Toon posts:

[HTML] foto als achtergrond plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je het zo dat je gewoon de foto in het midden van de te wer te geven pagina ziet staan ipv dat ie gewoon de achtergrond vult?

bij backgrounds gaat dat gewoon goed, die sluiten op elkaar aan, maar een foto wordt echt lelijk als je het op die manier doet, ik wil de foto 1 keer op een kleur achtergrondhebben en daaroverheen de tekst. Het is de bedoeling dat de foto een gloed over zich heen krijgt van de background color. De foto's verzinkt er als het ware in en valt dus minder, maar je ziet hem nog wel steeds.

Wat hulp kan ik wel gebruiken. Bedankt alvast!

Verwijderd

nou ... je geeft als background-color je kleur op in de stylesheet, verder geef je ook in de stylesheet aan welke foto je wilt gebruiken (background-url) en of hij herhaalt moet worden (no repeat) ...

volgens mij had je dit ook wel met de search of met google kunnen vinden!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt, heb ik ook. Alleen begreep ik er niks van. Dit moet dus wel in een stylesheet gebeuren!? (heb ik niet aangemaakt; was de moeite niet) met bg-color en bg-url en het no repeat command.

Okay, cool! Nu moet dat toch echt wel lukken

(hoop ik zo)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

uhm... k zou zowizo een externe css style maken want das alleen maar handig :)

en anders als je dan toch geen css wilt maken zet dan ff in je html file:
HTML:
1
2
3
4
5
6
<style>
body{
background-color:blue;
background-.....
etc
}

en daar ff die rest aan... werkt makkelijker en overzichtelijker :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
En als ik niet met een stylesheet werk hoe geef ik dan in de html code aan dat ik hem 'no repeat' will doen?

• disjfa

disjfa

be

edit:
lamaar... ik lees niet

disjfa.nl

Verwijderd

hoezo je wilt het niet met css doen?! ten eerste is CSS standaard volgens W3C, en ten tweede heb je het geleerd binnen 3 minuten ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 09:39:
En als ik niet met een stylesheet werk hoe geef ik dan in de html code aan dat ik hem 'no repeat' will doen?
<body style="background-repeat: no-repeat;">

Waarbij je dus doodleuk wel weer met (simpele) stylesheets werkt.........

Verwijderd

een simpele stylesheet?! volgens mij heet dit gewoon een inline stylesheet en is precies hetzelfde als een externe stylesheet ... het verschil is echter dat vriend NN moeilijk doet met instyle ...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de info.

disfja, ik vind de reactie die je hier geeft wat minder. ik doe m'n best om dingen te vinden en niet te vragen, want op andere gebieden heb ik zeg maar een positie zoals die hier hebt (de ervaren gebruiker), maar ik ga dan zeer zeker niet op zo'n manier om met nieuwe mensen die het proberen te leren. En juist omdat ik weet dat het irritant kan zijn help ik de mensen toch EN als ik ergens ONervaren ben zoek ik me eerst een ongeluk tot ik het vind EN begrijp... want vinden is voor mij geen probleem. Ik wil het begrijpen.

PP, het gaat om iets simpels en daarbij laat ik het weg, maar misschien moet ik mezelf aanleren niet zo laks te zijn. Ik bouw het er wel gewoon even in. Eigenlijk wel goed...

Bedankt Ivy!

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 09:53:
disfja, ik vind de reactie die je hier geeft wat minder.
i know... maar we moeten het allemaal leren. en daarom geef ik je een link waar de basis kennis staat die jij zoekt :) het is niet lullig tegenover jou bedoelt. maar je moet toch ergens beginnen :)

ik doe t niet om lullig te zijn. ik probeer alleen maar te helpen en daarnaast het hier ook stiekum nog wat op nivo te houden :)

en dat antwoord van ivy had ik je ook al gegeven alleen had ik het niet in je tags gezet :)

disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja okay, maar het kwam wel heel lullig over. Arrogant misschien zelfs wel. Probleem is datik het niet kan vinden, want dat vind je overal. Het begrijpen is wat lastiger en als iemand het uitlegt is dat nou eenmaal een stuk makkelijker voor mij.

