Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 09:05
Ik heb dus een Minolta Dimage 7i. Werkt allemaal prima enzo, alleen een ding: het polarisatiefilter lijkt te klein te zijn ofzo. Als ik een foto maak zonder zoom, valt aan alle hoeken van de foto een stukje weg (wordt dus een zwart driehoekje zeg maar). Nu vraag ik me af of het aan het merk polarisatiefilter (Marumi 49mm) in mijn geval) ligt of niet. Dit is gewoon een standaardfilter dat ik bij een fotozaak hier in maastricht heb gekocht. Ben gisteren bij die zaak teruggeweest met het probleem en zij hadden geen oplossing (ook geen ander filter).

Zijn er meer mensen met een 7i en hetzelfde probleem? Enige oplossing hiervoor? vind dit nl. wel erg vervelend ... en zeker bij een camera met die prijs ...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb datzelfde probleem standaard met m'n Canon Pro90IS
Het probleem is bekend onder de naam 'vignetting problem' (nederlandse term weet ik niet)

Wat je zou kunnen doen en wat mogelijk kan helpen is een duurder filter kopen: een B&W-slimline (ik meen dat het type slimline heet; het is in ieder geval een super dun filter).

Als ook dat niet werkt, zal je toch genoegen moeten nemen met die hoeken.

Bij mij valt het overigens wel mee; zonder extra filters zie ik het soms bij egale witte of blauwe vlakken (lucht bijvoorbeeld), maar ik heb er standaard een UV-filter voor zitten en soms daar nog eens een polaroid-filter voor (dus dubbele filters, normale dikte) zonder dat ik het effect zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
hmm ... toch es op zoek naar een ander filter dan ...

ik vind het maar vaag ... als ik meerdere filters tegelijk zou gebruiken, kan ik me voorstellen dat je er iets van zou KUNNEN zien ... maar niet met een simpel filtertje als dit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

RoelJewel schreef op 30 september 2002 @ 00:30:
hmm ... toch es op zoek naar een ander filter dan ...

ik vind het maar vaag ... als ik meerdere filters tegelijk zou gebruiken, kan ik me voorstellen dat je er iets van zou KUNNEN zien ... maar niet met een simpel filtertje als dit ...
En toch kan dat kleine filtertje net het probleem opwekken.

Misschien kan je 2 pics posten: 1 met en 1 zonder
Misschien kan je uitzoeken of omstandigheden nog verschil uitmaken (hoeveelheid licht of soort object dat je schiet)

Een beetje meer info over het probleem:
http://www.dpreview.com/reviews/canonpro90/page14.asp

is dan beschreven bij de review van mijn camera... mgoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
wfvn schreef op 30 september 2002 @ 00:33:
[...]

En toch kan dat kleine filtertje net het probleem opwekken.

Misschien kan je 2 pics posten: 1 met en 1 zonder
Misschien kan je uitzoeken of omstandigheden nog verschil uitmaken (hoeveelheid licht of soort object dat je schiet)

Een beetje meer info over het probleem:
http://www.dpreview.com/reviews/canonpro90/page14.asp

is dan beschreven bij de review van mijn camera... mgoed
dankje

ik zal morgen ff twee vergelijkingspics maken van hetzelfde onderwerp ... kijken of we daar nog wat aan kunnen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Roel,

Heb dat zelfde "probleem" met mijn 7i!
Moet alleen zeggen dat ik alles tot nu toe heb kunnen oplossen met PhotoShop: een "kloonstempeltje" doet echt wonderen, je ziet zo goed als niks meer van die vignettering.....

Groeten,

Roger(ja, die...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Zoals beloofd ff wat testpics MET en ZONDER polarisatiefilter

Afbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/met1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/zonder1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/met2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/zonder2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/met3.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.r-cobben.demon.nl/zonder3.jpg

fotows zijn genomen met standaardinstelling (en dus zonder zoom) op formaat 1600x1200 en geresized om binnen de layout te passen. Je ziet zelf wel welke met en welke zonder filter gemaakt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer inderdaad eens een B+W slimline filter (zijn wel duur vanaf zo'n 64 euro) zie www.kameraexpress.nl
Wat misschien ook kan is een iets groter filter en dan een verloop ring van 49 naar filtermaat
Een verloopring is niet zo dik als een pola filter.
Op die manier kun je een goedkoper filter nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op 30 september 2002 @ 00:26:
Ik heb dus een Minolta Dimage 7i. Werkt allemaal prima enzo, alleen een ding: het polarisatiefilter lijkt te klein te zijn ofzo. Als ik een foto maak zonder zoom, valt aan alle hoeken van de foto een stukje weg (wordt dus een zwart driehoekje zeg maar). Nu vraag ik me af of het aan het merk polarisatiefilter (Marumi 49mm) in mijn geval) ligt of niet. Dit is gewoon een standaardfilter dat ik bij een fotozaak hier in maastricht heb gekocht. Ben gisteren bij die zaak teruggeweest met het probleem en zij hadden geen oplossing (ook geen ander filter).

Zijn er meer mensen met een 7i en hetzelfde probleem? Enige oplossing hiervoor? vind dit nl. wel erg vervelend ... en zeker bij een camera met die prijs ...

