[Delphi] Oracle 9i Server of SQL Server 2000 - graag advies

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Een paar jaar geleden heb ik aan een Delphi programma gewerkt, dat via de BDE een Oracle 7.3 database op een remote server benaderde. Onder andere door bugs in de BDE-driver gaf dit enorme problemen, waar een groepje duurbetaalde Delphi- en Oracle-goeroes geen kaas van wist te maken. Ik weet dus uit de praktijk dat Oracle + Delphi bepaald geen ideale combinatie waren. :(

Inmiddels wil ik een nieuwe poging gaan wagen met Oracle 9i Server of Microsoft SQL Server 2000. Het is mijn bedoeling om een eenvoudig programma te bouwen in Delphi, gekoppeld aan een van deze beide database. De database zal vooralsnog locaal draaien.

Wat wil ik nu? Allereerst wil ik een van beide database servers installeren en kijken of ik een eenvoudige database vanuit Delphi kan benaderen. Dat klinkt eenvoudig, maar ik heb zo mijn twijfels of dit lukt. Met Delphi en locale databases kan ik prima uit de voeten, maar ik ben geen DB Admin. Pas als dit lukt, wil ik aan een 'echt' programma gaan bouwen.

Wat is wijsheid? SQL Server of Oracle :?. Daarom de volgende vragen voor zowel SQL Server als Oracle:
  • Welke toegangsmethode kan ik gebruiken: dbExpress, BDE, ADO? Wat raden jullie aan?
  • Is een standaard installatie van de server genoeg, of moet ik eerst een heleboel configureren? Anders gezegd: wat voor ellende staat me te wachten?
Van Oracle 9i heb ik de gratis licentie voor ontwikkelaars, van SQL Server heb ik de Developer Edition. Verder gebruik ik Delphi 6 Enterprise. Licenties vormen dus geen probleem (tenminste tijdens de ontwikkelfase).

Een goede grap mag vrienden kosten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb een tijdje een perl/php backend bij een Oracle DB gemaakt, waar een ander deel van de backend met Delphi was gebouwd, dat werkte prima.

Ik vermoed dat je de keus meer op je secundaire eisen aan de database moet laten vallen. Een andere optie is bijvoorbeeld Interbase van Borland zelf, ik meen zelfs dat er een "embedded"-versie is voor in Delphi.
Als jij alleen een simpele database nodig hebt lijkt me dat meeer dan voldoende (zo simpel is interbase niet namelijk).

Nadeel van zowel Oracle als MSSQL is dat ze erg goede concurrenten zijn, dus het lijkt me niet dat er tegenwoordig een rationele keus te maken is puur en alleen op het product zelf.

Oracle schijnt meer functies te hebben en MSSQL schijnt goedkoper te zijn.

Op je eerste punt kan ik geen antwoord geven, daar weet ik niks van :)
Tweede punt wel een beetje, het zijn beide geen kinder-databases die na een install direct werken, maar die ene keer dat ik MSSQL installeerde ging dat wel redelijk soepel (alhoewel die install wel een herinstall was omdat de boel in de soep was gelopen oid (admin-pass was kwijt ofzo)) en die ene keer dat ik samen met iemand Oracle installeerde was ook al vrij lang geleden en op een linux doos.
Dat laatste maakte het waarsch vrij veel lastiger :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
De BDE optie om een databank-connectie te leggen zou ik zeker laten 'schieten', omdat Borland van plan is om de combinatie 'BDE/SQL links' niet meer te ondersteunen.
Zie ook dit artikel: The future of the BDE and SQL-links

dbExpress ken ik eigenlijk niet zo goed, maar zoals uit bovenstaand artikel blijkt, is dat de 'vervanger' voor de combi 'BDE/SQL links' en de ideale oplossing voor een connectie te leggen tsn Delphi en SQL Server/Oracle. Ik denk dat Microsoft zal zeggen dat ADO de beste oplossing is.... Misschien is het het best dat je beide eerst eens uittest en basis daarvan de voor jou beste oplossing kiest?

Over de databanken: ik heb beide dbms'en reeds gebruikt bij het maken van applicaties mbhv Delphi en ik heb eigenlijk nooit problemen ondervonden. Ik moet wel zeggen dat de DBMS'en wel reeds geinstalleerd en geconfigureerd waren.

https://fgheysels.github.io/

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

BDE is dood en zou ik toch al niet adviseren te gebruiken.

ADO is een goede optie en geeft meteen de 'theoretische' mogelijkheid om te wisselen tussen MSSQL en Oracle zonder dat je programma het door heeft.

dbExpress lijkt me ook 1 van de betere opties. Delphi 7 heeft MSSQL drivers voor dbExpress, Delphi 6 had dat nog niet. Oracle drivers worden wel door beide geleverd. Ook dbExpress kan wisselen tussen de verschillende DBMSsen zonder dat het programma het door zou hoeven hebben.

Een andere optie is te kiezen voor een 3rd party leverancier van componenten. Die maken soms native toegang componenten die sneller zijn en meer toegesneden op de specefieke features van iedere DBMS.

Ik zou voorstellen om de eisen die je aan beide stelt te bepalen en dan kleine test programmatjes maakt om te testen welke combinatie het beste aan je eisen voldoet.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher