Toon posts:

(Mandrake Linux 9.0) Internet werkt niet! help!

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nu Mandrake Linux 9.0 geinstalleerd na veel moeite: Verwijderd in "Seagate Discwizard partitie + multiboot?" Dit is het eerst dat ik met Linux draai dus ik ben echte n00b. Ik kom dus mooi in linux, kde desktop en klaar. Ga ik naar internet (mozilla of nog zo'n een) en dan kan ik op geen pagina komen. Ik heb gewoon zo'n Com21 (chello) modempje met een 3Com3C900B-TPO Ethernet Adapter (generic). Hoe moet ik deze instellen?

Heb ook nog een probleem btw:
Ik heb bij de installatie geen root wachtwoord ingesteld. Maar nu kan ik niet in sommige dingen komen omdat hij zegt dat ik geen root ben. Hoe kan ik dit oplossen?

Bij voorbaard dank en wachtend op jullie antwoord. :)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Is het root wachtwoord niet standaard root? Ten minste bij de Freesco install die ik hier draai is het in het begin gewoon root. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het niet. Ik kan geen wachtwoord invoegen. Hij zegt gewoon dat ik geen toestemming heb...

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat internet vind ik heel vaag. Hoe kan dat niet werken. Ik heb alle pakketen geinstalleerd. Is dat het?

Verwijderd

Ik denk dat je je netwerk kaart nog moet instellen ?
Je kan bijvoorbeeld ifconfig intoetsen in een console en dan kijken of er eth0 bij staat.
eth is de naam die gebruikt wordt voor je netwerk kaart, staat er alleen "lo" dan moet je je netwerkkaart nog installeren. Dit gaat het makkelijkst met Harddrake je kan hier ook controleren of hij toch wel al is gedetecteerd. En kijk anders even bij je netwerk instelling of deze goed ingesteld staan en stel deze goed in. Waarrschijnlijk moet je opgeven dat je via dhcp een ipadres wil krijgen en misschien ook een DNS van je provider maar dat ligt ook aan je provider.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 20:36:
Dat is het niet. Ik kan geen wachtwoord invoegen. Hij zegt gewoon dat ik geen toestemming heb...
[user@hostname~]su
password: [enter]

Als je geen wachtwoord hebt ingegeven dan (niet verstandig, maargoed).
Kun je MCC opstarten eigenlijk? (Mandrake Control Center)
Kun je daar je internet toegang ritselen.
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 21:38:
Ik denk dat je je netwerk kaart nog moet instellen ?
Je kan bijvoorbeeld ifconfig intoetsen in een console en dan kijken of er eth0 bij staat.
Lukt je niet als je geen wheel of root kan worden... gewone user heeft geen toegang.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
wayeax bedankt voor je deskundig antwoord maar ik ben in linux complete n00b! Hoe start ik Harddrak? hoe kom ik in de netwerkinstellingen? hoe stel ik dat dhcp in?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*slikt* je zit toch niet rechtstreeks met die bak op de kabel aangesloten he?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nou gewoon via mijn netwerkkabeltje op die com21 bak, ja. Heb geen router of thuisnetwerkje. Iemand idee?

Verwijderd

dhcpcd -h ccxxxxx-a eth0 (voor je internet)

passwd root (maar ja dan moet je nog het root pass weten :D)

Verwijderd

Topicstarter
die codes die je nu geeft moet je in de command line intoetsen? En als ik dhcpcd - h ccxxxxx-a eth0 intoets dan werkt dan internet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:07:
die codes die je nu geeft moet je in de command line intoetsen? En als ik dhcpcd - h ccxxxxx-a eth0 intoets dan werkt dan internet?
die XXXXX moet je vervangen door je @home adres :P

bv.

dhcpcd -h cc36008-a eth0

Verwijderd

Harddrake zit als het goed is waarschijnlijk in je startmenu>configuratie>hardware maar ook hier geldt dat je dit alleen als root kan doen net als ifconfig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:08:
[...]

die XXXXX moet je vervangen door je @home adres :P

bv.

dhcpcd -h cc36008-a eth0
Ik heb chello. En welk adres? Heb alleen papiertje met ip, gateway, etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:10:
[...]

Ik heb chello. En welk adres? Heb alleen papiertje met ip, gateway, etc.
Oh sorry.. ik dacht je @home had...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:11:
[...]

Oh sorry.. ik dacht je @home had...
En nu?

Verwijderd

Effe zoeken hier op het GoT forum.... er zijn al veel meer mensen met Chello + Linux geweest

Verwijderd

heb je wel een root WW opgegeven bij t installen?

edit:

Btw. Chello is gewoon DHCP hoor, nix geen instelshit... Bij draait MDK 8.1 (met chello) als een zonnetje

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:14:
[...]

