Toon posts:

[HTML] opmaak form/cursor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben begonnen met een projectje voor mijn prive-website, en het zit nogal wat boven mijn huidige niveau. Ik probeer alles zelf op te lossen en al gaande weg leer ik vanalles kennen (zo heb ik vandaag voor't eerst met PHP gewerkt :)), maar ik ben al tegen iets aangelopen waar ik niet uitkom (ik gebruik non-stop google om te zoeken, en ook hier heb ik gezocht maar niet gevonden):

Ik gebruik in m'n html-bestand een form om input van de gast te krijgen en mede hiermee een nieuw html-bestand te creeren. Dit moet meerdere keren achter elkaar en de pagina steeds verder vullen. Ik heb bedacht om hier maar een form voor te gebruiken en dit aan php te voeren. Ik heb nog geen idee hoe ik dan daar mee verder moet, maar daar ga ik later mee bezig. Wil eerste de openingspagina maar eens goed hebben haha :)
ANYWAY
Het form:

1) Ik heb tekst boven het form staan, en het form moet GELIJK op de regel eronder komen. Hij maakt zet er nu een lege regel onder:

code:
1
2
blablabla
<form blabla>

resulteert dan in
code:
1
2
3
blablabla

-textarea-

Terwijl ik
code:
1
2
blabla
-textarea-

wil hebben.
Kan dit opgelost worden?

2) Ik krijg nu de standaard-textcursor te zien (gewoon een knipperend lijntje), ik wil dat dit een knipperend blokje wordt (met kleuren die ik op kan geven). Is dit mogelijk?

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

1) Met CSS
code:
1
2
3
4
form
{
    display: inline;
}

2) Met CSS (ik weet niet in hoeverre dit ondersteund wordt, dat moet je zelf maar ff proberen :) )

http://www.w3.org/TR/CSS2/ui.html#propdef-cursor

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Topicstarter
Rickets: Ok perfect, nou kom't achter de tekst maar dat kan ik wel oplossen :)
Nou nummer 2 nog :))
Thanks!

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Nummer 2 lijkt me niet mogelijk. Ik zou niet weten hoe in ieder geval.

=( Protected by witchcraft )=

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm dat is voor wel erg belangrijk :(((
Kan ik anders op een andere manier (javascript? phpinput(?)? of wat dan ook) tekst laten invoeren, waarbij dat WEL mogelijk is?
Het kan wel in windows bijvoorbeeld, zoals bijv in een dosprompt. Die heeft een liggend streepje of half blokje (als je op insert drukt).
Bah dat zou echt balen zijn want dan kan ik net zo goed stoppen. Het moet wel goed zijn wil ik hiermee doorgaan :(
/me huilt bijna

[edit]
hmm that reminds me. Ik heb wel eens wat met Java/Swing gedaan/gezien, en daar kon je volgens mij wel cursor wijzigen. Maarja, dat lijkt me knap lastig te integreren in een tekstveld. Dan zou ik alles in Java moeten doen, is misschien nog makkelijker ook trouwens :)
Liefst zou ik helemaal geen php gebruiken om de pagina telkens aan te passen met de ingevoerde gegevens, maar dat kan blijkbaar niet heb ik me laten vertellen..
Maar goed ik wijk af. Vraag 2 blijft open..

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Ik heb mijn post ge-edit, misschien dat je er mee uit de voeten kan. :)

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

wat dacht je van:
HTML:
1
<p style="text-decoration: blink;">_</p>

;)

Verwijderd

Topicstarter
Rickets: ja die had ik gezien, maar dat is de muiscursor. Ik wil de uhm text-cursor aanpassen.
Bedankt voor het zoeken!

Verwijderd

Topicstarter
shadow: hehe ja maar dat gaat niet werken in een form eh :) Maar ik geloof dat je dat zelf ook al wist :)
Bovendien is <blink> niet echt een gewaardeerde tag :)

Verwijderd

idd was ook meer een geintje :)

Verwijderd

Topicstarter
haha ach het houdt me bezig :) Ging't wel weer ff uitzoeken haha

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

2) Ik krijg nu de standaard-textcursor te zien (gewoon een knipperend lijntje), ik wil dat dit een knipperend blokje wordt (met kleuren die ik op kan geven). Is dit mogelijk?
het is an sich wel mogelijk, maar stel jezelf heel duidelijk de vraag of dit wenselijk is.
je gaat dan met dHTML een heel input element simuleren enkel uit effectbejag, vaak wegen de nadelen niet op tegen het kleinschalig leukigheid dat je bereikt.
Bedenk ook dat het als bouwer heel interssant kan lijken, maar je gebruikers dit zullen beoordelen.

een simpele vorm is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
var time = 50 // waarde om knipperen sneller/trager te maken
var stopper, inpEl
function cursorIn()
{
   stopper = false
   inpEl.value += '_'
   if (!stopper) setTimeout("cursorOut()", time)
}
function cursorOut(inpEl)
{
   inpEl.charAt(0, inpEl.length-1)
   if (!stopper) setTimeout("cursorIn()", time)
}

en in je textarea
code:
1
2
<textarea name="blaat" onfocus="inpEl=this;cursorIn()" onblur="stopper=true;" 
   onkeydown="eenKloterigeFunctieDieJeKeyboardInputNetjesHoudt()">

de onkeydown functie moet je toets-input vervolgens net houden met het steeds verschijnende '_'-teken, eventueel kan je een boolean gebruiken die checked of de laatste _ aanwezig is en de keyboardinput vervolgens toevoegd, of juist als eennalaatste teken invoegt, dat is nu net het kloterige aspect en maakt het erg buggevoelig en mogelijk onpraktisch in gebruik.

