[Mandrake 9]geluid stoort

Pagina: 1
Acties:

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ok, nu even een verhaaltje:

afgelopen donderdag heb ik dus mandrake geinstalleerd, als voormalig RedHat-addict, en ik moet zeggen, Mandrake schopt kont. tot zover het educatieve gedeelte.

nou zat ik er alleen van te balen dat mandrake standaard de ALSA driver voor mijn soundblaster live installeert, want daar heb ik geen achterste kanalen. Noproblem dacht ik, gewoon even de emu10k1 van opensource.creative.com downen, en installeren. zo gezegt zo gedaan.
in Harddrake heb ik de emu10k1 driver geselecteerd, en waarempel, ik kon de achterste kanalen ook regelen. maar na een paar nummers, kwam ik erachter dat het geluid niet zo zuiver klonk, er zit een soort "kraak" in de lage en hoge tonen.

In windows doet hij het perfect, compleet geen ruis.

wat nu raar is:
1. als ik de ALSA driver selecteer, dan ruist hij ook
2. als ik de EMU10K1 driver geselecteerd heb, dan geeft hij
code:
1
2
Loading sound module [EMU10K1]                 [OK]
Loading sound module [EMU10K1]                 [OK]

twee keer dus
3. ik kan op geen manier emu-config draaien (heb ik ook geinstalleerd)

misschien dat een linux-bikkel het weet. thanx alvast

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je nu gewoon OSS? want dat werkt volgens mij het best.
Als geluid gaat kraken heb je meestal het volume te hard staan, dat kan namelijk met deze drivers :) En heb je voor (3) misschien een foutmelding die je in google.com/groups ff kunt invullen? Verder niets interessants in de logs en "dmesg | grep dsp"?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ok, *schaam* het volume stond idd te hard, ik heb de sliders wat laten zakken, en het geluid is nu goed.

wat ik dan wel raar vind, is dat hij onder linux lang niet zo hard gaat als onder windows. ik heb altijd alle sliders op max gehad, en het volume was gelijk met in windows. naja, dan moet ik mijn volume maar wat harder draaien op mijn speakerset.

(note to self: even opletten als je van linux naar windows boot)

maar dan is nog steeds raar: nummers 2 en 3
als ik emu-config draai, dan gebeurt er helemaal niets, ik krijg gewoon dit:
code:
1
2
[magic@magic /]$emu-config
[magic@magic /]

en dan gebeurt er niet, ook in top zie ik geen proces draaien.

naja, iig doet het geluid het weer goed, bedankt banaan-X.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz