Toon posts:

[FAQ]"Linux op de server" Hulp, Ideeën zijn welkom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe faq gaan schrijven, als variant op
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]

"Linux op de server".
Dat is leuk hoor ik je waarschijnlijk denken, maar waarom in godsnaam? Er zijn volgens mij best veel mensen die weten wat Linux voor een server kan betekenen maar wegens gebrek aan kennis en ervaring het niet durven om het op hun server te zetten. Ik spreek wat dit betreft uit ervaring, ik heb een server colocated staan maar ik durfde het toch in eerste instantie niet aan...We gaan met een maand naar Amsterdam om het alsnog te doen, dus ik ben thuis lekker bezig om het één en ander uit te zoeken. Ik denk dat het handig is om mijn ervaring op papier te zetten voor andere twijfelaars :)

De onderwerpen (heb je aanvullingen, _graag_!)
-Apache Installatie en Configuratie
-PHP Installatie en Configuratie
-Mysql Installatie en Configuratie
-Mailserver Installatie en Configuratie (sendmail, fetchmail ?)
-ipaccounting Installatie en Configuratie (ipac)
-FTP-server Installatie en Configuratie
-DNS Installatie en Configuratie (Bind)
-Hoe meerdere ipadressen toe te wijzen aan 1 NIC
-MRTG Installatie en Configuratie
-Samba Installatie en Configuratie

Eventueel:
-Printerserver Installatie en Configuratie
-IP-Masqerading (kan gekopieerd worden uit andere faq)
-Firewall
-Rechten (schijven e.d. wilde ik naar begrijpelijk Nederlands omzetten :))

Ik heb voor een deel 2 keuzes: Ik kan bv Apache, Mysql, Bind e.d. via Webmin (erg makkelijk) of met configuratiebestanden. Wat zien jullie het liefste. Bedenk wel dat de faq dus eigenlijk voor beginners is (voorlopig dan).

Ik zat eraan te denken om Redhat te gebruiken met een vrijwel lege installatie, om vervolgens de rest zelf te installeren en te configureren. Ik wilde ook een lijstje maken met de belangrijkste configuratiebestanden van deze programmatuur.

Ik wil dit topic gaan gebruiken om toch vragen te stellen (ik ben echt geen expert, dus het wordt door een "newb", valt nog wel mee :), voor “newbs”. Met andere woorden, het moet gewoon goed begrijpelijk zijn)

Wat vinden jullie hiervan, spui je gal, geef je complimenten, bied je hulp aan. Of wat dan ook :)

Verdere ideeën van users:
-Traffic shaping
-Bridging (vrees dat ik hier iig hulp bij nodig heb)
-Daemons aanmaken e.d.
-Proxy Server installatie en Configuratie (Squid)

edit: paar foutjes eruit gehaald.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

traffic shaping mag er ook wel bij, alhoewel ik niet weet of dit echt iets voor newbies is ;)

Mistakes are proof that you are trying...

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:27
dit is echt een super idee, eindelijk één handleiding waar alle belangrijke programma's overzichtelijk worden behandeld.

Ik zou zo veel mogelijk met configuratiebestanden werken, want persoonlijk vind ik die webmin programma's niks

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
bridging kan ook wel handig zijn, en is niet zo moeilijk, er is een goeie howto van...

Verwijderd

wanneer is ie klaar...?? want ik ben ook bezig maar we lopen vast op de apache configuratie...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
helpme schreef op 29 september 2002 @ 13:24:
Ik zou zo veel mogelijk met configuratiebestanden werken, want persoonlijk vind ik die webmin programma's niks
Helaas staan die bij bijv. RedHat vaak ergens anders dan bijv. bij Debian.
Een beetje bekendmaking met de shell, en dingen als init en ps en vi zullen ook wel van pas komen dan. (en echt, zo moeilijk is vi niet als simpele editor). En dan nog zaken als het managen van rpm's, of .deb's als je met Debian gaat werken.... er is eigenlijk zoveel te vertellen :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 13:27:
wanneer is ie klaar...?? want ik ben ook bezig maar we lopen vast op de apache configuratie...
Ik moet nog gaan beginnen :) Eerst een goed bouwplan maken, voordat je overhaast een totaal nutteloze tekst aan het schrijven gaat...

