Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inverter maakt vreselijk irritant piepend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 09:55

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Haiz..

Hier heb ik al eens een topic over geopend, maar aangezien die ver weg is, en het probleem blijkbaar een andere oorzaak heeft, open ik een nieuwe.

Prob is dus dat de inverter van m'n neon string een irritant piepend geluid maakt, na een uur ben je gewoon dol.

Als ik 'm inpak in geluidsisolerend schuim, is het al wat beter, maar je hoort het nog steeds boven alles uit. In de vorige thread is er een rubberen onderlaag, ti-wrap enz voorgesteld, maar geen van deze helpen. (Lijkt me redelijk logisch, het is geen "mechanische" vibratie, maar eerder piepjes die elkaar opvolgen, zie volgende alinea)

Als je ff goed luistert, zijn het allemaal kleine piepjes snel achter elkaar, die hoorbaar zijn als een permanent piepgeluid. Als ik bvb. ff scroll met m'n muis, verandert het geluid, de kleine piepjes volgen elkaar dan nog sneller op.

Zou dit aan m'n 12V lijn kunnen liggen ? Ik merk dat die redelijk hoog is, gemiddeld zo'n 12.6V. Dit is een gewone standaard voeding, ik heb geen betere voeding om het te testen.

Iemand een idee ??

Steve aka Jupiler

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

wat is het vermogen van die voeding, het kan zijn dat je voeding het niet meer kan trekken

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37

BaRF

bijna kerst

dat doet (neon-string) inverters wel meer ja, en het is niet persé de voeding, want als ik de mijne aan een losse 2A voeding hang, doet ie het ook :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
300 Watt voeding is het, domme standaard voeding, heb nu geen geld voor een betere.

Als ik 'm hang (als enige apparaat) aan een oude 200 Watt AT voeding hetzelfde probleem..

@ BaRF, wat valt er dan aan te doen..

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb trouwens een vermoeden dat dit aan de trafo ligt, kan dat ?

Zou het helpen als ik deze neon string + inverter inwissel voor een nieuwe ? (deze is een maand oud, heeft altijd al dat geluid gemaakt)

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

het kan niet aan de trfo liggen, dit is immers een dom element, wat niets anders doet dan de spanning verlagen of verhogen, het zou eerder aan de andere (goedkope) componenten liggen, zoals de triac die er waarschijnlijk op zit.

deze omwisselen, is altijd te proberen, als die dan stiller is, is het mooi mee genomen.

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zit + en - niet verdkeerd om? lijkt mij sterk, maar valt allicht te proberen

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Jupiler schreef op 29 september 2002 @ 16:53:
Heb trouwens een vermoeden dat dit aan de trafo ligt, kan dat ?

Zou het helpen als ik deze neon string + inverter inwissel voor een nieuwe ? (deze is een maand oud, heeft altijd al dat geluid gemaakt)
Ik vind jou nickname :9~

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
_ferry_ schreef op 29 september 2002 @ 18:11:
zit + en - niet verdkeerd om? lijkt mij sterk, maar valt allicht te proberen
Je bedoelt de ground en de 12V lijn ?

Nah, dan zou het volgens mij niet werken ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
atmoz schreef op 29 september 2002 @ 18:11:
[...]

Ik vind jou nickname :9~
Thnx, what's in a nick he ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
white_panther schreef op 29 september 2002 @ 18:06:
het kan niet aan de trfo liggen, dit is immers een dom element, wat niets anders doet dan de spanning verlagen of verhogen, het zou eerder aan de andere (goedkope) componenten liggen, zoals de triac die er waarschijnlijk op zit.

deze omwisselen, is altijd te proberen, als die dan stiller is, is het mooi mee genomen.
Zal proberen de inverter om te ruilen, misschien heb ik dan een exemplaar dat geen piepgeluid maakt.

Als blijkt van wel, koop ik een ccfl..

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50

Felyrion

goodgoan!

ik heb het helaas ook, en ik kan het er niet uitkrijgen... overal en alles geprobeert, maar het ligt gewoon aan de invertor van de neon string

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoor je het ook boven alles uit ?

Welke inverter heb je precies ?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Hmm, misschien kun je de frequentie van de omvormer verhogen, waardoor het piepje boven de gehoorgrens valt. Niet teveel verhogen, anders zal je een andere trafo moeten gebruiken. Post eens een paar scans / pics (boven en onderkant van de print) of het schema als je dat hebt!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
white_panther schreef op 29 september 2002 @ 18:06:

passief element heet dat :P

en het kan heel goed de trafo zijn (die is het zelfs bijna zeker) als een tv of monitor fluit dan is dat ook de kern die trilt in de hoogspannings trafo

des te meer omdat de trafo het enige onderdeel wat kan bewegen (geluid = trilling = beweging)

ik zou eens proberen de trafo met isolerende lak te lakken (geen vernis want dat isoleert vaak erg slecht)

Repareren doe je zo.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

op mijn werk deden wij het bij TV's altijd met PVC lijn over de trafo heen.. niet over alles want dan kan het te warm worden

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:13

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De inverter heb ik nog niet open gekregen..

Hoe verhoog ik de frequentie van de trfo ?
Pagina: 1