Ik wil een nieuwe faq gaan schrijven, als variant op
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]
"Linux op de server".
Dat is leuk hoor ik je waarschijnlijk denken, maar waarom in godsnaam? Er zijn volgens mij best veel mensen die weten wat Linux voor een server kan betekenen maar wegens gebrek aan kennis en ervaring het niet durven om het op hun server te zetten. Ik spreek wat dit betreft uit ervaring, ik heb een server colocated staan maar ik durfde het toch in eerste instantie niet aan...We gaan met een maand naar Amsterdam om het alsnog te doen, dus ik ben thuis lekker bezig om het één en ander uit te zoeken. Ik denk dat het handig is om mijn ervaring op papier te zetten voor andere twijfelaars
De onderwerpen (heb je aanvullingen, _graag_!)
-Apache Installatie en Configuratie
-PHP Installatie en Configuratie
-Mysql Installatie en Configuratie
-Mailserver Installatie en Configuratie (sendmail, fetchmail ?)
-ipaccounting Installatie en Configuratie (ipac)
-FTP-server Installatie en Configuratie
-DNS Installatie en Configuratie (Bind)
-Hoe meerdere ipadressen toe te wijzen aan 1 NIC
-MRTG Installatie en Configuratie
-Samba Installatie en Configuratie
Eventueel:
-Printerserver Installatie en Configuratie
-IP-Masqerading (kan gekopieerd worden uit andere faq)
-Firewall
-Rechten (schijven e.d. wilde ik naar begrijpelijk Nederlands omzetten
)
Ik heb voor een deel 2 keuzes: Ik kan bv Apache, Mysql, Bind e.d. via Webmin (erg makkelijk) of met configuratiebestanden. Wat zien jullie het liefste. Bedenk wel dat de faq dus eigenlijk voor beginners is (voorlopig dan).
Ik zat eraan te denken om Redhat te gebruiken met een vrijwel lege installatie, om vervolgens de rest zelf te installeren en te configureren. Ik wilde ook een lijstje maken met de belangrijkste configuratiebestanden van deze programmatuur.
Ik wil dit topic gaan gebruiken om toch vragen te stellen (ik ben echt geen expert, dus het wordt door een "newb", valt nog wel mee
, voor “newbs”. Met andere woorden, het moet gewoon goed begrijpelijk zijn)
Wat vinden jullie hiervan, spui je gal, geef je complimenten, bied je hulp aan. Of wat dan ook
Verdere ideeën van users:
-Traffic shaping
-Bridging (vrees dat ik hier iig hulp bij nodig heb)
-Daemons aanmaken e.d.
-Proxy Server installatie en Configuratie (Squid)
edit: paar foutjes eruit gehaald.
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]
"Linux op de server".
Dat is leuk hoor ik je waarschijnlijk denken, maar waarom in godsnaam? Er zijn volgens mij best veel mensen die weten wat Linux voor een server kan betekenen maar wegens gebrek aan kennis en ervaring het niet durven om het op hun server te zetten. Ik spreek wat dit betreft uit ervaring, ik heb een server colocated staan maar ik durfde het toch in eerste instantie niet aan...We gaan met een maand naar Amsterdam om het alsnog te doen, dus ik ben thuis lekker bezig om het één en ander uit te zoeken. Ik denk dat het handig is om mijn ervaring op papier te zetten voor andere twijfelaars
De onderwerpen (heb je aanvullingen, _graag_!)
-Apache Installatie en Configuratie
-PHP Installatie en Configuratie
-Mysql Installatie en Configuratie
-Mailserver Installatie en Configuratie (sendmail, fetchmail ?)
-ipaccounting Installatie en Configuratie (ipac)
-FTP-server Installatie en Configuratie
-DNS Installatie en Configuratie (Bind)
-Hoe meerdere ipadressen toe te wijzen aan 1 NIC
-MRTG Installatie en Configuratie
-Samba Installatie en Configuratie
Eventueel:
-Printerserver Installatie en Configuratie
-IP-Masqerading (kan gekopieerd worden uit andere faq)
-Firewall
-Rechten (schijven e.d. wilde ik naar begrijpelijk Nederlands omzetten
Ik heb voor een deel 2 keuzes: Ik kan bv Apache, Mysql, Bind e.d. via Webmin (erg makkelijk) of met configuratiebestanden. Wat zien jullie het liefste. Bedenk wel dat de faq dus eigenlijk voor beginners is (voorlopig dan).
Ik zat eraan te denken om Redhat te gebruiken met een vrijwel lege installatie, om vervolgens de rest zelf te installeren en te configureren. Ik wilde ook een lijstje maken met de belangrijkste configuratiebestanden van deze programmatuur.
Ik wil dit topic gaan gebruiken om toch vragen te stellen (ik ben echt geen expert, dus het wordt door een "newb", valt nog wel mee
Wat vinden jullie hiervan, spui je gal, geef je complimenten, bied je hulp aan. Of wat dan ook
Verdere ideeën van users:
-Traffic shaping
-Bridging (vrees dat ik hier iig hulp bij nodig heb)
-Daemons aanmaken e.d.
-Proxy Server installatie en Configuratie (Squid)
edit: paar foutjes eruit gehaald.