Toon posts:

Nieuwe Computer : genoeg cooling ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om een nieuwe computer te kopen (lees zelf ineentesteken) en mijn oog is gevallen op de volgende combinatie :

Kas: A-Open HQ08 Maxi 300w (PIV+AMD)
Moederbord: MSI KT3 Ultra 2
processor: AMD Athlon XP 2200+
geheugen: DDR Twinmoss 256Mb PC-2700
Harde schijf: Seagate Barracuda IV 80GB 7200rpm
Koeler processor: Akasa Silver Mountain2 Quiet fan (upto XP2200+)
Koeler pasta: Artic silver III thermal paste (coolpasta)
Grafische kaart: MSI Geforce4 Ti4200-TD 64MB DDR Tv/DVI
Geluidskaart: Creative Labs SB Live 5.1 PCI
netwerkkaart: Realtek NC 10/100 PCI
voeding: Voeding ATX 300W (PIV + AMD)
kaskoeling: Enermax 8cm fan adjustable - 2 ballbearing fan
mouse: Genius wheelmouse PS/2
toetsenbord: Genius multimedia keyboard PS/2
floppy: Floppy Drive 1.44
CDRW: Liteon 40x12x48 IDE Retail + soft
CD-ROM: A-open CD-rom 56x Retail

Mijn vraag is nu : is er genoeg cooling voorzien in de pc en zien jullie eventueel nog andere gebreken ?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

* ik zou toch een iets sterkere cpu cooler nemen, deze gaat tot 2200+ dus dat kan krap worden (denk misschien aan aan pal 8045 met papst combo of volcano 7+)
* voor zover ik weet zit er in de hq-08 al een voeding
* doe 1*80mm enermax intake en 1*80mm enermax outtake

[specs]

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18

BeaM-R

Powerrrrr

256MB is misschien een beetje weinig. En kijk ook eens even naar je muis en toetsenbord, is nu waarschijnlijk el cheapo, maar geef iets meer uit en neem een logitech of microsoft.

Verder mooi systeem :)

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Zoals Fanatic_FS al opmerkte zit er in die case al een voeding in. Als je niet van plan bent om voor een 'specialere' (sterkere, stillere, ...) voeding te gaan, zoals blijkt uit je specs, zou ik dat dus maar anuleren ;)

256 MB ram vind ik ook wat weinig in combinatie met die proc en videokaart. Zo haal je de hele performance omlaag...

Wat koeling betreft, steek het syteem in elkaar, en doe wat testen. Daarna kan je nog kijken wat je het beste kan doen.
Misschien een tip (heb net dezelfde case):
Vooraan onderaan heb je plaats voor casefan, maar dit zijn allemaal kleine gaatjes, dremmel deze er al uit tot 1 groot gat, scheelt al wat!
ter hoogte van de HDs vooraan heb ik ook een opening gedremmeld, en een kleine fan gestoken. Haalde de temp van de HDs met een 10° omlaag zonder extra hoorbare geluidstoename

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
als ik jouw was zou ik een zwaardere coeler voor de CPU kopen, zo kan je hem altijd later nog overclocken en als je dat niet wilt dan kan je hem stiller zeten omdat hij zwaarder is en dus minder moeite hoeft te doen om de boel koel te houden

https://www.enwatbenjedan.nl/

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je precies met een " 1*80mm enermax intake en 1*80mm enermax outtake". Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, zijn dit case coolers ofzo ? En zo ja, kosten die veel ?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dit zijn ventilators van 80x80 mm, intake is luchtaanvoer in je kast en outtake is luchtafvoer in je kast, de meeste kasten hebben voorin onderaan en achterin bovenaan plaats voor zo'n fan.

Zet er onderin dus zo'n fan bij die naar binnen blaast en bovenin een fan die naar buiten blaast :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

256Mb is wel een beetje weinig :(

Verwijderd

ik zou een iets mindere cpu nemen bijv 2000 of 1900 en dan 512 geheugen, omdat je dan meer kan overclocken, als dat niet wilt kan je beter houwen wat je hebt :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 19:20:
ik zou een iets mindere cpu nemen bijv 2000 of 1900 en dan 512 geheugen, omdat je dan meer kan overclocken, als dat niet wilt kan je beter houwen wat je hebt :9
Uhm..
Sorry maar met meer geheugen kan je niet beter overklokken..
Het is vaak gelijk en bij 2x256 is het (vaak)minder.
Maar 256mb is idd een beetje aan de krappe kant.
Ik vind me 512 al weinig :)

Verwijderd

ik denk dat je voeding niet al te sterk is 300 watt je kan beter 400 of meer ;)

Verwijderd

die van Q-Tec ofzo..
redelijk goed voor een zeer redelijke prijs :)

Verwijderd

waarom koop je geen chieftec midi kast plek standaart voor 4 koolers 2 voor aanzuig en 2 afvoer boven in warme lucht stijgt heb hem zelf met eem ms1 kt3 ultra raid xp 1800 met een 8cm kooler op 3500 rpm blift zoon 35 graden stabiel en video 30 graden

Verwijderd

en wat dacht je van een maxtor ipv seagate?
heb gemerkt en gehoord dat seagate's erg heet worden