Alvast bedankt!
Heej shit, dat heb ik ook met de D7i, mn ouders kwamen terug uit Canada en vertelden dat er op sommige foto`s allemaal van die hoekjes zaten, wat achteraf dus die filter bleek te zijn.....Moet het nog ff uitzoeken bij de winkel waar ik hem heb gekocht of ze me ander filter gaan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 17:55:
[...]

Heej shit, dat heb ik ook met de D7i, mn ouders kwamen terug uit Canada en vertelden dat er op sommige foto`s allemaal van die hoekjes zaten, wat achteraf dus die filter bleek te zijn.....Moet het nog ff uitzoeken bij de winkel waar ik hem heb gekocht of ze me ander filter gaan geven...
laat ik je alvast waarschuwen dat die filters belachelijk duur zijn (vind ik).

ben dus vanmiddag een goede fotozaak binnengewandeld en heb daar m'n probleem voorgelegd. Hij meteen met Minolta bellen (vond ik erg netjes). Daar vertelden ze de verkoper dat ik een Type 2 filter moet hebben. Ze hadden dat natuurlijk ook in de collectie voor het lieve sommetje van EUR 118 ...
Ik gevraagd naar het in een van de reacties genoemde B+W-filter (ik denk: is misschien goedkoper) ... blijkt toch zeker 2 euro goedkoper te zijn ... nog duur dus ...
Ik denk dat ik maar fijn ga fotosjoppen voor dat geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 17:49:
Probeer inderdaad eens een B+W slimline filter (zijn wel duur vanaf zo'n 64 euro) zie www.kameraexpress.nl
Wat misschien ook kan is een iets groter filter en dan een verloop ring van 49 naar filtermaat
Een verloopring is niet zo dik als een pola filter.
Op die manier kun je een goedkoper filter nemen.
Bedankt :)
moet ik dat nog es ff navragen ... duurder dan een B+W-filter (zie vorige reactie van me) kan haast niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

RoelJewel schreef op 30 september 2002 @ 19:13:
[...]

Bedankt :)
moet ik dat nog es ff navragen ... duurder dan een B+W-filter (zie vorige reactie van me) kan haast niet :)
Jawa.....

B&W = duurrrrrrrrrrrrrrrrr

B&W slimeline = DUURRRRRRRRRRRRRRRR

is dus ook B&W alleen dan een bepaalde uitvoering. Nadeel van die slimline vind ik dat je er niet nog weer een andere lens aan kan schoeven....

Maar wat betreft die foto's: dat resultaat is inderdaad wel heel erg opvallend. Dat vignetting probleempje met mijn camera is daar niets bij....

Met een beetje mazzel wordt het met een slimline-filtertje wat minder; maar ik betwijfel (gezien de orde van grootte van het probleem) of volledig zal verdwijnen.

Misschien is het een mogelijkheid om niet een filter IN de camera te schroeven maar een groter formaat er omheen en daar een filter in te schroeven, zodat je dus een te groot filter voor je camera hebt hangen (maar waardoor je de randen van het filter niet meer kan zien omdat dat filter een grotere diameter heeft... snappie :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op 30 september 2002 @ 19:12:
[...]

laat ik je alvast waarschuwen dat die filters belachelijk duur zijn (vind ik).

ben dus vanmiddag een goede fotozaak binnengewandeld en heb daar m'n probleem voorgelegd. Hij meteen met Minolta bellen (vond ik erg netjes). Daar vertelden ze de verkoper dat ik een Type 2 filter moet hebben. Ze hadden dat natuurlijk ook in de collectie voor het lieve sommetje van EUR 118 ...
Ik gevraagd naar het in een van de reacties genoemde B+W-filter (ik denk: is misschien goedkoper) ... blijkt toch zeker 2 euro goedkoper te zijn ... nog duur dus ...
Ik denk dat ik maar fijn ga fotosjoppen voor dat geld :)
Dat is moeilijk duur zeg voor een filter zeg, mocht er geen oplossing komen dan ga ik eens kijken of ik stukjes kan wegvijlen zodat die hoekjes niet meer verschijnen op foto`s. Mocht dat mislukken kan ik altijd nog een andere filter kopen van 30 euro ofzo....
Maar eerst dit weekend maar ff buurten bij de verkoper :) En kijken wat hij kan fixen voor ons of ook niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 00:52:
[...]

Dat is moeilijk duur zeg voor een filter zeg, mocht er geen oplossing komen dan ga ik eens kijken of ik stukjes kan wegvijlen zodat die hoekjes niet meer verschijnen op foto`s. Mocht dat mislukken kan ik altijd nog een andere filter kopen van 30 euro ofzo....
Maar eerst dit weekend maar ff buurten bij de verkoper :) En kijken wat hij kan fixen voor ons of ook niet :D
je kunt idd nog ff creatief met filters gaan doen ja :D
mochten er interessante oplossingen zijn, dan vernemen wij die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op 01 oktober 2002 @ 00:53:
[...]

je kunt idd nog ff creatief met filters gaan doen ja :D
mochten er interessante oplossingen zijn, dan vernemen wij die graag :)
Mocht ik nieuws hebben dan hoor je het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 00:55:
[...]

Mocht ik nieuws hebben dan hoor je het :)
Ik ben inmiddels bij fotoklein geweest met de dimage7i en de verkoper ging bellen met minolta dinsdag om te vragen welk filter geschikt was en dan zouden we die krijgen, zoals het er nu naar uit ziet :)
Pagina: 1