Wake on Lan routen.

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 16:18
Ik heb net als velen een Speed Touch Home ADSL router ge-tweaked naar een PPP modem. Daaraan een hub met meerdere PC's. Nu wil ik het mogleijk maken om me Pc op afstand aan te zetten. M'n MB + netwerkkaart ondersteunen WOL en zijn ook actief.

Nu is het MAC adres van me Pc achter de router natuurlijk niet bekend op internet omdat het zich achter een NAT router bevind. Hoe kan ik het dan mogelijk maken om WOl te gebuikenvanaf het internet? Kan ik op 1 of andere manier een poort doorzetten naar die Pc voor WOL vanaf het internet? of een andere manier?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

dit zal vrees ik helaas nie gaan
aangezien je een signaal naar je MAC adders moet sturen wat allen kan vanaf een PC binnen je eigen netwerk dus niet vanaf internet.
maar ik kan het natuurlijk ook compleet mis hebben

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

inderdaad er word een zogeheten "magic pakket" gestuurd naar een MAC adress en dit kan alleen over een lokaal subnett gestuurd worden. teminste een subnet waar broadcasts overheen travelen.

voor meer info over wakeonlan zou ik zoeken in je favo zoekrobotje op "wakeonlan linux" daar vind je vast wel een howto die dat uitlegt

Tja vanalles

Verwijderd

is wake on ring geen optie? dat je hem zeg maar wakker beld met een analoog modempje

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Als je een server 24/7 hebt draaien kan je die misschien van het internet managen, en op die manier een magic pakket sturen.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Het is zonder meer mogelijk om een wol-packet te routen. Een wol-packet is nl. gedefinieerd als een packet met ergens in de data de volgende sequentie:

0xFFFFFFFFFFFF

gevolgd door 16x het MAC-adres van het station dat 'gewekt' dient te worden. Je kan dit dus doen met een ping pakket met die data sequentie, een IP pakket, IPX pakket etc..

Als je vanaf internet een dergelijke packet wilt sturen naar een host op je interne netwerk (door een NAT router heen) zal je een portforwarding moeten instellen naar de doelhost (bijvoorbeeld: 212.114.23.53:6000->192.168.1.101:6000) en je zal op de router een static-arp entry moeten hebben voor de doelhost. Je wilt nl. voorkomen dat de router een arp-request doet aangezien een werkstation dat af staat geen arp-replies genereert.

<edit>

Even getest onder linux met een PC met een intel NIC en de 0xFFFFFFFFFFFF seq. lijkt niet strikt noodzakelijk. Met een "ping -s 500 -p 0002b3058621 192.168.1.255" waarbij 0x0002b3058621 het MAC-adres is en 500 de lengte van de data seq. ging de pc gewoon aan.

</edit>

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27
MeatGrinder schreef op 30 september 2002 @ 11:07:
Het is zonder meer mogelijk om een wol-packet te routen. Een wol-packet is nl. gedefinieerd als een packet met ergens in de data de volgende sequentie:

0xFFFFFFFFFFFF

gevolgd door 16x het MAC-adres van het station dat 'gewekt' dient te worden. Je kan dit dus doen met een ping pakket met die data sequentie, een IP pakket, IPX pakket etc..

Als je vanaf internet een dergelijke packet wilt sturen naar een host op je interne netwerk (door een NAT router heen) zal je een portforwarding moeten instellen naar de doelhost (bijvoorbeeld: 212.114.23.53:6000->192.168.1.101:6000) en je zal op de router een static-arp entry moeten hebben voor de doelhost. Je wilt nl. voorkomen dat de router een arp-request doet aangezien een werkstation dat af staat geen arp-replies genereert.

<edit>

Even getest onder linux met een PC met een intel NIC en de 0xFFFFFFFFFFFF seq. lijkt niet strikt noodzakelijk. Met een "ping -s 500 -p 0002b3058621 192.168.1.255" waarbij 0x0002b3058621 het MAC-adres is en 500 de lengte van de data seq. ging de pc gewoon aan.

</edit>
Maar word packet dit niet gefilterd door de routers/switches?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• MeatGrinder
Ping pakket gaat gewoon naar de doelhost en wordt niet 'gefilterd' door switches&routers. Als je een NAT router gebruikt zal je een IP pakket moeten gebruiken met de juiste data-sequentie en de stappen mbt poortforwarding en static-arp uit mijn bovenstaande post moeten opvolgen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Bad option -p

kun je een ping naar een mac adres sturen ? of moet ik hem dan vantevoren arpen ofzo ?
MeatGrinder, je verhaal klinkt logisch alleen het gedeelte van poort 6000 mappen snap ik niet helemaal :S

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• MeatGrinder
Niet alle ping versies ondersteunen de '-p' (pattern) optie. De ping versie uit de standaard Linux Netkit (die ik in het voorbeeld gebruikte) in ieder geval wel.

Je moet inderdaad een static arp entry aanmaken, dit doe je doorgaans met 'arp -s'.

Je moet een portforwarden (maakt niet uit welke) naar de doelhost die je wil wekken anders is er geen mogelijkheid om direct een pakket naar de doelhost te sturen vanaf de 'internet kant' van de NAT router.

• BasXcore
Bijzonder bedankt voor jullie reacties alleen gaat het iets te diep wat ik niet helemaal snap, maar ik ken alle termen wel. Stel ik port forward poort 6000 naar me interne PC en die heeft IP 192.168.1.2 (W2K box), en me router intern heeft 192.168.1.1 en de public zijde is 212.238.175.126 . Wat zou de static arp entry dan worden?

Ten tweede, hoe genereer ik zo'n WOl packetje op een W2K box? (IP -p wordt daarin niet ondersteunt)

Alvast bedankt.

• BasXcore
Ok ik heb dat ARP al door, in de router heb ik 1 entry static gemaakt van me interne IP en de MAC v/d NIC.

Nu dus het tweede nog, als ik poort 6000 map naar dat interne IP, hou zou het pakketje er dan uit moeten zien? En hoe genereer ik die binnen w2k ?
Pagina: 1