paar vraagjes over te kopen systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
Mijn pa en ma's ouwe puter heeft het begeven, en dus dachten ze gebruik te maken van een PC prive project.
Aan mij de taak om de PC samen te stellen.
vereisten: spelletjes niet nodig, wel graag een stabiel systeem dat een flink
aantal jaren mee kan.

Voorlopige keuze:

1 MSI 845E MAX Socket 478 139
1 Cpu Intel Pentium 4 2400 MHZ - Socket 478 259
1 Memory DDR 512MB Kingston PC266 189
1 ATX Miditower 300 watt 49
1 HD 40 Gb Maxtor 7200 RPM IDE 99
1 Cooler P4-Intel, Zwaar type voor P4 Socket 478 19
1 Dvdrom A-merk (Samsung/Creative/Artec) 16x 40x 49
1 Keyboard Win98 PS/2 9
1 Mouse Logitech OEM Wheel Usb 24 12
1 Asus Ti4400 videokaart 279
totaal 1103 euro

geluid zit on-board volgens mij, een floppy drive halen we gewoon uit de ouwe bak en een monitor hebben ze nog wel staan

de videokaart is uiteraard nogal overkill als spelletjes niet boeien, maar die mag ik voor niks omwisselen met mijn geforce2 >:)

Wat al vaststaat is dat het Intel wordt, dus niet over AMD beginnen a.u.b.

verder: Omdat het een PC prive project is mag het wat kosten, als het maar STABIEL is, en ook fool-proof als in een druk op de knop en het ding werkt meteen.
voor de zekerheid een flinke snelle, want dan weet je zeker dat ie nog jaren mee kan.
ik zet 'm wel zelf in elkaar omdat het laten doen mij geen enkel voordeel heeft opgeleverd in het verleden, alleen maar problemen. Installeren doe ik ook zelf, als ik het ding aan ze lever moet ie dan probleemloos werken en blijven werken.

Ik had zo gedacht dat in het kader van stabiliteit het een goed idee is om ook een chipset van Intel te nemen, dan krijg je ook geen compatibiliteits problemen ofzo
Als iemand van mening is dat een andere chipset stabieler is dan moet die dat maar zeggen. Beperking is dat het ding bij Funprice computers vandaan dient te komen, ik zit in Groningen en met Norrod heb ik slechte ervaringen.
Funprice computers heeft naast het nu geselecteerde MSI moederbord ook nog:

MSI 645 Ultra Socket 478 DDR met SIS 745 chipset voor 119 euro
Asus P4B533-E Socket 478 Raid voor 179 euro
diverse Rimm borden

vraag 1: is een intel 845E chipset een goed idee, of kan ik beter gaan voor Rimm geheugen of een Sis chipset, en is MSI fijn stabiel of kan ik beter voor ASUS gaan, hoewel die duurder zijn. Snelheid is nu als 10 keer meer dan nodig, dus sneller hoeft het niet.

vraag 2: ik heb er Kingston geheugen bij gedaan, zovan als het geheugen van een goed merk is dan is ie zeker stabiel. Heeft dat zin of maakt het alleen uit bij overklokken? (wat toch niet gaat gebeuren)

vraag 3: betekent zo'n processor met headspreader dat er koelpasta op moet of hoeft het dan niet meer?

vraag 4: hoe noodzakelijk is een HD koeler? Funprice heeft alleen maar een hele dure, en die PC staat niet hele dagen aan en zal ook niet hard hoeven werken
beter toch doen? of kan ik dat wel laten

vraag 5: het geplande mobo wil alleen 1.5 V AGP kaarten, voldoet een Leadtek geforce2 pro hieraan? het enige wat ik kon vinden is dat AGP4x kaarten in principe goed zijn, dus dan moet het kunnen. Maar ik wil het wel vantevoren zeker weten
en dan natuurlijk andersom: kan een geforce4 Ti4400 functioneren op mijn ASUS p3b-f ?

voor de rest, suggesties zijn welkom. Nu kan ik het nog veranderen
alvast bedankt voor de input

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

antwoord op vraag 1: Persoonlijk zou ik voor een Intel gaan, heb ook MSI gehad en die werkte voor geen meter. En rimm geheugen is lekker snel :), beetje jammer alleen van het betaande geheugen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Beste Schaapje_Blaat, dat zijn nogal wat vragen :) Vragen is niet erg (integendeel :P ) alleen zijn veel vragen zelf vrij makkelijk te vinden, daar hebben we o.a. de search voor.

1) wat de i845 betreft, daar is niks mis mee. De i850 in combinatie met PC1066 RIMM is ietsje sneller maar tevens duurder. De pro's en contra's zijn al vrij vaak uiteengezet hier.

2) je gaat niet overclocken, dan is elk merk geheugen goed, Kingston is niet de minste hoewel er voor het stevige overclockwerk betere merken zijn maar da's niet zo relevant. IS ook erg vaak voorbij gekomen.

3) _altijd_ koelpasta gebruiken, Intel schrijft het zelf voor in de tech docs.

4) HD koeler, als ze nodig waren zaten ze standaard wel op de HD :) Als je een fatsoenlijke airflow hebt is het echt niet nodig maar kwaad kan het nooit. Is trouwens geen PMG vraag maar eentje voor OM (waar het ook vaker aan bod is geweest).

5) Dit is ook vaak behandeld. Elke AGP x4 kaart is 1.5v capable dus die Leadtek ook en hij zal ook in jouw P3B-F werken (daar werken zelfs GF4's). Is een V&B vraag en ook regelmatig voorbij gekomen (vrij recent nog zelfs met specifiek de P3B-F)

Wat betreft het totaalplaatje, check de 'hoe is dit systeem?' sticky in OH. Maar ik wil je wel vertellen dat dat prima gaat werken. CHeck dus wat relevante topics en bekijk enkele reviews en je komt er zo wel uit me dunkt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.