PCI bus nu sneller op Asus A7V8X (KT400)?

Pagina: 1
Acties:

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Ik gebruik sinds geruime tijd het Asus A7V266-E RAID (KT266A) moederbord, en heb gehoord dat dat de RAID performance door de PCI bus in deze chipset trager is dan op andere chipsets en dat de Soundblaster Live! er ook problemen mee zou hebben aangezien deze chipset geen PCI bus Parking ondersteund/heeft....
Ook heb ik gehoord dat de Asus A7V333 en alle andere moderborden met de KT333 chipset ook nog dit probleem zouden hebben en dat VIA dit in de met de nieuwe 8377 North Bridge (KT400) en 8235 South Bridge zou oplossen...
Deze chipset zit ook op de Asus A7V8x die ik afgelopen week besteld heb, echter nu is mijn vraag: Zijn er mensen die getest of ervaring hebben of dit probleem met dit bord inmiddels volledig is opgelost i.v.m. de KT266A & KT333 chipsets?_/-\o_

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Als je wil weten of een SBlive! werkt op de nieuwe Via chips zit je fout, want dat mag je niet vragen! Dan moet je de patch maar downloaden..

Nee, ik was ook niet blij met dat antwoord. Maar goed.

Ik heb zelf tot op heden nog steeds geen idee of een SBlive! werkt op een nieuw Via chipset mobo zonder patches : na de sluiting van dat topic heb ik maar besloten geen SBlive! te kopen...

Als je kunt leven met patches : het schijnt dat je daar haast altijd het probleem wel mee kunt oplossen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 29 september 2002 @ 15:42:
Als je wil weten of een SBlive! werkt op de nieuwe Via chips zit je fout, want dat mag je niet vragen! Dan moet je de patch maar downloaden..

Nee, ik was ook niet blij met dat antwoord. Maar goed.

Ik heb zelf tot op heden nog steeds geen idee of een SBlive! werkt op een nieuw Via chipset mobo zonder patches : na de sluiting van dat topic heb ik maar besloten geen SBlive! te kopen...
Wat is dat nou weer voor onzin :?

'Ik heb nog steeds geen idee of een auto het op besneeuwde wegen doet zonder sneeuwkettingen, daarom heb ik maar besloten geen auto te kopen'

Die patch is er om de SBLive fatsoenlijk aan de praat te krijgen :z
Als je kunt leven met patches : het schijnt dat je daar haast altijd het probleem wel mee kunt oplossen.
Dat is waar die krengen voor zijn, volgens mij begrijp je niet waar een patch voor is :z

Maareh, gebruik de search, hier zijn boekdelen over volgeschreven, daarom is het NOG een keer vragen overbodig.

Bovendien is het zo dat de SBLive problemen niet zozeer met de bandbreedte te maken hebben, als wel met het feit dat Creative bij de SBLive een aantal extensies van de PCI bus gebruikt die Intel ooit eens verzonnen heeft maar niet standaard zijn. Via implementeert PCI volgens de regels. Die patch doet niets anders dat de proprietary Intel troep in standaard PCI-taal omzetten.

Maar dat had je al geweten als je daadwerkelijk gesearched had :Z

Oslik blyat! Oslik!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
W3ird_N3rd schreef op 29 september 2002 @ 15:42:
Ik heb zelf de combinatie gehad, zonder patch en zonder problemen... en dat op meerdere ASUS mobo's met VIA (K7V, A7V, A7V133 én A7V266). Bij geen van vieren een probleem gehad.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 29 september 2002 @ 16:02:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin :?

'Ik heb nog steeds geen idee of een auto het op besneeuwde wegen doet zonder sneeuwkettingen, daarom heb ik maar besloten geen auto te kopen'
Onzin :?

Ik neem aan dat jij je auto ook gebruikt op wegen waar geen sneeuw ligt, ik heb alleen maar Via chipsets.. En ik ken mijn vorm van geluk, de machine met Via chipset waar ik een SBlive! inschroef zal het met geen enkele patch doen :+ ;)
Die patch is er om de SBLive fatsoenlijk aan de praat te krijgen :z

[...]

