Toon posts:

Slackware 8.1 - wat mag ik verwijderen want me HD zit vol!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden slackware 8.1 geinstalleerd en nu heb ik er een aantal programma's enzo opgeinstalleerd en het werkt allemaal perfect MAAR nu zit mijn HD stampens vol en zo extreem veel heb ik nou ook weer niet geinstalleerd.

3.5GB heb ik nu verbruikt maar ik zou niet weten wat nou wel en wat nou niet weg mag.

Iemand tips zovan, verwijder in die map die en die bestanden want dat zijn toch maar net TEMP internet files enzo.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

als je veel gecompiled heb enzo kan je hier en daar in SRC dirs wat
code:
1
make clean
doen :P scheelt soms wel vooral als je het doet in de /usr/src/linux :)

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Je logs kan je vast opschonen. Ik heb wel eens 200MB aan logs weg kunnen halen :)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
en ja hebt vast TeX nog ergens staan, pleur dat ook maar weg, scheelt weer 200M

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

misschien (ik heb het nog nooit geporbeerd) debug symbols van de binaries strippen.
commando: strip
gebruik je waarschijnlijk toch nooit

Verwijderd

Gnome of KDE, welke van de 2 je niet gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Waar staan al die logs?
waar staat die teX?
hoe verwijder ik alleen Gnome?

Verwijderd

Het beste start je als root even pkgtool en verwijdert dan packages. Je logs staan in /var/log, maar normaal gesproken kan dankzij logfile rotation daar niet zoveel winst gehaald worden. Wel kun je compression aanzetten in de conf van logrotate zodat je geroteerde logs minder ruimte gebruiken.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 19:50
Je kunt het beste pkgtool gebruiken om die packages te verwijderen (kde of gnome, en TeX).

Logs staan in /var/log, maar verwijderen is niet zo'n goed idee.

Edit: hm, voortaan eerst even refreshen na het lezen van een topic 8)7

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 23:23

zerok

geen

Kijk gewoon met pkgtool welke pakketen je bekent voorkomen en welke je niet herkent. Wel FF een waarschuwing doe dit niet op een bak die online moet blijven :) Wees wel een beetje voorzichtig hiermee. Op deze manier leer je een beetje wat de verschillende packages doen.
Verder is mijn slackware ook 3.5 G dat is wel redelijk veel maar en er zitten wel wat nutteloze dingen in maar volgens mij is het meeste junk er nu wel uit. en vergeet niet bij je logs te kijken!! logrotate staat volgens mij niet standaart aan onder slack 8.1

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Dat opruimen van logs kan wel goed zijn. Ik had met Slackware 8.1 een verkeerde mailconfiguratie. Logrotate staat blijkbaar standaard op, dus had ik 5 logs van elk zo'n 100 MB groot.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

De tip van 'strip' is goed, maar niet geheel zonder risico. De meeste binaries kan je verkleinen met 'strip', maar voer dit niet zomaar uit op de libraries, want dan doen ze het niet meer. Bij de libraries zou ik 'strip --strip-debug' doen. Voordeel: ze worden (wat) kleiner. Nadeel: je kunt ze niet meer debuggen (maar wie doet dat nu echt?).

Verder kun je best veel weghalen. Heb je MySQL geinstalleerd? Gebruik je dat echt? Heb je de kernel sources geinstalleerd? Heb je ze nodig? Mischien zelfs de 2.4.19 sources staan? Da's namelijk ook een 100 MB.

Kijk ook kritisch naar bijvoorbeeld de i18n packages van KDE. Die zijn gigantisch groot, alles bij elkaar, maar heb je nu echt russische teksten nodig? :D

Ik hoop dat je hier dus ook wat aan hebt..
Pagina: 1