Toon posts:

[Debian] Hot Swappable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een hot swappable HD Rack gekregen en wou daarvan gebruik maken in men Debian Servertje. Ik had men kernel gecompiled naar 2.4.18 met -denk ik- alles wat ook maar hotswappable bevatte aangevinkt.

Als ik boot zonder HD in het rack vind Linux het rack niet. Als ik boot met HD in het rack dan vindt Linux de HD wel (jeuj 8) ) maar als ik dan van HD switch, dan gaat debian er dus nog vanuit dat de oude HD erin steekt met read errors als gevolg :'(

Volgens mij leest Linux de HDs bij booten in maar kan ik dit niet via een commando een HD resetten of zo (weet niet goed hoe het uitdrukken) ?? Of moet ik iets extras installeren als ik hotswappable wil laten werken ??

ty

Verwijderd

hot-swap met IDE 8)7

Hot-swap werkt meestal altijd met SCSI, nog nooit hot-swap op IDE schijven gezien, of van gehoord of dat het uberhaupt al werkt :P

Ben je niet in verwarring met een 'Removable Rack' ? :?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Volgens mij kun je linux wel hard-core forceren om de schijf opnieuw in te lezen. Maar dat zou zijn door de driver opnieuw te laden (als in: de ide-driver die de drive herkent). Het gevolg is dat je de rest van je partities niet op ide kunt hebben...

Ik dacht dat de linux-fdisk ook een drive-reread kon aanvragen bij de kernel, dus misschien kun je daar wat mee. Anders dan dat zou het idd ook kunnen zijn dat het geen hotswap-drivebay is, maar een coldswap drivebay.....

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe is het simpel. Moet je de hdd laten herkennen in de BIOS kan je hem niet hotswappen, zou ik zeggen.

Expanding the inexpandable

• MrGuide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Expander schreef op 30 september 2002 @ 00:40:
In principe is het simpel. Moet je de hdd laten herkennen in de BIOS kan je hem niet hotswappen, zou ik zeggen.
Dan zal ik eens zeggen dat het BIOS er nix mee te maken heeft. Linux trekt zich helemaal nix aan van wat er in het BIOS aan ide-settings staat; het doet een eigen ide auto-detectie tijdens het booten.

En dan in reactie op Bonkie

Wat jij hier overigens wil, behoort volgens mij niet echt tot de standaard mogelijkheden van een ide controller. M.a.w. oneigenlijk gebruik van je apparatuur. Het kan dus zelfs leiden tot het opblazen van circuits van je ide controller of je harddisk.

De mogelijkheid tot het hot-swappen van harddisks is wel aanwezig bij raid controllers. Die dingen zijn er op gemaakt om bij uitval van een gemirrorde schijf deze heet te kunnen verwisselen met een andertje. Of een raid controller ook die mogelijkheid bied voor single-hd systemen weet ik niet. Mogelijkerwijs zijn er ook gewone ide controllers die hot-swappen toestaan, maar ik kan me niet voorstellen dat die op elk huis-tuin-keuken mobo meegeleverd worden.

M.A.W. wacht met hot-swappen, zoek eerst eens goed uit bij de fabrikant van je mobo of dat wel mag/kan... en zoniet, ga je dan orienteren op een andere ide of raid controller. En allerbelangrijktst... zoek uit of je het softwarematig aan de praat kan krijgen. Ik weet dat het principieel mogelijk is met linux... maar of er ook al mogelijkheden in de vorm van kant-en-klare applicaties om een complete schijf te unmouten en remounten weet ik niet.

Verwijderd

is het ide of scsi. heb hier een compaq server met scsi raid controller geinstalled en daarna debian er op en kon er gewoon een uit trekken zonder problemen terug stekken de leds knipperde een paar minuten en hij was weer rebuild. de raid dan :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je moet HDs wel eerst umounten en afmelden voor je ze eruit trekt (in het geval van losse hotswap schijven, een RAID array kun je meestal zo een schijf uittrekken). Merk op dat dat lastig gaat als het je enige schijf is.

Dat afmelden kun je geloof ik doen door iets naar een file in /proc te echo-en, maar ik weet niet wat en niet welke file (bij gebrek aan hotswap controllers).

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 19:17
Zowiezo moet de hardware hotswap ondersteunen, zowel de controller als de bay.
Het is niet zo dat je met een hdd wissel rack gelijk kan hotswappen...

Een mooi en goedkoop voorbeeld zijn die Promise kaartjes met een SuperSwap.
Pagina: 1