Maar het is hier dus zo dat ik na lang pielen met iets ik hier dus niet even mag aankloppen om iets te vragen? Hoe simpel het in jullie ogen dan ook mag zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar Ivy zei precies hoe ik het moest formuleren en jij liet het dus weg uit de tags. Probleem is vaak dat ik veel fouten maak bij het schrijven van de HTML.. vergeet dingetjes, laat haakjes weg etc. das wel lastigvind ik. Ook het onthouden van de code is verdomd lastig.

• disjfa

disjfa

be

i know... maar als "ervaren" html`er ga ik ff naar de site die ik je ook tussendoor gaf: www.w3schools.com en na 2 klikken heb ik deze url gevonden: http://www.w3schools.com/css/css_background.asp en daar staat alles wat je nodig hebt :)

als je t niet meteen zou begrijpen zouden er ook nog een paar tutorials op staan waardoor je t beter kan begrijpen :) snaptu :)

en das t verschil tussen scriptrequest en een idee geven naar wat je moet zoeken :)

disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap um, maar toch is zo'n pagina voor mij lastiger dan de uitleg die hier gegeven wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 10:02:
Maar het is hier dus zo dat ik na lang pielen met iets ik hier dus niet even mag aankloppen om iets te vragen? Hoe simpel het in jullie ogen dan ook mag zijn?
Inderdaad; wen er maar aan.

Wat dan weer niet wil zeggen dat ik het daar mee eens ben... ;)

Verwijderd

het gaat niet om dat mensen hier geen antwoord willen geven, het punt is gewoon dat mensen tevaak even snel hun vraag hier posten zonder zelf maar enige moeite gedaan te hebben ... en daar irriteren mensen zich aan ... Ik kan beide kanten goed begrijpen, omdat ik het allebei mee maak. Wanneer ik een vraag stel, en geloof me, ik pleeg eerst altijd genoeg research zelf, en die word niet beantwoord en op slot gegooid dan word ik er ook 'kwaad' om. Maar wanneer vragen als deze zie staan dan weet ik toch zeker dat deze met een simpele zoekactie te vinden is ... en wanneer degene dan het niet leuk vind dat wij hem de goede kant hebben en niet direct het antwoord geven, dan heb ik ook zelf iets van, nou dan red je je maar ...

dit is mijn mening, maar goed, gooi maar een slotje op dit topic ... er is al genoeg gelult, zowel on- als offtopic

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 09:48:
een simpele stylesheet?! volgens mij heet dit gewoon een inline stylesheet en is precies hetzelfde als een externe stylesheet ... het verschil is echter dat vriend NN moeilijk doet met instyle ...
zou je kort kunnen uitleggen wat instyle is ?

is dat een stylesheet die je direct in de pagina zet ipv een .css file ?

Canon R6 MARK III, 35mm 1.4 VCM, 50mm 1.4 VCM , 85mm 1.4 VCM , 17-35mm 1.8, 28-70 1.8 , 24-105 1.8 70-200 f2.8

• disjfa

disjfa

be

Morpheus_at_work schreef op 30 september 2002 @ 12:48:
[...]
zou je kort kunnen uitleggen wat instyle is ?

is dat een stylesheet die je direct in de pagina zet ipv een .css file ?
extern:
<link href="bla.css" rel="stylesheet">

instyle1:
tussen </head> en <body>
<style>
styles....
</style>

instyle2:
in je divjes zetten
<div style="background-color:blue;etc;etc;"></div>

maar hou t maar op de eerste... is makkelijker en overzichtelijker :)

disjfa.nl

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55
dat overzichterlijke lijkt mij ook , maar heeft netschape geen moeite met externe stylesheet ?

Canon R6 MARK III, 35mm 1.4 VCM, 50mm 1.4 VCM , 85mm 1.4 VCM , 17-35mm 1.8, 28-70 1.8 , 24-105 1.8 70-200 f2.8

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-08 22:32
Voor de topicstarter: Het lijkt me geheel niet onverstandig je eens te gaan verdiepen in HTML en CSS. Als je een beetje moeite doet om daarover iets op te zoeken moet je er gewoon uitkomen, zo moeilijk is het namelijk niet.

Een tweetal tips:
HTML @ W3schools
[url=]CSS @ W3schools[/url]

Succes :)

En Morpheus, instyle is niet het goede woord. Wat bedoeld wordt is inline style.
Dat is een Style definitie binnen je HTML pagina, dus niet als aparte file.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.