Stroom valt zomaar weg?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ocelot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08-2011

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Afgelopen vrijdag heb ik eindelijk de laatste spullen voor mijn nieuwe PC binnengekregen. Ik dat ding in mekaar bouwen.

Aangezet, goed door de POST gekomen en dan verliest de PC alle electriciteit!
Nog eens aangezet, naar de BIOS gegaan, weer (in de BIOS!!!) valt de PC helemaal uit.
Nogmaals aangezet, nogmaals naar de BIOS, kijken naar de temperatuur: (na ff wachten) 47C.
Kijken bij de optie waar je maximale temperatuur voordat ie uitgaat kan instellen: staat uit. En ineens viel de stroom weer helemaal weg.
Kast opengedaan, aangezet: alle fans draaien. (moest ook wel, temp was goed)
Geheugen getest, ieder geheugen om en om in de eerste bank gedaan: probleem bleef.
Dan maar kale PC: alleen de videokaart en 1 reepje geheugen. Zelfde resultaat als de vorige keren.
Toen een andere videokaart geprobeert, werkt nog niet.
Andere voeding: stroom valt nog steeds weg.
Moederbord uit de kast gehaald (geaard?): werkte ook al niet.
Toen (op advies) koelpasta zoveel mogelijk van de core gehaald, als ik nu de PC aanzet blijft ie zo'n 5 seconden aan (geen beeld) en dan valt ie weer uit.
BIOS gereset (ook al tussendoor gedaan), helpt niet.

Wat is er mis? Processor? Moederbord? :?
Ik ben intussen een beetje wanhopig geworden.... :'(

Systeem:
Athlon XP2100+
Thermalright SLK800
MSI KT3 Ultra ARU
Asus GF4 Ti4400 128MB
Toshiba SDM 1612 48x/16x DVD
Cyberdrive CW058D 48x/32x/12x
2 X Maxtor DiamondMax 740DX 60GB UDMA/133, 7200Rpm, 2MB
256MB PC2700 Seitec
2 X 512MB PC2700 Seitec
MIDI-Tower Codecom C2133-2 met 400W voeding

Alles gekocht via internet bij www.funcomputer.de. Ik heb ze overigens al een email gestuurd, maar ik wacht nog op antwoord.

System Specs

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Kan zijn dat de voeding brak is, maar kan ook aan het moederbord liggen. Test je systeem eens op een ander stopcontact of bij iemand anders. Als je misschien van iemand een voeding kan lenen, probeer dat dan.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Maak je niet ergens kortsluiting? Zou dat ook even controleren

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Zoals ik al zei: ik heb een andere voeding geprobeerd, maar dat hielp niet.
En hoe controleer ik waar/of ik kortsluiting krijg?

System Specs

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 14:37
kortsluiting als je mij vraagd.Goed kijken naar ale kabels die uit de voeding uitkommen en als dat niets opleverd dan goed bekijken de bevesteging v\d moederbord.Desnoods de moderbord uithalen uit de kast en leggen ernaast (als de kabels wel zo lang zijn) en even uitproberen.

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Verwijderd

Hebben we hier te maken met "stroom eraf, pc blijft uit"
of: "stroom eraf, pc herstart automatisch..?"

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 21:44

theezeefje

Poehee

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 09:03:
Hebben we hier te maken met "stroom eraf, pc blijft uit"
of: "stroom eraf, pc herstart automatisch..?"
Ik zit toevallig met psies hetzelfde probleem....
Alleen bij mij probeert ie op te starten, maar geeft ie meestal geeneens beeld.
Na een seconde of twee/drie herstart de pc zich vanzelf.
Dit gaat zo door totdat ik hem weer uitzet :)
is dit echt een probleem met mijn voeding ??
heb mijn pc hard nodig, en ben erg benieuwd wat het kan zijn.
(mocht het de voeding zijn, kan ik vanavond nog ff een nieuwe halen:))

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Desnoods de moderbord uithalen uit de kast en leggen ernaast (als de kabels wel zo lang zijn) en even uitproberen.
Zoals ik al zei, ook dat heb ik al geprobeerd. Maar ik zal de kabels eens goed nakijken.

En met "stroom eraf" wordt bedoeld: pc blijft uit.

System Specs

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat me nu te binnen schiet:
Alles uit elkaar en alles weer in elkaar zetten. Alles goed controleren. Probeer dan alleen de cpu, 1 reepje geheugen en de videokaart. Bios clearen. Maken de schroefjes om je mobo vast te maken geen sluiting? Powerbutton op de juiste manier aangesloten?

Over de koelpasta: Op de cpu-core doe je een beetje pasta wat je uitsmeert met een oud bankpasje ofzo, dan is het mooi egaal verdeeld en flinterdun.

Die ATX voedingen kunnen softwarematig uitgezet worden, en idd ook door kortsluiting of door vlak na het booten weer op de powerbutton te drukken.

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Ik heb het mobo en de CPU maar ff terug gestuurd, ik moet nog antwoord krijgen.....

System Specs

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
***UPDATE***

Ik heb het mobo en de CPU teruggekregen (na 2 weken!). Ze vertelden me dat de CPU en het mobo het gewoon doen, maar dat ik de "CPU fan control" uit moest zetten omdat ik een ventilator (op de hs) heb die wat langzaam draait.
Nu blijkt dus wel dat ik dat alleen vanuit de BIOS kan doen, maar helaas kom ik niet eens in de BIOS!
Nu moet ik dus een nieuwe koeler kopen, OF weet iemand misschien hoe ik de CPU fan control uit kan schakelen zonder dit in de BIOS te doen? (In de handleiding zie ik bijvoorbeeld niets over een jumper die dit zou kunnen ofzo.)