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
256MB vinnek toch genoeg hoor , tsjek me specs maar , kzie geen reden om 512 te steken (zeker niet aan Corsair prijs :D )

Ga BTW voor een DVD speler , en een goed mobo zoals Abit of Epox ipv die MSI-brol

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 20:02:
waarom koop je geen chieftec midi kast plek standaart voor 4 koolers 2 voor aanzuig en 2 afvoer boven in warme lucht stijgt heb hem zelf met eem ms1 kt3 ultra raid xp 1800 met een 8cm kooler op 3500 rpm blift zoon 35 graden stabiel en video 30 graden
inderdaad.. ik heb zelf een Aopen HQ08 en ik vind het een tering kast, binnenkort ga ik een Chieftec/Antec halen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Ener-G schreef op 30 september 2002 @ 01:11:
[...]

inderdaad.. ik heb zelf een Aopen HQ08 en ik vind het een tering kast, binnenkort ga ik een Chieftec/Antec halen
Ik heb de HX-08 maar een teringkast is het niet. Ik heb hem gewoon helemaal bijgedremeld. Voorin mooi gat van 120mm :), bij de cpu 2 60mm, en die 2 gaten helemaal bovenin helemaal gedremeld. Ik heb nu een perfecte airflow.
een echte tweaker moet dat gewoon kunnen >:)

Voor de topicstarter zou ik een alpha 8045 aanbevelen met daarop een papst koeler die niet veel lawaai maakt. Houdt je cpu op een mooi temperatuurtje :).

specs

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

leuke samenstelling behalve kast (tenzij je het fijn vind om met veel lawaai rond te lopen)
je kan die kast wel nemen maar zou ik als ik jou was een 300 watt voeding kopen (bijvoorbeeld van zalman)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57

pbd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 00:58:
en wat dacht je van een maxtor ipv seagate?
heb gemerkt en gehoord dat seagate's erg heet worden
Ik heb ook 2 x Seagate Barracuda IV 80GB 7200rpm maar die worden niet zo heet. zo'n 40 graden bovenin kast en 30 graden als ik er een papst fannetje zachtjes over laat blazen.....maar superstil dat die seagate schijven zijn...heerlijk....goede keus dus

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 17:01:
wat bedoel je precies met een " 1*80mm enermax intake en 1*80mm enermax outtake". Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, zijn dit case coolers ofzo ? En zo ja, kosten die veel ?
Outtake = warme lucht van je computer naar buiten zuigen
Intake = koude lucht van buiten de computer (je kamer) in je computer te zuigen..

Die enermax fan van je bv kan je gebruiken als intake en als outtake, het is maar een kwestie van de fan omdraaien.. effe voelen waar de wind naartoe gaat, en dan monteren

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 20:41
HomeY schreef op 30 september 2002 @ 15:44:
[...]

Ik heb ook 2 x Seagate Barracuda IV 80GB 7200rpm maar die worden niet zo heet. zo'n 40 graden bovenin kast en 30 graden als ik er een papst fannetje zachtjes over laat blazen.....maar superstil dat die seagate schijven zijn...heerlijk....goede keus dus
Ik heb de western digital 800 jb (80 gb, met 8 mb cache) en deze wordt totaal niet heet, is stil en ontiegelijk snel (49 mb/s gemiddeld, gemeten met HD-tach), terwijl het een ide-schijf is. Misschien is dit een goed alternatief, houd er wel rekening mee dat deze harde schijven iets duurder zijn dan de gemiddelde 80 gb harde schijf :)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
dus het beste zou zijn om gewoon nog één extra enermax 80mm coolerke bijtekopen ? Of moeten er volgens jullie nog meer aanwezig zijn ?

Verwijderd

Ik zou er 1x 512 instoppen en een lite-on dvd drive ipv die A-open :r

Koeler pasta: Artic silver III thermal paste (coolpasta) vind ik zonde van het geld. Pas als je alles perfect hebt qua koeling, is dit pas zijn geld waard.

Genius mouse??? Ik heb vroeger een crapmouse gehad, daar stond geloof ik Genius op... Koop liever de goedkoopste Logitech optical.

Verder is een grotere fan (bijv 12cm) een stuk stiller dan een kleine bij dezelfde luchtverplaatsing.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 19:28:
[...]

Uhm..
Sorry maar met meer geheugen kan je niet beter overklokken..
Het is vaak gelijk en bij 2x256 is het (vaak)minder.
Maar 256mb is idd een beetje aan de krappe kant.
Ik vind me 512 al weinig :)[/quote

Ik bedoelde de proc :D maar meer geheugen lijkt me ook wel bter, ik ga binnekort ook nog eens 256 erbij zetten denk voor sinterklaas vragen :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 19:37:
die van Q-Tec ofzo..
redelijk goed voor een zeer redelijke prijs :)
Dat kan ik beamen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie hulp ! Ik heb mij een optische muis bijbesteld en ik heb ook een nieuwe kast gekozen : dan aopen H600B

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Koeling zit op zich goed, ik zou zelf alleen een XP2000+ nemen, daar een Coolermaster HCC-01 zetten en een DVD speler nemen. Een Leadtek Ti4200 ipv een MSI zou ook leuk zijn :)

Specs

Pagina: 1