kan je altijd nog dat PPtP spul gebruiken dat Microsoft zelf meelevert met Windows, maar daar schijnt dus laatst weer een hele nare bug in ontdekt te zijn dus dat wil ik eigenlijk afraden.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

mr_petit

opperprutser

is een pakket als terminal services niet iets? (ik geloof dat citrix ook al genoemd was)

Ik weet niet om wat voor bestanden het gaat, maar bij ons is een beetje word document of Ppoint pres. o.i.d. al gauw 5à10 mb (wat met een 56k modempje best bruut is)

"man is not truly one, but truly two,"

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

vink schreef op 30 september 2002 @ 22:30:
Ik denk inderdaad dat VPN the way to go is. Netware heeft mooie opties, maar als het budget bijna op is zal dat wel geen optie zijn...
Simpel VPN apparaat (+ eventueel firewall) neergooien, en dan voor die gebruikers VPN's aanmaken. Vereiste is dan uiteraard wel dat je een redelijke upstream hebt; maar datzelfde geldt voor een FTP-server. En bij inbellijnen zit je zowiezo aan een max upload van 64 kbit, dus dat is niet ideaal en jaagt mensen die bijvoorbeeld al ADSL hebben maar onnodig op kosten.
Als er nu of op termijn nog een paar duizend euro over is moet het allemaal niet zo'n probleem zijn lijkt me. Mocht dat budget er niet zijn dan kan je altijd nog dat PPtP spul gebruiken dat Microsoft zelf meelevert met Windows, maar daar schijnt dus laatst weer een hele nare bug in ontdekt te zijn dus dat wil ik eigenlijk afraden.
Ik geloof toch echt dat hij net zei dat het om een school ging. Voor scholen zijn er Slim Licenties, waar je dus voor weinig geld het hele setje Novell spul kunt kopen. Je betaald dan een abbonnementsprijs en vervolgens kun je zoveel je maar wilt bestellen voor een zacht prijsje, van zowel Microsoft, Novell, Macromedia, etc. Er zijn echt honderden paketten te bedenken. Wij hebben zo in ieder geval de complete Novell lijn al besteld en op de plank liggen. ;) _/-\o_ Werken op een school _/-\o_

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Met citrix kun je een situatie creeeren dat de gebruiker geen verschil ziet, offie nou thuis inlogt of op de zaak.
Alleen zakelijk gezien kost dat best wel veel geld (50.000 € ~ 100.000 € afhankelijk van aanwezig hardware/software en evt. inhuur kennis), misschien dat het voor scholen aantrekkelijker is.

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk zelf dat het veel makkelijker moet kunnen met Symantec PcAnywhere. Dit kost wel wat geld, maar als beide pc's een modem hebben, kunnen ze met dat modem direct inbellen op de server. Hiermee kunnen ze zelfs op afstand de pc besturen. Dit is bij. handig als ze ziek zijn en ze hebben toch nog belangrijk werk te verichten met software die bijv. alleen op de computers op school staan vanwege licenties. Bovendien is direct inbellen stukken veiliger!

https://www.enwatbenjedan.nl/

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 11:03:
Met citrix kun je een situatie creeeren dat de gebruiker geen verschil ziet, offie nou thuis inlogt of op de zaak.
Alleen zakelijk gezien kost dat best wel veel geld (50.000 € ~ 100.000 € afhankelijk van aanwezig hardware/software en evt. inhuur kennis), misschien dat het voor scholen aantrekkelijker is.
Voor scholen is het inderdaad aantrekkelijker ;)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Rekenmachine schreef op 01 oktober 2002 @ 11:12:
Ik denk zelf dat het veel makkelijker moet kunnen met Symantec PcAnywhere. Dit kost wel wat geld, maar als beide pc's een modem hebben, kunnen ze met dat modem direct inbellen op de server. Hiermee kunnen ze zelfs op afstand de pc besturen. Dit is bij. handig als ze ziek zijn en ze hebben toch nog belangrijk werk te verichten met software die bijv. alleen op de computers op school staan vanwege licenties. Bovendien is direct inbellen stukken veiliger!
Wat is het voordeel van PC Anywhere boven Citrix? Citrix is sneller, ook goed beveiligd, en kan applicaties Seamless draaien. IMHO is Citrix een betere/snellere oplossing als PC Anywhere of de standaard Terminal Services van MS.

Verwijderd

DGTL_Magician schreef op 02 oktober 2002 @ 09:41:
[...]

Wat is het voordeel van PC Anywhere boven Citrix? Citrix is sneller, ook goed beveiligd, en kan applicaties Seamless draaien. IMHO is Citrix een betere/snellere oplossing als PC Anywhere of de standaard Terminal Services van MS.
het verschil?

als ik het met auto's vergelijk

een fiat panda VS BMW745i

met motoren

een HONDA CB500 vs Ducati 996 supersport.

Je praat over 2 compleet verschillende zaken.

PC anywhere neem je gewoon de complete console over.
maar 1 persoon kan dit

citrix kan bijv. 30 sessies in 1 x draaien

ff grof gezegt

pc anywhere is leuk voor thuis
citrix is leuk voor werk

Verwijderd

VPN is what you need and MS technet is what you have to read!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Houdt er wel rekening mee dat kennisnet de vervelende eigenschap bezit om poorten te blokkeren (oa. 21) en dat dus niet alles zal werken.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn de pc's waarmee het personeel van thuis uit inbellen/verbinding maken prive eigendom of zakelijk? Want indien deze prive zijn dan kun je A allerlei sjit tegenkomen en zien te ondersteunen en B virii e.d. hebben meer vrijspel op zulke bakken.

Dit is ook iets om over na te denken.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Als er internet is gewoon een vpn maken en indien nodig de vpn routen via de firewall.
Anders een inbelverbinding.
Kijk op de microsoft pagina voor meer informatie.

Het grote probleem met citrix enz is dat de personen echt iets executeren kunnen op de server. Gewoon alleen iets kunnen downloaden via ftp, share via een vpn is een iets fijnere optie.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 11:43:
[...]

het verschil?

als ik het met auto's vergelijk

een fiat panda VS BMW745i

met motoren

een HONDA CB500 vs Ducati 996 supersport.

Je praat over 2 compleet verschillende zaken.

PC anywhere neem je gewoon de complete console over.
maar 1 persoon kan dit

citrix kan bijv. 30 sessies in 1 x draaien

ff grof gezegt

pc anywhere is leuk voor thuis
citrix is leuk voor werk
Dat zeg ik toch net? Citrix is beter als PC Anywhere juist omdat je met meerdere mensen werkt. Citrix is een Terminal Service en PC Anywhere een Remote Assistant tool.

Verwijderd

Ten eerste heb je, zoals hierboven al genoemd werd, last van het Kennisnet. Kennisnet blokkeert echt heel veel poorten, waardoor het werk niet makkelijker wordt. Als school zijnde kan je pakketten als Novell Netware ed. heel goedkoop aanschaffen bij SLIM/SLB Diensten. (www.slim.nl) Informeer hier dus eerst even, dan zal je zien dat het budget niet zo'n probleem meer zal zijn.
In de nieuwste Netware versie (6), zit iFolder. Dit zou je dan via het internet kunnen gebruiken om de gebruikers hun eigen bestanden aan te bieden. Hiervoor moet je wel een aantal poorten open laten zetten bij Kennisnet (weet zo niet welke), hiervoor moet je een brief sturen naar het Ministerie van OC&W.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

/oud topic :+

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

close dus ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.