Site development & planning, hoe begin je

Pagina: 1
Acties:

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Ik ben bezig voor school om een goed in elkaar gezette site te maken. Nu ben ik altijd gewent om eerst met de layout te beginnen en daarna de inhoud.

Alleen nu moeten we eerst bezig met onderzoek. Dus wie op je site moet komen, welke doelgroepen, wat voor browsers moet hij ondersteunen, welke server, OS, bandbreedte, ISP etc. Ik heb natuurlijk het liefste dat alles ondersteunt wordt. En dat ik zoveel mogelijk bezoekers/doelgroepen heb. Maar dat is natuurlijk fictie.

We moeten in totaal 5 fase doorlopen:
Fase 1: systeemonderzoek; kosten/baten analyse
Fase 2: Systeemanalyse
fase 3: Ontwerpen/schetsen
fase 4: Implementatie
fase 5: testen/verbeteren

Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee? En hoe begin je met het onderzoeken daarvan.

Verwijderd

ik denk dat veel mensen ervaring met dit traject heeft.

Bij een project begin je vaak met het overleg met klant, wat zijn de eisen, wensen etc. Vervolgens doen we vaak met een brainstormsessie (wat op verschillende manier gedaan kan worden: gewoon alles opschrijven wat in je opkomt, of bv. via MSN en dan 1 voor 1 een woord tikken, of met een balletje overgooien naar elkaar, wanneer jij het balletje vangt moet je een woord zeggen etc.) ... hierna begin je met een eerste concept en legt dit voor aan de klant, de klant is altijd koning, maar onthoud dat jij de expert bent, dus je de klant dingen kan afraden en adviezen kan geven!

Wanneer je tot overeenstemming komt met een klant over het concept (probeer je concept zo origneel mogelijk te houden, zorg ervoor dat alles in harmonnie is -> techniek, navigatie, vormgeving, interactie etc. Alles meot verband houden met elkaar, en er mogen geen losse uiteindjes zijn. Natuurlijk doelgroep niet uit het oog verliezen en alle andere dingen die bij een concept belangrijk zijn die je vast zelf ook wel weet) begin je met het vormgeven! Ook hierbij moet de klant nou betrokken zijn, in dit stadium kan ook begonnen voor de met de techniek, maar zorg ervoor dat developers en designers goed overleg houden zodat ze niet langs elkaar werken (verloren tijd en geld). Bij de techniek is het natuurlijk belangrijk dat je rekening houd met de mogelijkheden, je gaat geen site in ASP bouwen wanneer de server alleen PHP ondersteunt. Je gaat geen complete site bouwen in flash wanneer het in HTML veel strakker kan etc. Dit soort dingen. WAnneer het ontwerp is goedgekeurd door de klant kan je beginnen met het bouwen van het project. BElangrijk is dat je alle afspraken op papier hebt staan en deze ondertekend is door beide partijen. Klanten willen altijd op het allerlaatst andere dingen dan dat is afgesproken, zorg er dus altijd voor dat je terug kan vallen op je gemaakte afspraken.

Foutje: ik lees ineens dat je vraagt hoe je het beste het kan onderzoeken !!! SORRY!!! nou dat lijkt me niet moeilijk, research is the keyword!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Nouja, wat je opnoemt is gewoon een basic systeemimplementatie traject. Hierover zijn een gazillion boeken en theorie verslagen geschreven. Wat ik je zou aanraden is er daar eentje van kiezen een boek kopen (zal je ook vast wel via school kunnen krijgen) en dat even doornemen.

Anders zoek maar 's op internet naar IAD, RAD, DSDM, SDM, SIM3, PRINCE, GUIDE, UCD ect en je vindt vast wel wat dieps :)

|{ brrr }] |

• Brazza

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Het verschil is nu dat ik zelf iets vanaf de grond op moet bouwen, en dat er dus geen klant is die wensen heeft. Dus dat maakt het wat moeilijker. Ik vraag dus hoe beginnen jullie daarmee. Het is btw niet voor een kleine site, maar redelijk groot > 45 pagina's

60 mb moet voldoende zijn met max 3 GB dataverkeer lijkt mij.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik doe ook de site van school.
Ook vanaf scratch opgebouwd.

Waar begin je mee?
De hoeveelheid tijd die je tot je beschikking hebt.
Aan elke site hangt een prijskaartje, in geld of tijd.
Vervolgens ga je kijken wat er in die tijd haalbaar is en overleg je met de directie waar hun prioriteiten liggen; wat willen ze uitstralen met de site. En, hoe vertaal je dat naar de site toe?

Dan je doelgroepen; wie komt er op je site:
- leerlingen
- ouders
- docenten
- groep 8 leerlingen
- mensen op zoek naar werk
- gasten

Wat willen je doelgroepen?
Dat is nl je content.

Hoe kom je aan die content?
Iemand moet het schrijven en foto's maken ed. (jij dus niet)

Ikzelf ben afgestapt van een cross-browser site.
99.8% van de bezoekers kijkt met IE (4+). Om de site cross-browser te maken heb ik de tijd niet, zeker niet als het maar om 0,2% gaat.

Kijk op sites van scholen en schrijf hun webmasters aan. Wellicht kunnen die je een zet in de goede richting geven. Kijk ook eens bij nedstat. Hun teller registreert veel meer dan alleen hits.

edit: 60 mb is enorm veel. onze website incl database is 7 mb. belangrijk is dat je je html schoon houdt. Dataverkeer... tja dat ligt aan je bezoek. Beter is dat je een "unlimited" dataverkeer dingetje zoekt. Wij hebben zelf deheeg.nl als host; bieden alles aan tegen een schappelijke prijs.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

ik raad adhosting.nl aan ... zeer snel, goede service en niet duur ...

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

Blauw

De Schreeuw

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 15:48:
ik raad adhosting.nl aan ... zeer snel, goede service en niet duur ...
Heb je aandelen in dat bedrijf ofzo? Deze jongen vraagt naar de loop van zo'n traject, niet waar hij goedkope of goede hosting kan krijgen :/

• Brazza

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Bij dat traject zitten we nog niet, dat duurt ook nog wel ff. is natuurlijk wel makkelijk, maar lijkt me nu een beetje voorbarig.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:56
Je hebt dus een opdracht van school om een site te maken.

In eerste instantie met je dus bedenken wat voor site je wilt maken (wat wordt het onderwerp dus) en wat de doelgroep wordt (jong/oud, leek/expert, etc.).
Dan moet je denken over de opzet in grote lijnen, wil je een community of een naslagwerk.

Daarna komt pas het technische gedeelte.

• Brazza

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Ja dat techische kan ik me nog voorstellen hoe dat moet, maar begin maar es met onderzoek wie je als doelgroep wil hebben en hoe je dat onderneemt. Zijn er niet sites of andere hulpmiddelen die je met zoiets kunnen helpen.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:56
Hmmz, ik weet niet hoeveel vrijheid de school je heeft gegeven, anders moet je zef iets bedenken/ eens op internet ideeen op doen.

Ik bedoel T.net/GoT is ook ooit met een bepaald idee/bepaalde doelgroep opgestart, hetzelfde geld voor clubcharts.nl. En zo zijn er wel meer sites te vinden. ;)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

Blauw

De Schreeuw

Ik heb voor een project op school trouwens wel een veilingsite moeten bouwen, samen met het hele voortraject. Daar hadden we ook een boek bij dat je wel kan helpen denk ik

De internet methode, ISBN: 9025414982 :) suc6 ermee
Pagina: 1