Een paar jaar geleden heb ik aan een Delphi programma gewerkt, dat via de BDE een Oracle 7.3 database op een remote server benaderde. Onder andere door bugs in de BDE-driver gaf dit enorme problemen, waar een groepje duurbetaalde Delphi- en Oracle-goeroes geen kaas van wist te maken. Ik weet dus uit de praktijk dat Oracle + Delphi bepaald geen ideale combinatie waren. 
Inmiddels wil ik een nieuwe poging gaan wagen met Oracle 9i Server of Microsoft SQL Server 2000. Het is mijn bedoeling om een eenvoudig programma te bouwen in Delphi, gekoppeld aan een van deze beide database. De database zal vooralsnog locaal draaien.
Wat wil ik nu? Allereerst wil ik een van beide database servers installeren en kijken of ik een eenvoudige database vanuit Delphi kan benaderen. Dat klinkt eenvoudig, maar ik heb zo mijn twijfels of dit lukt. Met Delphi en locale databases kan ik prima uit de voeten, maar ik ben geen DB Admin. Pas als dit lukt, wil ik aan een 'echt' programma gaan bouwen.
Wat is wijsheid? SQL Server of Oracle
. Daarom de volgende vragen voor zowel SQL Server als Oracle:
Inmiddels wil ik een nieuwe poging gaan wagen met Oracle 9i Server of Microsoft SQL Server 2000. Het is mijn bedoeling om een eenvoudig programma te bouwen in Delphi, gekoppeld aan een van deze beide database. De database zal vooralsnog locaal draaien.
Wat wil ik nu? Allereerst wil ik een van beide database servers installeren en kijken of ik een eenvoudige database vanuit Delphi kan benaderen. Dat klinkt eenvoudig, maar ik heb zo mijn twijfels of dit lukt. Met Delphi en locale databases kan ik prima uit de voeten, maar ik ben geen DB Admin. Pas als dit lukt, wil ik aan een 'echt' programma gaan bouwen.
Wat is wijsheid? SQL Server of Oracle
- Welke toegangsmethode kan ik gebruiken: dbExpress, BDE, ADO? Wat raden jullie aan?
- Is een standaard installatie van de server genoeg, of moet ik eerst een heleboel configureren? Anders gezegd: wat voor ellende staat me te wachten?
Een goede grap mag vrienden kosten.