Apache cfg is niet supermoeilijk. Dat ging hier prima in 1 keer. Guides zijn prima.
0siris schreef op 29 september 2002 @ 13:29:
[...]

Helaas staan die bij bijv. RedHat vaak ergens anders dan bijv. bij Debian.
Een beetje bekendmaking met de shell, en dingen als init en ps en vi zullen ook wel van pas komen dan. (en echt, zo moeilijk is vi niet als simpele editor). En dan nog zaken als het managen van rpm's, of .deb's als je met Debian gaat werken.... er is eigenlijk zoveel te vertellen :P
Ik wilde het niet zo uitgebreid maken dat ik elke distro ga behandelen. Wat wel kan is dat we met een aantal mensen de config bestanden-lokaties van de verschillende distro's op gaan zoeken en die in een lijst zetten.

Ik wilde hier al een eind omheen zien te komen door alles met de hand te installen.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

kijk dat zou nou eens handig zijn. Maar OS Redhat? Kan je niet beter iets anders nemen met minder bugs> Debian; Slackware?

En wat d8 je van nwe kernel combilen?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik zou BIND en Sendmail er uit laten... en daar netjes andere securedere oplossingen voor gebruiken... just my 2 cents. Misschien is GDLib ook ff een leuk dingetje om toe te voegen, gaat meestal bij iedereen mis :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Brazza schreef op 29 september 2002 @ 13:31:
kijk dat zou nou eens handig zijn. Maar OS Redhat? Kan je niet beter iets anders nemen met minder bugs> Debian; Slackware?
Als je begint met het opsommen van alle configuratiebestanden per distro (zie post hier boven ergens) kan je vervolgens voor apache één deel in de FAQ zetten.

Ik denk niet dat de FAQ zich op 1 distro moet richten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig slackware te downen. ff kijken of me dat wil lukken.

Ik vond redhat nl. best wel ideaal, ook al is het niet de beste serverdistro...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Tja, Debian als serverdistro is niet zo heel erg moeilijk, je moet het ff doorhebben:

apt-get install <wat wil je>
cd /usr/share/doc/<wat heb je geapt-get>
(z)less README.Debian(.gz)

En zo ploeter je een hele debian install door, of het nou een server of workstation distro is maakt niets uit. Alleen voor DJB produkten zoals Qmail en djbdns moet je wat meer moeite doen (komen een paar dependencies om de hoek kijken die niet door het buildscript worden afgehandeld)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 13:15:
Ik wil een nieuwe faq gaan schrijven, als variant op
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]
De onderwerpen (heb je aanvullingen, _graag_!)
-Apache Installatie en Configuratie
-PHP Installatie en Configuratie
-Mysql Installatie en Configuratie
-Mailserver Installatie en Configuratie (sendmail, fetchmail ?)
-ipaccounting Installatie en Configuratie (ipac)
-FTP-server Installatie en Configuratie
-DNS Installatie en Configuratie (Bind)
-Hoe meerdere ipadressen toe te wijzen aan 1 NIC
-MRTG Installatie en Configuratie
-Samba Installatie en Configuratie
Aanvulling:
- Proxy Server installatie en Configuratie (Squid)

• zyberteq
  • Laatst online: 28-04 15:35

zyberteq

nou, dat dus

Als Distro is het idd misschien handig om Debian/Slackware als uitgangspunt te nemen, kweet niet hoeveel ze verschillen, zoveel weet ik ook weer niet van Linux af, maar ik weet wel dat ze dicht bij het ware linux zitten, qua setup dan.

Zelf ben ik SuSE fan, (en heb ik het ook,) en voor zover ik weet is het enige vreemde dat SuSE heeft: rc.config, waar alles opgeslagen wordt, maar dat is easy.

Dus uitgaan van Debian/SLackware, welke je lekkerder vindt, en dan als extra RH en SuSE, Mandrake heeft geen zin want dat is geen server distro

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Brazza
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Misschien een mooie toevoeging: de kleine routers/server; zoals Smoothwall, freesco etc. heb je ook niet al teveel kennis van nodig en toch kan het heel handig zijn.

Verwijderd

Ik zou het geen "FAQ" maar "Guide" of "Review" noemen... 't Is namelijk niet echt een FAQ. ;).

