Van producten mag je (wettelijk) een bepaalde levensduur _verwachten_. Bij mp3-spelers weet ik niet precies hoet het zit, maar andere consumentenproducten is het als volgt:
Bijvoorbeeld een wasmachine: Daar zit 1 jaar garantie op. binnen dat jaar worden reparaties op fabrikagefouten e.d. gratis gerepareerd, alleen staat wettelijk vastgesteld dat je van een wasmachine mag verwachten dat hij het 5 jaar met de normale onderhoudsreparaties doet. Gaat 'ie stuk (goed stuk, als in een reparatie van honderden euro's of zelfs een hele nieuwe wasmachine) dan is jouw leverancier verplicht een vervangende machine te geven (dus dezelfde, of een andere, vergelijkbare) omdat je mag _verwachten_ dat je minmaal 5 jaar met een wasmachine voort kan.
Met mp3-spelers zal het niet 5 jaar zijn, maar ik kan je met zekerheid vertellen dat als het _binnen_ een jaar kapot gaat met normaal gebruik je zeker weten een nieuwe krijgt, en dat als het tussen de 1 en 2 jaar is, je terug moet gaan met het product en vertellen dat ze een niet deugdelijk product verkocht hebben, en dat je dus een vervangend apparaat wilt.
En volgens mij is idd de wettelijke minimum garantie 1 jaar, maar dat terzijde.
Ik zelf heb niet echt veel juridische kennis in die hoek, maar wel al eens problemen gehad in die richting. Voor de exacte wetten over dit soort elecktronica kan je idd het wetboek/de consumentenbond oid het beste even vragen. suc6
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.