Dat is waar die krengen voor zijn, volgens mij begrijp je niet waar een patch voor is :z
Weet ik wel, maar wie belooft me dat die patch altijd werkt? Bovendien, ik hou niet zo van patches, het blijven in mijn ogen lapmiddeltjes (en dat zijn het eigenlijk ook). Het liefst heb ik een machine al goed kan werken zonder wat voor patch dan ook :X

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Ik zoek niet alleen een oplossing voor een SB Live!, maar des te meer voor RAID!
De transferrates over de PCI bus die VIA implementeerde in alle chipsets voor ze begonnen met de KT400 scheen namelijk belachelijk laag te zijn (69-85MB maximaal met een on-board RAID chip of losse controller kaart! Terwijl de bus 133MB maximaal kan halen...). Intel scheen gemiddeld op het grootste gedeelte van haar chipsets 106-121MB te halen op de PCI bus...
Dit wil ik dus weten aangezien ik nu een on-board Promise ATA 100 "light" chip heb en daar met mijn 2 nieuwe IBM 120GXP 80GB hardeschijven niet zo'n super transfer heb (53MB gemiddeld en maximaal 61-62MB!) terwijl de schijven ieder in staat zouden moeten zijn voor +/- 47MB...
Iemand die dit kan bevestigen of mij uitleg kan geven? Liefst uit ervaring met deze chipset.

• MaxPayne

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Verder heb ik nu dus de A7V8X (VIA KT400) besteld met losse Promise ATA 133 TX2000 RAID controller kaart, vandaar dat ik hoop dat iemand mij kan helpen..

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaxPayne schreef op 29 september 2002 @ 20:14:
Ik zoek niet alleen een oplossing voor een SB Live!, maar des te meer voor RAID!
De transferrates over de PCI bus die VIA implementeerde in alle chipsets voor ze begonnen met de KT400 scheen namelijk belachelijk laag te zijn (69-85MB maximaal met een on-board RAID chip of losse controller kaart! Terwijl de bus 133MB maximaal kan halen...). Intel scheen gemiddeld op het grootste gedeelte van haar chipsets 106-121MB te halen op de PCI bus...
Dit wil ik dus weten aangezien ik nu een on-board Promise ATA 100 "light" chip heb en daar met mijn 2 nieuwe IBM 120GXP 80GB hardeschijven niet zo'n super transfer heb (53MB gemiddeld en maximaal 61-62MB!) terwijl de schijven ieder in staat zouden moeten zijn voor +/- 47MB...
Iemand die dit kan bevestigen of mij uitleg kan geven? Liefst uit ervaring met deze chipset.
Welke mobo heb je nu met die onboard Promise light?

Sowieso is de PCI bandwidth een onderbelichte aspect van chipsets en mobo's. Het schijnt dat zelfs Intel (nota bene uitvinders van de PCI) iig op de i850, i860 en e7500 rampzalige problemen met PCI heeft, waarbij 90MB/s maximaal gehaald wordt.

Maar er zijn meer factoren bij het bepalen van de performance van een PCI apparaat- de chipset IRQ driver is ook een zekere factor.

Kort gezegd, er zijn bij Via bekende issues met de PCI bandbreedte, maar of het alternatief beter is, is onduidelijk. ServerWorks en Intel 440-series chipsets schijnen sowieso goed te zijn, maar daar heb je met je keuze voor SoA weinig aan.

De AMD760MPX levert erg goede PCI bandbreedte (ik heb na een uitvoerige Google search in een thread over Granite Bay (E7502) hier eea aan bronvermeldingen bij gepost. Helaas kan ik'm via de search niet meer vinden :( ), maar is qua memory subsystem een stuk trager dan de huidige generatie ALi, ATi, nVidia, Via en SiS chipsets. Maar hoe het daarmee zit? Nog nooit een review gezien behalve die bekende over de Via.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tnx, dat was'm idd :D
(hoe vond jij'm, ik kreeg dit te zien bij m'n search in titel en inhoud op 'E7502': No matches on word 'E7502' (no_wordmatch))

Hier de link over brakke PCI op Intel chipsets dus:
http://www.theinquirer.net/?article=4758

edit:
Maar de link van W3ird_N3rd is een stuk relevanter :D

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Alternatieve search, zie MED :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

De orginele vraag.... of de PCI bus sneller is op je nieuwe Asus....antwoord is nee..die blijft gewoon op 33Mhz draaien.

Of de KT400 chip een beter geregelde IDE rotzooi heeft als de KT133(a)/KT266(a)/KT333 is mij niet bekend...
Pagina: 1