Ik ben geïnteresseerd in jullie ervaringen m.b.t. software RAID schaling en dan met name striping. Ik raak namelijk een barriere 
Eerst wat specs:
Filesysteem: NTFS Dynamic disk
Controller: Adaptec 39160 (64bits PCI)
Mobo: Tyan TigerMP (met de Adaptec in een 64bits slot)
Disken: Maxtor Atlas 10K3 (vier stuks)
Meettool: ATTO
Gebruikte SCSI kanalen: één v.d. twee (komt verandering in zodra ik m'n 2e LVD kabel heb)
Van de read performance problemen die kunnen optreden met Win XP en SCSI heb ik overigens nooit last gehad:
één 10K3: 52~56MB/s RW
twee 10K3's: 102~105MB/s RW (stripe)
Dit zijn gezonde waardes voor deze disk en het schaalt lekker in een stripe; nagenoeg een dubbele score
Met de instellingen lijkt dus totaal niks te mankeren (disk cache is enabled in XP en Domain Validation stelt alles fijn op U160 in)
Echter, gooi ik een derde 10K3 in de stripeset dan win ik maar 5~10MB/s extra, een vierde 10K3 voegt helemaal niks meer toe
Dus ik blijf hangen op zo'n 115MB/s. Nu zal je kunnen zeggen: "gebruik dat tweede kanaal dan ook!" (wat ik ook zo snel mogelijk zal doen) maar één U160 kanaal meer moet kunnen bolwerken dan die 115MB/s: theoretisch 160MB/s, in de praktijk wat minder lijkt me maar zéker meer dan 115MB/s. De PCI bus is ook geen beperkende factor, dit is namelijk een 64bits bus welke 266MB/s aan kan. Dus waar zit 'm de kneep
Het OS? Of ben ik fout te veronderstellen dat er meer MB/s door één U160 kanaal kunnen?
ATTO is natuurlijk geen wondermiddel maar als ik telkens dezelfde score's krijg ga ik me toch wat afvragen.

Eerst wat specs:
Filesysteem: NTFS Dynamic disk
Controller: Adaptec 39160 (64bits PCI)
Mobo: Tyan TigerMP (met de Adaptec in een 64bits slot)
Disken: Maxtor Atlas 10K3 (vier stuks)
Meettool: ATTO
Gebruikte SCSI kanalen: één v.d. twee (komt verandering in zodra ik m'n 2e LVD kabel heb)
Van de read performance problemen die kunnen optreden met Win XP en SCSI heb ik overigens nooit last gehad:
één 10K3: 52~56MB/s RW
twee 10K3's: 102~105MB/s RW (stripe)
Dit zijn gezonde waardes voor deze disk en het schaalt lekker in een stripe; nagenoeg een dubbele score
Echter, gooi ik een derde 10K3 in de stripeset dan win ik maar 5~10MB/s extra, een vierde 10K3 voegt helemaal niks meer toe
ATTO is natuurlijk geen wondermiddel maar als ik telkens dezelfde score's krijg ga ik me toch wat afvragen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.