[RH] wuftp en webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
IK vraag me af hoe jullie dit geconfigureerd hebben. Ik heb dus een ftp server (wu-ftp) draaien op mijn RH7.3 server. Verder heb ik 2 sites op mijn server draaien. Deze staan op /var/www/html/site1/ en /var/www/html/site2. Ik weet ook niet zeker of het normaal is om dit soort dingen in deze folders te zetten.

Ik wil nu een ftp account aanmaken die, wanneer ik inlog, meteen in de goede map komt. Wat ik een beetje vaag vindt is wat voor user ik hiervoor aan moet maken en hoe ik de rechten zo instel dat deze kan schrijven in deze mappen.

Kan ik gewoon in /var/www/html/site1 een chown doen zodat de user (ftpuser) daar lees en schrijfrechten heeft ? Moet ik misschien gebruik maken van een stickybit zodat alle files ongeacht welke user ze schrijft dezelfde owner en rechten hebben ? Want als ik van /var/www/html/site1 een samba share maak en ik log hier in met "root" krijgt zo'n bestand natuurlijk weer andere rechten zodat de ftpuser hier weer niks meer mee kan. Of is dit ook niet waar ?

Ik zie het ff niet meer. NEED HELP ;)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ftpchroot zorgt er trouwens voor dat mensen niet uit hun /home/dir komen
# The ftpchroot group doesn't exist by default, this
# entry is just supplied as an example.
# To chroot a user, modify the line below or create
# the ftpchroot group and add the user to it.
#
# You will need to setup the required applications
# and libraries in the root directory (set using
# guest-root).
#
# Look at the anonftp package for the files you'll need.
guestgroup ftpchroot
Kan ik gewoon in /var/www/html/site1 een chown doen zodat de user (ftpuser) daar lees en schrijfrechten heeft ?
ja

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Gewoon user aan maken en voor de homedir van die user1 /var/www/html/site1 instellen.. Hetzelfde verhaal voor user2. Dit is denk ik de makkelijkste methode.

Ik zelf heb het anders gedaan.. het www mapje heb ik gemount in de home dir van de user. Zodat de user via ftp een non-web mapje heeft waar ie wat temp-files in kwijt kan. En een www mapje waar je de public meuk (zoals index.html) in plaatst.

• Stalkert
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 15:09:
het www mapje heb ik gemount in de home dir van de user. Zodat de user via ftp een non-web mapje heeft waar ie wat temp-files in kwijt kan. En een www mapje waar je de public meuk (zoals index.html) in plaatst.
Hoe maak ik zo'n mount ? en kan ik deze gewoon toevoegen in fstab ?

Verwijderd

Oh ja, gebruik aub geen wu-FTPd, maar pureFTPd of ProFTPd :)

wu-FTPd wordt nogal vaak gebruikt als manier om het systeem te rooten door de (vele?) ernstige bugs (tenminste, dat was vroeger zo) :)

• Stalkert
Aha thx.. dan ga ik proFTPd maar eens gebruiken. Disable ik die daemon wel even dat hij niet meer opgestart wordt bij een reboot.
Pagina: 1