Effe zoeken hier op het GoT forum.... er zijn al veel meer mensen met Chello + Linux geweest
Ik heb al gezocht maar kon nix over mandrake vinden. En een prof zoals jullie moeten het toch ook weten? :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Chello doet normaal DHCP (meestal op MAC adres gebonden). Zit hier wel dezelfde netwerkkaart in als die je onder windows gebruikt?

[ps]

Even eeen ding: wij zijn niet je persoonlijke helpdesk.

Beetje zelf moeite doen mag ook hoor :/

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 29 september 2002 @ 22:16:
Chello doet normaal DHCP (meestal op MAC adres gebonden). Zit hier wel dezelfde netwerkkaart in als die je onder windows gebruikt? :/
ja, dezelfde netwerkkaart.
BackSlash32 schreef op 29 september 2002 @ 22:16:
[ps]

Even eeen ding: wij zijn niet je persoonlijke helpdesk.

Beetje zelf moeite doen mag ook hoor :/
ik heb al gezogd maar kon nix vinden...

Verwijderd

dhcpcd -h eth0

Probeer eens ......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:20:
dhcpcd -h eth0

Probeer eens ......
Ik zal het even proberen. Even opnieuw opstarten. Ik laat wel even horen als ik terug ben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:15:
heb je wel een root WW opgegeven bij t installen?

edit:
Btw. Chello is gewoon DHCP hoor, nix geen instelshit... Bij draait MDK 8.1 (met chello) als een zonnetje
Nee, geen. Maar nu kan ik sommige dingen daardoor niet starten. Maar ik zal eerst even wat proberen...

Verwijderd

HALLO, COM21 is met statisch ip-adres wel ff zo makelijk om de setting in te vullen!
Dat heb je in windhoos ook moeten doen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:23:
[...]

Nee, geen. Maar nu kan ik sommige dingen daardoor niet starten. Maar ik zal eerst even wat proberen...
Dat is dom.. Linux blokkeert accouts met lege paswoorden, omdat anders een hacker zo 1 2 3 via SSH god kan spelen op jouw PC... FF een root pwd instellen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:29:
HALLO, COM21 is met statisch ip-adres wel ff zo makelijk om de setting in te vullen!
Dat heb je in windhoos ook moeten doen!
Hoe moet dat en waar doe ik dat?
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:38:
[...]

Dat is dom.. Linux blokkeert accouts met lege paswoorden, omdat anders een hacker zo 1 2 3 via SSH god kan spelen op jouw PC... FF een root pwd instellen dus.
Hoe kan ik dat nu doen?

Verwijderd

Bij de installatie kon je toch het netwerk instellen? Die had je dus blijkbaar op dhcp in moeten stellen. Ik heb zelf geen mandraak, maar ik weet dat er zeer een uitgebreide systeeminsteltool is waarmee je ook je netwerk in kunt stellen. het zal vast onder systeem/instellingen zitten, if dat menuutje met een naam als " what do you want to do?"
##############################################
Ok, root password instellen... das lastig, had je eigenlijk meteen moeten doen. Op mijn linux zou het zo werken:
druk op Ctrl-Alt-F1
er komt een text scherm (een console) tevoorschijn waar je kunt inloggen
type in : root
bij het password gewoon op enter drukken (dit is dus bij mij de optie als ik geen rootpassword heb ingesteld). Als je daarna een gewone prompt krijgt, dan kun je het password instellen met het commando: passwd
vervolgens 2 maal het wachtwoord een klaar is kees.
Als dit niet werkt, vrees ik dat je beter een nieuwe installpoging kunt doen.... en als je het echt helemaal niet snapt en geen zin hebt er wat tijd in te steken, kun je wellicht beter een paar honderd dollar aan ome bill geven om schijnbaar zorgeloos vensters rond te mogen slepen tot dat het scherm ineens weer blauw wordt ofzo.

Oh, nog even niet te vergeten: als je terug wilt naar je grafische kde nadat je het password hebt ingesteld : druk op Ctrl-(Alt)-F7

Succes

Verwijderd

Geen idee, ik zou reinstallen... Als je niet als worteltje in kunt loggen ben je f00ked

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

(jarig!)
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 22:41:
Hoe moet dat en waar doe ik dat?
Daar moet je root voor zijn.
Hoe kan ik dat nu doen?
Ehm, heb je met installeren wel of geen wachtwoord ingesteld?
Geen, tik dan eens "su" in, en druk gewoon op enter als hij vraagt om je password. Als het goed is krijg je een prompt met een #
Wel een wachtwoord ingesteld, maar je weet hem niet meer? Ehm, dan heb je een probleem. Dat valt te maken, maar ik weet niet of je dat zo wilt. Ken je niet iemand in real-life met linux ervaring?

https://timelord.nl

Verwijderd

Okee. Mandrake laat je er geloof ik ook wel in als er geen root-password hebt ingesteld (tenzij je een heel hoog beveiliginsniveau hebt ingesteld), dus reinstallen lijkt me niet echt nodig.

Nieuw root-paswoord instellen:
1) zoek ergens een commandline - bijvoorbeeld door crtl+alt+F1 te drukken of een konsole te openen in KDE. W/ever. Als je ctrl+alt+f1 doet geef je als username root, in konsole typ je eerst su en dan enter.
er wordt nu om het root paswoord gevraagd, vul het in en druk op enter. Als je echt geen paswoord hebt ingevuld kun je gewoon op enter drukken. Mandrake vraagt tijdens de installatie om een paswoord dus ik neem aan dat je er daar een hebt ingesteld.
3) als het ingegeven paswoord niet klopt wordt daarover geklaagd: incorrect paswoord. Als je gewoon een prompt krijgt zit je goed.
4) geef nu het commando passwd Hiermee ga je je root-password veranderen.

Internetverbinding instellen:
1) start het Mandrake Control Center. MCC heeft wat probleempjes in mandrake 9.0. Heel slecht. Voor de zekerheid is het het beste om eerst weer root te worden (met su, zie boven) en dan het commando drakconf te geven. Dit moet je dan wel doen in een commandline onder X (dus via konsole ofzo).
Als er niets gebeurt als je MCC start heb je te maken met een smerige bug in Mandrake 9.0. Kijk hier: [rml][ Mandrake 9.0]System Conf tool werkt niet.[/rml] Om het te fixen.

Als MCC gestart is klik je op "Network& Internet". Configureer hier je network-interface. Met de wizzard ofzo. Je moet je IP-adres via DHCP verkrijgen ("Automatic IP"). Waarschijnlijk lukt het al als je een "LAN connection" instelt. Als dat niet lukt "Cable modem" proberen. Het zou meteen nadat je de wijzigingen hebt gemaakt moeten werken, dus niet opnieuw opstarten...

Verwijderd

Topicstarter
Dat control center wil dus niet opstarten. Maar die oplossing van:

zet voor de tekst op regel 423 van /usr/bin/drakconf een #, zo dus:

if ($ENV{LANGUAGE} !~ /zh/) {
#$log_check_box->set_active($logs);
$embedded_check_box->set_active($embedded);
}

dat snap ik dus niet. Kan iemand mij dat aub beter uitleggen (ben n00b met linux)

oh ja:
Is er online ook een Nederlandse Mandrake cursus?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 19:49:
zet voor de tekst op regel 423 van /usr/bin/drakconf een #, zo dus:
je zoekt regel 423 op in darkconf (met je favo text editor). En zet er een # voor, zodat deze regel genegeerd word bij het lezen van de darkconf file.

Verwijderd

Topicstarter
stiena schreef op 30 september 2002 @ 19:55:
[...]

je zoekt regel 423 op in darkconf (met je favo text editor). En zet er een # voor, zodat deze regel genegeerd word bij het lezen van de darkconf file.
dat werkt dus niet want als ik het wil saven zegt hij: kan niet opslaan.

Heb linux trouwens er al opnieuw opgezet. Dus root is in orde...

Iemand idee?

• stiena
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 21:24:
[...]

dat werkt dus niet want als ik het wil saven zegt hij: kan niet opslaan.

Heb linux trouwens er al opnieuw opgezet. Dus root is in orde...

Iemand idee?
je bent root als je wilt saven?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben gewoon root toch? Hoe moet ik inloggen als root. Ben enige gebruiker dus dacht dat ik het altijd al was....

• stiena
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 21:42:
ik ben gewoon root toch? Hoe moet ik inloggen als root. Ben enige gebruiker dus dacht dat ik het altijd al was....
als je in je console bent als normale gebruiker staat er een $ op het eind, bij een root gebruiker staat er een #.
Wat je kunt doen is in je console 'su root' intypen, gevolgd door het door jou geconfigde root wachtwoord (in setup gedaan als het goed is).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:X :X

zou je alsjeblieft eens een boek linux voor dummies oid willen halen? niet om naar te doen, maar om hier nou het hele idee achter user en group rechten en permissies uit de doeken te gaan doen...
Dat kunnen ze daar veel begrijpelijker uitleggen, en dan kun je het boekje er ook nog bijhouden terwijl je wat probeert....

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 30 september 2002 @ 21:50:
:X :X

zou je alsjeblieft eens een boek linux voor dummies oid willen halen? niet om naar te doen, maar om hier nou het hele idee achter user en group rechten en permissies uit de doeken te gaan doen...
Dat kunnen ze daar veel begrijpelijker uitleggen, en dan kun je het boekje er ook nog bijhouden terwijl je wat probeert....
Is er boek over mandrake linux 9 in het nederlands? >:) Waar kan ik die halen? :*) Hoe duur? :?

:O :O :O
Pagina: 1