System Specs

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
fff een mixer op je fan zetten, zodat ie hard genoeg draait en dan snel uitzetten in de BIOS :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Dat doe je zo:

Ga naar een vriend of een lokale electroboer. Leen daar een CPUkoeler. In het geval van de winkel heb je waarschijnlijk zeven dagen de tijd! :)

(sluit alleen even de pwr connector van die leenkoeler aan!)

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
***UPDATE***

Ik heb intussen de processor in een ander moederbord kunnen testen, het werkte nog steeds niet dus de processor was kapot.
Intussen heb ik de proc (weer) teruggestuurd naar de winkel en heb ik een NIEUWE gekregen.
Maar het probleem blijft!
Toen ik de pc voor de eerste keer weer aanzette met de nieuwe processor kwam ik nog tot bij de RAID initialiseer melding, maar bij de tweede keer (en alle volgende) krijg ik geen beeld en valt alle stroom weg na zo'n 5 seconden.

/[EDIT]
Overigens heb ik ook al getest of het moederbord defect was door er een Athlon 1Ghz C processor in te doen, dat werkte gewoon.
[EDIT]

Intussen ben ik een beetje moedeloos geworden van dit alles, want wat is nu het probleem?
En nog belangrijker: hoe kan ik het verhelpen?

Iemand?

System Specs

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

euhmmmmm, ik vrees dat ik maar 1 mogelijkheid voor je weet.....
terug sturen en GELD TERUG. Heb je trouwens de nieuwe proc in een ander mobo kunnen testen ??

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Ander geheugen proberen... had ik ook met mijn MSI MoBo

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Ik heb de nieuwe proc nog niet in een ander mobo kunnen testen, maar dat zal ik binnenkort door iemand laten doen.... (ik heb zelf niet nog een mobo hier om dat te testen)

System Specs

Verwijderd

dit is zo een typisch amd xp probleem, ik was overlaatsts bij een pc winkel en wou daar een xp kopen maar die verkochten ze niet meer, precies om dit probleem ...
Als je daar nu een amd wilt kopen moet je op voorhand bestellen

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Hmm..... Ik vraag me af of ik niet een BIOS update moet proberen. Zou dit (kunnen) helpen? :?

Dan moet ik dus wel eerst een andere proc in het mobo duwen, BIOS update doen en dan weer de XP2100+ erin......

System Specs

Verwijderd

Een PC valt vaak uit als de processor kapot is gedrukt door de heatsink. Je hebt toch niet toevallig een heatsink met een scheve onderkant, die een hefboomwerking op je core uitoefent als je hem installeert? Dan druk je namelijk elke keer je core (gedeeltelijk) kapot. Het is maar een idee...

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Ik heb nu de XP2100+ in een ander mobo (ECS K7VZA 3.0) gedaan en dit werkt.
Ook heb ik (nog eens) een A 1Ghz in mijn mobo gedaan.... geen resultaat, bovendien heeft mijn broer nu die proc kapot gemaakt door "ff te testen met de koeler er los op"......
Nu maar weer eens het mobo terugsturen.

System Specs

• sharkzor
  • Laatst online: 14:18
Ocelot schreef op 19 November 2002 @ 22:45:
Ik heb nu de XP2100+ in een ander mobo (ECS K7VZA 3.0) gedaan en dit werkt.
Ook heb ik (nog eens) een A 1Ghz in mijn mobo gedaan.... geen resultaat, bovendien heeft mijn broer nu die proc kapot gemaakt door "ff te testen met de koeler er los op"......
Nu maar weer eens het mobo terugsturen.
dat word dokken voor je broer. daar krijg je geen garantie op....

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
***UPDATE***

Ik heb het mamaplankje WEER terug gestuurd..... 'k wacht nog op antwoord.....

System Specs

Verwijderd

lekker dan. Ik zou aan de winkel vragen of ze niet het systeem in elkaar kunnen zetten (werkend uiteraard ) zo dat zij nu moeten emmeren om het werkend te krijgen in plaats van dat jij dat nu loopt te doen. Want als ik dat lees nu krijg ik het iedee dat je over een jaar nog bezig ben. Laat hun het nou maar eens goed bekijken en het systeem daar daaiende laten zien zo dat jij weet als je de winkel uit gaat met je pc dat je een comp hebt die werkt. als de problemen toch terug komen weet je dat het bij jou thuis licht.

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
wat een antwoorden zeg ze slaan nl allemaal nergens op je mainboard heeft een beveiliging tegen over verhitting van je cpu dus als je koeler minder als 2200 toeren draait schakelt ie je computer uit.

dit hebben een hoop planken en heeft niets met de xp cpu te maken totale onzin dus
gewoon een koeler erop zetten die wel deze toeren haalt en dan is er niets aan de hand ook als je koeler niet op de cpu aansluiting doet zal je mainboard je pc direkt uitdoen.

ook merken als asus hebben deze veiligheid en uitzetten is wel het stomste wat je kan doen het zit er niet voor niks op lijkt me amd heeft verzaakt een dergelijke beveiliging in te bouwen dus hebben de mobo makers dit gedaan in combinatie met een max temp meting ook dan zal ie uitgaan.

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
***UPDATE***

Ik heb nu een nieuw moederbord gekregen: MSI KT3 Ultra2 (zonder raid, maar vooruit).
Gisteren heb ik het getest met mijn proc en alles werkte. Helaas moest ik de processor weer (tijdelijk) in een ander systeem zetten.
Vandaag heb ik het nog eens getest met mijn nieuwe moderbord: WEER hetzelfde probleem!
5 seconden aan (geen beeld, maar alle fans draaien) en dan valt ie weer uit.
Grrr........

p.s. mijn CPU-fan draait op 2800 toeren, was geen probleem op een ander moederbord.

System Specs

Pagina: 1