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 17:33:
Ik zou het geen "FAQ" maar "Guide" of "Review" noemen... 't Is namelijk niet echt een FAQ. ;).
Review ook niet echt (is geen mening maar een hulp bij) dus ik denk dat Guide het beste is.

Verwijderd

Dit is echt een gaaf idee. /me heeft al een hele tijd gekut met dat MRTG maar het wil niet lukken. (ETH0 en ETH1 uitlezen) :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit geloof je niet:
ik was dit topic aan het lezen, toen mijn bak vastliep :(
oorzaak: FAM again |:( wat is dat toch steeds...
Dus: watchdog services moeten er zeker in worden opgenomen :)

[edit] vergeten te vermelden: uitstekend idee, zo'n guide :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

/me Spider.007 is wel een LINUX newbie :X maargoed, zelf ga ik een server neerzetten met Linux erop en dan wel de Trustix distro

[hier stond een lijst met blijkbaar standaard zooi]

is dat wat om mee te nemen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

een dialin-dialuit server voor onder Linux

Verwijderd

Instellen van 2 of meer nics :)

Verwijderd

Mij spreekt het gedeelte over traffic shapping wel aan. Wil hier binnenkort ook wat mee gaan experimenteren. Heb al wat gegooglt maar de documentatie die ik erover heb gevonden was vrij magertjes :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Spider.007 schreef op 29 september 2002 @ 17:41:
/me Spider.007 is wel een LINUX newbie :X maargoed, zelf ga ik een server neerzetten met Linux erop en dan wel de Trustix distro:
[knip lijst met standaard zooi]
is dat wat om mee te nemen?
Tja, het kan aan mij liggen, maar ik zie daar geen echt schokkende dingen tussen staan die niet in een andere distro zitten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 04:02

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ikzelf heb hier nog een P200 staan die ik als servertje wil gaan neerzetten, en ik was eigenlijk wel een beetje naar zo'n guide op zoek! Ik hoop dat het iets moois/handigs/goeds wordt. :)

In ieder geval veel succes en alvast bedankt.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Lijkt me een heel goed initiatief. Heb net me eigen server opgezet en dat ging ook niet allemaal even makkelijk en dan zou zo'n revieuw best goed van pas zijn gekomen.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of het wel verstandig is om zo'n groot doel na te streven. Als je zoveel verschillende programma's gaat beschrijven, en dan ook nog zeer duidelijk voor de echte beginners, en zeer uitgebreid om er ook echt problemen mee op te kunnen lossen, ben je jaren bezig.. (en tegen die tijd is alle informatie weer achterhaald..)

Bovendien is de configuratie van de meeste software die jij beschrijft in een moderne distributie verschrikkelijk simpel en distributiespecifiek, en zijn juist de problemen die dan optreden vaak of zeer distributie specifiek, of juist een van de moeilijke dingen van het programma. Beide gevallen kan je niet makkelijk in zo'n documentje zetten ben ik bang..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Het lijkt mij toch verstandig om het op het RedHat te richten. Dit omdat als mensen het zelf willen gaan proberen (n00b 's) het ook kunnen gaan installen.

Mensen die Slackware gebruiken zijn in mijn ogen geen n00b's meer, maar behoorlijk gevorderd in het Linux besturingssysteem.

Dit verhaal geld natuurlijk ook voor Debian. Ook deze is niet echt voor n00b's (word wel steeds meer).

De reactie van ZyberTEQ over dat Mandrake geen server OS is slaat natuurlijk nergens op. Het is nog steeds Linux. Dit even om verwarring bij Mandrake gebruikers weg te nemen :P

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

klown

geek

Ik ben toch weer wél voor debian/slackware als standaard-os, omdat de servertjes die de n00b's in gaan richten waarschijnlijk een oud beestje zal zijn...en RedHat standaard, best al zwaar is, en je kan hem wel heel erg afslanken, natuurlijk, maar je moet maar net weten welke paketten je kan wegleten e.d. en ik ben ook voor config-files ipv. webmin, want ik hou niet zo van programma's die het werk voor je doen, ik heb het gevoel meer baas te zijn, als ik configfiles edit :)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Misschien inspringen op united linux een idee. Wordt toch aangekondigd als nieuwe serverdistro. Is dan wel in een beta stadium maar de final versie zal wel niet al te lang meer op zich laten wachten lijkt me.

Verwijderd

Wat heeft een gevorderde aan zo'n FAQ?? Het is toch echt voor de beginners/n00b's bedoelt. Dus is het kiezen van een distro als Slackware/Debian een slecht keuze.

Verwijderd

is het niet handiger om van alle programma's een goede howto te vinden en die dan samen te prakken in een grote guide? eventueel aangepast aan de betreffende distro of de moeilijkheidsgraad. dat bespaart een hoop moeite en tijd om het wiel zelf weer helemaal uit te gaan vinden.

Verwijderd

iets over email servers e.d. :9~

Ben al tijden opzoek naar goede vervanging voor Miscrosoft Exchange server, al is het 'standaard' email gebeuren niet zon heikel punt, daar het wel steeds vast loopt op die zogenaamde 'shared folders' die je in Exchange tegen komt |:(

Mischien dat dat een leuke aanvulling zou kunnen zijn :?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Besteed alstublieft ook ruim aandacht aan iptables en updaten !!!!!!

anders krijgen we straks een aantal linux servers met een mooi scala aan servers die nooit en te nimmer geupdate worden.en of het nou n00bs of niet zijn: veel mensen geven iets de stempel "n00b proof" als het makkelijk installeerd Ik denk dat de n00b zich maar door de install heen moet bijten. Men moet vooral kijken naar het gemak waarmee het up-to-date gehouden kan worden !!!

dan zijn FreeBSD, Debian en Gentoo dus eigenlijk n00b distro's :p 8)7
Toch zie ik dit echt zo. Ik ben ooit met suse en redhat begonnen, op beide afgehaakt omat ik niet genoeg inzicht had in wat er nou eigenlijk gebeurde.

Een collega heeft me toen FreeBSD aangepraat. daar ben ik sindsdien niet meer afgestapt.
Ik vind eigenlijk dat ik nu ook eens moet leren up-daten en compileren (heb ik nog nooit gedaan) op linux.

BSD is zo easy dan linux gewoon weer lastig word met al die commandline parameters bij het comnpileren.
bij BSD is het enkel "make install" in de juiste map (bv /usr/www/apache/) da's alles.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 21:53:
Wat heeft een gevorderde aan zo'n FAQ?? Het is toch echt voor de beginners/n00b's bedoelt. Dus is het kiezen van een distro als Slackware/Debian een slecht keuze.
goede opmerking, ik denk idddat ik voor rode hoed dan toch maar ga(ookal is ie wat zwaarder) en wel versie 8.0 :) ben em nu aan t rippen duurt nog 2 uurtjes, dan zal k morgen eens een start maken.

• Zorg
  • Nu online
zeer interessant, ik ben zelf ook bezig met een linux mail server en internet router. Gellukig heb ik hier tot aan januari de tijd. Ik ben dus al bezig geweest met wat voor onderzoek en heeel veel howto`s te zoeken over hoe en wat.

Het zou dus zeer interessant zijn als hier 1 mooie grote howto voor kwam, alhoewel ik wel denk dat het dan een beetje ala http://www.linux-nl.cx/linuxnl/doc.html zal worden....

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• kmf
  • Niet online

kmf

pfoeh. leuk allemaal. Maar ligt ook heel erg aan wat voor distro je gebruikt he.

Met Redhat had ik hoop moeite moeten doen om alles op te zetten. Met gentoo had ik alles binnen paar commando's opgezet.

Dus.... welke distro ga je promoten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Hebben jullie al iets online of hebben jullie al documentatie...

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Wat me opvalt is dat je in je onderwerpskeuze bijzonder veel aandacht besteedt aan het opzetten van de uiteindelijke functionaliteiten van je server, maar dat je geen aandacht besteedt aan de onderliggende dingen, die toch erg belangrijk zijn. Dan denk ik aan dingen als:

• Hardwarekeuze (kwaliteitsverschillen in NIC's en overhead van drivers e.d.)
• Keuze van het filesystem, iets wat naar mijn mening erg belangrijk is. Behandel de voordelen van ReiserFS op een webserver met veel kleine files en leg wat uit over journaling filesystems. Want de betrouwbaarheid van een server is daar voor een groot deel van afhankelijk.
• Eventueel een stukje over geoptimaliseerd compilen en de nadelen daarvan.
• Een stukje waarin je iedereen met het idee om Telnet te gebruiken met grof geweld uitlegt waarom dat niet slim is })
• Het gebruik van NFS in een thuisnetwerk en in een serverpark.

