Mobo of Proc kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Het begon toen ik de PC van een vriend wilde repareren(zoals formatteren) om fouten en de traagheid weg te halen.
Toen ik de PC had opgestart keek ik eerst ff in de BIOS om te kijken wat bijv. de specs zijn en evt. veranderingen aan te passen. Toen dacht ik voor de grap om fftjes de FSB "lichtelijk" wat te verhogen. Had het blijkbaar niet met 40mhz moeten verhogen 8)7

Ik startte de computer dus opnieuw op en toen dee nix het meer. Het beeldscherm vertoonde No Signal.
Als ik op reset drukte, kreeg ik die piepies. 2 seconden lang met 1 seconde niks.
Om te testen of het aan het moederbord lag of aan de processor, haalde ik de processor eruit. Ik starte hem op en hij gaf nu helemaal nix meer, geen piepies of wat. Na alles weer inelkaar gezet te hebbe doet de fan op de CPU het wel(deed het wel al volgens mij) maar ik kreeg nog steeds geen piepies meer als ik op reset drukte.
Is m'n Mobo of m'n Proc nou kapot?

Spec's:
PII 350mhz(MMX), slot1
Soltek Mobo SL-QCOK2(volgens Soltek bestaat die niet?! het is een oudje in ieder geval)
64 SDRAM geheugen

If you can't beat them, buy them !

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wat jij hebt, is een veel te hoog getweakte FSB. Hierdoor werkt de POST niet...

Er zit op je mobo een methode om je NVR te flushen... beter bekend als een bios erase... Of CMOS clear... Controleer het manual van je mobo.
Als de CMOS gecleared is zal je FSB naar standaard terugspringen en moet alles weer werken. Dan niet met stappen van 40, maar met stappen van 1-2 mhz omhoog...

Forget your fears...
...and want to know more...

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
euh... misschien ff de BIOS resetten ??
meestal kan dat gewoon met een jumpertje (clear cmos)
lijkt mij althans het eerste wat je moet proberen

edit : blijkbaar net te laat :P

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• Marf0rz
Zoiets dacht ik al, thx voor the tip man, gaat het is proberen

• Marf0rz
Denk het niet MichielioZ, ik ga het nu eventjes proberen :)

• Aetje

Aetje

Te laat met de reply... niet met je "dode" mobo ;)

Forget your fears...

• Marf0rz
Na CMOS Clear doet het systeem het nog steeds niet, moet wel zeggen dat er op het moederbord verder niks over CMOS staat, ook niet clear of normal. Hoop wel dat ik dan de goeie had. Maar tis een ouwe mobo, mayb is dat waarom het er niet op staat.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

tis meestal de jumper het dichtste bij je CMOS chippy of je Batt.

Mocht het niet werken laat je Batt. er dan effe uit voor een minuutje. Dan moet je CMOS ook zijn geflushed.
Tenzij het langer moet duren om te flushen.

Ik ga ervan uit dat je mobo nog niet kapot is. Ik heb zelf een pentium2 moederbord iets te veel overclocked en met een bios reset was het klaar.
Met een pentium 133 heb ik het kunnen posten tot 180 MHz daarboven was de bios flush een aangename stap. ;)
(het laatste systeem draait momenteel netjes en stabiel op 166MHz

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Marf0rz
Heb nu echt goed gekeken, heb de goeie jumper(jbat1), tekst stond een stukkie verder.
Minuutje eruit, zelfs 2 minuten, nix doet het nog. Jumper staat nu weer op Normal. Weet je nog iets anders Vision?

[ Voor 0% gewijzigd door Marf0rz op 29-09-2002 03:47 . Reden: jbat1 ]

Verwijderd

Zet die cpu, mem en videokaart en voeding er nog eens opnieuw erop. Kijk goed of alle contactjes goed zijn.

Verwijderd

Hoe lang heeft dat systeem aan gestaan? (als in, met die 40Mhz teveel)

Controleer even of je CPU er echt goed in zit nu, haal hem er desnoods nog eens uit.

• Marf0rz
Alles zit er goed in, en om alles er nou nog is uithalen, volgens mij haalt dat niks uit(heb er onderhand ook genoeg van). we hadde de proc er al is uitgehaald, de ventilator op de proc doet het wel, dus dat betekend dat de mobo het in ieder geval doet toch? Het zou dus in preciepe aan de CPU zelf ligge, of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

• Aetje

Aetje

CPU er uit. Alle PCI kaarten er uit. Alle memory reepjes eruit.

Dan CPU er in, 1 reepje memory er in. Booten. Krijg je piepjes? Ja -> Uit, vid. kaart er in. Boot ie nu geheel door? Ja -> 1 voor 1 alles er weer in stoppen (begin met memory, daarna PCI kaarten).

Forget your fears...

• Marf0rz
Ga dat begin deze week proberen Aetje, moet nu eerst schoolwerk doen ;-) Hoop dat het werkt, maar ik denk toch dat ik de CPU ontploftz0rz heb :9

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 20:49
wat doet die als je de fsb met jumpers in stelt ipv met de bios (als deze mogelijkheid er teminste is)

• Marf0rz
Het is inmiddels opgelost trouwens :P
Bedankt voor alle hulp Aetje, en de rest dan natuurlijk maar Aetje loste het probleem op :)

Cheers, :Y)

Verwijderd

Nog ff om het verhaal af te ronden.....op sommige mobo's zitten geen clear CMOS jumpers maar gewoon t eijzeren contact puntjes die je kort moet sluiten (+/- 5 sec zonder de batterij erin) Zo dat is eruit :)

• Aetje

Aetje

No probs. Is trouwens een standaard oplossing voor MoBo's die niet willen booten. Alles los -> 1 voor 1 alles er weer in... Wil vaak werken.

Forget your fears...

• Marf0rz
Dan weet ik dat, Aetje & Dutch_MArn_
Allemaal Usefull info, kan ik gebruiken, thx :)

Pagina: 1