verder let een beetje op het bereik van de door jou genoemde talen, methodieken, PHP heeft hierin geen mogelijkheden, die kun je geheel vergeten ; java heeft inderdaad meer mogelijkheden, maar dan zou je een applet moeten includen in je webpagina, eventueel is flash een mogelijk beter en eenvoudiger alternatief; maar dan heb je het helemaal niet meer over standaard elementen, maar over plugins en gebruik je geen formdata meer maar interne data-formaten van de plugin (een form kan enkel html-formelements bevatten)

mogelijk is het nuttiger een hidden input-element te gebruiken en dit gewoon met een schijn-element te synchroniseren en daarachter constant de extra _ (of zelfs een IMG van een cursor) te plakken, dan pas je value van het input element zelf niet aan

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
rm -rf: Mjah dat dhtml-verhaal lijkt me iets te overdreven voor m'n verhaal (ik post de site wel als ik iets verder ben en ik ergens dat ding kan hosten behalve m'n eigen bakkie :)).

Het tweede verhaal heb ik zelf ook al over lopen denken, gewoon een blinkende ascii-blok erachter. Alleen ik heb geen idee hoe je dat aan moet pakken. Had wel al die hidden enzo gezien, maar nog niet hoe ik dat moet toepassen. Ik ga daar eens naar kijken, hoop dat't niet al te moeilijk is. Maar dan moet ik dus een textarea hebben van 0 characters die dynamisch groter wordt als je wat invult, en de hidden erachter met die knipperende cursor.
Vraag me af of dat kan?

Verwijderd

Topicstarter
verder let een beetje op het bereik van de door jou genoemde talen, methodieken, PHP heeft hierin geen mogelijkheden, die kun je geheel vergeten ;
Hmmm ik dacht dat je met php juist dynamische websites kon maken! Ik vroeg me wel al af hoe dit moest, maar toch..

Ik wil dus (vereenvoudigd) het volgende, je begint met een pagina, en een inputveld.
De bezoeker vult dit in. Die input komt op het scherm, en mijn input daar weer achter (afhankelijk van de input, wat ik denk ik maar met "if" of "choice" (als php dat kent) ofzo doe), en daaronder kan-ie dan weer tekst invoeren.
Als ik't zo hoor is't in feite een text-adventure! Misschien kan ik daar wat voorbeeldjes van vinden ofzo. Maar liefst maak ik't helemaal zelf.

[edit]
ben even aan't kijken naar php ivm bovenstaand verhaal, ben tot nu toe wel toepasbare dingen tegen gekomen, maar dat werkt allemaal alleen maar voor alle bezoekers ipv per bezoeker. /me raakt bezorgd :)
[edit2]
session management is een beetje wat ik zoek :) Zit in php4
Wel ingewikkeld! Maar goed, eerst maar eens die cursor zien op te lossen :)
[edit3]
Ga maar eens gewoon proberen die sessions :) Klinkt ingewikkeld :] Heb een voorbeeldje. Op zich snap ik't wel, maar zal wel weer gigantisch fout gaan. Gelukkig is't op m'n lokale machine ;)
hahaha
_/-\o_ <=- naar mezelf, vind't beswel knap dat ik al zover ben :)
[edit4]
pseudocode heb ik al gemaakt! haha nu nog de implementatie. Voorbeeld wat ik heb doet't alleen anders, niet met bestanden enzo, wat ik wel moet/wil doen, dus moet ik daar weer achteraan :) LOL wel leuk dit :)
Nou nog die verdomde cursor!!!!
[edit5]
Oops pseudocode kwijt door foutje. lol weer opnieuw begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm iemand nog een suggestie voor die cursor?
En dat php is nog knap lastig hahaha
Kan nergens vinden hoe't met zo'n bestand moet :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die cursor kan je vergeten, dat lukt niet op een simpele manier.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
damn
Hmmm ik concentreer me eerst maar ff op php dan, dan moet't maar ff zonder die cursor. Wellicht kan ik nog een keer de boeken induiken wat betreft die hidden crap die rm-rf postte, maar dat komt later maar. Eerst php. Wil nog niet helemaal lukken, valt allemaal vies tegen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok het php gedeelte is zo goed als af! VET MAN met die sessie's stelt eigenlijk geen flikker voor. Heb vermoedelijk ook al een server om te plaatsen!
/me very trots. Nu alleen nog wat invulwerk van php-zooi, maar dat gaat wel lukken denk ik, al is't maar op de quick-n-dirty manier met tig if'jes :)
En wat design er nog bij :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

teacher schreef op 29 september 2002 @ 15:16:
Die cursor kan je vergeten, dat lukt niet op een simpele manier.
wrom nie :?

Cascading Stylesheet:
1
2
3
textarea{
    corsor:crosshair;
}
alleen ff kijken hoe je een eigen plaatje kan gebruiken :)
cursor : url(../images/headbanger.cur);

tadaa :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
uhm
Dat is de muiscursor
Sorry dat ik't zeg tegen iemand die me probeert te helpen, maar lees eens de posts van deze thread :)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Deleon, ik denk toch dat je over de suggestie van RM-rf moet gaan nadenken, want naar mijn idee is dat toch de oplossing voor de in jouw ogen simpel probleem...

Verwijderd

disjfa schreef op 30 september 2002 @ 08:39:
[...]

cursor : url(../images/headbanger.cur);

tadaa :)
Wel valide CSS, maar werkt in geen een browser (vziw) :D
Pagina: 1