Hmm... dat was het wel zo'n beetje :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Psylocke
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08-2021

Psylocke

De Utregse Kudde

Ik heb een tijdje geleden een handleiding gemaakt voor het installeren van een Debian Server (handleiding is bij lange na niet compleet). Hierin heb ik o.a. het volgende gezet:

- Debian Installatie
- Een paar standaard commando's
- Debian apt-get
- Updaten
- Instellingen van bepaalde packages o.a.
- Webmin
- MySQL
- PHP4
- Postfix
- ProFTPD
- Debian kernel compilen (debian way)
- FreeSWAN installatie (VPN Server)
- Postfix i.s.m.Courier en virusscan
- Backup script

Dit kan dan misschien een mooi begin worden. Ik zal hem dan ook morgen wel online gooien.

DUK | RC5-64 #42 | OGR-25 #59

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 30 september 2002 @ 20:04:
pfoeh. leuk allemaal. Maar ligt ook heel erg aan wat voor distro je gebruikt he.

Met Redhat had ik hoop moeite moeten doen om alles op te zetten. Met gentoo had ik alles binnen paar commando's opgezet.

Dus.... welke distro ga je promoten?
Ik begrijp hieruit dat je het niet echt eens bent met de opzet? Ik ga denk ik toch redhat gebruiken met een vrijwel minimale install....

Verwijderd

Het idee is leuk, maaaar.....

Allereerst, is het wel zo verstandig om hier zoveel tijd in te steken? Al deze informatie is in tachtig en een talen (nou ja, bijna allemaal) beschikbaar op het internet of in boek vorm. Je bent dus eigelijk bezig met "het wiel opnieuw uitvinden".

Tweede, wil jij dit gaan opzetten en onderhouden? Je doelgroep is (als ik het goed begrijp, en met alle respect voor de doelgroep) n00b's, die je met een "n00b friendly" guide de weg wilt wijzen op het gebied van het opzetten van servers onder linux (en evt unix, want dit soort docs kunnen vrij platform onafhankelijk opgezet worden). Leer je ze dan ook (afgezien van het feit hoe ze services aan de praat moeten krijgen) hoe ze die machines moeten beheren? Ik bedoel, iedereen kan met lnx een server opzetten, services draaien, whatever, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat je die machine goed beheerd, of uberhaupt snapt wat het apparaat en de software doet. Punt is, (als je dat tenminste zou willen doen) dat je je doelgroep ook zult moeten leren hoe ze zo'n machine moeten beheren, en dan (kun je) al weer net zo complex en n00b-unfriendly worden als je maar wilt.

<addition>
toch maar wat tips:

- Probeer zo distro onafhankelijk te zijn. In de trand van :
Om de naam van je apache server in te stellen stel je de ServerName parameter in, onder debian staat ie default in /etc/apache/httpd.conf, onder redhat onder /etc/httpd/httpd.conf en onder FreeBSD onder /usr/local/etc/apache/httpd.conf (mits via ports geinstalleerd) etcetcetc.
- Hou het niet alleen bij services, maar zet er ook nog een paar scripting, unix-utils, en common-sense artikelen in
- Leer die mensen alsjeblieft hoe ze die machines secure moeten maken.
- Bespreek distro's, vanuit een beheerders perspectief, in de trand van:
Onder debian kun je een X aantal machines tegelijk upgraden door op de master host een apt-proxy op te zetten, en via cron de servers van de proxy's hun updates laten halen.
Onder redhat moet je een ftp script gebruiken om de rpm's en dependencies te downloaden, en deze installen. Op het moment dat je meerdere machines wilt updaten, gebruik je up2date en moet je redhat geld betalen voor iedere update.
- Probeer niet "het wiel opnieuw uit te vinden", maar verbeter het (da's een van de OSS gedachtes, als ik me niet vergis :P)

success
</addition>
Pagina: 1